Neuvolaterveiset :))

Heips.

Tiiaa
Mulle "määrättiin" Obsidania jo tammikuussa kun selvis et hemot noin alhaisia. Niitä söin kuukauden (1tbl/pvä) mut mitään nousua ei tapahtunut. Sit viikon söin 2tbl/pvä ja silti vaan laski 110... Sit ne loppui enkä ole jaksanut apteekista lisää ostaa... Olo on ihan ok nyt kun ei enää töissä ole. Eli en ole siis jaksanut (onpa osuva sana tässä tilanteessa) niitä enää popsia. Tehdään mitä tehdään ja levätään välillä ;)

Mimmu86
Mun verenpaine neuvolassa otetaan yleensä vasemmasta kädestä kun se tuoli on niinpäin siinä terveydenhoitajalla. Töissä se otettiin aina oikeasta käsivarresta. Samoin jos olen jollain muulla hoitajalla kuin omallani... Kotona mittaamme aina oikeasta kun satumme yleensä aina niinpäin olemaan sohvalla et sattuu tuo oikea käsivarsi olemaan miehen suuntaan ja hän saa leikkiä lääkäriä ottamalla verenpaineet...

ai niin, käytiin nyt maanantaina sit tutustumas siellä Hyvinkään synnytysosastolla. Kiva tietää vähän et mitä edessä kun sinne sit mennään... Se amme vaikutti mielenkiintoiselta ja haluan todella päästä sinne kokeilemaan. Nautin nytkin vielä kotona kylpemisestä. Tosin sen jo kyl siinä mieles päätin lopettaa et koska sieltä ylös nouseminen alkaa olla jo sen verran hankalaa ja sit on se vaara et jos "paikat jo auki" niin sinne voi päästä jotain pöpöjä. En halua riskeerata...

4 viikkoa ja 4 päivää... huh huh kun käy vähiin. Toisaalta ihanaa ja toisaalta kamalaa...
Ihanaa se että kohta saa sen oman vauvan syliin... ja sit synnytys on jo ohi
Kamalaa siinä se että viikonloppuna aletaan kantaa/siirtää ensimmäisiä mun kamoja miehen luo...
ja et koska muutossa kestää varmaan vielä jonkin aikaa niin toivottavasti neiti ei vielä päätä tulla ulos...

Mukavaa Pääsiäistä kaikille!
 
Rauha Joo niinhän nuo tytöt sanoi,ettei sillä obsidanilla ole oikee minkäänlaista vaikutusta tai että maha menee sekasin just siitä. Löysin kaapista retaferiä niin olen nyt syönyt niitä eilen 1 ja tänään 1,että niistä mulla on ainakin kokemusta että imeytyis hyvin :) Ajoittain saattaa tulla löysää ja mustaa ulostetta mutta sitähän se rauta tekee..
 
Mulla ei hirveästi Obsidan vaikuttanut mahaan. Ihan ok oli siis syödä, ei vaan imeytynyt kunnolla.
Pääasia et oma olo on kuitenkin parempi. Tarkoitan et kun en ole enää töissä niin pystyy lepäämään kun tarvii jne. Ja muutenkin neuvolassa sanoivat et joka toinen päivä jaksaa touhua ja joka toinen päivä menee lepäämiseen... Näin mulla ainakin... Jos joku päivä on oikein aktiivinen niin seuraava menee enemmän levätessä... Ja kerta kohta ei saa enää levätä niin levätään nyt sitten ;)

Siis oikeasti alkaa muuten risoo ku kaikki sanoo et " lepää nyt, kohta et enää ehdi..."
 
Siis oikeasti alkaa muuten risoo ku kaikki sanoo et " lepää nyt, kohta et enää ehdi..."


Rauha Joo siis ihan sama mulla...!! "Lepää nyt vielä kun voit,kohta ei enää onnistu" [:@]
Ihankun tää nyt olis jotain pientä vihjailua,että "se on sitten ihan hirveetä,kun vauva tulee.." -tyyliin ..[>:] jonkun sortin pelottelua..pyhpah.
 
Niinpä. Kai sitä sen vauvankin aikana saa levätä.
Totta kai se on sitten rankempaa ja mennään vauvan ehdoilla mut kyl mä tiedän et
mies ottaa vastuuta vauvasta ihan yhtä lailla kuin itsekin ja pääsen varmasti lepäämään myös senkin jälkeen kun vauva on maailmassa ja kotona meidän kanssa...
 
Niin just,että eiköhän myö mammat olla perehdytty jo aikalailla millasta on olla sitten vauvan kanssa [;)] Ei se aina varmasti ole ruusuilla tanssimista,mutta semmosta se on..heittelee vähän kun mielialat [:D]
 
Tuossa käväsin eilen työpaikallani hakemassa sinne jääneet työkengät ja morjestelin työtovereita.
Yksi työtovereistani kertoi että kun moni on puhunut raskauden jälkeisestä BabyBluesista niin hän kyllä on kokenut vaan BabyPinkkiä.
Se on niin sitten kanssa kokiasta kiinni millaista siitä syntymän jälkeisestä ajasta tulee.
Toivottavasti me kaikki nautimme lapsosistamme vaikka välillä tuntuisi miltä [:)]!
 
Ylimääränen neuvola oli tänään :) pääs tutustumaan uuteen neuvolaan vaikka olikin eri hoitaja kun tulee olemaan.

34+4:
painonmuutos: +1350g [8|] no vieläkin vaan 5kg alkupainosta
U-prot: -
U-Glug. -
sf: 35 [:)] pää edelleen erittäin korkealla ja "liikkuva"
lapsivesi: N
tarjonta: RT
sikiönsyke. 135
liikkeet. ++

kaikki ok, verenpaineet oli koholla kuten aina neuvolassa ja ens viikolla seuraava aika jollon pääsee vaki neukkuun tutustumaan. Toivottavasti on yhtä mukava kun tämä tämän päivänen, olisin ihan hyvin hänelle voinut siirtyä [:D]
 
Kirjoittelenpa minäkin huvin vuoksi. [:D]
Raskausviikko 33+0 oli 1.4.2010
Painon muutos -262
Turvotus -
Verenpaine 126/77, pulssi 76
Pissa puhdas
Hemoglobiini 118, noussu kun viimeksi oli 107.
Kohdunpohjankorkeus 29,5
Raivotarjonta
Vauvan sydämensyke 130+
Liikkeet ++
 
Mulla tuo Obsidan nosti ihan hyvin hemoglobiinia vaikkakin tosi hitaasti. Sanottiin apteekista, että tuolla raudalla tyypillistä vaikuttaa vasta pitemmän käytön päästä. No sai sitä kyllä syödä pitkään kyllä. [&o]
 
Ketkä menossa nyt samoilla viikoilla kuin minä siis minulla nyt 33+5? millainen olo ja vointi, onko mitään vaivoja? mukava ois kuulla.
 
Aurinkopuuteri: 33+5 on tällä hetkellä täällä :)

Harjotussuppareita tuli aika kovasti pääsiäisen aikana, ja istuminen on alkanu tehhä kipeää oikeaan kylkeen. Viime yö meni tosi huonosti, sain unen vasta puoli neljän aikana ja sittekki heräsin kolmesti vessaan kuuden tunnin aikana. Ja mies vielä kehtaa herättää puoli kymmeneltä, vaikka oisin vielä saanu nukkua. Kyllä voisin kohta alkaa sanomaan vuokrasopimuksen irti asukin kanssa, mutta toisaalta ois sen hyvä vielä kasvaa :).

Pelottaa vain, millasta loppuaika on, ko nyt on jo tällasta..
 
Lme: jännittääkö synnytys sua? kyllä se pyörii itsellä ainakin mielessä jokapäivä ja taitaa pyöriä miehelläkin. Eniten se kipu ja miten sen kestää ja voiko synnyttää normaalisti, millanen kätilö jne. Onkohan se normaalia ettei mulla ole tullu supistuksia ollenkaan? tai yhden kerran vain, maha meni kovaksi joksikin aikaa ja luulen sen olleen supistus. [8|] Pissalla käyn yhden kerran yössä ja aivan tokkurassa sinne haparoin ja sitten nukahan. Joskus alaselkä kipee mut menee ohi. Muuten ihan ok olo vielä ainakin ja liikuntaa harrastan sitkeesti jokapäivä.  
 
Ei oikeastaan synnytys pelota, mutta vähä se, että osaako lähteä oikeaan aikaan :D. Ja ehtiihän se synnytyski alkaa pelottaan. Eihän toisilla onnekkailla tuu mittään etukäteen, eikä nämä minunkaan supistukset tarkoita, että vauva syntyis ennen laskettua aikaa :). Itte oon tosin syntyny rv 35, mutta ei keskosuus taida olla periytyvää :). Että ihan normaalia on, ettei supistele :).
 
Tuohon törmää varmaan aika moni muukin, mulle/meille kans sanotaan, että nauttikaa nyt kun vielä voitte ja levähtäkää! kohtahan sitä ette voi enää tehdä. [:@][:@][:@] Ottaa niin aivoon tuommonen!!! tai tehkää nyt yhdessä kaikkea kun kohtahan ette voi tehdä. Pitää vaan laskea kymmeneen ettei räjähdä.
 
ALKUPERÄINEN: Babaytoy

Siis oikeasti alkaa muuten risoo ku kaikki sanoo et " lepää nyt, kohta et enää ehdi..."


Rauha Joo siis ihan sama mulla...!! "Lepää nyt vielä kun voit,kohta ei enää onnistu" [:@]
Ihankun tää nyt olis jotain pientä vihjailua,että "se on sitten ihan hirveetä,kun vauva tulee.." -tyyliin ..[>:] jonkun sortin pelottelua..pyhpah.
 
Se vaan tuli mieleen itellä, että jos ei kauheeti tule supistuksia niin meneeköhän yliaikaiseksi, mutta hyvä jos ei tuo meinaa mitään. Toisaalta ei pelota muakaan synnytys kun ei tiedä mitä on edessä, mut se vaan mietiyttää jos se kipu yllättää ja siihen ei ole oikein osannu varautua. [:o]
Tuotakin mietin ite, että osaakohan lähteä ikeeseen aikaan. :) Siskoni kyllä sanovat, joilla jo lapsia, että kyllä sitä osaa lähte ihan oikeeseen aikaan varmasti ja sitä ei kantsi miettiä. [:D] Viimestään kivut laittaa lähtemään sairaalaan... saa nähdä mitä tulee.
 
Täällä oli neuvola 1.4 33+4
painonmuutos: +1200/vko [:-]
U-prot: -
U-Gluk: -
sf: 32cm
tarjonta: poikittain köllötteli mokoma (ilmankos on meikäläisen olo pikkasen tukala)
liikkeet: ++
verenpaine: 104/56

Seuraavalla kerralla onki sit lääkärineuvola..
 
Viime viikolla oli neuvola 33+6. Painoa oli tullu 1000g/ viikko eli eniten tähän mennessä..Mutta paino noussu lähtöpisteestä 10,1 kg.
 hemoglobiini 123..rautaa olen syöny niin noussu kun kävi 119.
Kohdun pohjan korkeus oli 32.
sydämen syke 140 ja liikkeett ++.
Raivotarjonnassa ollut jo jokusen viikon ja pää kuulemma tosi alhaalla.
Liikkeet tuntuu vasemmassa kyljessä..välillä sieltä tuppaa melkein jalkapohja läpi =)
Homenna tutustuminen synnytyssairaalaan. Ens viikolla taas neuvola ja 19.4. synnytystapa-arvio polilla.
la siis 11.5.
 
Tänää oli neuvolalääkäri, 35+4,
verenpaine 132/92, taas korkeampi ku yleensä ollu
painoa tullu 2 viikos 3kg
sf-mitta 32, sama oli 2 vkoa sitten,eli ei mitää kasvua...
syke 140 ja liikkeet +, tähän asti ollu aina ++...
raivotarjonnas on ja pää syvällä, et ei ihme jos on hermosärkyjä

no,ihan ok kaikki silti!
 
Tänään oli neuvola, rv 35+2. RR 141/91 (!!!), tosin mulla on toi verenpaine huidellut taivaissa siitä lähtien kun mun neuvolatäti vaihtui, ja neuvolassa mitattaessa verenpaineet on tosi kovat, mut muualla (esim. kotona, synnärillä) paineet ihan ok, 120/80 hujakoilla.

Sf-mitta 32cm, monta viikkoo pysytteli 28cm tienoilla, nyt sit kerralla tulla tupsahti nelisen senttii lisää [:D].
Olo on kyllä kun pallokalalla, myönnettävähän se on.

Pikkuisen syke erinomaisen hyvä 150 tienoilla, samaten liikkeet ++.

Mut sit sain vähä noottia, tosta painonnoususta nimittäin.. Ja sai täti tosi pahan mielen mulle kyllä..
Lähtöpainohan mulla oli 52,3kg. Tasaseen on noussu viikkojen myötä, mut nyt sit pamautti pohjalukemat, neuvolatätikin kysyi ihan kaks kertaa että ihanko oikeesti??? Vaaka näytti 68,2kg. Edellisen kerran mitattuna rv 33+3 painoa oli 64,9kg. Turvotuksia ei oo sen ihmeemmin, enkä oo kyllä herkutellutkaan tavallista enempää. Voisiko se sitten vaikuttaa, kun on siivouskävelykaikentekemisen-kiellossa?

En tiiä, mut tuli tosi paha mieli ku neuvolatäti saarnas, että ei sais syödä sit semmosia ja tämmösiä, että ihan vaan hedelmiä ja kaikki herkuttelut nyt pois ja plaa plaa plaa.. Vaikka kohdunpohjan korkeuskin menee ihan normikäyrillä. Ja sitäpaitsi, kaikki raskaudethan on omanlaisiansa, suorastaan vituttaa kun pitää tunkee kaikki samaan muottiin.. ja on maailmanloppu jos jollain tavalla eroaa joukosta [:@].

No, ens viikon torstaina olis sitte neuvolalääkäri, tutkaileevat kohdunsuun tilannetta yms. Tää on kai sit se viimonen lekerikäynti. Sitä odotellessa.
 
Neuvolakäynti rv 36+3
 
Painoa tullut taas lisää, verenpaineet kohillaan mut seurailen edelleen. Sain myös niitä tikkuja mukaan siltä varalta et paineet pompsahtaa niin voi sit itse tarkistaa kotona ettei oo valkuaisia tullut.
 
Tämä oli siis ensimmäinen kerta uudella paikkakunnalla. Täti oli oikein mukava [:)] Jäi vaan veetuttaa kun Keravalla ovat jättäneet paljon tekemättä ja seuraamatta mitä olis pitänyt!! Samat ohjeistukset kuitenkin molemmis paikois kun hus:in alueeseen kuuluu. Mulle olis pitänyt pistää heti alkuraskaudesta lähete äippäpolille seurantaan kun on ylipainoa ja kun se paastoarvo oli rajalla niin olis KOKO raskaudenajan pitänyt seurata 3-4viikon välein neuvolassa sitä arvoa mut otti tasan kerran!!
 
Nyt sit sain lähetteen synnytystapa-arvioon jos ehdin käydä ennenku ulos tulee. Viikko sitten olis lääkärin pitänyt tutkia ja kokeilla et miltä vaikuttaa mahtuuko vauva ulos ja minkä kokonen mut ei tätä tehnyt, sillä oli vaan kiire päästä tauolle kun seuraava peruutti. Ja tänään povas aika isokokoista...et jännityksel odotan sitä ultraa et näkee sitä kokoa oikeesti.
 
Ja ekan kerran täällä mulle mainittiin siitä liikeseurannasta vaikka asiaa tiedustelin jo Keravalla kun tuntu et liikkeet on vähentyny. Oli tämä neukkutäti aikalailla huulipyöreenä kun en asioista tiennyt juuri mitään siihen nähden kuinka paljon viikkoja on jo takana. Nyt on sit seuraava neuvola jo perjantaina kun neukkutäti on ens viikon lomalla ja halus mut itsellensä ettei täs vaihees tarvii kovin monella eri immeisellä enää käydä kun muutenki jääny jo niin paljon välistä tota infoo.
 
Syke oli 145-150 ja kehui tosi hyviksi :) Sf-mitta 36cm ja kaikki muutenkin ok. Tota Sf-mittaakin ihmeteltiin kun viikko sit lääkäri mittas 32cm...olin sillon ite jo aika hämilläni et olis kolmes viikos vaan sentin kasvanu ja kun ite selkeesti tuntee sen jo korkeemmalla mut nyt sit selvis [:D] Anto jopa mun itse kokeilla missä kohtaa se kohdun reuna menee.
 
Perjantaita ja äippäpolikäyntiä odotellessa siis.
 
Takaisin
Top