Neuvolaterveiset :))

mullakin tuli vähän semmonen olo kun nyt muutettiin ja olin ekaa kertaa uudessa neuvolassa että ei se edellinen oikeastaan mitään tehny/tienny/kyselly.. tämä ei ollut nyt mun vakkari kun piti varata ylimääränen neuvola turvotuksen ja pääsäryn takia. oli vaikka mitä jättäny merkkaamatta neuvolakorttiinkin, meni puolet tosta ajasta kun se kyseli multa kaikki perustiedot uudestaan ja merkkaili siihen korttiin kun edellinen ei ollu kirjottanu juuri mitään =/ saa nähä minkälainen se vakkari sitten on täällä uudessa neuvolassa. olis ens viikolla aika hänelle. toivottavasti yhtä ihana kun tämä viime kertanen [:D]
 
ALKUPERÄINEN: Aurinkopuuteri

Tuohon törmää varmaan aika moni muukin, mulle/meille kans sanotaan, että nauttikaa nyt kun vielä voitte ja levähtäkää! kohtahan sitä ette voi enää tehdä. [:@][:@][:@] Ottaa niin aivoon tuommonen!!! tai tehkää nyt yhdessä kaikkea kun kohtahan ette voi tehdä. Pitää vaan laskea kymmeneen ettei räjähdä.

ALKUPERÄINEN: Babaytoy

Siis oikeasti alkaa muuten risoo ku kaikki sanoo et " lepää nyt, kohta et enää ehdi..."


Rauha Joo siis ihan sama mulla...!! "Lepää nyt vielä kun voit,kohta ei enää onnistu" [:@]
Ihankun tää nyt olis jotain pientä vihjailua,että "se on sitten ihan hirveetä,kun vauva tulee.." -tyyliin ..[>:] jonkun sortin pelottelua..pyhpah.



Ja näin sain taas kuulla iskän naisystävältä kun valittelin väsymystä niin se sanoi,että "Sitte vaan nukkumaan..nyt kun vielä voit[:D]" [:@] ääähh. Miten vaa..onks toi nykyään kaikkien vakiolause,kun puhutaan vauvasta..[>:] ?
 
Oma neukku antoi mulle 3 viikkoa sitten ne pissanäytevehkeet mukaan kotiin,että veisin ne lähimpään terv.kesk. että voivat katsoa ettei ole mitään tulehduksia ja tänään sitten vein ne ja en ole ikinä käynyt tässä kuusankosken terv.kesk.kun joskus pienenä kun ommeltiin haava,mutta nyt...löysin kyllä labran ja siinä istui vaan jotain marevan-potilaita odotusnumerot kädessä ja otin itsekin kun en tienyt,että mihin pissanäytteeni vien..odottelin siinä ja mulla oli kamala kiire koululle niin siinä sitten huomasin lapun "Marevan potilaat ottakaa vuorolappu" ..okei. En ole mikä marevanpotilas,joten lähdin kävelemään toiselle puolelle käytävää ja näin kyltin "Äitiys-ja lastenneuvola" ja siinä tuolilla istui nuori nainen,en tiiä olisko minuu nuorempi tai mun ikänen ja siltä kysyin,että tietääkö hän mihin nämä näytteet jätetään kun ei täällä ole mitään tiskiä tai ihmistä kelle voi jättää. ja se sitten vähän tiuskas mulle siinä,että "öö...labraan.." selitin vaan,että minne tänne,toi labra on tossa mutta ketä mun pitää odottaa ja kuka nää ottaa yms. Koputtelin sitten pariin oveen kun tää tyttö oli neuvonut,ei kukaan avannut ja sitten sieltä tuli vähän iäkäs hoitaja ja sanoin sille,että hei mulla on parit virtsanäytteet,mutta en tiiä kelle voisin nää antaa,ja mulla on kauhee kiire..niin aattelin..-ja sitten se keskeytti ja sanoi "Niin sä vaan aattelit..." -että mä vaan etuilen ja tungen tänne. Mitä? Kaks marevanpotilasta odottaa vuoroaan siinä ja siinä ovessa mistä se muija meni sisään ja johon olin aijemmin koputtanut,luki "Virtsanäytteet ja muut näytteet otetaan vastaan vuorotellen" -OLIN AINUT. Mitä tein väärin..? [8|]

Sitten se matami alko kysyy,että "mikä tää kestolähete juttu on?" -tosi kiukkusena. Mä sitten selitin,että äitiysneuvola on laittanut sen kun ne välillä haluaa tietää,ettei ole mitään tulehduksia ja pistää tuomaan näytteet.
Se sitten otti mun näytteet ja sanoi,että voit soitella tuloksia huomenna ja korjasin,että ei mun periaatteessa tarvitse,kuhan neuvola saa ne tiedot..ja lähin menee.

Oliko toikii sellasta kohtelua,kun nuori tyttö maha pömpöllään siinä etuilee muita..?! [>:]
vissiin katsotaan vähän sillä silmällä,että noin nuori ja raskaana jo!
Ja en etuillut..huohh..[&:][&o]
 
Mimmu86

Oletko tulossa Hyvinkäälle äippäpolille?
Olen ollut siellä tarkkailussa myös ylipainon takia koko raskauden ajan.
Ja nauttinut kaikista ylimääräisistä ultrista ym.
Mun seuraava aika sinne vasta parin viikon päästä.
 
Rauha: Joo, Hyvinkäälle tulen. Pikkusen harmittaa kyllä kun tietää et olis päässy niin moneen kertaan näkemään et kaikki olis kunnossa mut jäänyt nää välistä kun eivät oo sitä lähetettä Keravalla tehneet. Edellinen neuvolatäti oli vielä tosiaan kirjottanut mun papereihin et tekee sen lähetteen muttei ikinä tehny.
 
Mä vielä odotan sitä yhteydenottoa sieltä et millon pääsisin.
 
Mun neuvolatäti ei ekalla kerralla edes sanonut laittavansa lähetettä mulle sinne ja ne kyl soitti äippäpolilta muutaman päivän sisään et lähete tullut. Ekalla kerralla sain "saarnaa" oikeista ruokamääristä ja ruoka-aineksista mut sit joka kerta sen jälkeen on ollut tosi kiva juttu. Ekalla kerralla sain mukaan myös sokerimittauslaitteenkin.  Aina ensin jutellu kätilön kanssa ja sit sen jälkeen menty lääkärin luo ja katsottu vauva ultrassa. Nyt kaksi viimeistä kertaa on ultrassa laskettu pään ympärysmitan ja reisuluun pituuden mukaan arvioitu paino. Meillä ollut aina keski-arvoa pienempi vauva. Viimeksi olisi pitänyt olla n.2.2kg mutta arvioitiin 1.8kg.
Nyt viimeisellä kerralla ne laittoivat vauvan käyrälle ja meinaavat laittaa nyt seuraavallakin kerralla joten mun pitää mennä sinne n. 20 min. sovittua aikaa aikaisemmin...
 
Eläpä Riinu murehdi tuosta painosta. Mulla lähtöpaino oli 48 kg ja nyt rv 35+5 65.5 kg. Mun paino on tullu tasasesti koko raskauden ajan ja neuvolatädille sanoin että ei mua huoleta eikä sekään siihen oo mitenkään puuttunu. Ja sanoithan että sf-mittaan oli kerralla tullu se 4 cm lisää että siinähän on hyvä syy yhtäkkiseen painonnousuun. Tökeröä käytöstä neuvolatädiltäsi, sais pitää tuollaiset mölyt mahassaan. 
 
Neuvolassa käyty tänään taasen. 33+6.
Paino 71,9kg, muutos 650g
Verenpaineet 125/77
Pissa --
Sf-mitta 33,5cm
Lapsiveden määrä N
Vaavi on raivotarjonnassa (sivuttain, pylly oikeanpuoleisten kylkiluiden alla, jalat vasemmalla kyljessä [:D])
Syke 130-150
Liikkeet ++

Varattiin sitten se loppuraskauden lääkäri parin viikon päähän 21. ja viikot silloin 35+6. Ja samantien sitten varasimme sen seuraavankin neuvola-ajan siitä sitten viikon päähän [:)]
 
Kiitti starletti lohduttavista sanoista [:)]
Ja sitäpaitsi (en mitenkään itseäni yritä tässä puolustella...), neuvola-aika oli päivällä
joten olin ehtinyt jo aterioida kaksi kertaa + kitannut normaaliin tapaan vettä. Eikö
nääki sit vaikuta siihen puntarin näyttämään tulokseen?

Tänä aamuna ku mittasin omalla vaa´alla painon, nii näytti 66,1kg, eli parisen kiloo neuvolassa
mitattua vähemmän (en ollut syöny vielä aamupalaa tms).
Mut itsepä kiloni kannan... [:D] Ja mulle kyllä on ollu ihan tervetullutta saada vähän
"pehmikettä" joka paikkaan [:)]
 
Kuulostaa oudolta ehkä, mutta itse otan aina neuvola-ajan aamuksi siinö 8-9 välille. Täysin sen takia, että kun päivällä syö jo tukevammin niin paino vaan nousee (väliaikaisesti) kohisten. [:o] Todella suuria heittoja tulee ainakin minulla jos vertaa aamu- ja päiväpainoa. Tiedän, että nalkutetaan helposti painosta niin tällä välttää sitä. [:D] ...ajan olen saanut yhtä kertaa lukuun ottamatta aina aamuksi. Aamupalan toki syön normaalisti esim. puuroa ja leipää, mutta se ei nosta painoa samoin ku jos menen päivällä neuvolaan ja olen just syönyt perunoita, kastiketta, leipää, salaattia ja juomat päälle.
 
                               30.3.         9.4.

Rv                                  35+2          36+5
HB                                 133            
RR                                  118/75        123/77
Paino                         70.7kg           72.3
Sf                                  
29cm           31cm                   
Sikiön paino(29.3.)   
2750g
Syke                           
+138                140+
Liikkeet                         ++                  ++
Asento                          
RT               RT

9.4 oli nyt viiminen neuvolalääkäri niistä kolmesta vakiosta. Enää sitten loppuviikot terkan käyntejä.
 
Aurinkopuuteri minäkin ajattelin tuosta samasta asiasta niin, että näyttäkööt siellä neuvolassa mittarit mitä vaan. Minä tiedän sen, että aamulla näyttää kuitenkin "vertailukelpoisempia" lukemia ilman vaatteita ja ennen syömistä. Joten mittailen sitten - jos kiinnostaa - "oikeat" painot aamusella kotona [:D] Mulla kun ei neuvolatätikään ole mikään valittaja niin ei ole sitä tarvinnut varoa.
Tosin tuntuu siltä, että monella täällä ei ole käynyt sen tädin kanssa yhtä hyvä tuuri [8|]
 
Vauweli Oliko tolla käynnillä se synnytystapa arvio? Että synnytätkö normaaliteitse vai mitenkä? Vai onko sulla vielä myöhemmin se erikseen? ;>
 
Neuvola taas tänään, johan edellisestä oli kaks päivää ja seuraava taas maanantaina [:D] Mittas verenpaineet, oli siinä rajoilla taas mut muita oireita raskausmyrkytyksestä ei ole...paino oli pudonnut 400g, JEI! [:D] Nyt ei edes kuunneltu ääniä, luulen et kun edellises paikas jätetty vähän kaikenlaista tekemättä niin tämä uusi täti tahtoo sit huolehtia lopun kunnolla [:)] Maanantaina viivästyttää omaa ruokistaan et sai mut vielä sille päivälle ennenku jää lomalle. Erittäin hyvä fiilis tästä uudestä tädistä!
 
Mulla olis pitänyt tehdä sitä arviota sillon viimosella lääkärillä muttei sitä tehnyt. Nyt sain sit ajan ens torstaille äippäpolille vimpan päälle synnytystapa-arvioon. Ultraavat ja katsovat koon ja en sit tiedä mitä muuta kaikkea. Mut olen erittäin tyytyväinen et sain sen lähetteen...varsinkin kun alkuraskaudesta olis ollu useampikin syy tehdä se lähete mut sitä ei ikinä tehty.
 
Pääsisköhän itekkii oikee ultrattavaks ja muuta..[8|]
Mun tietääkseni/muistaakseni se lääkäri taitaa tehdä mulle sen synnytystapa arvion,en tiiä sitten että ultraako myös.
Mutta Mimmu86 saat vielä nähdä pikkuses ultrauksen yhteydessä ennen syntymää [:)]
 
Ei ollut synnytystapa arvioo oman alueen neuvolassa kun mä oon käyny extraultrissa x2 kesk.neuv. etis-istukan takia aiemmin täs kevään mittaan (ei siis enää) ja viimisimmässä käynnissä keskusneuvolassa lääkäri totesi että ihan normi alatiesynnytys on toteutettavissa kaikinpuolin ja että nyt vaan sitten odotellaan H-hetkeen :).

Meillä täällä tamperelaisilla (ainakin Länsi-Tampereella) oman alueen neuvolassa ei ultria vaan vain keskusneuvolassa keskustassa. Oman alueen neuvolassa siis kaikki muu raskausajan seuranta.
 
Olin tänään neuvolas ja neuvolalääkärillä.
Virtsassa ensimmäistä kertaa proteiinia ja verenpaineet nousussa.
Epäilivät raskausmyrkytystä [:(]

Masentava fiilis kerta kaikkiaan.
Kävin labrasta hakemassa isot purkit johon pitää antaa koko vuorokauden virtsat.
Vien sit maanantaina labraan ja toivottavasti tulokset on keskiviikon neuvolaan mennessä tiedossa.
Vein labraan n. 2viikkoa sitten virtsanäytteet ja kaikki oli silloin ok.

Paino edelleen mulla ok, vauva oli ok. En jaksa nyt tarkempia tuloksia tähän kirjata. Tekee mieli vaan peiton alle [&o]
Tosin sekä th et neukkulääkäri on sitä mieltä et siellä on isompi vauva kuin mitä sairaalan ultralla arvioisivat... Et ota nyt siitäkin selvää.

Et silleen.
Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille !
 
jaksamisia sinulle Rauha.. toivottavasti jää epäilyn puolelle *peukut pystyyn*

pitäis kolmessa päivässä vastaukset tulla pissa näytteistä [8|]
 
Toivotaan niin ja kiitos Inxu
Harmittaa et masentu niin. Kai tää on osittain väsymystäkin. Meillä oli keskiviikkona tullut vedet lattialle viemäristä uudessa kämpässä ja laminaatit laitettu keittiöön 2 viikkoa sitten. Nyt ne sit pois ja keittiön lattian pitäis kuivua viikon... Ollut vähän rankka viikko...
 
Takaisin
Top