Neuvolat

Ensimmäinen neuvola ois 20.11. Meillä päin ennen ekaa neuvolaa pitää käydä kilpirauhaskokeissa. Tää on joku uusi juttu. 2019 raskaudessa ei ollut samanlaista.
Sit ekan neuvolan jälkeen ne seulonta labrat.
Sokerirasitukseen en meinaa suostua. Pco:n ja ylipainon takia kävin viime raskaudessa kahdesti. Ja kammo jäi. Edellisinä raskauksissa oon käynyt kerran per raskaus. Eiköhän tuo neljä kertaa sen litkun nieleminen riitä. Mieluummin mittailen kotona sokereita.
 
Mä päätin nyt kans varata ajan. Meillä on takaisinsoittopalvelu minkä kuvaus oli että soittavat 2-3pv sisällä takas, niin aattelin että hyvä, ehdin varmuuden vuoks tehä vielä raskaustestin ennen sitä ja varmistaa et oonko viel raskaana 🙈 mut sit ne soittiki melkee heti takas! Ny varattiin sit neuvola 8.12.

Hoitaja toivotti puhelun lopuks hyvää odotusaikaa. Vastasin "kiitos samoin!" 😌 sit hihitin perään ja sanoin "..eiku .." ja sit hihitetti hetki molemmat 😄
 
Mulla eka neuvola 21.11. Neuvolalääkäri sit 29.11. Mulla kanssa kilpirauhastestit, ei kai siinä, hyvä että tarkistavat 🤷‍♀️😊
 
Olispa täälläkin kilpirauhastestit, mutta ei. Mieluusti tarkistuttaisin arvot kun on ns. sukurasitetta. Meillä eka neuvola viikoilla 9+2 joka tuntuu kovin kaukaiselta, edellisessä raskaudessa oltiin viikoilla 7+ jotain jo, toisaalta toki hyvä niin ehtii olla varhaisultra yms.
 
@Nurppu no joo on kyllä, ei siinä kauaa ehdi pohtia mihkä väliin käy labrassa ennen ultraa 😅 Toivon mukaan teillä päin on aikoja hyvin sitten saatavilla noihin.
 
Eikös labrassakin pidä käydä tiettyyn päivään mennessä? Olikohan 10+6 mennessä? Jos siis osallistuu seulontoihin.
 
Mulle ei mistään verikokeista puhuttu 👀 näköjään 9+0-11+6 naistalon mukaan toi verikoe. Ja tosiaan tuo ultra-aikakin samoihin aikoihin. Pitäskö mun soitella sinne ja kysyä et kuis tää on näi myöhään, ja tuleeko noihin kutsut ennen sitä neuvolaa 🤔
 
Mulle ei mistään verikokeista puhuttu 👀 näköjään 9+0-11+6 naistalon mukaan toi verikoe. Ja tosiaan tuo ultra-aikakin samoihin aikoihin. Pitäskö mun soitella sinne ja kysyä et kuis tää on näi myöhään, ja tuleeko noihin kutsut ennen sitä neuvolaa 🤔
Ja muistelisin et oisin lukenut että labroilla ja ultralla ois hyvä olla viikko väliä, eli tulee ainaki labrojen kans hoppu. Itse varmaan soittelisin ja kysyisin et hei mites nää. Ja ainakin meillä päin pitää itse labrat ja ultrat varailla, ei tuu kutsua
 
Ai se oli sinne 11+6 asti aikaa 😅.
Meillä pitää labrat varata itse, mutta ultraan tulee kutsu. Mies tekee kolmivuorotyötä ja ite arkityötä niin saa nähdä miten aikataulut osuu sit ultran kaa.
 
Mä en ole uskaltanut vielä neuvolaa varata, jotenkin oli niin hirveää viimeksi km vuoksi se erikseen peruuttaa😣 Ehkä munkin maanantaina täytyy jo soittaa, jotta ei menisi aika super pitkälle

En tiedä yhtään miten meidän paikkakunnalla menee nuo verikokeet tms🙄 viimeksi niistä ei ainakaan puhelimessa puhuttu mitään
 
Mä en ole uskaltanut vielä neuvolaa varata, jotenkin oli niin hirveää viimeksi km vuoksi se erikseen peruuttaa😣 Ehkä munkin maanantaina täytyy jo soittaa, jotta ei menisi aika super pitkälle

En tiedä yhtään miten meidän paikkakunnalla menee nuo verikokeet tms🙄 viimeksi niistä ei ainakaan puhelimessa puhuttu mitään
Itselläkin oli ahdistus kun piti neuvolaan soittaa ja varata kun keväällä sai perua neuvolat, verikokeet ja ultrat sitten jokasen yksitellen. Ja tällä kertaa siellä neuvolan päässä vielä vastasi joku elämäänsä kyllästynyt yksilö jolta ei mitään sympatiaa tullut keskenmenon kokeneelle, olisi ollut vaikka ja mitä kysyttävää mutta eipä sit tullut kysyttyä kun oli sellaisella asenteella vastassa. 😩
 
Itselläkin oli ahdistus kun piti neuvolaan soittaa ja varata kun keväällä sai perua neuvolat, verikokeet ja ultrat sitten jokasen yksitellen. Ja tällä kertaa siellä neuvolan päässä vielä vastasi joku elämäänsä kyllästynyt yksilö jolta ei mitään sympatiaa tullut keskenmenon kokeneelle, olisi ollut vaikka ja mitä kysyttävää mutta eipä sit tullut kysyttyä kun oli sellaisella asenteella vastassa. 😩

Äh ompas sulla ollut ikävä kokemus😒 Terveydenhuollon henkilöillä, joiden kanssa pakostakin raskauden aikana ollaan tekemisissä on kyllä niin suuri vaikutus omiin ajatuksiin ja toimiin… Heti itsellekkin tuli ajatus, että kannattaakohan omastakaan keskenmenosta mainita. Ei se noin pitäisi mennä🙄
 
Mulla kans ahdisti varata, kun oon jo kahdesti ne joutunut perumaan. Mutta pakko oli hyvissä ajoin varata, että sai sen varhaisultran vielä hyvin varattua. Ja ehkä se kolmas kerta menee jo sit lähes rutiinilla 🙄
 
Ahaa, ehkä mun siis pitääkin tajuta ite varata näitä juttuja jo ennen sitä neuvolaa! 😅 ei tälläsestä ollu puhe puhelun aikana, mut ehkä soitan tosiaan ens viikolla uuestaa ja kysyn!
 
Mulla se hoitaja muuten aikaa varatessa kysyi puhelimessa, että onko aiempia raskauksia tai keskenmenoja. Sanoin että en tiiä minkä te laskette? Se sano että lasketaan jos testi on näyttäny positiivista. Sanoin että okei, sit on aiemmin ollu kolme, tää on neljäs. Aika eri tilanne oli lapsettomuushoidoissa, siellä mulla on heidän mielestään 0 keskenmenoa, koska he laskivat vaan sen jos olisi ultrassa ehditty toteamaan raskaus! Ei riittäny et mul oli verikokeessakin jo hCG yli 3600.
 
Pitäs varmaa aktivoitua tämän kanssa, sillä tänään 5+4. Jospa ens viikolla sitten sais vihdoin varattua 😄
 
Ensimmäinen neuvola ois 20.11. Meillä päin ennen ekaa neuvolaa pitää käydä kilpirauhaskokeissa. Tää on joku uusi juttu. 2019 raskaudessa ei ollut samanlaista.
Sit ekan neuvolan jälkeen ne seulonta labrat.
Sokerirasitukseen en meinaa suostua. Pco:n ja ylipainon takia kävin viime raskaudessa kahdesti. Ja kammo jäi. Edellisinä raskauksissa oon käynyt kerran per raskaus. Eiköhän tuo neljä kertaa sen litkun nieleminen riitä. Mieluummin mittailen kotona sokereita.
Mietin samaa tuosta sokerirasituksesta, kaksi raskausdiabetesta takana, molemmissa selvinnyt pelkällä ruokavalio hoidolla niin meinasin kans ehdottaa että seurailen sokereita. Minua ei niinkään se litku, mutta kun ei saa syödä.
 
Takaisin
Top