Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mimmma onpa outoa laittaa sut sokerirasitukseen vaan vauvan koon perusteella. Sulla ei oo kuitenkaan ilmeisesti muita oireita jotka viittais siihen että sokereissa olis vikaa!? Tosi ihmeellistä.

Mullekin suositeltiin esikoisen aika tutkimuksia sen mahan käyrän takia, en mennyt, koska olin niin luottavainen omaan olooni.
Tässä raskaudessa vaivasi mieltä kun paino nousi, ja ekassa lapsi oli iso.
Kannatti käydä ihan oman mielenrauhan takia.
Mulle neuvola kertoi että joissain tapauksissa rd ei tuo merkkejä pissatestiin koko raskauden aikana vaikka sokrut menis päin metsiä.
Ja vastahan Vauvassa oli juttua äidistä, jolla ei ollut mitään huonoa oloa, painonnousua eikä mitään pissassa ja silti rd näkyi sokerirasituksessa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Ja hienoa Suski, toivottavasti tilanne rauhoittuu nyt vikoilla viikoille asti :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli just tollain, et pissa aina puhdas, hyvin voin ja painoa oli tainnut siihen rv 30 mennessä tulla 6 kg (alkubmi 22) ja silti rd.

Täällä myös pissa ok, painoa ei oo tullut kuin muutama kilo, vointi perusraskaanaoleva (pahoinvointia luulin raskauteen muuten kuuluvaksi). Paastoarvo rajalla, joten diagnoosi napsahti.

Loppuraskaudessa monesti se rd vasta ilmoitteleekin itsestään, että ihan hyvä vaan käydä siellä sokerirasituksessa. Mun mielestä se 26-28 viikon rasitus on liian aikainen, et sen vois tehdä vasta 30+ viikoilla.

Viimeinen neuvola tällä paikkakunnalla käytynä, rv33+4. Paino pysynyt samassa kuin viime neuvolassa, sykkeet masussa tasaista 140, sf-mitta menee keskikäyrällä, verenpaine ok. Sit pikaisesti juteltiin imetyksestä ja rintojen hoidosta imetyksen aikana yms. Käynti kesti ehkä 20 minuuttia. Tuntui toisaalta ihan turhalta tuo käynti, kun ei ole mitään ongelmia ollut moneen viikkoon. Mutta eipä se mitenkään päivää pilaa, vaikka puolen tuntia käyttääkin "turhaan".

Soitin tänään myös uuteen neuvolaan ja neuvolatäti kuulosti kohtuu energiseltä pakkaukselta. Ensimmäinen käynti siellä sitten 1.4. Toivottavasti täti on yhtä ymmärtäväinen ja järkipäinen kuin nykyinen!

Samalla varmistin myös sen, että saan mennä (ja useimmat jämsäläiset meneekin) Jyväskylään synnyttämään, vaikka kuulutaankin Pirkanmaan sairaanhoitopiiriin. Phfiu, kivi vierähti sydämeltä! Pitäisi varmaan tutustumisaikaa varailla tuonne Jyskälän sairaalaan jollekin lauantaille... Toisaalta se on ihan sama mulle minkälaista siellä on jne, mutta tietääpähän sitten ainakin, että mihin pitää mennä jne.

Joo. Mun kohtu kasvaa keskikäyrällä ja painoa ei oo tullu. Ja voin hyvin! Vaan tän vauvan suurenkoon takia joudun käymää heittää sen litkun naamaan :-D josta kaikki puhu täällä jo 2kk sitten ja olin ihan pihalla ku asia ei mua koskenut :-D

Mimmma no mut hyvähän se on et otetaan varman päälle jos vauva on iso :) Kyllä siitä rasituksesta onneks selvii!

Neuvolassa poikettu. Pissatikku oli mun mielestä protskuista vihreä mutta terkka sanoi että ei oo. Paineet mittasin kotona ja oli ihan ok. Paino noussut edelleen, mutta en saanut saarnoja. Jälleen kerran meni ikä ja terveys sydänääniä etsiessä ja sf-mittakin hutaistiin mun mielestä vähän niin ja noin.

Melkein jo toivoin että olisi taas pyytänyt sen nuoremman terkan paikalle niin olisi saanut jonkun arvion siitä miten päin vauva on. Kun tuntuu ettei toi oma saa mitään tuntumaa vauvan asennosta, hyvä jos kohdun paikantaa. Kyseli multakin että miten päin se mun mielestä on ja oli pakko sanoa ettei mulla kokemus riitä sanomaan että onko kovempi muhkura pää vai peppu :)

Ehtiihän toi vauva vielä kääntyä vaikka miten, mutta ehkä itsekin oppisi hahmottamaan asentoa kun saisi vähän selkemmän vastauksen siihen miten päin se on.

Perhevalmennus takana. Mitä turhaa pskaa mä sanon! Ei _mitään_ uutta, vaivaannuttavaa "keskustelua" muiden vanhempien kanssa ja jonku vuorovaikutus videon kattomista. Ens kerralla aiheena synnytys yms. Saas nähdä viitsiikö edes mennä, niin turhalta tuo tuntu kyllä. Kirjoissa/oppaissa/neuvolan vihkosissa lukee kaikki sama monta kertaa. Ja omilla neuvolakäynneillä voi kysyy jos nyt olis joku mieltä painava kysymys. ... tosta ois ollut ehkä hyötyä jos olisin teiniäiti jolla ei mitään kokemusta lapsista tai elämästä( epäilen suurta hyödyllisyyttä silloinkin)...

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Hei oiskos kellään mitään ideaa miten voisin ilmasta itteeni tuol neuvolassa nyt kun mulla on seuraava käynti maanantaina ? :confused: Tosiaan neuvola täti väittäny koko ajan mun kivuista ja säryistä et ihan normaalia ja mun supistuksissakaan ei ollut mitään outoa ja vaikka oon soitellu ni en oo päässy tarkistukseen sinne. o_O Mä oon koko ajan luullu et omassa kuupassa vikaa, mut oikeesti mun ois pitäny olla tosi huolissaan. Eihän se siis sen tädin vika oo et oon sairaalaan joutunu ym, mut on omituista ettei oo ottanu mua yhtään vakavissaan missään asiassa :confused: Ukko oli sitä mieltä et pistäs vaan suoraan kysästä et onko sen mielestä edelleen normaalia et mun vauva meinas syntyä viikonloppuna. Ite en vaa yhtää tiiä mistä alottasin avautuu koska kyllä mua sapettaa et meinas käydä tosi huonosti. Ja mä viel pitkää mietin et soitanko edes sairaalaa et ku on sanottu et tu kipuilu on normaalia. Ni mietin ny vaan koko ajan mitä ois voinu sattuu jos en olis soittanu :confused:

Cranberry oon kyllä tässä asiassa aika samaa mieltä sun miehen kanssa. Varmaan kannattaa heti alkuun sanoa sille tädille että olit viikonlopun sairaalassa koska tilanne alko jo näyttää siltä että vauva tulee kiireellä ulos ja että toivoisit jatkossa että kun kerrot sun kivuista niin sut otettais vakavissaan. Kyllä mun mielestä voit nyt vähän syyllistää sitä neuvolatätiä niin että se herää todellisuuteen!

Niin kun kumminkin oon sille soitellu ja muutenkin kysellyt, mut vastaus on vaan et raskaukset on erinlaisia ja jos ekan kaa ei oo ollu kipuja niin toisen kanssa voi olla. :confused: Tuntunu ees tyhmältä soitella ja kysellä ku tullu sellanen olo et pitää ihan pöhkönä mua ja mä en muutenkaan pienestä valita o_O

Neuvolassa käyty, pissassa leukkarit kahdella plussalla (viimeksi oli yhdellä plussalla), niin kuulema johtuu vaan siitä että on runsasta valkovuotoa, no toivottavasti sit on niin eikä oo tulehdusta.
Muuten ei mitään ihmeellistä, ja nyt alkaakin se kahen viikon välein tuolla ravaaminen.

Neuvolassa tuntuu et aika herkästi kaikki oireet ja tulokset sivuutetaan normaaleina raskauteen kuuluvina, niinkun tuossa Cranberryn tapauksessakin.

Mulla taas terkka muistaa joka kerta sanoa että turhaa poli-käyntiä ei olekaan ja muistuttaa että saikkuakin saa jos yhtään siltä tuntuu. Vähän siihen malliin nytkin jutteli että meinaanko nyt muka oikeasti vielä viimeisenkin viikon olla töissä ennen lomia.

Mimii, Munkaan pissa näytteestä neuvola täti ei oo kertaakaan välittäny vaik on ollu protskuu. Sanonu vaan et voi huonosta pesusta johtua. Mä oon pienen ikäni käyny pissa näytteitä antamassa niin enköhän mä osaa prkl sen alapään pestä! :angry3 Ja mulla ei oo ollu ees runsaita vuotoja et niistä johtuisi. Mietin kyllä välillä mitä ne tädit oikeen osaa sielä ? o_O

Takaisin