Neuvolaterveiset :))

Onpa outoa joo Eeva-Liisa että kun sullakin on se sf ollu aika yläkantissa ni eivät sitten lähde edes sen takia tutkimaan... [:-] Mulla oli täti vaan huolissaan että tuleeko liian myöhään ku meen sinne maanantaina. Sanoi että kun mennään kuitenkii sen verran yläkäyrillä ton kohdun kanssa ja kopelo-tuntumalla on suhteellisen "hyvän" kokoinen jo niin ilman muuta jollekin pätevälle painoarvioon ja jos lääkäristä yhtään tuntuu siltä että saattaisi olla tiukkaa tuon alatiesynnytyksen kanssa niin mietitään että aletaanko käynnistämään etukäteen  vai mitä. Sanoi että kuitenkin mielummin pyritään siihen normaaliin alatiesynnytykseen vaikka käynnistäen kuin että joudutaan leikkaamaan siksi että vauva kasvaa liian isoksi. Tosi pöljää kun nää käytännöt on niin erilaisia...
 
Mun viime neuvolan arvoja, viikkoja tasan 37
 
Painonmuutos +1100g [8|] (täti epäili nestettä mutta saattaapi olla suklaatakin... [:D])
paineet 117/73
hemoglobiini 127
Pissa puhdas
sf 37cm
Tarjonta 2rt (eli edelleen peppu oikealla puolella)
vaavin syke 136
 
Osaako joku muuten sanoa tosta sykkeestä... Kun sen mukaanhan myös arvotaan että onko vauva tyttö vai poika. [;)] Kun edellisellä kerralla neuvolantäti sanoi että masukilla on ollu ihan järjestäen tytön syke (vaihdellut välillä 144-160). Ja mä jostain kuulin että tytöllä on just noita korkeempia sykkeitä. Mut sitte nyt viimeks toi syke olikii noin matala...? Mut eikös sen luulis riippuvan paljon siitä miten se vauva siellä masussa temmeltää? [8|] Tai en tiiä...
 
ansku81- mulle ainakin sanottiin kun vauvan sykkeitä tarkkailtiin mun omien sydän ongelmien vuoksi useaan kertaan että on toivottavaa et vauvan syke vaihtelee tuollaisella isommalla välillä koska se tarkoittaa sitä että kaikki on hyvin. Huolestuttavaa olisi jos olis ihan tasaisen sama syke koko ajan. En oo kuullut että siitä vois sukupuolta päätellä eli eipä ole tuohon varsinaista vastausta.
 
Muksulla syke on vaihdellu nyt puolen välin jälkeen 142-149, ja poika tulollaan. Olen ymmärtäny, että vauvan syke on alussa nopea ja laskee sitten tietylle tasolle... Muksulla olikin syke alussa 160 luokkaa :) Olen itekki kuullu tuosta, että vauvan sykkeestä tietää kumpi on tulollaan.. onhan siinä 50% onnistumismahdollisuus kuten muissakin esim. sormustestissä, yms.. :)

Viimeksi neuvolassa syke oli jopa 135 luokkaa, mutta siihen sanottiin vaikuttavan se että kohtu painaa jotain isoja verisuonia äidin maatessa selällään..
 
Joo, niin päin kai se menee et alhasemmat viittais poikaan. Rolli sanoikin hyvin, että onhan siinä ennustuksessa sama 50% mahdollisuus toteutumiseen kun muissakin ennustuksissa. [:)]
Ansku loppua kohden ne sykkeet mun ymmärtääkseni laskee kaikilla siitä alusta.
Ja tosiaan, kuten supernova sanoi, sykkeissä on hyvä jos on vaihtelua. Mulla on aina tosin tasasesti merkattu neuvolakorttiin jotain 140 mutta neuvolantädit on sanonu, että hyvää vaihtelua on ollut sen molemmin puolin.
Eilen tosin se kätilö oli käyrillä sitä mieltä, että liian vähän on vaihtelua vaikka muksu mylläs mahassa ihan hulluna, sit kuitenkin sanoi, että suurimmat vaihtelut tulee avsta loppua kohti. [:-] Saihan se mut huolestumaan jos tosta.. [:o]
 
ansku81: täällä on ollut aika tasasesti 145-150, kahteen kertaan 130-135 yleensä hetken ollut vähän rauhallisempaa mahassa noiden matalempien kanssa. Siis tyttö on meille tulossa :) Viimeks oli 145-150, ei saanut kunnolla mitattua, kun neito päätti olla liike kannalla ja muakin alko jo sitten ahdistaa, niin ei tätsy halunnu mua kiduttaa siinä. Ei saanu oikein selvää miten neito muutenkaan mun mahassa oli, pään löysi [:D] mutta miten loppu vartalo on niin ei tietoa [8|]
 
Meil on ollut syke tasaisesti 140-150 välillä koko ajan, eli ihan hyvä.
Soitin eilen neuvolaan tosta,kun oikeesti alko huolettaa tuo sf-mitta.. Vkolt 33+4 ollu koko ajan sama 32. Kovasti vakuutteli et on ihan normaalia ja et vaavi vaan on jo tullu nii alas. Ja et eihän se koko aikaa vois kasvaakaan. Ja keskikäyräl mennää. Ja blaa blaa. Ei se mua kyl rauhoittanu yhtää. Mut sano sit, et voidaan kokeilla saada mulle viel ultra-aikaa sen perusteella et pelkään nii paljon. Mut silti voi käydä niin, et ultraan en enää pääse, koska tammikuun ultras on todettu kaiken olevan hyvin ja edelleen kaikki viittaa siihen et kaikki on hyvin. Koosta ei kenelläkään mitään arvioo, eikä sellaista kuulemma edes tarvi, kun kerran käyril mennää.. No jaa, olisin kyl itse toivonu vähän enemmän tietoa...
 
Meillä lähettiin sieltä +150 ja ny mennään +130 tässä viimisiä viikoja ennen laskettua aikaa ja kyllä sitä on sanottukin että loppuajasta kun lapsen liikkumatila pienenee ja laskeutuu alemmas niin se jo on tämän tekijä.
KEskikäyrillä taulukoissa mennään ja tasapaksua samaa vanhaa kuuluu... Että tallain..
 
Joo, en mäkään noihin sykkeisiin ihan hirvittävällä vakavuudella usko. [:)] Rupes vaan mietityttämään ku just edellisellä kerralla juteltiin neuvolatädin kanssa vauvan sukupuolesta (kun ei siis sitä tiedetä mutta kaikilla tuntuu olevan joku oma arvio siitä) ja täti sitten naurahti että ainakin ihan tytön syke sillä on ollu järjestäen. Ja mä olin ihan huuli pyöreenä että mistäs sen siitä tietää??? ja täti just sano että tytöillä on vähän korkeammat sykkeet mutta rupes sitten äkkiä selittelemään ettei kannata kauheen vakavissaan lähteä sen perusteella vielä pitsimekkoa ostamaan. [;)] Mutta tosiaan, onhan siinäkin 50% onnistumismahdollisuus veikata oikein. [;)] Ja sitte siitä viikon päästä syke oli tippunu 160:stä 136:een... Ihan ku vauva olis loukkaantunu että "ei mulla mikään tytön syke oo..." [:D]
 
Hylene78 eikös se oo ihan normaalia että kun synnytys lähestyy ni sf ei enää nouse vaan saattaa jopa laskea? [:)] Kun vauva just painuu alaspäin ni se kohtu laskee samalla. Ainakii mä oon ymmärtäny sillee. Mut olishan se varmasti kiva tarkistaa kun kuitenkii ollu jo noin kauan sama. Mä aina ootan innolla että nyt ne sanoo sf-mitan pienentyneen ja että vaavi on tullu alaspäin mutta ei, kasvaa vaan. [:-] Mut en mä kyllä toisaalta haluais kyllä olla huolissaan siitäkään että kasvaako vauva tarpeeksi... Vaikeita juttuja. Toivottavasti saat ajan ultraan tarkistukseen! [:)]
 
Täällä eka syke mikä neuvolassa otettiin oli 140 ja sen jälkeen 150-154. :) Välil siinä mittailun aikana heitellyt 160-168,että juuuh [:D] mutta keskiarvoks aina laitettu melkeinpä tuo 150.
 
ansku81: kuten mulle eräs työkaveri(mies) totesi.. "kyllä se on varmasti poika... tai tyttö" [:D] naureskeltiin että ei mitenkään pahat arvaukset että kiitti kun kerto [;)] 
 
Inxu, ei huonot arvaukset ollenkaan! [:D]
 
supernova, no painonlaskua on ehkä ainakaan mulla turha odotella tällä syömisellä... [:D] En tajuu mistä tää ruokahalu on taas räjähtäny ihan käsiin ku saatan keskellä yötä herätä karmivaan nälkään vaikka oisin illalla syöny ihan kunnon iltapalan. Ja jos nälkä iskee eikä syö ni tulee huono olo. [:-] Yöllä harvemmin jaksan mitään syödä mut juoda on pakko tai olo on kohta ihan hirvee. Ai miks mä oon näin valtava!?! [:D][:D] Jotenkii sitä vaan yrittää psyykata itteään että ehkä mun kroppa vaan haluu tankata itteensä energiaa ennen synnytystä ja syön siksi ku hevonen ihan hyvällä omallatunnolla... [;)]
 
Miullakin tää paino on ihan räjähtänyt käsiin... Lähtöpaino oli 57kg ja nyt viime viikolla neuvolassa 76,3kg... [:(] Ihan hirvee tankki siis!!! Suuri painonlisäys yhdistettynä aivan kamaliin, tummiin ja runsaisiin raskausarpiin on kyllä sellanen yhdistelmä että itteäni heikkoina hetkinä ihan ällöttää...

Ens viikolla olis neuvolalääkäri. Saas nähdä puhuuko se mitään synnyttämisestä, lapsen koosta ja siitä että mahtuuko tää yleensäkään tulemaan alakautta!
 
Joillain painoa van kertyy helpommin. Mulla oli lähtö 79,9 ja nyt 84(tuossakin turvotukseen liittyvää ainakin pari kiloa). Olen niiiiiin tyytyväinen itseeni että olen saanut pidettyä kurissa painon. Ehkä olen normaalien ihmisten kirjoissa vuoden päästä [8|]
 
Heiiii,mulla on se aikaistettu neuvolalääkäri huomenna [8|] Sörkkimistä siis tiedossa,ja huomenna täytyy viedä pissanäytteet taas terveyskeskukseen,jotta tietäis onko virtsatietulehdus,-oireita tosin on ollut. [&:] Pissaaminen on sellasta pistelevää..että varmaan on,ja sitten noita hiivatulehduksen oireita on kanssa,ei nyt silleen niin paljoa,mutta niin..eiköhän se lääkäri huomenna sen huomaa,kun se tutkii nuo paikat. Jännittää hirveesti se,että onko kohdunsuulla tapahtunut muutoksia näiden jatkuvien suppareiden takia. Toisaalta toivon sitä,että olis muuttunut vähän,mutta sitten toisaalta se saattais vähän pelottaakkin jos olisi,mutta tietäisi ainakin,että kyllä niillä kivuilla jotain merkitystä on ollut.

Eikös neukku pysty tai siis se neukkulääkäri määräämään mulle antibiootit,jos on v.tietulehd.? Niin sais piakkoin pois tämän vaivan? [8|]
Ja hiivatulehukseen nyt tarvis vaan hakea se puikko..-sitä rasvaa mulla on kyllä edellisestäkin jäljellä vielä,ja se on kyllä tehonnut. No joo,mitä mä tässä jossittelen,huomennahan sen sitten saa toivonmukaan tietää.

Ja se veri siinä virtsanäytetikussa...-toivottavasti sitä ei ole,tai sit huolestun taas kun neukkukaan ei osannut sanoa,että mistä se on kotoisin jos mulla ei kerta ole veristävuotoa...hmmm. [:-]

Huomenna tuun laulaa uutiset sitten. [:)]
 
Babaytoy veri virtsanäytetikussa? Mulla ainakin tulee heti verta vähän virtsan mukana kun v.tietulehdus iskee kunnolla pahasti päälle. Ja siis sen muutaman kerran kun mulla toi tulehdus on ollut, niin mulla se kyllä menee tosi pian niin pahaks ettei pysty mitään seuraavan päivän lekuria oottamaan vaan on päästävä samantien, joten en tiiä voisko sulla johtua tosta, jos oireet on kuitenkin vähän hillitymmät. Kaipa tuo tosin yksilöllistä on kellä tulee oikein kovat oireet ja kellä ei..
 
No kun sitä miekii kysyin neukulta,että voisko se johtua siitä jos mulla on virtsatietulehdus..mutta ei osannut sanoa. Siis sitä just meinasin,että siitä virtsasta löytyy verta,vaikka ei kuitenkaan ole verta,eikä mulla vuotoja. Niin se varmaan selviää sillä,täytyy huomenna sanoa siitä,että taitaisko johtua sitten tulehduksesta. 
 
Verta virtsassa ja kirvely on kylla klassisia merkkeja virtsatie infektiosta, outoa ettei maarannyt sit edes virtsakoetta (viljelya), et kannattais ehka laakarille menna koska raskaana ollessa ovat yleensa tosi tarkkoja siita ettei kerkea menemaan pahaksi. Mulla oli noilla oireilla parikin kertaa VTI ekan raskauden aikana ja heti pistivat antibioottikuurille. Jollei hoideta nopeasti niin voi levita akkia ylospain munuaisiin ja se on vaikeampi hoitaa kun tarvii usein IV-antibiootit. Eika tietty oo vauvalle hyva et on minkaanlaista tulehdusta jyllaamassa.
 
Mä soitin aamusella omalle neuvolaterkkarille, ku oon viikonlopun pähkäilly tota viimeviikon lääkärikäyntiä. [8|] Sit menin vielä lukemaan sen synnytysoppaan kannesta kanteen mikä tuli vau´kirjan tervetuliaispaketissa.. Mull iski suoranainen paniikki.. [:(] itku pääsi heti alkumetreillä puhelimessa, ku kerroin viimeviikkosesta lääkärikäynnistä ja siitä miten ihan oikeesti pelkään sitä perätilasynnytystä..

Mua alko viikonloppuna oikeen todenteolla stressaa toi vauvan asento. Aamulla se makoili mun mielestäni ihan poikittain. Pää vasemmalla kyljessä ja potkut tuntu vastakkaiselle puolelle, eli ihan oikeelle pitkälle kylkeen. Se lääkärihän sano et jos on poikittain, ni se on sit nii poikkeusasento et siinä ei voi synnyttää.. [:(]
Neuvolatäti koitti rauhotella ja meinas et se on hyvä et mull on ens keskiviikkona vielä se ultra. Siinä näkevät sit mikä vauvan tarjonta on ja et mahtuuko tulemaan alateitse vai joudutaanko turvautumaan keisariin. Siin synnytysoppaassa, selitettiin et jos vauva on perätilassa ni lantionkin tarttis olla hieman suurempi et se ylipäänsä mahtuu tuleen sieltä ulos ja jos näin ei oo niin suunniteltu keisari toteutetaan yleensä 7 päivää ennen laskettua aikaa.. Apua!! Sehän on ihan pian jo.. [:-] Varmistin viel et mitäs jos vauva ei odotakkaan ens keskiviikkoon vaan synnytys alkaakin jo aiemmin, ni mites sit toimitaan?? Rauhotteli, et ei syytä paniikkiin: Sairaalassa on valmiudet aina kaikkiin poikkeustiloihin ja toteskin et harvoin synnytys menee suunnitelmien mukaan. Sit vaan heittäydytään hetkeen mukaan. Jos asento on huono niin mennään suoraan keisariin ja jos ok niin koitetaan alateitse. Aina sairaalaan tullessa katotaan ultralla vauvan asento. Riippumatta vuorokaudenajasta tai päivästä ni siel on aina riittävästi henkilökuntaa ja valmiudet hätäsektiollekin ettei pitäis tuleman ongelmia.[:)]

Helpotti ku sai puhua oman neukun kaa. Se on niin ystävällinen ollu aina ja ymmärtäväinen. Toisin ku se lekuri. Siitäkin kysäsin viel et ku se lääkäri ei kuulemma ylettyny sormillaan tunnustelemaan et onks kohdunsuu auki vai kii, et pitäiskö varata uus aika vaikka yksityiselle, ni meinas et sill ei kauheesti oo enää tässä vaiheessa merkitystä. Et nyt ois jopa suotavaa, et alkais tapahtua muutoksia kohdunsuulla ja tulis harkkareita. Ja se ei vaikuta mun olemiseen mitenkään oli sit auki tai kii. Et vaiks ois kolme centtiä auki ni voin olla ja toimia iha ku tähänkin asti. Ei tartte varoa sen kummemin ja voi liikkua normaalisti. [:)] Tollasia neukkuja lisää. On valinnu itelleen sopivan ammatin.[;)]

Nyt on huojentunu olo. [:D] Torstaina tämän ihanan neuvolatädin luokse ja sit ens keskiviikkona sinne ultraan jännittelemään vauvelin asentoa ja kokoa.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille [;)]
 
Takaisin
Top