Neuvolat

En ole vielä soitellut neuvolaan. Täytyy yrittää muistaa ensi tai seuraavalla viikolla olla yhteydessä.

Tietääkseni jos molemmilla olisi negatiivinen, myös vauvan täytyisi olla negatiivinen. Mikäli toinen vanhemmista on Rh-positiivinen ja toinen negatiivinen, niin vauvalla voi olla kumpi vaan. Jos olen ymmärtänyt oikein, vasta-aineiden tuottamisen riski on lähinnä juuri jos äiti on veriryhmältään negatiivinen ja vauva positiivinen. Näin olen itse asian ymmärtänyt.
Ja ymmärsin niin, että tuo pistos on ikään kuin rokote, jotta seuraavissa raskauksissa elimistö ei alkaisi tuottamaan näitä vasta-aineita.

Tämä on vain se, mitä olen hakemani tiedon perusteella ymmärtänyt, en ole tosiaankaan asiantuntija tässä aiheessa kuitenkaan🤔
Juuri näin. Raskauden aikana tarkistetaan kumpi vauva on ja sitten saa raskausaikana sen pistoksen, mikä estää vasta-aineita muodostumasta. Ongelma on siis siinä, että kun äiti on rh- ja lapsi +, niin voi muodostua vasta-aineita, jotka aiheuttaa seuraavissa raskauksissa ongelmia (keskenmenoja), jos lapsi on taas +.

Vielä en ole varannut ensimmäistä neuvolaa, mutta sellainen tuli mieleen, että onko täällä muita, jotka tietävät oman veriryhmänsä ja se on Rh-negatiivinen? Sehän selvitetään ensimmäisen neuvolan yhteydessä ymmärtääkseni?

Itselläni on, ja mietityttää ennestään miten tuo tulee vaikuttamaan raskauden aikana/raskauteen (pistoksen saamisesta synnytyksen jälkeen tiedänkin). Omilla vanhemmillani on ymmärtääkseni molemmilla (äidistä olen varma) sama, joten silloin me kaikki sisarukset olisimme Rh-negatiivisia (oma veriryhmäni on todettu labratutkimuksissa).

Mä olen Rh-, muistaakseni se pari kertaa seulottiin raskausaikana ainakin esikoisen kohdalla, Synnytyksen jälkeen vähintään 2vrk joutuu olemaan osastolla tarkkailussa, tämä on ainakin yksi mikä estää kotona synnyttämisen.
Meillä tytöillä on A+ ja poika on Rh- kaikki mennyt meillä hyvin :)

Meillä ensimmäinen neuvola oottelee ens maanantaina 27.11. Vähän jännittää, mutta tosi paljon vähemmän silti ku ennen varhaisultraa😄

meillä ensimmäinen neuvola menee joulukuun puoliväliin näillä näkymin. vielä ei olla varattu, mutta soittavat sieltä pian. tuntuu hirveän pitkältä ajalta, koska vaikka oon jo vuosikymmenen haaveillut ja unelmoinut ja kaikki asiat niin läpikotaisin tutkinut, niin nyt kun vihdoin plussa niin en enää tiedäkään mistään mitään 😅

meillä ensimmäinen neuvola menee joulukuun puoliväliin näillä näkymin. vielä ei olla varattu, mutta soittavat sieltä pian. tuntuu hirveän pitkältä ajalta, koska vaikka oon jo vuosikymmenen haaveillut ja unelmoinut ja kaikki asiat niin läpikotaisin tutkinut, niin nyt kun vihdoin plussa niin en enää tiedäkään mistään mitään 😅
Muistan tuon tunteen kun outo aivosumu yrittää peittää koko raskausmaratoonin maaston. Vaan askel askeleelta, hieman kuin pieni tikanpoika ... siitä se maali lähenee, vaikka se nyt ehkä tuntuukin olevan siellä jossain ja ni-iin kaukana.

Minä soittelin tänään neuvolaan ja sain ajan ensimmäiselle käynnille - se on vasta 22.12.

Huoh, miten jaksaa tuonne asti odottaa 🙈
Kyllä sä jaksat! Joka aamu se on päivää lähempänä.
Ja tulet vaan reilusti hakemaan tältä foorumilta tukea niihin hassuihin hetkiin, kun tekisi mieli hypätä aikakoneeseen ja olla jo siellä raskaus maratonin maalissa. 🤭
Mulla oli jo raskauden alkuvaiheessa pöytäkalenteriin rastiruutuun- tyyli käytössä. Helpotti aina kivasti kun sai sen pienen päivittäisen merkinnän tehdä. Neuvolat, verikokeet jne olivat välietappeja jotka merkkasin ympyrällä joita kohti sitten etenin.
Neuvolan terkka kehoitti eka käynnillä suuntaamaan aamuisin ajatuksen iltaan ja illalla vastaavasti aamuun. Väliaikoina ei kuulemma kannattanut asiaa miettiä... Rauhoitti liikaa miettimistä, ainakin minulla. Ehkäpä se toimisi myös sinulla?
Myötätuulta ja reilusti pitoa pieniin tarrasukkiin 🙏

Kyllä sä jaksat! Joka aamu se on päivää lähempänä.
Ja tulet vaan reilusti hakemaan tältä foorumilta tukea niihin hassuihin hetkiin, kun tekisi mieli hypätä aikakoneeseen ja olla jo siellä raskaus maratonin maalissa. 🤭
Mulla oli jo raskauden alkuvaiheessa pöytäkalenteriin rastiruutuun- tyyli käytössä. Helpotti aina kivasti kun sai sen pienen päivittäisen merkinnän tehdä. Neuvolat, verikokeet jne olivat välietappeja jotka merkkasin ympyrällä joita kohti sitten etenin.
Neuvolan terkka kehoitti eka käynnillä suuntaamaan aamuisin ajatuksen iltaan ja illalla vastaavasti aamuun. Väliaikoina ei kuulemma kannattanut asiaa miettiä... Rauhoitti liikaa miettimistä, ainakin minulla. Ehkäpä se toimisi myös sinulla?
Myötätuulta ja reilusti pitoa pieniin tarrasukkiin 🙏
Kiitos ihanista sanoista ❤️
Eilen just puhuttiin puolison kanssa, että voi kun voisi hypätä 4 viikon päähän aikakoneella 😊 Meillä on varhaisultrakin vasta 2 päivää ennen tuota neuvola-aikaa, joten lähes yhtä pitkä odotus sinne. Mutta eihän se auta kuin päivä kerrallaan mennä.
Merkkasin työ-Outlookiin jokaisen uuden raskausviikon alkamisen tonne neuvolaan asti, joten sitä on ihan kiva katella työpäivien aikana ja sitten noita eri raskausappeja vilkuilen iltaisin 😊

voin vaan kuvitella jos raskaus etenee toivotusti, että yhdeksän kuukauden päästä sitä miettii kun jäi niin paljon asioita kesken ku aika vaan hujahti nopeasti! yritän itse elellä ihan päivä kerrallaan nauttien myös tästä hieman epätodellisesta olosta, että nytkö se pieni siellä on. jokainen oire on mulle positiivinen merkki raskauden etenemisestä (vaikka niihinkin varmaan kyllästyy, jos liian kauan jatkuu) 🥰 jokaisella tietenkin omat tavat millä pitää hyvinvointia yllä ❤️

voin vaan kuvitella jos raskaus etenee toivotusti, että yhdeksän kuukauden päästä sitä miettii kun jäi niin paljon asioita kesken ku aika vaan hujahti nopeasti! yritän itse elellä ihan päivä kerrallaan nauttien myös tästä hieman epätodellisesta olosta, että nytkö se pieni siellä on. jokainen oire on mulle positiivinen merkki raskauden etenemisestä (vaikka niihinkin varmaan kyllästyy, jos liian kauan jatkuu) 🥰 jokaisella tietenkin omat tavat millä pitää hyvinvointia yllä ❤️

Hyvin sanottu et tärkeää myös yrittää nauttia jo tästä kaikesta epätietoisuudesta huolimatta! 😍 Ajattelen niin että se etukäteen murehtiminen ei kuitenkaan suojele siltä kivulta ja surulta mikä on tulee jos tullakseen, joten on aivan sama yrittää luottaa ja fiilistellä tätä kaikkea jo nyt, vaikkei se kovin helppoa aina olekaan 😊

Hyvin sanottu et tärkeää myös yrittää nauttia jo tästä kaikesta epätietoisuudesta huolimatta! 😍 Ajattelen niin että se etukäteen murehtiminen ei kuitenkaan suojele siltä kivulta ja surulta mikä on tulee jos tullakseen, joten on aivan sama yrittää luottaa ja fiilistellä tätä kaikkea jo nyt, vaikkei se kovin helppoa aina olekaan 😊
niinpä, just näin ajattelen itsekin. yhtään vähättelemättä sitä mahdollista surua, jonka liian moni joutuu kokemaan. itse myös hieman hippityyliin ajattelen, että ihminen solutasolla kuulee omat ajatuksensa, ja niillä on ihan äärimmäisen suuri vaikutus. kannattaa siis pelkoihin ja stressiin kokeilla rentoutusharjoituksia tai muuta vastaavaa 🙏🏼 en minäkään pelotta tässä ole, mutta liikaa ei kannata siihen tunteeseen jäädä.

Täällä ensimmäinen neuvola takana. Tai oli jo viime viikolla. Sikiö vastasi viikkoja eli nyt olisi 9+1. Sydämmensyke löytyi. Seuraava neuvola vielä ennen joulua ja nt-ultra on sitten joulun jälkeen. Se menee kyllä hurjan pitkälle kun viikkoja on silloin jo 13+4.

LA näyttäisi siis nyt osuvan 2.7.

Mietin kanssa pitkään, että koska soittaa neuvolaan (yksi km takana) mutta pakko se vaan sitten oli varata aika, kun omat työt sellaisia ettei pysty ihan jokaiselle päivälle järjestellä käyntiä ettei mee sitten niin myöhälle.

Tosin nyt hieman paremmalla mielellä, kun ultrassa sykki sydän. Tällä viikolla siis ensikäynti neuvolaan. Tosin en nyt niin kovin odota niitä käyntejä, lähinnä pakollinen juttu. Ultrat asia erikseen, kun niissä näkee konkreettisesti, että jotain siellä kasvaa.

Takaisin