Neuvolaterveiset :))

Täälläpäin ne sydänäänet merkataan seuraavasti:
D+ on doplerilla kuunnellut sydänäänet ja
UÄ+ ultralla.
Sykettä ei merkata erikseen, mut siis toi + tarkottaa et kaikki on hyvin.[:D]
 
ok [:D] täällä merkataan syke numeroina, paitsi ultrassa on pelkkä +/-. vois olla jo huominen niin pääsis taas masukki katselemaan ja lääkäriä kiusamaan kysymyksillä [8|]
 
                               30.3.

Rv                                  35+2
HB                                 133
RR                                  118/75
Paino                         70.7kg
Sf                                  
29cm                   
Sikiön paino(29.3.)   
2750g
Syke                           
+138
Liikkeet                         ++
Asento                          
RT
 
Neuvolasta juuri tulleena :)
 
32+6
Paino noussu kahen viikon aikana 750g
turvotus: +
U-prot: -
U-Gluk: -
sf: 31
Tarjonta: RT
syke: 146
liikkeet: ++
 
Eilen oli neuvolapäivä..

RV 32+1

Painon muutos 3 vkon aikana +875g
RR 128/74
U-Prot. -
U-Gluk. -
SF-mitta 30
Tarjonta pt
Syke ja liikkeet 142-149 ++

Turvotusta ollu reilummin nyt kuukauden aikana, joten tuo painon lisäys selittyy sillä.. Verenpaineet kuitenni hyvät ja pissa puhdasta, joten sanoi että tarkkailla vaan muksun liikkeitä. Kyselin että milloin tehdään kokoarvio, mutta sanoi ettei sitä välttämättä tehdä ollenkaan jos lekuri katsoo että vauva mahtuu hyvin tulemaan. Kertoi, että tunnustelemalla pieni vauva tulossa :) Antaa vielä muksun olla niin päin kuin haluaa, on kuulemma sen verran ylhäällä että todennäköisesti itse kääntyy oikein päin kun viikot vähenee..
 
Neuvolalääkäri oli tänään

Rv 35+3
Painoa tullu 930g/viikko [&:]
Turvotus +
Sf 32cm
Tarjonta RT
Syke 145
Liikkeet +

Sanoi et painonnousu voi johtua turvotuksestakin ja kun ei toi maha oo ihan toiminu niinku pitäis taas vaihteeks. Nyt vaan huolettaa kun verenpaineet oli 148/81 et mitä täs vielä käy. Käski kotona mittailla ja merkata ylös ja jos menee yläpaine yli 150 ja alapaine yli 90 niin sit pitää soittaa synnärille [:(] Proteiinia ei kuitenkaa ollu eikä muitakaan oireita raskausmyrkytyksestä et toivotaan et johtuu vaan tästä sairaalastressistä...Liikkeisiin merkkas + kun sanoin et pari hiljasempaa päivää ollu vaikka päivittäin oon liikkeitä tuntenut. Kohdunsuu oli jo vähän pehmentynyt, merkkas puolikiinteäksi ja lyhentynyt 2,5senttiin. Ei nyt vielä ennen pääsiäistä synnyttämään mennä mut hurja ajatella et niitä fyysisiä muutoksia on jo ja kroppa pikkuhiljaa valmistautuu puskemaan poitsun meidän iloksi <3 Sillä tuo Sf-mittakin varmaan kasvanut vaan sentillä kolmessa viikossa. Ja pää oli vielä aika ylhäällä. Lääkäri vaan totesi et nyt ei muuta kuin odotellaan et millon tahtoo ulos tulla. Pitäis olla jo yli kaks kiloinen niin jos ennen LA:ta tulee niin ei pitäis mitään ihmeitä tulla eteen [:)]
 
Neuvola 31.3.2010

Rv: 32+4
Paino: 63kg
Painonmuutos/vko: +350g vko / 700g 2.vkossa.
Turvotus: -
RR:
111/68
U-Prot.: -
U-Gluk.: -
B-Hb: 115 (Rautavalmistetta ostelemaan!)
Sf: 28cm
Tarjonta: Rt
Sydän: 154
Liikkeet: ++

Tänään oli sijainen,niinkun olen maininnutkin. Ihan mukava nuori nainen..jäi vaan aika paska maku suuhun tästä käynnistä. Menin siinä heti alussa antaa pissanäytteen ja kun tulin pois,niin tää sanoi "Joo,eli sulla on viikkoja nyt sitten 32+3 :)" mä vaan,että "Öö..itseasiassa 32+4 mun laskujen mukaan." ja sitten se katto vaan mua hymyillen ja sanoi "No se nähdään sitten tuolta koneelta." [:@] Se rupes väittelemään mun kanssa mun viikoista,jotka minä itse paremmin tiedän.
Sitten kuunneltiin sydäntä ja ennen sitä se paineli mahaa ja kokeili vauvan asentoa,ja jumankauta se paino lujaa...Mua sattu!! [:@] irvistelin siinä vaan,enkä viitsinyt sanoa mitään...jokaisella on oma painotapansa,mutta ei se "oma" neukku paina tollee. En pystynyt olemaan ees rentona ollenkaan siinä..[>:]

Sitten se näytti mun sf-mittakäyrää koneelta ja sanoi,että menee ihan oikein ja viikkojen mukaan käyrät ja sitten näin siellä mun viikotkin "32+4" --Olin siis oikeassa!
Kun sitten lähdin niin se mainitsi vielä,että "sulla on noi viikot nyt sitten 32+3.." plaaplaa. [:@] En jaksanut vaivautua korjaamaan uudestaan viikkoja,jos ei se ite osaa laskea. 2viikon päästä on onneksi oma neukku niin pitää sille sanoa,että korjaa ne oikeat viikot tohon korttiin...

En ollut siellä kun 30min,kun ei mulla ollut sille mitään asiaa vaikka se kysykin,että onko jotain kysyttävää tai mistä haluan puhua,niin ei. Oman neukun kanssa löpistään aina se tunti tarkistusten jälkeen [:D][:D]
Olipa reissu...[:'(][8|]



 
Sairaala terveisiä :)

Lapsivedenmäärä: N+
Painoarvio: 2511g (jos LA syntyy niin kuulemma n.3700g neitokainen)
Tarjonta: RT
Sydämensyke: +
Liikkeet: ++

Jouduin n. puoleksi tunniksi verenpaine seurantaan ja pissan sticksasi. U-Prot: +/-, eli periaatteessa negatiivinen. Pitää ensi viikolle varata neuvola-aika verenpaineiden ja pissin takia. Kuulemma nuoremmilla synnyttäjillä ei verenpaineet nouse niin herkästi [8|] enpä totakaan tienny. Pitääpi huomenna soittaa sinne neuvolaan ja kysellä aikaa. Varmaan ilosena tarjoaa ties kuinka montaa aikaa [:'(]
 
Tiiaa hyvä sijainen sulla siellä neuvolassa [:D] tuollein just saa aikaan hedelmällistä keskustelua itseään vaivaavista asioista -->eipä viitti paljoa edes mainita [:D] 
 
Meiläki oli sijainen tänään, mutta soli oikeastaan vielä kivempi, ko oikea neuvolatäti :D
 
ALKUPERÄINEN: miiuhoo

Tiiaa hyvä sijainen sulla siellä neuvolassa [:D] tuollein just saa aikaan hedelmällistä keskustelua itseään vaivaavista asioista -->eipä viitti paljoa edes mainita [:D] 


Ei joo todellakaan tehnyt mieli jutella sen kanssa mistään...halusin vaan pois [:D] --yhtä innokkaasti kun olen yleensä neuvolaan menossa [:D][:D]
Ja sama kun se otti sen hem.glob. tosta sormenpäästä..se pieni vempele millä ne tekee sen reijän tohon sormen päähän,niin se paino niin hitaasti,että sekin pisto tuntu siltä kun joku olis yrittänyt survoa neulaa sormesta läpi! AI. [:@] kehuskelen vähän neukulla,mutta se oma neukku tekee kaiken sillee,ettei satu ja tuo sormen pistokin tuntuu vaa pieneltä nippasulta [:D] --ja sen jälkeen sieltä ei tuu ees verta enää,vaikka laastari laitetaankin..mutta tänään!! luoja sitä pulppus vielä silloinkii ku laastarin laitto! [>:]
Kylläpä kiukuttaa [:D]
 
Moikka
meillä jo maanantaina neuvola
eli 29.3 jolloin 35+0

painon kehitys +835
turvotus +
verenpaine 142/92
(ei edes ota toista kertaa ja nytkin olin just vasta muutamaa minuuttia aiemmin istuutunut paikoilleen [:@])
hemoglobiini 115
(sekin pitää aina itse muistaa pyytää kun ei ota muuten)
sf 35cm
tarjonta RT
sydämen syke +
liikkeet ++

mä olen pikkuisen ärsyyntynyt tähän omaan neuvolatätiin. Onnex nyt muuton myötä se tavallaan vaihtuukin joten ensi viikon neuvolalääkärin jälkeen menen varmaan sille uudelle terveydenhoitajalle...
 
Sullahan Rauha näyttäis olevan sama lukema hemoglobiinis kun mulla.. Syötkö jo rautaa vai pitääkö sun alkaa syödä nyt kun lukemat on alhaalla? [:-]
Mä alotin eilen syömään. Löysin kaapista joitain mun entisiä niin niitä sitten jokatoinen päivä ettei masu mee sekasin.[:)]
 
Rauha: Meillä oli sama juttu, ei mitannut edes toista kertaa ja piti sen kans siinä samaan aikaan vielä jutella kun mitattiin! Tää oli kans joku sijainen, taitaa sijaiset olla kovassa huudossa neuvoloissa [:D] Katsotaan ens viikolla kuin käy kun oon menossa uudelle hoitsulle kokonaan, muuton myötä myös minä.
 
Onko kellään muuten tietoa et onko väliä mitataanko verenpaine oikeesta vai vasemmasta kädestä? Mulla tulee vasemmasta paljon korkeempia lukemia kun oikeesta ja neuvolassa aina mittaavat oikeesta...'kun nyt kerran kotitarkkailua pitää tehä niin kummasta mun pitää mitata?
 
Mimmu86: Ainaki aina samasta kädestä.. Iteläki paljon korkeammat vasurissa, ko oikeassa. Testasin kerran, ko yleensä mittaan aina vasemmasta.
 
Neuvolassa minulta on kyllä aina mitattu vasemmasta kädestä.. Piti tarkastaa "http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00413" että miten se oikeasti olikaan...

"Verenpaine mitataan vastaanotolla yleensä oikeasta olkavarresta. Kotimittarilla ja verenpaineen pitkäaikaisrekisteröinnissä se mitataan mieluummin oikeakätisillä vasemmasta olkavarresta ja päinvastoin."

Eli eipä näytä olevan merkitystä kummasta kädestä se loppujen lopuksi mitataan..
 
Verenpaineet on aina vähän korkeammat vasemmasta kädestä, koska lähempänä sydäntä ja näin ollen tulee "kovemmalla" vauhilla se veri siihen käteen kun oikeeseen. Tosta että kummasta kädestä mitataan on sitten ihan hoitaja kohtainen mielipide ja/tai miten koulussa on opettu. Esim mun luokalle sanottiin että ei ole MITÄÄN syytä mitata vasemmasta kädestä verenpainetta(paitsi jos oikea rinta on poistettu [:)]). Mutta joissain kouluissa sanotaan että digitaalimittarilla vasemmasta ja elohopeamittarilla oikeasta [>:]
 
Kiitos tiedoista! [:)] Taidanpa mittailla tuosta oikeesta kun kerran neuvolassakin siitä mittaavat...ja niilläkin digitaalimittari niin mennään sit samoilla linjoilla [:)]
 
Takaisin
Top