Neuvolaterveiset :))

Mulla on tämän päiväsen neuvolan jälkeen seuraava 26.4,eli sit vissii taas 2 viikon päästä ja siinä samalla on viimeinen neukkulääkäri,se synnytystapa arvio. 
 
Noniin,nyt tulee sitten asiaa. Eli Neuvolakäynti 14.4.2010.

Rv 34+4
Paino 64,7 kg
Turvotus -
RR 111/61
U-Prot. -
U-Gluk. -
B-hb 120
SF 30cm
Tarjonta Rt
Sydän 154
Liikkeet ++

Joo,eli hemppa on nyt nousussa,kun olen rautaa syönyt,mikä on hyvä :)
Virtsanäytettä ottaessa ilmeni siinä testitikussa,että puhtaat on muuten,mutta siihen tuli joku verinäkymä ja täti kysyi,että onko mulla ollut veristä vuotoa ja sanoin,ettei ole ja hän sitten ihmetteli,että mistä on moinen tullut sitten. Kerroin,että mulla on alapäässä tänään alkanut kutisemaan vähän,että varmaan hiivaa saattaa olla tossa ulkosynnyttimissä ja sitten kerroin,että virtsatessa ei silleen kirvele,mutta siinä lopussa tulee sellainen pieni kirpaisu ja viimeisissä virtsanäytteissä mitkä vein terv.kesk. niin oli löytynyt pientä bakteerin poikasta,eli voi siis olla että mulle on tulossa virtsatietulehdus. (Mikä on mulla siis aika yleistä) Ja kun mainitsin antibioottikuurista niin se sanoi,että ne lääkkeet aiheuttaa yleensä hiivatulehdusta. Kiva,jos molemmat vaivat tässä samassa. Noh,tosta virtsanäytteestä kun se löys sen veren niin sanoi,että voi olla että mulla on jotain repeämiä virtsaputkessa,että ehkä siitä johtuu,muutoin sanoi,että jos nyt loppuajan pissanäytetikkuun tulee merkki verestä niin synnytyksen jälkeen jatkotutkimuksiin. [8|]

Sitten kun tätsy otti verenpainetta ja näki raapimisjälkiä ja kysyi,että olenko raapinut vai onko kissoja. Sanoin,että kissat annettiin muutama päivä sitten pois ja iho välillä kutiaa,masustakin mutta helpottaa yleensä rasvatessa. Sanoi,että täytyy laittaa varalle muistiin,että maksakokeisiin jos musta tuntuu siltä,että kutiaa kokoajan eikä rasvaaminen auta.
Kaksi huolenaihetta mulla siis,että mikä tuolla virtsaputkessa on ja tuo maksajuttu. [&o]

No se näistä murheista. Mukana oli ekaa kertaa myös tosi mukava suht nuori terveydenhoitaja opiskelija,joka sai painella vatsaa ja tunnustella vauvaa neukun jälkeen,ja otti myös sydänäänet. :) Ja hyvin saikin ne. Niin ja halus kokeilla mittailla sf-mittaa,jonka neukku kuitenkin mittasi ensin,että saadaan varma tulos.
Tulin vasta äsken kotiin,joten huomaa kun on oma neukku niin olin taas 1,5h neuvolassa [:D] Harjoittelija tuli juttuihin mukaan,ja meillä oli ihan hauskaa.
Puhuttiin imetyksestä ja neukku näytti vauvanukella muutamia imetysasentoja yms. ja näytti niitä nännisuojia,jotka oli vuodelta nakki ja muussi [:D] Niitä naurettiin kanssa ihan hirveesti [:D][:D] Yks näytti ihan sellaselta meksikolaiselta hatulta [:D] Jos tiedätte.

Ja jaja...noista mun kivuista se sanoi,että on ihan normaalia,että alkaa tulla tuollasia kipuja,ja on kyllä oikeiden supistusten poikasia,mutta kaksi viikkoa pitäisi/saisi vielä mennä niin sitten ne supistukset olisi enemmän tervetulleita. Kysyi,että onko tullut kipujen mukana vatsan supistelua ja sanoin,että ehkä kerran vatta kovana,mutta muuten vaan kipuja. Niiden takia,hän siirsi mun viimesen neukkulääkärin käynnin ensviikon maanantaille 19.päivä,jotta voi kattoa onko kohdunsuulla tapahtunut muutoksia ja siinä samalla on sitten tuo neuvola myös. Alunperinhän tuo olis ollut 26.päivä.

Muistin jopa kysästä sairaalan tutustumiskäynnistä,joka pitäis olla näillä mailla ja neukku soittikin siinä koksiin ja kysyin nyt parin viikon päähän käyntiaikaa ja sekin on nyt sitten tiistaina 27.4 klo.14.30. Näyttää vähän siltä,että äippä lähtee mun mukaan,kun mies ei viikolla ole kotona. :( Mutta pääasia,että joku lähtee mukaan ja varsinkii semmoin henkilö kuka on siellä synnytyksessä mun kanssa.

Eipä tässä käynnissä oikein muuta..kerroin,että välillä on alakuloinen ole (Jos on kotona tylsää,tai huono sää) niin tulee tuommoinen olo,ja välillä on semmoinen iloinen ja innostunut fiilis. Huonot fiilarit menevät siis ohi aika pian,ettei ole mitään semmoista masennusta.

Mutta tämä tästä. Nyt vaan ootellaan maanantaihin,jos saisi kipuhin jotain vastausta ja siinä sitten varmaan samalla arvioi sen lantion tilavuuden,että tuleeko normi synnytys vai mikä. Synnytystapa arvioo ei kuulema yleensä tuo neukkulääkäri tee,mutta sellasen epävirallisen pikaisen arvion. Semmoset äipät ketkä eniten arvioo tarvii, lähetetään kuulema sairaalaan joilla on ekoissa raskauksissa tehty sektio yms. [&:] Mutnjoo.

Nyt lopetan tän höpöttämisen [:D] Mut mie sanoin alussa,että juttua tulee..[;)]

 
Neuvola kuulumisia 35+6:
Painonmuutos: -400g
Turvotus: +
Pissi: puhdas
Hb: 135(meinas leuka pudota, ei oo koskaan ollu päälle 130. Nyt siirryttiin yhteen rautaan)
Sf:36
RT
Sikiön syke: 145-150
Liikkeet:++
Eikä neito tippaakaan alaspäin ole tullut. Sano neuvolan täti että jos ei ala tulemaan pikku hiljaa alas päin niin laittaa uudestaan Jorviin tutkimuksiin -.- Entä jos sen pää ei mahdu alas päin?
 
Mulle ei ole puhuttu mitään syistä miksi ei ole vielä alaspäin tullut...kuitenkin rv 37+3 ja ihan ylhäällä edelleen. Oon yrittäny kysellä mut mistään ei saa kunnon vastausta. Sanovat vaan et kyl se sit tulee jossain vaiheessa. Et viimeistään sit kun alkaa niitä supistuksia (ennakoivia) tulla niin ne sit työntää vauvaa alaspäin...entäs jos niitä ei tule[>:]
 
Mulle sanottiin neukussa,että viimeistään silloin yleensä lapsi laskeutuu lantioon,kun on rupeamas synnyttämään,että ennen sitä jossain tapauksissa saattaa vauva liikkua ihan vapaasti ja sairaalavuoteella alkaa vasta laskeutumaan. Tiedä häntä.[8|]
 
Varmasti ihan oikea päätös neuvolatädiltä aikaistaa babaytoy:n lääkäriaikaa viikolla. Luulis kyllä et jotain muutoksia on tapahtunut kohdunsuussa kun noin usein ja pitkään on menkkamaisia kipuiluja.

Inxu kyllä se vauveli voi sieltä hyvinkin nopeasti laskeutua. Mulla vielä viime pe (rv 35+6) oli vauva poikittain ja ihan ylhäällä kylkiluiden alla, mutta jo la (36+0) selkeästi laskeutunut ja ultraaja sano tiistaina (36+2) et on jo todella alhaalla eikä tule sieltä minnekään lähtemään
 
peukku Munkin mielestä teki ihan oikein ja tiesinkin oikeestaan,että se siirtää sen aikasemmaksi ja hyvä vaan. Haluan todellakin tietää missä mennään tollasten kipuilujen jälkeen. 
 
toivotaan että laskeutuis. siis tuo pään koko on ihan mun omia aatoksia. en tiedä mitä se neuvolan täti ajatteli kun sano että laittaa muta jorviin. varmaan kun oon siellä muutenkin käyny tarkkailussa vesien takia. mutta sen näkee sitten.. voihan olla että ens viikolla ollaan jo alhaalla päin. *sormet ristiin* mä en itse nimittäin ole mahtunut tulemaan ja ei oo enää lääkäri käyntiäkään että ei vois jättää siihen.
 
Inxu no sitten! Jos on kerta ollut äidilläs ongelmia saada sinua tulemaan ulos, niin onhan se hyvä selvitellä ennen tosi toimia..
Jännä ettei teillä ole synnytystapa-arviointia.. luulis et se kuulus automaattisesti kaikille. On kuitenkin sen verran tärkeä asia tietää mahtuuko vauva tulemaan normaalisti ulos..
Toivotaan, et tyttösesi laskeutuisi tarkastelemaan ulostuloreittiä[:)] 
 
toivotaan parasta :) pomo ehdotti kun siellä tossa viikko sitten kävin että laittaa tutti haaroihin houkutukseski.. pitäiskö kokeilla xD
 
Ei täälläkään kuulu kaikille se arvio. Vain jos on jotain riskejä tai muuten tarvetta selvittää. Olis kyllä ihan asiallista jos kaikki sais sellaises käydä ainakin ekan kanssa.
 
Huoks...mää en jaksa tätä. Verenpaineet oli ekaa kertaa koholla eiväkkä laskeneet vaiks ootettiin ja neuvolantäti heti laitto lähetteen sairaalaan jatkotutkimuksiin kun oli jalois turvotustakin. Mua ei huoleta mut sit toiset panikoi. No, minä toki menen sairaalaan kun käsketään mut rahanmenoo se on, ehkä turhaakin. Pidetään tässä nyt vesi- ja ananaskuuri tädin mieliks, ja mennään kävelylle. Mua ei yhtään haittais vaiks aikaistaisivat synnytystä, jos se nyt siihen menee. Kaik o valmiina vauvalle, siis se vähä mitä näen tarpeelliseksi. 
 
Tuossakin niin eri käytäntöjä...mun on käsketty vaan seurata paineita kotona ja annettiin rajat et millä lukemilla pitää soittaa äippäpolille...eilen oli ekaa kertaa reilusti yli ja yritin soittaa useempaan otteeseen mut siellä kukaan vastannu! Otin sit päänsärkyyn panadolin, tarkistin et pissi oli puhas, lepäsin tunnin ja oli paineet taas ok. Sit päätinki ootella tohon huomiseen polikäyntiin kun vauva liikkunu ihan normaalisti ja itelläki ollu ihan hyvä olo. Kattellaan mitä siellä huomenna sanovat.
 
 
Ei ne ennakoivat supparit taida työntää vauvaa mihkään. Jos työntäsi, ois meidän poika jo ulkona, kun ennakkosupparit alkoi taas vkolla 20. Ennakoivat saattaa pehmentää kohdun kaulaa, mjkä mull atapahtunut joka kerta aiemmin. Ennakkosupparit aina alkaneet aikasin.
 
No mut toivossa on hyvä elää [;)] Mullakun noita suppareita ei ole aiemmin ollut minkäänlaisia ja poika edelleen oli ainakin maanantaina vielä ihan ylhäällä. Th neuvolassa vaan sanoi et kun niitä sit jossain vaiheessa tulee niin saattavat auttaa laskeutumaan.
 
samaa mieltä Mimmu86:n kanssa. Toivossa on hyvä elää, sano lapamato [;)] mullakin vähän alkanu olemaan harjotus suppareita niin jos se vaikka auttais neitoa oikeeseen suuntaan [:D]
 
Babaytoy mulla kanssa sairaalaan tutustuminen 27.4. Vaan kello 18. tosin. Hiivatti, siihen on vielä aikaa [8|]
 
Hyvää huomenta mammat! [:)]

Tänään oli sitte se viimonen lääkärintarkastus (rv 36+3). Katottiin ihan ultralla,
siellä pikkuinen oli täysissä voimissaan! [:)]
Painoarviosta sano vaan sen verran, että mittailujen perusteella olis n. reilu 3kg, mut vatsan koosta
päätellen ei vielä niin iso ehkä. Mut hienosti on kasvanu jokatapauksesssa! [:)]

Paino 67,6 -> tippunu 525g [:)]
Ei turvotuksia
RR 151/97 (!!!) toisella kerralla mitattuna 140/90 (no ei sen parempi..)
-> käskivät seurailla kotona verenpainetta, että jos hyvinkin olis vähä alhasemmat.

Pissinäytettä en saanu annettua ennen lääkärintarkastusta, mut annoin sen sit ku olin kotio lähdössä.
Ei oo soitelleet, joten kaikki kunnossa siltä osin.
B-Hb 126

Lapsiveden määrä normaali
Tarjonta rt
Sydämensyke +
Liikkeet ++

Kohdunkaula pehmentynyt selvästi [:)]

Seuraava neuvolakäynti ens viikon torstaina. Tänään iltapäivästä tulee lastenneuvolan puolen tätyläinen käymään, joku Vavu- haastattelu on. Se ei kai oo ihan joka paikkakunnalla käytössä, pelkästään se että käydään sit kotona kun vauva on syntyny. Mut ihan kiva että tulee, hiukan silti jännittää. Mitähän kaikkee se kyselee, ja mikä se on sit se perimmäinen tarkotus tolle käynnille? Kenties vakoilla onko tulevalle lapselle sopivat elinolosuhteet vai mikä [:D]
 
Moikka

Tässä päivitystä tilanteeseen.

Neuvolassa eilen proteiinin määrä virtsassa kaks plussaa.
Uusi ihana neuvolatäti (ei kyl tädix voi sanoa, on niin nuori [;)]) soitti heti äitiyspolille ja kyseli et kuinka edetään. Kun verenpaineen ja proteiinin lisäksi ei muita oireita ole. Noh, painonnousua oli kyl 1,6kg 5 päivässä mikä tietty ei kai ollut kovin hyvä juttu. No anyway, käskivät sieltä ottaa taas 24h virtsan talteen ja viedä nyt perjantai aamuna Sairaalan labraan. Samalla siellä otetaan verikokeita. Aika äitipolille siirrettiin ensi tiistaista nyt perjantaille klo 13. Eli siihen asti taas pissitään purkkiin [&:] ja otetaan iisisti.

Muut tiedot:
pvm 14.4 2010
RV 37+2
paino +1680
turvotus +
RR 147/99 ja 143/ 94
U-prot 2+
B-Hb 110
SF 38,5 (1,5cm 5 päivässä)
tarjonta RT
sydämensyke 136-156
liikkeet ++

Että semmoista. Seuraava neuvola ensi viikon perjantaina.
 
Riinu, mulle on nyt moni vakuuttanu että neuvolatätien käynnin tarkoitus ei ole katsastaa vauvan tulevia elinolosuhteita. Tulevat vaan jutteleen. Mää juttelin eilen tunnin lastenneuvolatätin kanssa neuvolas. Esitteli tulevat neuvolakäynnit ja mitä milloinkin tehdään, miksi mittaillaan vauvaa. Kyseli olenko vauvan tarvikkeita hankkinut, kertoili omasta ensimmäisestä raskaudestaan ja elämästä vauvan kanssa. Ja esim. se, että 3-vuotiaille tehdään kotikäynti, johtuu siitä, että sen ikäiset ovat usein neuvolaan tullessaan kädettömiä, jalattomia ja mykkiä [:D], mutta kotioloissa aivan normaaleja. Synnytyksen jälkeen 2-3 viikon kuluttua tulee sit äitiysneuvolatäti kotiin mittaamaan vauvan. Uskoisin tämän liittyvän siihen, että tehdään äidille helppo olo, ettei tarvi uuden vauvan kanssa lähteä kotoa, jos vaiks ois matkaa 50 km ja pakkasta -30'C ja unirytmi mitä sattuu. Niin, ja tuovat sitten mukanaan ensimmäisen pullon D-vitamiinitippoja vauvalle ja katsovat sujuuks imetys tms.    
 
Takaisin
Top