Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Polilla käyty ja ei käynnistystä, nyt rv 39+1! Vauva ultran mukaan 3,8-3,9 kg. Kohdunsuu 2,5 cm auki, kanavaa vajaa 2cm jäljellä. Pää tuntui kiinnittyneen.
Magneettikuvien mukaan niin hyvä lantio synnyttää vähän isompikin, et odotellaan jospa synnytys nyt käynnistyisi itsekseen. Huh!

Millähän mä ny saisin sen käynnistymään...:rolleyes:

Käyrällä mulle tuli taas huono olo ja happi loppui... Vauvan sydämen syke kohosi ja koneet rupes huutamaan. Olin ihan paniikissa yksin siellä huoneessa, et nyt se reppana kuolee tuonne mun mahaan. Kun enhän yhtään tiennyt mitä tapahtuu!

Yritin muuttaa asentoa, jotta happi kulkis paremmin ja sit sinne tulikin joku kätilö sammuttamaan hälytyksen.
Vauvalla ei ollut kuulema hätää, syke oli 160, mut kone reagoi herkästi jos ylittää tuon ja jää huutamaan. Käyrä näytti hyvältä.

Lääkäri oli sitä mieltä, et mun kohtu on niin iso, että vauvan liikkuessa pallea supistuu ja mun hengitys salpaantuu sen takia.
Kyllä mun sydäntä ja keuhkoja kuunneltiin, mut ei niissä kuulu poikkeavaa. Joka yö herään koristen kun en saa happea... Mut tää on siis ilmeisen normaalia!o_O

Ei muuta kuin nyt vaan odotellaan, koska synnytys alkais... Vähän hirvittää jos oon tässä jamassa vielä 3viikon päästä! Repee muutakin kuin mun Levikset! :wink

Ja "sain" sitten tupla tutkimukset... Siellä oli kaksi kandia mukana. Toinen niistä teki kaikki tutkimukset lekurin perästä uusiksi ja oli sitten tietysti semmonen tosi nuori mieskandi! Oli niin epämiellyttävä tilanne.
Mua vähän lohdutti, kun lääkäri kertoi kesken opetustilanteen, et mä satuin olemaan kullanarvoinen opetuspotilas tälle kandille. Pääsi käytännössä opettelemaan hänelle uuden tilanteen. Mulle ei tuosta tilanteesta jääny kyllä muuta kuin hemmetin kipee alaosasto!

Mutta synnytykseen en kyllä enää niitä kandeja päästä! :oops:

Neuvolakäynti rv 38+5

-Paino noussut kahden viikon takaisesta käynnistä 1.4kg!
-verenpaine 139/97 ja toisella mittauksella 137/95!
-vauvan syke 138/min
-sf-mitta 32cm, eli keskikäyrän alapuolella

Terkkari tunnusteli vauvaa vatsan päältä ja raivotarjonnassa vaikuttaisi olevan, selkä oikealla puolella. Sanoi tuntevansa vauvan pään ja ei hirmuisesti vielä taida olla laskeutunut.

Verenpainetta mun täytyy mittailla kotona nyt tänään illalla ja pariin otteeseen huomenna. Jos kotimittauksissakin selkeästi koholla niin soittelen perjantaina jo ensi viikolle uutta aikaa niin mietitään tarviiko lähtee polille näytille. Jos paineet ok, niin sitten menen seuraavan kerran neuvolaan kun on rv 40+4 ja sitten varataan aika yliaikaiskontrolliin polille. Sinällään en oo ite tosta verenpaineesta huolissaan kun mulla on yleensä aina ihan älyttömän korkeat paineet kun joku toinen sen mittaa. Ja mulla on luontaisestikkin ollu paineet lievästi koholla jo monta vuotta, mutta tietty jos saan kotonakin vastaavia arvoja kun neuvolassa niin sitten ei oo kyllä hyvä.

Mie vaan niin toivon et käynnistyis synnytys nyt viikon sisällä. Ei huvittais yhtään käydä enää neuvolassa eikä etenkään lähteä mihinkään yliaikaiskontrolleihin. Saatika sitten, että jouduttais käynnistämään synnytys.

Tänään muuten mietin tuossa, että onko teillä ollu miehet mukana tutkimushuoneessa, kun on tehty sisätutkimusta? Musta tuntuu jotenkin ikävältä, että mies näkis jonkun toisen miehen ropeloivan mun toosaa... :oops:

Ei oo ollut, mutta varmaan sitten ku synnärille mennään niin tulee miehelle aika monta asiaa uutena:grin Ja joo, uskon et on kiusallista, varmaan enemmän sille. Voin jo kuvitella sen ilmeen ku se etsii seinästä kiintopistettä ja toivoo et maa nielis sen pois samalla ku kätilö ronkkii toosaa...

Mua vähän huolettaa, kun jää varmaan viimeinen neuvola välistä. Piti siis eilen mennä, mutta mies perui sen mun puolesta. Huomiseen avoneuvolaankaan tuskin pystyn. No, paino on laskenut turvotuksen hellitettyä. Verenpaineet on olleet hyvät koko ajan. Vauva on oikein päin - pitääkö vielä jotain tietää?

Eikai siinä mitään hätää sit oo? Mä meinasin sanoo terkalle jo pari viikkoa sit että tarviiko nyt joka vko tulla, voin käydä ominpäin mittaamassa paineet ja kattomassa pissan ja ja jos tulee jotain niin soitan. No hän kuitenkin varas ajat...
Onko sulla neuvolassa kaikki vehkeet käytössä? Voithan sä käydä siellä ominpäin tsekkaa kaikki sit ku voimat sallii jos mietityttää mut luulisin et jos kaikki tuntuu olevan ok niin ei syytä huoleen?

Mulla on ollut mies mukana melkein joka kerta, ei tosin vielä kertaakaan ole ollut mieslääkäriä. Eilen oli lääkärin lisäksi vielä kandi tutkimassa ja olihan se vähän noloa vastata kaiken maailman kysymyksiin että onko ollut tulehdusoireita ja millaista vuotoa on tullut. Sen jälkeen kumpikin teki alatutkimuksen.

Mies on onneksi todella rento, eikä se kai ole kokenut noita mitenkään kovin häiritsevinä. Kaikenlaiseen tässä saa tottua puolin sun toisin, on joutunut hiukan venyttämään omaa käsitystä yksityisyydestä..

Meillä oli ihka ekassa ultrassa mieslääkäri. Ultras alakautta ja teki sisätutkimuksen. Mies jälkeen päin sano pienellä äänellä, että näyttipä epämukavalta. :D mut eipä siinä mitään....

Lääkärineukkuihin en ole miestä raahannut mukaan. Mies oli kyllä mukana varhaisultrassa yksityisellä ja siellä tehtiin sisätutkimus ja ultra alakautta. Ei järkyttynyt tosin onpa tuo kaiketi jo pari synnytystä nähnyt. En ole kyllä kysellyt paljoakaan sen aiemmista kokemuksista.

Mies on ollut mukana sisätutkimusten aikana. Musta on ihan hyvä, että hän saa nähdä, mitä mä saan kokea. Ymmärtää ja arvostaa näin varmaan enemmän mun panosta tässä proggiksessa ja on tosiaan vähän helpompaa yhdessä valmistautua yhteiseen synnytyskokemukseen. Raskauden myötä tutkittavana olemisesta tuntuu tulleen vähän luontevampaa ja musta on oikeastaan erityisen kiva, jos läsnä on mies ja mahdollisesti myös hoitaja/kätilö. Saa enemmän henkistä tukea ja tulee luottavaisempi olo.

Juu, neuvolassa on itsepalvelu muutenkin noissa mittauksissa. Jos vaikka tokenen huomiseksi - ensin haluan kuulla nieluviljelyn tulokset, etten lähde sinne muita tartuttamaan! - niin käyn katsomassa pissan ja paineet.

Mulla oli mies mukana ekan keskenmenon jälkeen ku tehtiin ultra sisäkautta ja tietty sisätutkimus. Meinas ensin jäädä käytävälle oottamaan ja oli vähän pallo hukassa ni mieslääkäri pyys sen mukaan. Melko rento tilanne, ihme kyllä. Lääkäri selitti monitorista kohtua ja limakalvoa ja munasarjoja yms. Juteltiin sitten vähän tosta keskenmenosta ja lääkäri sitten vielä lopuksi totesi, että ei ole mitään lääketieteellistä estettä yrittää uutta raskautta. Musta oli hyvä, että mieskin oli ton ihan ite kuulemassa.

Meillä tosin mies on myös synnytyksissä touhunnu myös siellä kellarissa. Kakkonen ku sahas kanavassa ees taas ni kurkkivat kahden kätilön ja lääkärin voimin sitä venkslausta ja sit mies raportoi, et ei oo ku sentistä kiinni ni se tulis sieltä :confused: Esikoisen päätä sai kokeilla jo ennen kun synty ja minä tietty myös. Esikoisen syntymässä onneton näki episiotomian teon ja siitä sano, et oli aika härskin näkönen toimitus :p Mut ei oo pahasti traumatisoitunu.

Rohkea mies! Kyllä mie uskon et omakin ois mukana missä vaan tarttee ja kaikessa onkin ollu tähän asti. On se silti ihmeissään, mut lähinnä ajattelee kaiken tosi pervolla tavalla! "Mitäköhän se lääkäri ajatteli kun..." :)

Kysyin eilen neuvolasta että mites toi streptokkinäyte kun olen kuullut että sellainen otetaan odottajilta. Ei kuulemma oteta meillä kuin jos on ollut kuumeinen infektio. Ei oo mulle kyllä missään kohtaa sanottu että pitäis kuumeista ilmoitella. Toivotaan etten nyt tuu täs kohtaa enää kipeeks.

Lueskelin ton bakun vaarallisuudesta ja ilmeisesti nyt kun vauva on jo täysiaikainen eikä oo muita riskitekijöitä niin aika pieni todennäköisyys sillä olisi tarttua vaikka olisinkin bakun kantaja. Mut kumma kyllä että tälläisestäkin säästetään, luulisi että yhdenkin vakavan bakteeri-infektion hoitokuluilla ottaisi aika monta seulontanäytettä.

No onpa taas erilaiset käytännöt eri paikoissa o_O
Multa ei ensin meinattu ottaa, kun syntyy sektiolla. Terkka kuitenkin varmisti toiselta tätiltä et tartteeko ottaa, ja se sano että Kaikilta odottajilta otetaan!

Ei täällä kyllä mistään kuumeistakaan oo puhuttu.

Täälläki se otetaan ja multa otettu nyt jo sen kaks kertaa. Eka otettiin sillon rv 33!? ku oli se väärä lapsivesi-hälytys ja tiistaina otettiin uusi ku se ensimmäinen ei enää päde loppuraskaudessa.

Ei oo puhuttu ollenkaan mistään näytteestä vieläkään ja oon unohtanut aina kysyä. Labrat multa on kyl otettu pari kolme kertaa raskauden aikana mut ei siel mitn tollasta oo ollut mukana. Ärsyttävää tälläset. Huomenna on neuvola (perkele) niin jos nyt muistaisin kysyä asiasta... luulen et menee vaan valittamiseks ja kiukutteluks koko käynti noin muuten...

Meillä kätilö sanoi synnytyksessä miehelle että tules katsomaan, näkyy jo tukkaa johon mä karjasin että ET MUUTEN KATSO!! Eikä katsonut. Mutta kyllä se vilkuili välillä, huomasin :) ja kun pää oli ulkona niin sitä katseli... Ja kun istukkaa revittiin niin näki... Toisaalta on hyvä että näki kun pumppasivat pari desiä hyytynyttä verta kohdusta niin että voihkin kivusta. Ja toki koko synnytys on myös miehelle hyvä kokemus. Oppiipahan arvostamaan!!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Taas mä meinasin olla menossa neuvolaan päivää myöhässä! No onneks olin laittanu kännykkään muistutuksen :D No mutta eniveis, kaikki hyvin (liian hyvin) taivaan alla.

Pissa puhdas
Paineet noususuunnassa, ei mitään hälyttävää kuitenkaan
Paino +467g/vko (varmaan ummetuksesta.. toivossa on hyvä elää)
Liikkeet ++
Syke 140+
Vauvan painoarvio oli noin 4100g käsikopelolla
SF-mitta laski sentillä ollen nyt 37cm

Vauvan päätä ei enää tunnu, on niin alhaalla. Mulle tehtiin tälläkin kertaa sisätutkimus, jossa selvisi, että kohdunkaula on lyhentyny senttiin, paikat pehmeet ja sormenpäälle auki!!! JES! Jotain edistystä sentään, vaikkei mitään fiiliksiä oo ollu! Lisäksi sain vyöhyketerapiaa ja yhden akuneulan päälaelle. Jospa tää tästä alkais iloksi muuttumaan?

MUOKS: Ainii ja maanantaina soittaa ajan yliaikakontrolliin, jos ei oo vielä syntyny.

Muokattu viimeksi:
Kävin tosissaan eilen neuvolassa ja oli verenpaineet koholla ( 137/95). En ollu siitä ite niin huolissaan kun mulla yleensä paineet on korkeahkot kun niitä lääkärit tai muut mittailee. Terkkarin kehoituksesta kuitenkin mittailin paineet illalla kotona ja ne olikin vielä korkeammat, yli 140/90. Aamulla mittasin paineet taas uudelleen ja oli samaa luokkaa kuin illalla. Oltiin sovittu terkkarin kanssa, että jos paineet kotimittauksissa koholla niin soittaisin perjantaina ja mietittäisi sitten miten edetään.

Oli kuitenkin pakko oman mielenrauhan takia soittaa saman tien ja terkkari pyysikin tulemaan neuvolaan jo nyt aamulla. Kävin siellä sitten tarkastuksessa ja paineet oli siellä mitattuna korkeimmillaan 148/102, mikä ei sinällään ollut yllättävää. Mutta nyt olikin pissassa proteiinit vähän plussalla mitä ei oo aikaisemmin ollut.

Terkkari kirjoitti mulle sähköisen lähetteen Kotkaan äitiyspolille niin pääsen lääkärille tarkempaan tsekkaukseen. Nyt oottelen, että ne Kotkasta soittelis, että koska pääsen käymään näytille. Kuulemma pitäis tulla kutsu 1-7 päivän sisällä. Toivottavasti pääsis vaikka jo huomenna niin ei tarttis miettii ja stressata onko kaikki ok. Ohjeeksi sain neuvolasta, että jos alkaa tulla jyskyttävää päänsärkyä, kipua palleassa tai näköhäiriötä niin sitten heti pitää soittaa äitiyspolille ja pyytää päästä näytille heti.

Pikkusen alkaa tässä ahistaa, et mitä jos se nyt näin viime metreillä pukkaa raskausmyrkytystä päälle. Voisko nyt vaan synnytys käynnistyä itekseen kun en haluais että joudutaan käynnistämään. Tuskin ne enää nimittäin minuu mitään verenpainelääkkeitä laittaa syömään kun laskettuun aikaan viikko. Tai ainakin luulisin, että jos Kotkassa vielä paineet tota luokkaa ja proteiinia pissassa ni mahollisesti vois olla käynnistys edessä. Mie en haluu!!!

Takaisin