Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään käyty neuvolassa 37+5 kaikkie ok. SF mitt 35.
Pää kiinnittynyt (olllut n. Viikon). Toinen lapsi tulossa
toivotaan ett tahtoisi tulla näytille pian . Kipeitä
suppareita olllut nyt muutaman päivän/yön sillen
satunnaisesti. Melkein jota suppari kun tulee on
kipeä/menkkamainen/ällö. Jotenl nyt peukkuja
ettei tarvitsisi odottaa enää kauan :)

Tänään rv 39+3 neuvola käyty. Vielä sain ajan ens viikolle vaikka alkaa olla nouta raskausmyrkytysoireita. Rr koholla, paino noussu yli kilo viikossa, protskut +/-. Joudun nyt kotona stiksaamaan pissan ja mittailemaan verenpainetta ja jos nousee, ni sit synnärille soittoa.
Bebellä oli taas villi meno päällä ja sydänääniä joutui hetken etsimään. Sf-mitta nyt jo 38cm eli eipä oo napero laskeutunu.

Kävin ostamassa luumusosetta kaupasta, jos sais ton mahan toimimaan. Karmee ummetus ollu päällä nyt jo jonkun aikaa.

Suunnitelma olis mennä perjantaina sirkukseen perheen kanssa ja lauantaina sit synnyttämään :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

39-viikon neuvola takana täälläkin. Eipä mulla ollut sinne hirveästi raportoitavaa. Supistukset muuttuu hiljalleen tuntuvammiksi ja mökkihöperöys vaivaa.

Mun kannattaa kuulemma varautua siihen, että joudun vielä odottelemaan. Vauva on vieläkin varsin ylhäällä ja kiinnittymättä, vaikka laskeutumista tapahtuu. SF-mitta meni ennen yläkäyrän tuntumassa ja on nyt 34, keskikäyrällä. Paineet oikein hyvät, hemppa 116. Vauva saa aina kehuja vahvasta sykkeestä.

Painoa on tullut kilon viikossa, mikä ottaa päähän, vaikka onkin terkan mukaan ihan normaalia tässä vaiheessa... nyt on +20 kg verrattuna mun normaalipainoon ja +15 kg verrattuna ekaan neuvolakäyntiin, jolloin olin ihan turvoksissa. No, nykypainossa on mukana jo arviolta 4 kiloa vauvaa.

Seuraava aika varattiin kahden viikon päähän, ja sitten onkin heti perään yliaikaiskontrollin aika. Mut josko tää syntyis ens viikolla kuitenkin?

Mulla oli 38-viikon neuvola käynti ja niinku eilen jo totesin, niin viimeinen ilman vauvaa. Mut olis tuonkin voinu jättää välistä. Tuntu et oli molempien puolesta vähän pakko pullaa ja käynti kestikin kokonaisuudessaan 20 minuuttia. Vauvan pää ei vieläkään kiinnittynyt, eli eipä taida tulla ulos ennen käynnistystä, johon on muuten enää neljä päivää!! Proteiinit yhellä plussalla, onko teillä reagoitu tähän jotenki? Mä sain ohjeeks viedä huomenna pissanäytteen, mut en jaksais ku en tahdo uskoa raskausmyrkytyksen mahdollisuuteen.

Vika neuvola takana. Yliaikaiskontrolli on ensviikon lopulla jos tarvis, terkka varailee mulle sinne ajan. Toivottavasti ei tarvii mennä.

Verenpainetta ja pissoja olenkin tässä seurannut kotosalla. Alapaine on koholla, muttei vaarallisesti ja koska muita oireita ei ole en saanut sen takia lähetettä eteenpäin.

Sf-mitta 35. Terkka tunnusteli mahan päältä ja epäili että vauva on yli 50 cm ja alle 4 kg. Sykkeet oli 154, selkeästi korkeammat näköjään näillä iltapäiväkeikoilla kun aamukäynneillä ollu 120-130. Aamu-uninen tää kyllä on selvästi ollutkin :)

Tuli puheeksi meidän muutto ja uusi osoite kuuluisi toiselle terkalle, joskin talo pysyy samana. Terkka kysyi että halutaanko vaihtaa vai pysyä hänellä enkä oikein osannut sanoa siihen mitään kun en kehdannut sanoa että kieltämättä ottaisin mieluummin sen toisen :oops:. Toi on tosi mukava mutta kun tää on lähemmäs 60 v niin huomaahan sen että vähän erilainen ajatusmaailma. Ja sitten kun siinä takeltelin niin kai se terkkakin nolostui kun huomasin etten ainakaan suorilta käsin hänen luona halunnut jatkaa... Olisi pitäny muuttaa pidemmälle että pääsis toisen neuvolan alueelle suoraan :grin

Lälly on mullaki ollu yhellä plussalla mutta ei oo reagoitu siihen mitenkä, kun ei mitään myrkytyksen oireita ole ollu.

Mulla oli tänään neuvola myös ja enää ei tarvi ens viikolla mennä, jeeee! Saan kotona katsoa pissat ja verenpaineet, ilmotan vaan sit jos niissä on jotain.
Aika hurjaa, että oli vika käynti. No oli siinäki tekemistä et sain itteni sinne asti niin hyvä vaan.

Tänään 38+5 neuvola. Proteiini kahdella plussalla ja verenpaine koholla. Sain lähetteen jatkotutkimuksiin. En jaksa uskoo, että tässä mitään hälyyttävää olis kuitenkaan. Sf mitta sama, kun viimeks 31. Niin ja painoa 1kg viikossa!!! Whaaaat?!?!?

Lucy meillä on sama sfmitta :) ja laskettu aika! Onko sulla sanottu mitää sfmitasta? Onko maha laskeutunu:)

Lucy: tuo painonnousu on myös yks raskausmyrkytysoire. Mullaki oli noussu paino yli kilon viikossa. Tosin ummetusta on ollu ja tänään sit neuvolan jälkeen helpotti. Jospa tuo paino ois sen kilon tippunu vessassa käynnin jälkeen :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Millä tavoin tuo raskausmyrkytys näkyy verikokeissa? Multa otettiin maanantaina sektion takia pieni verenkuva jossa vissiinki kaikki ok, mut silti ihmetyttää vähän tuo oma painonnousu joka oli 1.8kg viikossa.

Mulla noussu paino 2kg viime ja edellisen viikon aikana, mulla neukkutäti sano et täysin normaalii turvotusta loppuraskaudessa, keho valmistautuu kuulemma synnytykseen ja turvotuksella on roolinsa siinä.

myrkytykseen/toksemiaan on ihan oma verikoe ja siitä katotaan vissiin kai maksa ja/tai munuais arvoja.... vissiin kai muistaakseni.......

Sellanen nopee 10min neuvolakäynti. Paino noussut(kuten arvelinkin) viikossa yli kilon, tais olla 1,5kg! Snadi morkkis, mutta neukkutäti sano et se on kyllä vaan turvotusta ku liikunta vähenee ja nestettä vaan kertyy loppuu kohti kuulemma. Vähän lohdutti. Paineet ja pissa ok joten ei huolta. Sf-mitta pompannut 38 mutta sano sitten et tais mitata sen jotenkin erilailla, eikä kuulemma sentti sinne tänne täs vaiheessa sano enää mitään. Tunnustelemalla sano et ei nyt mikään pikkukirppu tulossa, veikkas et lähellä neljää kiloo(no jee). Ultrassa vklla 37 arvio oli 2,9kg joten nyt ku mennään yliaikaa niin se nelikilonen kyl on ihan normaalin mitoissa ja odotettavaa.
Veikkaili muutenkin että ei menis kyl enää kauaa ku supistelee ja limatulppa tullut ja vauva on alhaalla jne. Mut totes perään et eihän sitä ikinä voi tietää. Sehän siis sano heti alkuun "oisin voinut laittaa pääni pantiksi ettet ois tullut tänään". Nii-i. Mut siis ihan jees käynti, ei kiukuttanut niin paljoa ku ajattelin, et voitto sinäänsä :p
Tiistaina soittoa äippäpolille yliaikaiskontrollista, kumpa ei tarttis!

Kymmenen minuutin ekstraneuvolakäynti myös täällä takana. Varattiin raskausmyrkystysoire-epäilyjen takia. Kaikki kuitenkin kunnossa:

Tiistaina otetut verikokeet kaikki kunnossa
Paino laskenut 400g (kun tiistain neuvolassa viikossa tuli 1,4kg)
Verenpaineet vihdoin ok
Turvotusta on tullut kuitenkin (oikea käsi kaksinkertainen! O_o)
Pissassa proteiinit edelleen plussalla.

Ensi viikon tiistaina taas (toivotti loppuun, että nähdään jos nähdään, ehkä ei nähdä ja MINÄ TOIVON ETTEI NÄHDÄ VAAN OLISIN IHAN MUUALLA)

Kattelin neuvolakorttia, niin mun verenpaineet on ollu alussa 110/58 ja nyt viime kerralla 124/73 ja 131/78. Kai menee viä normaalin rajoissa?

Alle 140/90 pitäs olla.
Mulla on melkein aina neuvolassa siinä ja rajoilla, kotona sit vähän vähempi.

Mulle sanoi että on ihan normaalia, että synnytyksen lähetessä verenpaine nousee vähän. Tosin mulla nous pari viikkoa sitten ja on taas laskenut tavallisiin lukemiin.

Mulle neuvolatäti on sanonut, että loppuraskauden aikana paine tuppaa vähän nousemaan. Mutta tuo Tinskan mainitsema raja pitää paikkansa munkin tietääkseni.

Koskaan ennen ei oo tullut verenpainetta yhtä paljon mittailtua kuin raskauden aikana. Kun lisäksi monetkin on kyselleet voinnista niin paljon, on tullut ihan erityinen olo :grin Synnytyksen jälkeen kaikki huomio taitaakin mennä sitten pitkälti vauvalle, niin nautitaan tästä nyt! :p Mä oonkin niin nauttinut tästä raskaudesta! Mukavaa saada positiivista huomiota vaihteeksi isomahaisuudesta :smiley-ashamed008

Niin ja tietty jos on sellanen tilanne, että jos on normisti matalat paineet ja ne yhtäkkii pomppaa noinkii korkeiks nii kannattaahan se kysästä ihan neuvolasta tai polilta et mitä mieltä ne on.
Mie en ees tienny et ne voi lopusta olla korkeemmat muutenki.

Mulla on ollut paineet koko ajan luokkaa 105/66, mutta viikolla 37 hyppäsi tasolle 140/79. Onhan siinä eroa, mutta kuulemma riittää ettei noussut tosta ylemmäs. Ja eilen oli palannut taas omalle tasolle.

Takaisin