Neuvolaterveiset :))

Huh, kiitti starletti! Toivottovasti tän tädin käynti sujuu hyvin, ja niin, miksei sujuis [:)]
Jotenki sitä vaan jännittää, kun on tämmönen "virallinen" tapaaminen kotona. Sitä rupee miettimään
ja kattelee sitte asuntoosa vähä "sillä silmällä", että joo, tolla on terävä kulma ja tuolla ja tuolla.. Mut eihän sitä lasta voi pumpulissa kasvattaa [:)]
 
Nämä nyt ei varsinaisesti neuvolauutisia ole mut synnytystapa-arvioinnista just kotiuduin. Painoarvioksi heittivät tänään rv 37+4 3,5kg, laskettuna päivänä olis himpun päälle 4kg. Normisynnytystä odotellaan ja viimeistään neljän viikon päästä käynnistetään jos ei mitään tapahdu ennen sitä. Vähän yli keskiarvon oli painoarvio mut ei mitenkään poikkeava. Ja totesi et tärkeintä on et pään ympärys ja vatsan ympärys on yhtä suuri. Jos olis ns. "sokerivauva" niin vatsa olis paljon isompi ja aiheuttais synnytyksessä ongelmia. Eli hyvillä mielin voidaan odotella taas pikkuista [:)]
 
miiuhoo No kiva,pääsee jakaa fiiliksii sitten samoihin aikoihin,tai no samana päivänä. :) miten teillä noin "myöhään"? [8|] eihän se sillee myöhää ole,mä sekotan nyt kesä ja talvi ajan,kun tähän aikaahan klo.18 on valosaa aikaa jo. [:)]
 
neuvolakuulumisia rv 36+1 [:)]

Kohdunkaula on mukavasti jo pehmennyt, ja pää on kiinnittynyt! Syke on hyvä ja muutenkin kaikki kunnossa. sf oli jo 34cm [:D] tasaisesti omalla käyrällä mennään! Pyynnöstäni lääkäri tekee Taysiin lähetteen tarkempaan synnytystapa-arvioon, koska siskollani todettu ensimmäisen lapsen hätäsektion jälkeen lantion rakenne sellaiseksi, että lapsi ei mahdu ulos normaalisti. Heill äkin molemmat olleen vain kolmikiloisia, niin että ei ole kysymys lapsen koosta! Lääkärin mukaan tämä voi olla perinnöllistä, joten se on hyvä tutkia kun kerran voidaan [:)] Jos siis sektio on edessä, se on kiva tietää etukäteen! Jos mut ultrataan, niin kutkuttaisi iiiiihan kamalasti tiedustella nyt sitä sukupuolta, vaikka eihän se meillä vaikuta mitään mihinkään!! Mutta silti [&:] [;)] osaiskohan/ malttaisikohan sitä olla vielä nämä viimeiset viikot tietämättä?!
 
Mull oli tänään vika neuvolalääkäri, enkä voi sanoa paljon kostuneeni tästä tarkistuksesta. Harmitti oikeen ja poru pääs autossa jälkikäteen..[:(]

Verenpaine oli ihan hyvä: 128/81
ei turvotusta: -
pissa puhdas:-
painon nousu: +390/vko
sf-mitta kasvanu ihan hurjasti: 37cm (viimeks 32cm, 16pv sitten)

Hemoglobiinia ei mitannu ku se on ollu koko raskauden nii hyvä, ni meinas et tuskin se nytkään mitään notkahdusta on tehny. (Viimeks oli 141)

Mut sit se alko kuunteleen sydänääniä, eikä kuullu mitään.. Kysy et oonko rasvannu mahaani ja totesin et joo ettei repee, ku on jo niin kiree nahka, et aamuin ja illoin koitan muistaa rasvata. Sano et siks ei kuule mitään ja otti pirtua ja kaato sitä oikeen kunnolla mun mahaani ja hiero kovalla paperilla. Meinas et voi vähän kirvellä, mut pakko saada ne rasvat pois. No, ei kuullu vieläkään. Lisää sit pirtua masuun ja lopuks pesi pirtulla koko sen doplerilaitteenkin. No vihdoin sai sieltä kunnon sykkeet esiin. Huoh [8|]..

Sit alko tunnusteleen miten päi vauva on ja sano ettei osaa sanoa varmuudella. Sydänäänet kuulu parhaiten vasemmalta puolelta navasta pari centtiä alemmaks viistoon, mikä viittais siihen et ei ainakaan oo oikeen päin. Täydellinen perätila ois kuulunu reippaasti yli navan. Mut tää olis ehkä poikkeusasento jossa ei voi synnytää jos lapsi on poikittain, eikä oo kokonaan raivotarjonnassa tai perätilassa. No, mä aloin siin sit panikoimaan ja kyselin mitä tehään [&:], mut en tie sill oli varmaan huono päivä.. [:'(] Sano vaan, et kyl se sielt ulos tulee. Et en mä siihen kuole eikä kuole kukaan muukaan. Joo, tosi lohduttavaa..

No, ku se pääs jalkoväliin ni totes heti et sull on hiivatulehdus ja se aiheuttaa vastasyntyneellä sammasta suussa. Kysy tiedänkö mitä se tarkottaa, et oonko kuullu mitä on sammas?? Vähän vaisusti sit totesin et kuullu ehkä 10 v sitten, mut en oikeen tie. No, ei sit vaivautunu selittämään vaan sano, et se kantsii ny hoitaa heti ja haet apteekista 3 emätinpuikkoo, jotka pannaan peräkkäisinä iltoina. Nii ja vauva on kuulemma niin ylhäällä et hänen sormet ei ainakaan ylety sinne kohdun suulle asti. Ei siis osannu sanoa edes et onko kohdunsuu auennu vai kii.. Lopuksi totes vaan et kahden viikon päästä on se ultra mulla sairaalassa. Kun koitin kysellä et mitä siel sit tehään jos vauvan asento ei oo muuttunu, et onks sit keisari vai milleen, ni hymähti vaan et kaikkee saa aina kysyä.. Eri asia sit tekeeks ne mitään asialle.

Kehotti tekemään sit vielä jotain mikä sais supisteluja aikaseks et vauva vähän tipahtais alemmaks. Miten toikin pitäis ny sit ottaa.. [8|] Jos aiheutan tahallani suppareita, niin se kaiketi takottaa ennenaikasta synnytystä, jota tuskin kukaan tarkotuksella haluaa, vaik malttamaton oiskin. Ja sit ei se vauva ainakaan kerkee kääntymään oikeinpäin.

Et joo, tosi varma ja hyvä mieli on. Siis oikeesti. Mull on iha kauhee olo,ku ei saanu mitään selvyyttä mihinkään. Tähän mennessä oon ollu niin tyytyväinen neuvolakäynteihini. Mun oma terkkari onkin tosi kiva, mut tää läkäri..[8|]
 
vauveli Mulla sama,lääkäri on semmoin kiukkuperse ja terkka ihana. Kauheeta,että jouduit tolleen kohdeltavaksi,koska nyt on tällee loppuvaiheessa kuitenkin meidän odottavien tärkeä tietää missä mennää ja pitää saada kysellä.
Minäkin yritän aina niin ystävällinen olla ja kysyä,niin lekurilla on semmoin ilme,että "v**** toi on tyhmä". Kyllä siinä jää paha mieli. [&o]
Onneksi ne sydänäänet sieltä kuitenkin kuului,sen rasvanpoiston jälkeen,jonka senki teki nähtävästi tosi rankasti,vaikka eihän sitä tarvitse painaa niin lujaa.
Toivottavasti sulla se ultraus olis vähän mielekkäämpi kokemus,kun tuo.

<3
 
Joo sairaalas ne on ollu aina tosi kivoja. Enkä mä mielestäni yleensä ota itteeni kovin helpolla, mut nyt jotenkin tuntu et ei o totta.. Kait sitä on muutenkin herkistyny näin loppumetreillä.. Pelkäsin et siel jo tulee poru, ku se oli niin kummallinen se lääkäri. Ei niinku yhtään halunnu ymmärtää mun kantiltani asiaa. Et kait se nyt nimenomaa mua jänittää ja vähä haluisin tietää et mitä tuleman pitää, mut no jooo.[8|] Helpotti ku sai teille purkaa ittees ja miehelle tietty kans oli pakko soittaa heti. Lohdutteli et kaikki menee ihan hyvin, ettei mitää hätää.
Lauantaina juhlitaan meen hääpäivää, ku sill on jalkapalloharkat peruuntunu. <3 <3 (oikee hääpäivä ois vast ens torstaina, mut mies haluu et aikastetaan juhlimista, jos vaikka vauva päättää tul ulos aiemmin. Ettei vaan jää kokonaan viettämättä.) Lupas viedä mut ulos syömään ja pitää hyvänä. [:D][;)]
 
Olipa inhoittava lääkärikäynti Vauveli!
Toivottavasti kaikki on vauvan suhteen ok. Yritetään olla positiivisella mielellä.
 
Todella törkeää käytöstä lekuriltasi vauveli! Luulis kuitenki ku kyseessä on ihan neuvolalääkäri,
että ymmärrystä ja kärsivällisyyttä riittäis. Mä varmaan olisin ruvennu itkee tommosessa tilanteessa.

Mut siitä "kotikäynnistä". No lastenneuvolan täti tuli käymään, ja nyt voi sanoo että jännitin ihan suotta! [:)]
Täti oli tosi mukava, ja paljastuikin sitte että samoilta suunnilta ollaan kotoisin ja että tämä täti pitää ensi kerran perhevalmennuksen [:)] Kyseli kaikenlaista raskauteen ja vauvaan liittyen, kuten että ollaanko mitenkä saatu hankittua vauvalle tavaroita ja välineitä ja mitenkä suhtauduttiin ku saatiin tietää et on pikkunen tulossa jne. Kysymyksiä laidasta laitaan, mut ei kertaakaan tullu semmosta oloo jotta mitä toi tenttaa oikein [&:][:D]

Hirmu hienosti otti miehenki mukaan ja kyseli siltäki kaikenlaista. Hirmu mukava oli kyllä jutustella, vaikka välillä eksyttiin vähän aiheestakin [:D] Pitihän se kahvit keitellä sit ku oltiin ne "pakolliset" hommat tehty.
Jotenki aina tämmöisten keskusteluiden jälkeen sitä tulee niin malttamattomaks, että haluis vauvan jo syliin [:)]
 
Inhottava lääkärireissu sulla takana vauveli. No jos siellä sairaalassa olis paljon mukavempi sitten :)
Aika outoa että ei saanu kokeiltua kohdunsuuta. Mulla on ollu vaavi aina korkealla ja aina on silti saatu kokeiltua onko auki vai kiinni ja mitta.
 
vauveli todella ärsyttävä lääkäri! [:'(]
Mutta mä nyt en ihan tajunnu miks ne sykkeet kuulu jotenkin väärästä paikasta?? [:-] Mulla kuuluu ainakin aina oikeelta puolen navasta vähän alaspäin viistoon, eli tismalleen samoin kun sulla, mut eri puolelta. Ja täällä ollaan ihan ultrankin mukaan ihan oikein raivotarjonnassa! Pylly on tossa oikeen tissin alla ja selkä lähtee siitä sit mahan oikeella puolen kaarella alas. Mun järjen mukaan noi kuuluu just "oikeasta"paikasta kun miettii missä pää on, ja missä sitten sydän suurinpiirtein sijaitsis lapsella.
Sitäpaitsi sammakseen oon kuullu jotain tosi simppeleitä kotikonsteja.. Ihme veuhkoomista. Vaikka hiiva nyt tietty ihan itsesi kannaltakin kannattaa hoitaa.
Mun kaveri teki loppuajasta sellasta kuulemma ihan hullun näköstä liikettä, oli vähän niinkun sumopainija leveessä haara-asennossa tosi kyykyssä, en osaa selittää. Et kai joku tollanen vois auttaa muksua laskeutumaan. Tossa ei siis mitään supisteluja tuu..
 
Mammajoogassa neuvottiin kyseistä asentoa hyödyntämään jos tahtoo auttaa lasta laskeutumaan. Eli jalkapohjat tiukasti lattiassa kiinni ja levee kyykky. Ainoo oli et jos on peräpukamia tai vauva perätilassa rv 36 jälkeen niin sit ei sais ettei pylly kiinnity tai laskeudu liikaa jos ei alateitse synnytäkään. Ite ajattelin kokeilla ainakin tästä eteenpäin kun vielä ultrassa varmistu et rt:ssä ollaan [:)] Eikä tosiaan pitäs supistuksia aiheuttaa mut on semmonen asento et painovoimaki jo auttaa vauvaa.
 
Tosi kurja lääkäri kyllä [>:] Mulla kuuluu sydänäänet samasta kohtaa kun sulla vauveli ja ihan oikees asennos on. Pylly oikeen rinnan alla, jalat ja kädet oikees kyljes ja selkä menee tossa navan kohdilla.
 
No kiva kuulla et lyydialla ja mimmulla ainakin sydänäänet kuulunu samoilta kohdin.. Itekin mä kyl luulin et tää ois oikeen päin eli siis pää siellä alhaalla, ku selkeesti se potkii oikeen rinnan alle ja siin tuntuu useen kantapääkin. Tai näin mä sen oon ainakin ajatellu, mut en tie kait sill lääkäril oli niin huono päivä ettei jaksanu perehtyä miten se vauva on ja halus vaan tiuskia mulle..

No, vajaan kahden viikon päästä on ultra, josko ne sit kertois varmuudella miten päi vauva pötköttää ja vähä valaisis kans et onko paikat vielä kii vai auki. Kovin on ainakin supistellu ja par aikaakin tulee viiden minuutin välein..nyt jo toista tuntia [;)].

Tota sumoliikettä en taia kuitenkaan uskaltaa kokeilla ennen ku sanovat varmuudella onko pylly alhaalla vai ylhäällä.[:D][:)][:D][:D]
 
vauveli mie mietin kanssa tota siun juttua, että ois vauva väärinpäin kun äänet kuuluu siitä kohtaa... Miulla nimittäin kuuluu täsmälleen samasta kohtaa ja vauva on kyllä ihan 100% varmasti raivotarjonnassa! Että don´t worry [:)]
 
Onko teillä muilla jotkut synnytystapa-arviot? Ja onko teillä arvioitu lapsen painoa?
Mie kysyin tällä viikolla neuvolassa että millonkohan se miun arvio on ja sillonko katsotaan tuon lapsen painoa -> sain vastaukseksi tiuskaisun että "joopa joo, sehän tästä vielä puuttuiskin että jokaiselta raskaana olevalta tutkittais noin tarkkaan, eihän sellaseen riitä mitenkään resurssit"... Että näin. No kaipa se muksu tuolta jotenkin mahtuu ulos tulemaan. Ei vaan huvittais joutua tilanteeseen, jossa on ponnisteltu pitkän aikaa kunnes todetaankin ettei lapsi mahdu ulos ja hätäsectioon on lähdettävä. Sitä on täällä päin nimittäin useammalle tutulle/tutun tutulle käynyt...
 
Mulla olis 2 vkon päästä synnytystapa-arvio ja neuvolatäti sanoi, ettei painoarviota edes tehdä jos vaan muksu lääkärin mukaan mahtuu tulemaan alakautta. Tosin kaverilla oli menny 2 vkoa yli LA:n ja sitte lopulta olivat tehneet painoarvion ja muksu olikin painanut reilusti yli 4 kg. Sektiolla loppujen lopuksi olivat ulos ottaneet kun muuten ei mahtunu...

Kävin kuitenkin tuossa alkuviikosta yksityisellä ultrassa ja siellä teki syntymäpaino arvion..sanoi myös ettei pään kanssa tule olemaan ongelmia alateitse synnyttäessä..nyt muksulla painoa ~2500g ja vielä kilo pitäs tulla lisää eli just sopivan kokoinen syntyessään :)
 
16.4.2010 rv. 35+1

Paino: +1.116kg/vk
Turvotus: +
U-Prot: h+
U-Gluk: -
Hb: 118
SF-mitta: 33,5
Syke: 135-140
Liikkeet: ++

Verenpaineita mittailen kotona, joten terkkarissa mitattuja ei oteta huomioon, mutta nyt on ollu muutama vähä korkeampi lukema välillä. Pittää seurailla tarkemmin, mutta vielä ei terkkarin mukaan ole syytä huoleen.
 
Mä kävin juuri siellä painokontrolliultrassa. Kaikki hyvin. Naurattaa oikein, kun päästiin samalle erittäin kokeneelle lääkärille(mitä kätilöt rakenneultran aikaan kehui tosi paljon) kun jälkimmäisessä rakenneultrassa.. Olin siinä pyödällä ehkä kolme minuuttia maksimissaan. Hän löysi ihan sekuntissa kaikki osat mistä otti mitat, reisiluukin näkyi heti mihin kohtaan sen mokkulan laitto. [:D] Setä on selkeesti tehnyt tota hommaa kauan! [:D] Painoarvio nyt 2600g. Lauantaina siellä synnärillä sen 2250-2300g(Ja neuvolalääkäri 5vkoa sit 1800g-1900g). Että lauantainen on ehkä hiukan alakanttiin, mutta tuo sanoikin, että noi voi heittää jopa 15%.. Sit se vilkas istukan toimimisen ja virtaukset muksun sydämestä ja napanuorasta, noihin meni ehkä 20sek.. [:D] Sit se nakkas paperinipun mahan päälle "kaikki on oikein hyvin, ei tarvitse tulla enää tänne!" [:D] Me oltiin miehen kanssa molemmat ihan suu auki siellä ku kaikki kävi niin nopeesti ja rutiinilla!

vauveli näköjään ei tosiaan tartte huolestua! Näin monella meillä kuuluu sykkeet samasta kohti ja raivotarjonnassa ollaan! [:)] Sillä lääkärillä oli vaan huono päivä!

EevaLiisa juu ei täälläkään oo mitään synnytystapa-arviota. Kun se neuvolalääkäri povaili isoa vauvaa, kerroin neuvolassa huolestani, että mahtuuko se tulemaan pihalle.. Vastaus oli, "täällä lähdetään aina siitä, että jokainen vauva mahtuu tulemaan alakautta. Sitten itse tilanteessa katsotaan jos niin ei olekaan!" [:-]
Jep, että näin täällä. Tosiaan pistetään eka yrittään alakautta ja sit hätäsektioon jos siltä näyttää pungertamisen jälkeen. Niin joo, lohdutteli se, että "älä huoli, on siellä aina sektio-valmius olemassa jos ei sitten mahdukaan!!". No, nythän meillä on sitten povattu sitä sirompaa vauvaa, mutta aika hullulle tuo kuulosti!
 
                              30.3.         9.4.              15.4

Rv                                  35+2          36+5             37+4
HB                                 133            
RR                                  118/75        123/77          117/73
Paino                         70.7kg           72.3                 72.8
Sf                                  
29cm           31cm               33cm               

Sikiön paino (29.3.)  
2750g (Extraultran ja synnytystapa-arvion yhteydes, arvioitu synnytyspaino 3.5-3.8kg tienoilla)

Syke                           
+138                +140                +130           
Liikkeet                         ++                  ++                   ++
Asento                          
RT               RT                RT
 
Moikka

No niin. Sairaalassa käyty ja heidän mielestä kaikki on ok!
Iso kivi putosi sydämeltä! Kaikki verikokeissa mitatut arvot olivat ok. Eli ei mitään myrkytykseen viittaavaa. Verenpaine tosiaan edelleen kohollaan mutta ilmeisesti jonkinasteinen kohoaminen lopussa ok + että nyt tuntuvat olevan samoilla linjoilla kuin raskauden alussa...
Proteiinia oli edelleen, pikkuisen vähemmän kuin maanantaina.
Ja koska muita oireita ei ole ja voin edelleen hyvin ja vauvakin liikkuu niin kaikki ok.
Painoarvio nyt 37+4 oli 2992g ja keskikäyrällä mennään (viimex oltiin alarajoilla joten nyt ehkä onnistuneempi mittaus)
Sanoivat et takaisin ei tartte tulla ennenkuin synnyttämään ellei tule jotain muita oireita...

Ihana olo! Ihanaa viikonloppua kaikille!!! [:D]
 
Niin ja lääkäri teki myös alapäätutkimuksen ja kokeili lantiota ym.
Pitäisi alatiesynnytys onnistua ihan hyvin.
 
Takaisin
Top