Neuvolat

Ja vielä, että ultrat kyllä jännittää jo nyt. Mä en luultavasti tällä kertaa mene varhaisultraan (esikoisen raskaudessa käytiin) vaan odottelen nt-ultraan. Korkeampi ikä tuo oman lisänsä mietteisiin, onko lapsi terve..
 
Meillä on myös neuvola joulukuun alussa. Vähän kyllä jännittää päästäänkö sinne saakka kun on ikävä kyllä myös keskenmenosta kokemusta ja ikää on mittarissa jo reilusti yli sen geriatrisen raskauden rajan 😅 mutta pitää vaan yrittää pysyä optimistisena niin kauan kun ei ole syytä epäillä muuta 🌈
 
Päätin heti eilen plussapäivänä käydä Maisassa katsomassa vapaita aikoja, niin siellä oli vain yhtenä päivänä kaksi aamuaikaa, jotka osui siihen aikaikkunaan, jolloin ekan neuvolakäynnin pitäisi olla. En ymmärrä, miten voi olla? Jos en olisi sitä 19.12. saanut napattua, niin sittenkö eka käynti olisi mennyt pitkälle tammikuulle ja ekat ultra-ajat ja seulonnat ym. sitten toteutuneet myöhässä? 🥸
 
Päätin heti eilen plussapäivänä käydä Maisassa katsomassa vapaita aikoja, niin siellä oli vain yhtenä päivänä kaksi aamuaikaa, jotka osui siihen aikaikkunaan, jolloin ekan neuvolakäynnin pitäisi olla. En ymmärrä, miten voi olla? Jos en olisi sitä 19.12. saanut napattua, niin sittenkö eka käynti olisi mennyt pitkälle tammikuulle ja ekat ultra-ajat ja seulonnat ym. sitten toteutuneet myöhässä? 🥸
Näkyikö siinä vain ns kotineuvolan ajat vai muidenkin yksiköiden? Veikkaan, jos ei omasta toimipisteestä saisi aikoja, ohjaisivat toiseen. Tollasessa tilanteessa soittaisin.
 
Näkyikö siinä vain ns kotineuvolan ajat vai muidenkin yksiköiden? Veikkaan, jos ei omasta toimipisteestä saisi aikoja, ohjaisivat toiseen. Tollasessa tilanteessa soittaisin.
Joo nämä oli oman neuvolan aikoja. Täytyy kyllä soittaa heti maanantaina senkin takia, että meillä on miehen kanssa varattuna 2 vkon matkan joulun yli tammikuun ekaviikolle. No nyt sitten tulikin tämä pieni yllätyskäänne 🤰, ja 10+0 tulisi täyteen juuri jouluaattona, jos sinne saakka päästään. Nyt alkoi jännittää, miten matkasuunnitelmien ollenkaan käy, kun juuri niillä viikoilla pitäisi käydä ultrissa ja seulonnoissa 🧐
 
Etsimme uutta asuntoa tässä samalla, että olisi tilaa olla vauvan kanssa. Mites muuttotilanteissa, jatketaanko silti ensisijaisesti käyntiä samassa neuvolassa (jos asuinkunta pysyy samana) vai onko oletus, että vaihdetaan uuteen lähimpään neuvolaan?
 
Ember:
”Yhteisseulonnassa otamme sinulta verinäytteen raskausviikolla 9–11 sekä mittaamme ultraäänellä sikiösi koon (pää–perämitta) ja niskaturvotuksen raskausviikolla 11–13+6.” Eli luulisi tonne loppupäähän ehtivän ultraan ja verikoe ennen joulua?
Vaihtaisin myös muuttaessa neuvolan uuteen, mikäli sama on myös lapsen neuvola sitten.
Itsehän menen nyt toiseen neuvolaan eka käynnille, koska omaan neuvolaan ei ollut aikoja vapaina. Aiemminkin olen käynyt välillä toisessa neuvolassa ja tämä itseä ei ole haitannut.
 
Päätin heti eilen plussapäivänä käydä Maisassa katsomassa vapaita aikoja, niin siellä oli vain yhtenä päivänä kaksi aamuaikaa, jotka osui siihen aikaikkunaan, jolloin ekan neuvolakäynnin pitäisi olla. En ymmärrä, miten voi olla? Jos en olisi sitä 19.12. saanut napattua, niin sittenkö eka käynti olisi mennyt pitkälle tammikuulle ja ekat ultra-ajat ja seulonnat ym. sitten toteutuneet myöhässä? 🥸
Yritin ensin varata netin kautta aikaa, mutta just sinne osoitteen mukaiseen neuvolaan olisi ollut aikoja ensikäynnille vasta helmikuussa. Sitten kun soitin niin hän sieltä jostain sai kaivettua kuitenkin ajan meille. Toinen vaihtoehto olisi ollut käydä toisessa toimipisteessä. Eli eiköhän sieltä aina joku järjestely löydy niin pääsee ajoissa ensikäynnille 😊
 
Etsimme uutta asuntoa tässä samalla, että olisi tilaa olla vauvan kanssa. Mites muuttotilanteissa, jatketaanko silti ensisijaisesti käyntiä samassa neuvolassa (jos asuinkunta pysyy samana) vai onko oletus, että vaihdetaan uuteen lähimpään neuvolaan?
Nykyään käsittääkseni terveysaseman saa valita itse.

Edit: eli mikä itsestä tuntuu parhaalta 😊 mulla oli esikoisen raskausajan ja ekat kk sama terveydenhoitaja mikä oli kiva mutta sen jälkeen melkein joka käynnillä eri. Eli eipä kauheesti jatkumoa vaikka samassa toimipisteessä onkin käyty.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos, kun selvensitte mun ihmettelyjä! Hämilläni täällä yritin laskeskella viikkoja ja missä tutkimuksissa ja seuloissa pitäisi käydä milloinkin, mutta nyt alkaa valjeta! Tosiaan noin 13. viikolle pääsisin sitten ekaan ultraan, kun olen takaisin Suomessa. Tai no, sitä ennen aion käydä varhaisultrassa yksityisellä, kun en ensikertalaisena kyllä millään tule malttamaan tammikuun toiselle saati kolmannelle viikolle asti 😄
 
Kiitos, kun selvensitte mun ihmettelyjä! Hämilläni täällä yritin laskeskella viikkoja ja missä tutkimuksissa ja seuloissa pitäisi käydä milloinkin, mutta nyt alkaa valjeta! Tosiaan noin 13. viikolle pääsisin sitten ekaan ultraan, kun olen takaisin Suomessa. Tai no, sitä ennen aion käydä varhaisultrassa yksityisellä, kun en ensikertalaisena kyllä millään tule malttamaan tammikuun toiselle saati kolmannelle viikolle asti 😄
Ainakin mulla esikoisen kohdalla neuvolasta annettiin tarkat aikavälit, joille ultrat piti varata 😊 eli ei oo kaikki vain oman laskemisen varassa (toivottavasti nytkään).
 
Meillä täällä päin saadaan postitse aika sairaalasta ultraan ja se, jos ei käy niin sitten pitää soittaa sinne ja varata uutta.

Ja tosissaan neuvolan voit itse varata. Mie esim. varasin ajan neuvolaan mikä on lähempänä kaupunkia, koska käyn kaupungissa töissä. Ja siinä meidän lähineuvolassa on yks tuttu töissä, jonka en haluis tietävän raskaudesta..
 
Mulla on huomenna edessä neuvolaan soittelu ekaa käyntiä varaamaan. Meillä päin ainakin aiempina vuosina on saatu alkuraskauden ultra kunnan puolesta, esim. vuonna 2018, kun odotin viimeksi vauvaa. Toivottavasti saadaan edelleen, kun se tuo niin paljon rauhaa odottamiseen. Tai sitten pitää maksaa, jos ei enää ilmaisena saa.
Myös th on vaihtunut kesällä, mikä vähän jännittää. Mulla on kolmas lapsi tulossa ja jokaisella ollut eri hoitaja!
 
Mä meinasin jo soitella neuvolaan taas ja kysyä et pitäskö varuiks varata etukäteen esim se eka ultra (joka vissiin on nyt se nt-ultra?) ettei mee ohi suun, kun neuvola on kuitenkin vasta 10+1 mulla. Kun sen aikaväli on 10+0 - 13+6. Mut aloin miettii nyt että kun me on miehen kans jo aikoja sit päätetty et mennään omalla kustannuksella ottaa NIPT, ja siihen kuuluu kans ultraus. Et jos tähdätään NIPT tuohon johonki kohtaa viikkoa 11 eli heti ku voi, ni sit olis kivempi et tuo julkisen ultra oliskin tuolla myöhäsemmässä päädyssä... Mut, onko joku riski että ei saakaan kunnalliselta ultraa tuolle aikavälille, jos liian myöhään jättää varauksen (eli neuvolakäynnille 10+1)? Kun niillähän on velvollisuus tuo järjestää kuitenki?
 
Mä meinasin jo soitella neuvolaan taas ja kysyä et pitäskö varuiks varata etukäteen esim se eka ultra (joka vissiin on nyt se nt-ultra?) ettei mee ohi suun, kun neuvola on kuitenkin vasta 10+1 mulla. Kun sen aikaväli on 10+0 - 13+6. Mut aloin miettii nyt että kun me on miehen kans jo aikoja sit päätetty et mennään omalla kustannuksella ottaa NIPT, ja siihen kuuluu kans ultraus. Et jos tähdätään NIPT tuohon johonki kohtaa viikkoa 11 eli heti ku voi, ni sit olis kivempi et tuo julkisen ultra oliskin tuolla myöhäsemmässä päädyssä... Mut, onko joku riski että ei saakaan kunnalliselta ultraa tuolle aikavälille, jos liian myöhään jättää varauksen (eli neuvolakäynnille 10+1)? Kun niillähän on velvollisuus tuo järjestää kuitenki?
Riippuu varmaan miten sattuu teiän alueella olla aikoja ultraan saatavilla mutta luulisin että ehtii saanaan oikeeseen ajankohtaan. Itsehän tätä stressasin ja viime viikolla sinne soittelin ja sainkin sen koodin millä pääsin sen ultran varailemaan, itseä lähinnä stressasi ne joulun pyhät jotka siinä tienoilla, sanoi sillon neuvolasta että kyllä aikoja sais mutta suostui antaan sen koodin kumminki. Jos mietityttää niin soita vaan neuvolaan, kyllä ne sieltä sit osaa sanoa miten toimia 😊
 
Nyt kanssa uskalsin soittaa neuvolaan. 12.12. olis aika. Semmosen käsityksen sain, että sitä kautta ennen joulua vielä uudelleen ultraan.

Onneks meille sattu nyt maailman ihanin hoitaja, oli mulla ala-asteella kouluterkkana :Heartred
 
Täällä myös tänään varattu eka neuvola ja saatiin se jo ensi viikolle. Silloin viikot kuukautisista laskettuna 8+4.
 
Takaisin
Top