Neuvolat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jonsson
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pidän peukkuja teille viipsukka <3 onpa teillä aikasin tiarella, täällä eka neuvola vasta viikolla 9 ja mulla on sillon menkoista laskettuna 8+1.

Joo itekin yllätyin. Voi varmaan johtua siitä kun mulla eka on menny kesken ja yksi onnistunu raskaus takana. Sanoi että eka kerralla katotaan perusasiat ja sitten varataan lääkäri aika että ultralla kattoo:)

Joo viipsukka teidän tilanteen tiesinkin :) mullakin tosiaan eka raskaus kkm. Mut ehkä näissä taas neuvolakohtaisia eroja tiarella :)

Juu, usein ne ottaa vasta sitten aikaisemmin, kun on enemmän keskenmenoja, mutta neuvolakohtaisia ne on.

Mullakin sovittiin eka neuvola jo 3.10. (silloin n. 6+4). Mukavalta kuulosti neuvolatäti :)

Minä soittelen vasta tänään neuvola-ajan. Käytiin tosiaan ultrassa katsomassa, että kaikki on kuten pitääkin tällä hetkellä olla (7+1). Keväällä nimittäin soitin muutama päivä tikutuksen jälkeen ja sitten kun meille sattui ikävästi, että se olikin ulkoinen ja sairaalaan jouduin, niin oli se vaikeaa soittaa sinne neuvolaan ja perua se aika, ei siitä meinannu sen itkun keskellä tulla mitään. No sai se terveydenhoitaja onneksi jotain selvää siitä märinän lomasta, jotta sain ajan peruttua. Mutta tosiaan, kun itsellä oli takana tommonen juttu, niin ihan tarkotuksella venyttelin tätä soittoa neuvolaan. Ainahan sitä pitäs tietenkin olla optimistinen ja toiveikas, mutta jättää ne kokemukset jonkulaisen jäljen, että tulee varovaisemmaksi.

Kyllä ne jäljen jättää. Mä peruin tammikuussa kkm jälkeen tekstarilla neuvola-ajan. Ois ollu hirveetä soittaa. Mun ihana ystävä kyl lupas et voi soittaa mun puolesta, mut se tekstari oli ihan jees. Nyt aika on 29.9 ja varhaisultran hyvien uutisten jälkeen odotan neuvola-aikaa aivan into piukeena vaikka tiedän ettei siellä kummempia tehdä ku jutellaan. Mut tuntuu siltä et on oikeesti raskaana ku kerran nauvolaan asti pääsee!

Neuvolassa käyty, 7+5. Tuli parit esitteet, kusipurkkeja ja lähetteet labraan ja ultraan. Viikolla 10+ labraan veri+pissanäytteet ja ultraan sit joskus rv12. Tunti siellä taas vierähti vaikka kolmas kyseessä...

Ai niin, ja jos tarttis saikkua pahoinvonnista niin sen sais halutessaan näin alussa "peitediagnoosilla". Jos ei halua pomolle paljastaa.

Mitä siellä neuvolassa oikein sen ruuan ja liikunnan suhteen poristaan? Mulla jotenkin ahdistaa, kun olen bmi:n mukaan huomattavan ylipainoinen. Ulkoisen raskauden jälkeen se toipuminen meni ylettömäksi syömiseksi. Sitä lääkitsi itseään ruualla. Harrastan kuitenki pariakin joukkuelajia ja ulkoilen päivittäin väh. Tunnin reippaasti ja ruokakin on terveellistä kotiruokaa jota syön. Siltikin aiemmin kun olen ollut lääkärillä/terveydenhoitajan pakeilla on se juttelu monesti ollut kovin holhoavaa ja puhuttu kuin lapselle joka ei ymmärrä miksi ja miten pitää syödä ja liikkua. Toivottavasti neuvolasta ei tulis samanlaista kokemusta.

Keskusteltiin just eilen neuvolassa noista ko. asioista January, ja sieltä sanottiin että liikuntaa se puoli tuntia päivässä eikä sykkeet mielellään saisi nousta yli 150(tämä oli uutta..). Ruokailutottumukset syynättiin tarkkaan, lähtien siitä että montako juustosiipaletta syön päivässä :p En usko että mitään sanomista tulee kun harrastat noin paljon liikuntaa ja ruoka on monipuolista. Näin siis Tampereella. Sokerirasituskokeeseen luultavasti pääset/joudut, sen suhteen kyllä tuijottavat painoindeksiä :confused:

Rive huh! Kyllä mulle tulee huutia, jos noin tarkkaan syynätään! :O

Täällä kanssa huomattavsti ylipainoinen joka on aiemmin saanut pudotettua painoa ja ennen raskautta myös paljon liikkunut. Kävin myös alkuraskauden sokerirasituksessa joka oli ok kun söi siististi sen päivän pari ennen tuota koetusta. Mulle ei vielä oo mitenkään saarnattu painosta vaikka mulle tuli heti alkuun viitisen kiloo painoo. Vaihdoin myös neuvolaa ensikäynnin jälkeen muuton yhteydessä niin ei vieläkään ole siihen palattu. Uusi sokerirasitus tulee sitten joskus siinä reilun puolenvälin paikkeilla niinkuin se normaalistikin on mutta sen korkean bmi:n vuoksi joutuu myös alussa. Yritän syödä terveellisesti mutta en jaksa nyt ressata kun vaivoja on muitakin tullut raskauden aikana.

January: Liikunta ja ruokavalio asioiden läpikäynti riippuu terveydenhoitajasta. Esimerkiksi multa ei kyselty sen tarkempaa mitään, toki odotan neljättä ja olen koulutukseltani hoitaja myöskin. Yleensä ensimmäistä odottajat "syynätään" tarkemmin, mutta hyvää sillä tarkoitetaan. Sokerirasitukseen saat lähetteen, mutta se on vain suositus. Siihen ei kukaan pakota. Toki suosittelen menemään, sillä ylipaino lisää sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä, mutta välttämättä ylipainoinen eli raskausdiabetesta saa.

Kysymys! Yritin silmäillä ketjua, mutta en huomannut että olisi noussut aiemmin esiin, sori jos tästä on jo puhuttu.

Mutta siis, onko teillä miehet/kumppanit tullu mukaan neuvolaan? Kun mun mies kovasti tahtoisi ainakin ekalle käynnille mukaan, niin mietiin, että onko se yleensä tapana? Vai tylsistyykö se siellä vaan, huomioiko neuvolan täti miestä yleensä mitenkään?

Nyt on neuvolassa käyty. Ihan kiva siellä oli käydä, tuli sellainen olo että apua mä taidankin oikeasti olla raskaana. :D Kieltämättä palasi mieleen ne edellisen neuvolakäynnin fiilikset ennen keskenmenoa. Silloin oli vain ihan sekaisin että saadaanko me lapsi. Muistot on jotenkin ihan sekavia tuolta ajalta, tuntui että nyt vain istuskeltiin siellä ja käytiin asiat läpi. Helpompi tietenkin kun suurimman osan asioista muisti edelliseltä kerralta niin ei tullut niin paljoa uutta.

Olen muuten BMI:n mukaan vaikeasti ylipainoinen. Painosta ei neuvolantäti maininnut mitään muuta kuin että muutaman kilon nousu oli tässä vaiheessa normaalia. Ruuasta puhuttiin vain sen verran että sanoin etten pysty syömään mitään epäterveellistä koska siitä tulee vain niin huono olo. Siinä se, toisaalta paino ei ole minulle mitenkään arka aihe.:)

Kuukauden päästä ultra. Hui.

Vaahtera: mulla ainakin oli mies mukana. Ja ainakin meidän neuvolantäti huomioi sen miehenkin. Iso osa jutuistahan on niitä äitiin liittyvää (käydään läpi sairaudet, paino, hemoglobiini, verenpaine), mutta kyllä tolta ukoltakin kaikenlaista kyseltiin. Meille sanottiin kun neuvolaan soitin että miehen olisi hyvä olla mukana ja kyllä mun ukko ainakin sanoi että ihan mukavaa oli. Vaikka nyt kun meillä oli toinen ensineuvola, ja jutut oli samat kuin viimeksikin niin sillä tavalla ehkä turha miehen kannalta.

Vaahtera, mulla kans ollu mies mukana kaikessa ja nyt kun soitin niin oikeen erikseen sanottiin, että mies lämpimästi tervetullut :) Meidän mielestä molemmille tärkeää tietää kaikki vaikka naista enemmän koskeekin ja mies pitää itsestäänselvyytenä olla mukana :) Huomioitiin kyllä, juteltiin parisuhteesta ja kysyttiin mieheltäkin, että mitkä tunnelmat jne.

Takaisin