Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin siis meilläkin puhuttiin vaan siitä synnytyksen jälkeen tehtävästä kotikäynnistä. Ei oo siis ainakaan täällä tapana noi kotikäynnit ennen synnytystä :)

En usko et ihan valtakunnallinen tapa on.

Liii-saaa: Meilläpäin tämä tapa siis jos lapsi toiselle vanhemmista ensimmäinen, eikös teillä molemmilla ollut lapsia ennestään, voi olla sekin syy, etteivät oo turhaan ees maininneet.

Meillä ainakin neuvolan nettisivulla mainitaan vain terkkarin kotikäynnistä 1-2 vkoa kotiutumisen jälkeen. Eikä oo ollut puhetta mistään sosiaalikäynneistä.

Siis noi etukäteiskäynnit on siitä uudesta suosituksesta. Mä en oikein tiedä mitä järkeä/säästöä on vähentää neuvolakäyntejä, mutta lisätä tuo ennaltaehkäisevä perhetyöntekijän kotikäynti loppuraskauteen. Joka paikkakunta ottaa omalla ajallaan ja tavallaan ne uudet suositukset käyttöönsä.

Mutta KYSistä soittivat. Ja ens tiistaina olis käynti sinne. Henkisesti voin kuulemma varautua jäämään sinne käynnistykseen jo tällä reissulla, mutta jos niin ei käy, niin ainakin suunnitellaan missä ja milloin se sitten tapahtuu. Mitään ei siis lupaillut, mutta kaikkeen kannattaa varautua.

On vähän jännäkakka housussa.

Rv 35+1. Neuvolalääkärissä käyty.
Paljon positiivisia juttuja! Hemoglobiini noussut, nyt 115! Jihaa!
Sf-mitta oli lyhentynyt! Viikolla 33 se oli 32cm ja nyt 31! Lääkäri sanoi sen johtuvan mahan laskeutumisesta.

Vauvan pää tuntui olevan alhaalla, mutta ei ole kiinnittynyt. Vaikka kokoarviossa pari viikkoa sitten tutkittiin ja lääkäri totesi paikkojen olevan tiukasti kiinni, niin nyt oli kohdunsuu pehmentynyt ja kaula lyhentynyt n. 2,5cm.
Jos vauveli syntyy, niin ei estellä. Hyvä olis pysyä vielä ainakin pari viikoa massussa.
Vauva on tosiaan arvioitu iso kokoiseksi n. 4kg. Lääkäri toivoi sen syntyvän pari viikkoa etuajassa, niinkuin esikoinenkin.
Jos tää ei lähde syntymään ennen 39 viikkoa, niin terkka laittaa lähetteen ultraan ja uusi arvio koosta. Mahdollisesti käynnistellään laskettuna. Katsotaan nyt kuinka käy ja Taysissa voidaan olla käynnistelystä ihan toista mieltä!

Sulla Pioni onkin vasta 35 + viikkoa täynnä! Voihan se olla että aika varmasti tulee sulla aikaisemmin, kun luin tota sun tekstiä missä kirjoitit että tuntuu jo tosi alhaalla :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Meillä Kotkassa aloitettiin nää käynnit tänä vuonna, mistä oon ite kyl ihan tyytyväinen. Ei ole siis valtakunnallinen tapa.

Oho, miten se voi olla pakollinen? Meille painotettiin nimenomaan vapaaehtosuutta tossa kotikäynnissä. Ei tuntunut mitenkään kyttäämiseltä, eikä perhetyöntekijä tullut paikkoja katteleen, vaan pointti oli että jos itse haluaa että tavataan mielummin kotona.

Ei meilläkää oo pakko. Meillä voi sanoa neukkuun, et halutaa vaik vaunuilee, et tullaan mieluummin ite sinne. Et ei mitää pakkoa ole. Mut eipä toi minuu kyl haittaakaa. Kattella mitkä jaksamiset on itel sillo, et jaksaaks neukkuun lähtee vai tuleeks käymää.

Neukkulääkäri takana.
Viikot 37+0.
- Paino sama kuin 10viikkoa sitten.
- proteiinit + ja rr 122/89 p.124 :rolleyes:
- SF 32cm.
- kohdunsuu ainakin 2cm auki, on niin pehmeä ettei uskaltanut kokeilla kunnolla, että montako sormea sais mahtumaan, ja vaille 2senttiä pituutta jäljellä.
- Vauvan pää todella alhaalla hyvällä holllilla.
- lähete sterilisaatioon saatu (JIHUU!!)

Lääkäri oli tällä kertaa vanhempi naislekuri ja oli todella yllättynyt, että jo nyt kohdunsuu noin valmis. Kuulemma yhtään jos alkaa tuntua, niin kiireesti synnärille. Mutta itse olen tyytyväinen. Jos joutuupi siihen käynnistykseen jo tiistaina, niin onpahan helpompaa sen puolesta, ettei tartte alottaa nollasta.

No huhhuh, Röppö! Kohta se on vilskettä teidän perheessä! Mitä se nyt varmaan on jo ollutkin, mutta VAUVA tulee taloon!
Jos menee tuohon käynnistyksee, niin ei varmaan paljon tarvi käynnistellä kohdun kypsymisen suhteen!

Pioni: kun sais tän yläpäänkin kypsymään vauvan tuloon, et todellakin se sieltä on tulossa.. no viimeistään ponnistusvaiheessa sit :grin

Sappihappo arvot koholla.. Eli ilmeisesti raskaushepatoosin takia käynnistettäis. Netistä kun lueskelin.. Eli ens vkolla.. Eivät päästä yli rv38 keskusteluiden mukaan.. Kohtukuoleman takia..

Ja mää se pidän jalkani ristissä vielä ainaki sen kuus viikkoa!hope so...:rolleyes:

Mulle jäi neuvolasta tuliaisiks päivittäinen supistelu ja verenvuoto. Vähäistä se on mutta jatkuvaa. Ens viikolla on taas alkuviikosta neuvola ni sitten voin asiasta mainita mutta ennen sitä en viitti soitella, koska mitäpä ne sille vuodolle tekevät kun se ei mihinkään hälyttäviin lukeudu.

Tietääks kukaan että kun on synnytystapa-arvio tehty ni seurataanko sitä kohdunsuun kehittymistä sun muuta enää mitenkään viimeisinä viikkoina? Toisin sanoen oliks lääkärikäynnit nyt tässä?

Sitten synnytyksessä yleensä seuraavan kerran ronkitaan. Mulla ei edes näillä äitipolikäynneillä oo tsekattu kohdunsuuta niin siksikin oli ihan kiva tämä nvlalääkärikäynti, vaikka tuon sterilisaatiolähetteen takia se lähinnä oli.

Takaisin