Neuvolat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jonsson
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nimenomaan, on kyllä tosi huojentunut olo! Vielä kun saisi varmistuksen, että se vauva on oikeasti olemassa. :wink

Plaah mä en millään jaksaisi odottaa että pääse ultraan! Nt-ultra on vasta 25.10. :confused: Ootan koko ajan että soittaisivat äitipolilta ja pyytäisivät sinne (koska mulla diabetes ja eka käynti yleensä joskus 7-viikolla) ja ultraisivat siellä samalla. Ärsyttää kun mulla oli koko ajan niin hyvä mieli tästä raskaudesta, ja nyt kun oli muutama päivä sitten sitä vuotoa niin nyt on sit koko ajan pieni paniikki ja pelko mielessä, vaikka se vuoto olikin vähäistä ja loppui siihen yhteen päivään. Koitan vaan ajatella positiivisesti ja muistuttaa itselleni että esikoisestakin oli samantyyppistä vuotoa yhtenä päivänä joten ehkä tää oli nyt yhtä harmitonta kuin silloinkin. :sad001 Tuntuu vaan ettei osaa enää ihan samalla tavalla tässä iloita ennen kuin on ultrassa käyty.

// oho, luulin kirjoittavani tän viestin tonne toukokuisten ketjuun enkä tänne neuvolakeskusteluun :grin

Muokattu viimeksi:
Ensinmäinen neuvola 3.10 rv 10
Tuonne viikolle meni kun en kokenut tarvetta sinne aijemmin mennä, ärsyttää jo valmiiksi ne kaikenmaailman kuulustelut ja painon kyttäämiset.
Sydänääniä on kyllä ihana päästä kuuntelemaan <3
Miten tuonne neuvolaankin salaa livahtaa
:D joku kuitenkin näkee tai on siellä samaanaikaan ladtenneuvolassa :D

Mun mielestä kyllä pitäs automaattisesti tehä muutoksia sen verran että raskauden alettua on ultra jossa tarkistetaan sijainti! Ensinnäkin ulkopuolisesta ku on suuret riskit käydä isompaa vahinkoa ja vaikka kuinka maltti on valttia nii ei se oo ihmiselle hyväksi 10-13 viikkoa kantaa sisällään jotain mistä ei ikinä kasva lasta esim tuulimunat onhan se aina riski ettei alussa sielä kaikkea näy mutta saa se kuitenki rauhottumaan.. vaikka kuinka ensimmäinen kolmas on se kriittisin mutta noita ku lueskellu niin kyllä kun syke kuuluu niin on jo aika hyvät mahdollisuudet poikkeuksia toki on ja kesken se valitettavasti voi mennä missä vaiheessa tahansa kyllä se vaan kuitenkin on todella vähän jos 2 kertaa ultrassa käy 9 kk aikana on kuitenkin aika paljon asioita mitä voi tapahtua.. vaikkakin onhan niitä lapsia maailmaan syntynyt joskus ilman ultraa ja apuja saatikaan neuvolaa kuitenkin nykyaikana on mahdollisuudet niin miksi niitä ei hyödynnetä :)

Voi, niin hyvin sanottu Mytty_! Sekopäisintähän tämä alku on, kun murehtii vaan. Mutta eipä se auta ku odottaa ja toivoo, että stressi ei vaikuta pikkuiseen.

Mytty, mun mielestä kanssa olis hyvä aina tarkistaa että siellä ei ole just kohdunulkoinen jne. Täällä missä mä asun ei ole neuvola toimintaa ollenkaan, eli mun seuranta tapahtuu mun gynen toimesta, joka on suht kallis (on sen oma vastaanotto) mutta se on niin ihana että ihan sama minkä takia sinne menee niin se katsoo kaikki läpi! Viimeksi kun olin "raskaana" ( oli vaan tyhjä pussi) se katso saman tien että jotain vialla ja seuraavana päivänä kävin uudelleen ja sitten mentiinkin jo yöksi sairaalaan kystaleikkaukseen. Että mitäs sitten jos ultraa ei olisi tehty?

Tällä kerralla menin myös hyvin aikaisin, heti kun plussa napsahti ja gyne palasi kesälomalta, ihan vaan tarkistamaan tilanteen. Uskon että aikas moni nainen tahtoisi mielenrauhan tuosta.

Meillä oli ekassa raskaudessa ihana neuvolatäti. Pitäis olla sama nytkin (ainakin sille varasin ajan). Synnytyksen jälkeen jo itkin että pitääkö ruveta uudestaan raskaaksi että pääsee takaisin neuvolatädin hellään huomaan :D
Mulla ens viikolla eka käynti, vajaa 8 viikkoa silloin. Kivaa olis kyllä mennä ar-ultraan varmistumaan onko siellä ketään.. Elättelen vähän toiveita, että josko tuolla pääsis kurkkaamaan.. viimeksi kysyin eka käynnillä, että onko mahis varmistaa onko siellä ketään, niin neuvolatäti kävi katsomassa onko ultra vapaana.. roudasi sen sinne huoneeseen ja päästiin tsekkaa et pikkuinen oli matkassa <3 ihanaa nähä taas ens viikolla :)

Tänään oli eka neuvola :) Täti oli eri kuin viimeksi ja todella ihana :) Paino on mulle se kaikkein arin asia ja siihen hän suhtautui niin kivasti että tuli ihan hyvä mieli! Edellinen täti oli tyly painoasioissa ja tykkäsi mulle saarnata painonnoususta raskausaikana. Tämä sanoi heti että toisilla nousee enemmän ja toisilla vähemmän, että siihen ei välttämättä edes itse voi täysin vaikuttaa :)

Ompa aikaisia neuvoloita ollut joillaki :O Tosin kaippa se on tavallisempaa kuin se, että se menee melko myöhään kuten mulla, vasta viikolla 10+1 on eka neuvolakäynti eli 3 viikon päästä. Mutta siitä ei onneksi oo enää kauaa ekaan ultraan, ja kunnes eka kolmannes on jo takana eikä tartte olla enää hissukseen tästä. Menispä nää kolme viikkoa nopeasti :D

Mulla eka neuvola joskus viikolla 7+. Sekin kai suht myöhään, mutta ehtii vielä saada lähetteen ultraan. Se kun tehdään vasta neukun jälkeen.
Kivat teille joilla ultra mahdollisuus löytyy neuvolasta :)

Täällä ohjataan soittamaan neuvolaan viikoilla 6-8, ja ensimmäinen neuvolakäynti rv 8-10.

Meillä ei neuvolassa edes ole ultraa. Varhaisultraan kyllä aiotaan yksityiselle mennä että saadaan varmuus että siellä on pikkutyyppi elossa ja oikeassa paikassa. :)

Mä en o tällä palstalla vielä uskaltanut mitään sanoa ku niin pelottaa että tulee taas kkm (tai sitten km tai tuulimuna....) Kuitenkin, tänne pitää tulla avautumaan kun ärsyttää! :D oon yrittänyt soittaa koko tän viikon neuvolaan sinä puhelinaikana kun heillä on, ei vastata! Joko hälyttää ja ei vastata tai on varattu. Tänäänkin yritin soittaa ainakin 7 kertaa. Todella turhauttavaa, kun en tiedä missä viikoilla mentäis kun on niin epäsäännölliset menkat ollu, ja toivoisin ar-ultraa sieltä. Kohta kuitenkin mennään yksityiselle kun touhu on tämmöistä. Millä viikoilla teidän mielestä kannattaa mennä ar ultraan?

Jos osallistuu niihin tutkimuksiin, nt- ulra ja rakenneultra, niin eikös se nt-ultraan liittyvä verikoe pidä ottaa viikolla 10+0-10+6? Näin mulle ainakin viimeksi sanottiin että se on melko tarkka et tulee oikeet arvot :O

Mulle ainakin antoi tarkan pvämäärän mihin piti labra varata että tulee tuolle kymppiviikolle..

Tuo käytäntö taitaa vaihdella paikkakuntakohtaisesti. Täällä nt-ultra ja verikoe otetaan samana päivänä ja yleensä rv 11.

Sairaanhoitopiirimme ohjeistus:

"Ensisijainen kromosomipoikkeavuuksien seulonta-menetelmä on ns. varhaisraskauden yhdistelmäseulonta: Raskausviikoilla 9–11 otetaan raskaana ole-valta verinäyte. Yleinen ultraäänitutkimus ajoitetaan
raskausviikoille 11–13, jolloin mitataan sikiön niskaturvotus. Yhdistämällä verinäytteen ja niskaturvotus-mittauksen tulokset voidaan tunnistaa ne sikiöt, joiden kromosomipoikkeavuuden riski on suurentunut."

Meidän sairaanhoitopiirissä oli myös vajaa 2v sitten käytäntö, et nt-ultran jälkeen samalla reissulla verikokeisiin. Nyt käytäntö on muuttunut niin, että mielellään tasan 10+0 verikoe ja nt-ultraa ei vielä sillon oteta.

Joo mulle ainakin terkkari sillon keväällä painotti aika voimakkaasti et on tärkeää et otetaan sillo kymppiviikolla verikokeet!

Takaisin