Neuvolat

Mietin samaa tuosta sokerirasituksesta, kaksi raskausdiabetesta takana, molemmissa selvinnyt pelkällä ruokavalio hoidolla niin meinasin kans ehdottaa että seurailen sokereita. Minua ei niinkään se litku, mutta kun ei saa syödä.
Kuopuksen synnytyksen aikana mies toi osaston jääkaapista mulle vadelmapillimehun. Otin suullisen ja samantien oksensin. Niin pahasti tuli sokerirasitus mieleen. En vieläkään kykene juomaan vadelma mehua 🙈
 
Hauska miten erilailla ihmiset kokee tuon sokerirasituksen litkun 😅 mä esikoisesta jouduin käymään sen iän vuoksi, ja olin lukenut just kertomuksia siitä kuinka kauheeta sen litkun juominen on, ja sit kun ite huitasin sen, niin mietin vaan että mitä kauheeta tässä oli 😅 eniten musta oli tylsää vaan istua siellä neuvolan odotusaulassa monta tuntia, ja koittaa jaksaa tuijottaa jotain sarjoja akakuluksi
 
Hauska miten erilailla ihmiset kokee tuon sokerirasituksen litkun 😅 mä esikoisesta jouduin käymään sen iän vuoksi, ja olin lukenut just kertomuksia siitä kuinka kauheeta sen litkun juominen on, ja sit kun ite huitasin sen, niin mietin vaan että mitä kauheeta tässä oli 😅 eniten musta oli tylsää vaan istua siellä neuvolan odotusaulassa monta tuntia, ja koittaa jaksaa tuijottaa jotain sarjoja akakuluksi
Minulla ihan samanlainen kokemus! Litku oli äkkiä juotu, eikä tullut mitään huonovointisuutta tqi heikotusta. Tylsyys oli pahin! Nyt tylsyyteenkin osaisi varmaan suhtautua omana aikana 😂
 
Minä täällä viattomana sivusta kuuntelen että vadelmapillimehu on herkullista 😌 itseasiassa alko tehdä sitä mieli tässä lukiessa! Tuleekohan mullekin toi rasitus 🤔 jos iän puolesta tulee niin ehkä?
 
Minä täällä viattomana sivusta kuuntelen että vadelmapillimehu on herkullista 😌 itseasiassa alko tehdä sitä mieli tässä lukiessa! Tuleekohan mullekin toi rasitus 🤔 jos iän puolesta tulee niin ehkä?
Se tulee kaikille mun mielestä, tai ainakin mulle tuli automaattisesti esikoisesta eikä ollut iästä kyse. Ja mä itse vielä tykkään siitä vadelmalitkusta, oon paristi rasituksessa ollut ja molemmilla kerroilla miettiny et saisko tätä lisää😂 lidlin vadelmalimpparia muistutti mun mielestä. Mut se odottelu on tympeetä ja se ettei saa syyä/juua
 
Ai se on kaikille, okei! Millon se sit ehkä olis? Mä en ees osaa tota odottelua tai syömättömyyttä/juomattomuutta pelätä vielä, kaikki kuulostaa jännältä vaan 😄
 
Äh ompas sulla ollut ikävä kokemus😒 Terveydenhuollon henkilöillä, joiden kanssa pakostakin raskauden aikana ollaan tekemisissä on kyllä niin suuri vaikutus omiin ajatuksiin ja toimiin… Heti itsellekkin tuli ajatus, että kannattaakohan omastakaan keskenmenosta mainita. Ei se noin pitäisi mennä🙄
Onneks tää ei ollu sit oma terkka joka ottaa sit vastaan. Toki se omakin on vaihtunu edelliseltä kerralta niin tän asenteen vuoksi jännittää millanen tyyppi siellä on vastassa. Tosta puhelusta ärsyyntyneenä ja sisuuntuneena totesin että aion kyllä puhua keskenmenosta koska se tuo aivan varmasti varjonsa tähän odotukseen ja vaikkei se päälle päin näy, se on kyllä tapahtunut 😕
 
Ai se on kaikille, okei! Millon se sit ehkä olis? Mä en ees osaa tota odottelua tai syömättömyyttä/juomattomuutta pelätä vielä, kaikki kuulostaa jännältä vaan 😄
Ainakin kaikki jotka tiedän olleen raskaana niin kaikki on siinä käyny. En muista tarkkaan mutta oli joskus 20+ viikoilla ja jos on suurempi riski siihen niin sit se tehdään aiemmin.
 
Ei sen kyllä pitäs tulla automaattisesti kaikille, mutta olikohan että jos on yli 25.v ensisynnyttäjä, niin sit tulee..
Tai jos on jotain muita riskejä.. Mä oisin muutenkin joutunut vissiin sen vuoksi kun mummolla oli diabetes..
Mulla yks kaveri ei oo ikinä käynyt siinä, vaikka 6 lasta, kun on tarpeeksi nuorena saanut ekan, eikä oo muita riskejä
 
Ei sen kyllä pitäs tulla automaattisesti kaikille, mutta olikohan että jos on yli 25.v ensisynnyttäjä, niin sit tulee..
Tai jos on jotain muita riskejä.. Mä oisin muutenkin joutunut vissiin sen vuoksi kun mummolla oli diabetes..
Mulla yks kaveri ei oo ikinä käynyt siinä, vaikka 6 lasta, kun on tarpeeksi nuorena saanut ekan, eikä oo muita riskejä
Oho, no onkohan sitten paikkakuntakohtaista 🤔 Itse olin ensisynnyttäjänä alle 25v eikä mitään muitakaan riskejä ja näin monella muullakin täällä päin. Googlailinkin pikaisesti niin oli maininta että lähes kaikille suoritetaan raskausajan sokerirasitus.
 
Sokerirasituskoe voidaan jättää tekemättä, jos naisen lähisuvussa ei ole tyypin 2 diabetesta, hän on alle 25-vuotias ja hänen painoindeksinsä on alle 25.
Uudelleensynnyttäjälle ei tarvitse tehdä sokerirasitustestiä, jos hän on alle 40-vuotias ja normaalipainoinen, eikä hän ole aiemmin synnyttänyt makrosomista vauvaa. Makrosomiasta puhutaan esimerkiksi silloin, jos raskausviikolla 40 syntynyt vauva painaa yli 4,5 kiloa.

Vaikka edellä mainitut kriteerit täyttyisivät, uudelleensynnyttäjä saa lähetteen sokerirasitukseen, jos hänen virtsassaan havaitaan raskausaikana sokeria. Yksikin havainto sokerin esiintymisestä virtsassa riittää.

Tämän perusteella voisin ymmärtää, että ite en tuohon uudestaan automaattisesti joudu, ellei ne sit halua sen sukurasitteen vuoksi kattoa
 
Mä soitin tänään neuvolaan. 28.11. ois aika. Toivottavasti pysyisi siinä. Jonkin verran on esikoisen aikoja neuvolan toimesta peruttu mutta onneksi eivät ole kovin kauaksi kuitenkaan siirtyneet.
 
Mä sain kanssa ekan lapseni pahimpaan korona aikaan ja muistan kuinka sillisalaattia koko neuvolatoiminta oli. Neuvolahenkilökin vaihtui koko ajan ja joutui selittää kaikki vaivat ja pelot uudestaan ja uudestaan. Toivon mukaan nyt ei olis samaa 🙏
 
Aattelin odotella rauhassa ens viikolle neuvolaan soittamisen kanssa. Ennen sitä pitäis selvittää, että kenelle siellä pitää soittaa. On niin sekavat kaupunginosa-luettelot, eikä edes mitään yleistä vaihdetta. 🫣
 
Mä kans odottelen suosiolla ens viikkoon. Sen verran aikaista kun ei menkatkaan oo myöhässä vielä.. 🙈 varhaisultran vois kyllä varata jo, kun sen pystyy tarvittaessa perua sähköisesti eikä tarvi soitella 🤔
 
Mulle varattiin tänään neuvola-aika 11.12. Samalla selvisi ettei julkiselta täällä varhaisultraa saa, joten koitetaan nyt kituutella ilman. Varattiin ensikerta noin myöhälle, koska silloin voi jo kuulua sydänäänet, tuolloin ois siis 9+4. Tuntuu et pitää odottaa ikuisuuuuus, siis vielä yli 4 viikkoa!! 🙈
 
Uskalsin vihdoin soittaa neuvolaan ja sain ajan joulukuun alkuun jolloin olisi kasassa 9+0. Keskusteltiin mun peloista keskenmenoon liittyen ja sovittiin, että terkka soittaa vielä varhaisultran jälkeen. Oli kyllä ihana ja kiireettömän tuntuinen puhelu ❤️
 
Mullakin oli tosi miellyttävä puhelu neuvolan kanssa tiistaina kun soitin. Mä en varsinaisesti pelkää keskenmenoa mutta edellisestä synnytyksestä on kyllä jäänyt mielen syövereihin kaikenlaista, toivottavasti jossain vaiheessa pääsee vähän purkamaan niitä.
 
Takaisin
Top