Neuvolaterveiset :))

Mukava kuulla että mieli on ton asian suhteen jo kohentunut vauveli!
Tosiaan sitä huomaa kuka on valinnu oikeen ammatin, ja kelle oma ammatti on vaan suoriutumista
ja pakkopullaa...

Toivottavasti pikkuinen siellä massussa ymmärtäis pyörähtää nyt alaspäin, jotta synnytys onnistuis "normaalisti". Ja mullekkii on painotettu sitä että synnytystä ei kannata koskaan suunnitella liian tarkasti etukäteen, koska niin ei todennäköisesti tule tapahtumaan [:)]
 
Mulla on muksu ollu perätilassa tammikuusta lähtien.
Nyt on 38 viikkoo täynnä.. kans saan jännätä miten synnytetään, kun ulkokäännös ei onnistunu. Perjantaina menen uudelleen ultraan jossa arvioidaan muksun kokoa. Edellisellä viikolla kävin lantion kuvauttamassa ja se on normaalin alarajoilla. Jos on muksu kasvanu roimasti kokoa (silloin oli n.2700g) niin se on jo seuraavalla viikolla sektio[8|] muuten varmaan käynnistetään...
 
Joo on kyl ihan eri fiilis nyt. Sen kirjan mukaan ku kaikki ois viikolla. 36 pitäny jo varmistaa ja perätilasynnytksen takia mahdollisesti jopa magneettikuvata ja röntgata paikat et mahtuuks alakautta maailmaan. Ja jollei ni sit varata aika keisariin. Neukku meinas et noi kirjat ei aina oo hyvästä ku niit lukee. Lisää vaan paniikkia, ku ei oikeesti kuitenkaan mennä noi suoraviivasesti kirjan suositusten mukaan.

Ja totes viel et se 36. viikon raja on usein ihan liian aikastakin. Et hällekin sattunu työurallaan monta tapausta missä on varattu keisariin aika 36 viikolla ja sit ku en menty sairaalaan sovittuna aikana ni vauva onkin kerenny kääntymään, et hänen mielestä se on ihan liian aikasta vielä sillon tehdä mitään synnytystapa-arvioita. Huojensi siis sekin vielä mieltä ku meinas et ens viikolla ku on jo 39 viikko aluillaan, ni se vauva saattaa sit jopa pysyäkin asennossaan, ettei enää käänny. Eli toivotaan et tajuis kääntyä oikeinpäin ja jollei niin sit vissiinkin saan sen suunnitellun keisarin sitä seuraavalle viikolle. [;)]
 
Nii toikin vielä et se käännös ei aina onnistu. Kääntyks vauva takasin perätilaan vai eiks onnistunu alkuunkaan??

Sulla on onnkes kuvattu paikat. Mut jännää on jos ihan rajoilla oli.. Kumpaa sää ite haluisit: suunniteltua keisaria vai kokeilla alateitse?

Mua pelottaa ainakin edes yrittää alateitse.. Muutenkin jännittää synnytys ihan kauheesti, mut vielä et jos kaikki ei ookkaan ihan niin ku pitäis.. [8|]
 
Joo olen tänään,kohta puoliin viemäs terv.keskukseen pissanäytteen,et sais tietää tulehduksesta ja neukussa aijon sanoa,että oireita on niin määräis mulle antibiootit,kun en itsekään halua pitkittää enää ettei sit levii mihinkää munuaisiin. [8|]
 
Toivottavasti kaikki hyvin ja jos on tulehdusta niin syöt sen kuurin ja saat ittes kuntoon. Mä sain hiivatulehduksen kuntoon niillä puikoilla, joita se lekuri määräs ja jo loppu ne niin sanotut lirahduksetkin mitä luulin viime viikolla lapsvedeks. [:)]
 
muksu ei suostunu kääntymään ollenkaan vaikka tilaa ois kuulemma ollu. Alakautta haluisin synnyttää jos sopii turvallisesti tulemaan, jos pientäkään epäilystä nii sektio. Kyllä muaki jännittää, mut täytyy ajatella et kyl se aika tarkkaan mittaillaan ennen ku annetaan perätilassa oleva alakautta synnyttää. KYS:llä lääkäri sanoi et ne on yleensä hyvin nättejä synnytyksiä ja herkemmin tehdään sektio jos ei tule nätisti.
 
vauveli Niin aika varmasti mulla on se tulehdus. En meinannut saada nukuttua,kun tuntu kokoajan painetta ja että tulis pissat housuun ja pientä kirvelyä kanssa. Mulla lukee äitiyskortissakin yleiseksi merkattuna virtsatietulehdus. Koko raskauden selvinnyt ilman ja nyt se on sitten tainut puheta. Ja varmaan hiivakii mulla on. [8|] hmmh.
Vaivoja löytyy [:D]
 
No kiva kuulla et herkemmin kattovat mahtuuks vai ei, ettei ihan kamalasti paikat repee. Oishan se tietty hieno synnyttää alakautta jo ihan senkin takia et toipuu nopeempaan, eikä mee siihen viikkotolkulla aikaa. Sais sit nauttia kesästä ja vauvasta täysin rinnoin heti alkumetreiltä.

Ja mä niin odotan sitä et sen vauvan saa heti tohon rinnalle tuhiseen. Viimeks ku se ei ollu mahdollista, vaan kiikutettiin kiireesti happikaappiin ja teholle. Mut toivotaan parasta. Kait se on parasta ku ei liikaa hermoile vaan antaa mennä sit omalla painollaan. Kait ne sairaalassa tietää ja on nähny jos jonkinlaita tapaa tulla tähän maailmaan. Tarvii luottaa heihin ja pitää lippu korkeella.[:D][;)]
 
Vauveli sen mun gynekologi-kaverin kanssa just juteltiin perätilasynnytyksestä ja se sanoi kanssa että sitä turhaan niin kauheesti pelätään. Yleensä jos on normaalikokoinen äiti ja normaalikokoinen vauva niin ne synnytykset menee tosi nätisti. Sanoi jopa että usein menevät nätimmin niin päin koska vauvasta tulee kapeampi osa ensin ulos ja vasta vikaksi se pää kun taas jos se jysäyttää sieltä ekaksi sen greippi-pään pihalle. [;)] Ja tosissaan se kyllä mitataan tosi tarkkaan että onko alatiesynnytys ylipäätään mahdollinen, eli mahtuuko vauva tulemaan helposti vai ei. [:)]
Yks sukulainen on kokeillu molemmat, eli ensimmäinen perätila leikattiin mutta toisen perätilan synnytti alateitse, koska sille jäi niin karmeet kokemukset siitä sektiosta. Ja sanoi että kokeiltuaan molemmat ni synnyttäis kaikki loput lapset alateitse jos vaan luvan saa. [:)]
 
Mutta eipä tuota kannata tosissaan vielä murehtia, sillä yhellä kaverilla (joka kirjotti sitä lehtijuttua vielä edellisenä iltana synnytyksestä, josta puhuin jossain yhteydessä aiemmin) ni se vauva heitti ihan oikeesti vielä volttia just ennen synnytystä. Oltiin jo katottu että perätilassa ollaan eikä mahduta tulemaan niin ulos mutta kun sektiota valmisteltiin ja tehtiin se viimeinen tarkistus ennen sitä ni vauva olikin kääntynyt raivotarjontaan. [:)]
 
Tänään neuvola,-sekä neuvolalääkäri.

Rv 35+2
Paino 65,2kg
Turvotus +
RR 117/70
Pissa -
SF 30cm
Tarjonta Rt
Sydän 150
Liikkeet ++

Viimeinen neuvolalääkäri oli siis tässä. Luojan kiitos. Eli tämä askarruttava tieto mun kohdunsuun tilanteesta,supistuksista huolimatta kohdunsuu on kiinni,kiinteä ja täysimittainen,eli se 3cm. Lääkäri näytti myös tarkistavan mahtuuko ulos,mutta niinkun aijemmin sanoin tekee epävirallisen arvion eikä sanonut mulle siitä mitään,ja unohdin vielä kaikenkukkuraksi kysyä siitä.
Turvotusta mulla on nyt parin päivän aikana alkanut näkyä sormissa ja jaloissa (Lähinnä jalkapöydissä ja vähän varpaissa) Sormet on kun nakit,iltaisin.

Pissasta sen verran. Siellä näkyi tikussa taas se veri,mutta selvensin että olin teiltä kokemuksia kuullut,että se viittaa virtsatietulehdukseen ja neukku sitten myöntyi siihen,että sitähän se voikin olla. Oireita mulla on ja sain käydä vessassakin koko reissun aikana 3 kertaa,ja yleensä käyn kerran.

Lekurille näytin lapun minkä ambulanssihoitajat jättivät mulle kun kävivät torstaina tässä ja kerroin supistuksista. Hän sanoi,että nyt mun täytyy jatkossa alkaa soittamaan,ellei jopa käymään synnärillä,jos alkaa tulla enemmän noita samanlaisia kivuliaita.
Neukku sitten näistä viime suppareista sanoi,että "Nyt..jos viikon vielä kestäis se vauva siellä kohdussa,niin se on ihan ok jos se syntyisi,eikä se ole pahaksi jos nytkin syntyisi,mutta vielä viikko ainakin :)"

Lääkäri kysyi milloin viimeksi otettu papa-koe. Ekan kerran kun pillereitä olin hankkimassa kuukautiskipujen takia,kävin gynellä ja olin 14.v ja sen jälkeen en muista,onko se otettu. Jotenka...sain lähetteen mennä huomenna aamupäivällä labraan papa-kokeisiin ja ottavat sieltä kuulema automaattisesti hiivan,streptokokin ja klamydian. (Älkää ihmetelkö! Minäkii olin vähän monttu auki,että miksi klamydia,kun miehen kanssa olen vaan ollut,eikä kummallakaan ole sitä.) -Mutta se kuulema automaattisesti kuuluu papaan.
Huomenna täytyy soittaa neuvolaan ja kysyä tämän päivän virtsanäytteiden tulosta,että onko v.tietulehdusta. Viljelyssä kestää se 2.päivää,jotenka ei ole varmaa saanko vielä huomenna tietää. Ja papaa pitää kysellä sitten huomisen jälkeen 2.viikon päästä.

Nyt täytyy vaan juoda paljon,jotta saa puhdistettua vähän tuota virtsatietä.
Yleensähän ne viikon välein olevat neuvolakäynnit alkaa vissii viikon 36 jälkeen,niin neukku varas mulle seuraavan ajan ensmaanantaille 26.4 klo.10.00.

Tällasta tänään.

Ainiin vielä...neukku katseli mun vatsaa sanoen "Onko sulla vatsa jo laskeutunut? Näyttäis vähän olevan,kun sulle on tähän ylös tullut kyllä tilaa :)"

Enhän minä tiedä,mutta ei se näin alhaalla kyllä ennen ole ollut...


 
Ois se varmaan sanonu jotain jos ois epäilly että ei mahtuis [8|]
Täällä olis huomenna neuvolakäynti ja keskiviikkona mennään tutustumaan sairaalaan =/ Josko neito olis mennyt vähän alaspäin. Toivossa on hyvä elää [:D]

Näyttäis olevan melko alhaalla jos vertaa tohon sun avatar-kuvaankin.
 
On kyllä tosi alhaalla Babaytoy! ainakin mun silmään [:)] 
 
Voikun minulkii olis. Tänään on tuntunu enempi painetta lantiossa mut selän puolella...jostain luin et sit kun vauva on laskeutunu niin alkaa lantiossa tuntuu painetta mut onko se sit selän puolella kans vai onko nää taas vaan jotain muuta...? Huomenna olis mullakin taas neuvola ja toivon kyl et olis ees pikkusen alemmas tullu...
 
Kiva kun toiset huomaa mutta itse en ennen kun tuon kuvan otin [8|]
Mulla on masu kyllä aika alhaalla ollut koko raskauden,mutta että noin...
ja paineen tunnetta on ajoittain,että kaipa se sitten jotain semmosta on. :)
 
Babaytoy, mulla menossa nyt 36 raskausviikko. Viimeksi oli neuvolalääkäri 16.3 ja sillon jo kohdunsuu pituus 2.5cm ja muuten kiinteä/kiinni. Mitä tuo nyt sitten meinaa...lyheneekö se kelläkin miten sattuun kun sinulla vielä 3cm. Nyt keskiviikkona on neuvolalääkäri/synnytystapa-arviointi. Älä naura jos kysyn tyhmiä mut kun tiedä. [:D]
 
Babaytoy onhan toi tosi alhaalla! [:-][:)]
Papasta klamydia? [:-] Saattaa olla ihan paikkakuntakohtaisia eroja sit tosiaan, mutta mulla on kyllä otettu virtsasta. Ja mulla ne esim otti nyt siellä synnärillä käydessä virtsasta kaikki mahdolliset, myös klamydian ja emätintulehdukset+ sen b-streptokokin emätinnäytteestä, että jos jokin tulehdus olisi aiheuttanut ne supparit..
Kaverilla ne otti raskauden aikana kolmesti klamydian. [:D] Sit kaks viikkoa pojan syntymän jälkeen pojalla oli silmätulehdus niin ne meinas et se on tullu siitä kun kaverilla on klamydia.. Ja ei siis tosiaan ollut, ja viimenen klamydia-testikin otettiin ihan viimesillään. [:D] Kaikenlaisia teorioita.

Ja nyt tuosta Babaytoyn kirjotuksen luettuna paasaan teille hyvät naiset.. Käykää säännöllisesti papassa! Mulla oli kohdunsuulla syövän esiaste(olen 24-vuotias enkä ole "jakanut pesää" suojaamatta ympäriinsä [:D], joten siitä seksihistoriasta tuota on turha kenenkään itseltään pois sulkea!), jouduin kolme vuotta ramppaamaan puolen vuoden välein kontrollissa ja hoidoissa. Ja mulla pisin väli papassa ikinä on ollut vaan pari vuotta. Noi ikävät muutokset on valitettavan yleisiä ja kehittyy kohtuu nopeasti, joten hyvä olis kyllä kahden vuoden välein käydä! En tahdo tämän olevan liian paatosta enkä tosiaan tahdo pelotella! Eihän se mikään ihana juttu ole se papa-koe, mutta se on pieni homma siitä, että tietää kaiken olevan kunnossa!
Mun kahdella kaverillakin on ollut lievempiä muutoksia, mutta hekin joutuivat jatkoseurantaan ja otettiin pieniä koepaloja. Mulla leikattiin sitten ihan sähkösilmukalla isompi pala kohdunsuulta pois ja nyt on siitä ihmeellinen tilanne, että mulla on vuoden tauko kontrollissa, kun kaikki näyttää nyt olevan ok! Kävin viimeksi elokuussa(kun lääkäri bongas oviksen josta tämä muru mahassa kasvaa [:)]) ja seuraavan kerran menen siis vasta ens elokuussa!
 
Kyl toi Babaytoyn masu munkin mielestä näyttää tosi alhaalla olevan.. Eli voi kivastikin lähtö tulla ennen laskettua aikaa. [:D] Ei mull kyl mielestäni oo noi alhaalla vielä. Äiti sano et sen silmään mun maha ois laskenu samoin kun pari tuttua mummelia, mut ei sitä ite hoksaa ku jokapäivä peilaa masuaan monta kertaa. Tarvii laitaa varmaan tänne taas masukuvaa.. [;)]

Ja aurinkopuuteri, se kohdunsuu lyhenee ihan miten sattuu kelläkin. Toisilla voi aueta jo pari kuukautta ennen laskettua aikaa centin kaks ja toisilla kokonaan vasta ite synnytyksessä. Et se on iha tuurista miten kelläkin etenee..
 
Nii ja piti viel kysästä tai todeta et sull taitaa mennä ihan tavis farkut vielä!!! Aikas hienoo, jos oot pärjänny ilman äitiyspökii.
 
Minunki silmään sattu että taitaa olla Babaytoylla normifarkut, onnekas!
Meikäläinen ei oo mahtunu tavallisiin pöksyihisä ties millonka viimeks [:-] Enkä varmaan ihan heti
tuu mahtumaankaan [:D]

Yhdyn Lyydia~:n sanoihin tosta papa-kokeesta. Se kun ei kato ikää eikä seksuaalista aktiivisuutta noi tommoset.. voi sattuu kenen kohdalle tahansa. Pieni vaiva, mut voi olla hyvinki suuri merkitys oman terveyden kannalta! [:)]
 
Aurinkopuuteri Joo siis kyllä mä vähän itsekin ihmettelen,että miten tuo nyt voi olla vielä täysmittanen yms,kun kaikenlaista tapahtunut,mutta kai se on sitten yksilökohtaista,että miten paikat aukenee.

Lyydia~ Niin siis kun otetaan papa-koe,ja näitä muita streptokokkii ja hiivaa niin siihen samaan kuuluu kuulema yleensä,että otetaan klamydia kanssa. [&:] Sori,selitin varmaan tosi vaikeesti sen,mutta en mä itsekään sitä ymmärtänyt kun se lääkäri selitti. Ja siis niin virtsastahan se klam. otetaan,mutta se kuuluu tohon kastiin [;)] jos ymmärrät.

Mä en yhtään muista,että onko tässä välissä tullut otettua se papa uudestaan kun silloin 14v,mutta lekurillekin sanoin niin se on tainut ihan oikeasti unohtua multa. [&o] Mutta onneksi nyt sitten huomenna meen käymään labrassa,taas kaiveltavana. Toisaalta on hyvä tietää,ettei ole sitten mitään vakavaa. Toivottavasti ei.

vauveli Joo normifarkut kyseessä,mutta arvaa saanko just ja just jalkaan? [8|][:D] Nuo on mun ainoot housut,ainoot farkut mitä on jäljellä. Muut vien kirppikselle,koska tiedän että ne ei mahdu mun päälle enää raskauden jälkeenkään,kun eivät mahtun melkein ennen raskauttakaan. [:D] Kyllä tekee tiukkaa,mutta täytyy jotkuu housut olla.
 
Takaisin
Top