Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No aika usein normaaliraskauteen kuuluu kaikenlaista kipua ja vaivaa ja oiretta, mitkä ei sitten välttämättä tarkoita mitään vakavampaa, mut ainahan ne pitää tutkia ensin et onko se vakavampaa vai ei.

Mutta kyl noihin pissanäytteisiin pitäs reagoida aina jotenkin, jos ne näyttää kovin poikkeaville ja ainakin ottaa uutta testiä sitten. Outo neukkutäti Cranberryllä.

Ja aina jos jokin huolestuttaa itseä ja neuvola siihen ei reagoi, niin soittoa äitipolille. Itsestään pitää pitää huoli.

Oon ite joutunut soittelemaan labralähetteiden perään näissä vasta-aineissani ja vaikka neuvolatäti mua kuuntelee ja on ihan asiallinen, niin silti ärsyttää, kun joutuu perustelemaan asioita, mitkä pitäs olla ihan selviä.

Niin ja kun soitin mun oudoista pahoinvoinneista et voisko ne liittyy raskausmyrkytykseen kun oli proteiinii pissas ni ei edes pyytäny uutta näytettä varten käymään. Vaikka luin et niin yleensä tehdään jos tulee raskausmyrkytyksen oireita :confused: Mies on ollut ihan älyttömän vihanen ja odotan innolla änkeekö mukaan sinne neuvolaan huutamaan. Ja tosiaan mun neuvola käynnit on muutenkin ollut sellasia ettei niistä oo mitään jäänyt käteen. Oon myös itku kurkus soitellu kivuista, mut ei mitään. En enää kyllä neuvolan kautta hoida mitään asioita. Mun vauvan terveydestä on kumminkin kyse. Ja mulla ei ollu mitään tälläsiä ongelmia edellisen neuvolan kanssa ! Mua autettiin sielä tosi hyvin :) Siks surettaa et tää on ollu koko aja tällästä :sad001

Soita äippäpolille.

Neuvolan kautta mie oon vaan hoitanut sellaset epävarmat asiat jotka selviää puhelimitse, mut oon mieki ihan suoraan saikullekin mennyt. Ihan järjellä ajateltavia asioita, jos epäilee jotai pahempaa tai "pahempaa" nii paras se on marssia suoraa sairaalaan. Sieltä saa ainakin asianmukaista hoitoa.

Terkkojen ammattitaidossa on kyllä eroa. Omanikaan ei ehkä tietämyksellään loista mutta on kuitenkin ymmärtäväinen ja ottaa asiat vakavasti. Totta sekin toki on että monenlaiset kivut ja vaivat raskauden aikana voivat olla ihan vaarattomia, eikä niistä kannata odottajalle lietsoa paniikkia mutta kyllä jossain kohtaa olisi syytä reagoida.

Mä ainakin ohittaisin mokoman terkan akuuteissa vaivoissa ja olisin suoraan yhteydessä sinne polille vaan.

Raskausmyrkytyksen toinen keskeinen oire on verenpaine. Onko ollut minkälaisia arvoja sulla, Cranberry, niissä?

Mulla itsellä kun kahdessa ekassa raskaudessa on ollut raskausmyrkytystä ja sen oireistoa. Niin omia oireita: päänsärky ja vannemainen kipu vatsalla, ei ole ollut. Verenpaineet on lähtenyt loppua kohti nousuun ja proteiinia tullut pissaan.

Nyt taas on RR hiipimässä ylöspäin ja proteiinit on heikolla plussalla. Mut mä teen näitä mittauksia kotioloissa ja jos jotain muutosta alkaa tulla, niin sit "pääsen" tarkempaan seurantaan. Tosin en tiedä, et voiko tätä raskautta enää tän tarkemmin syynätä, kun nyt on radi -seuranta, raskausmyrkytyksen varalta seuranta ja sit nää vasta-aineet.

Noo tänään oonki jo äippäpolille soitellu ja nyt lepään ja lasken supistuksia ja mietin lähdenkö tänään sairaalaan :confused: Et mitäs sinne sairaalakassiin pitikään änkeä ? :grin No enhän mäkää alkuu niistä kivuista sillee välittäny, mut ku pitkään jatkunu ja kukaan ei huolestu ni on se vähän outoa. Onneks tuo sairaalan henkilökunta oli mukavaa ja nyt voi hyvillä mielin mennä sinne :)

Mulla on normaalisti aika alhanen verenpaine ja mun mielest se oli viimeks koholla, mut eipä täti siihenkään mitään sanonut :confused:

Ehkä se ois ihan hyväkin Cranberry jos ottaisit sen miehen ens kerralla mukaan. Se sais ehkä viestin meneen perille kun vähän juttelis sen neuvolatädin kanssa. Ootko siellä ä-polilla sanonu noista raskausmyrkytysoireista? Nehän voidaan helposti kattoo siellä uudestaan jos neuvolassa ei välitetä. Vaihtuuko teillä neuvola synnytyksen jälkeen vai joudutko jatkaan saman tädin kanssa?

Meillä vaihtu nyt neuvola, edellinen oli ihana, tästä uudesta en tykkää yhtään:( EI huvittais mennä tonne enää ollenkaan.

Saman peepään kanssa jatkuu o_O Et tiedä sit tuosta mitä tekis. Ukko sano et valituksen vois tietty aina tehä. Äippä polil en ees muistanu puhuu asiasta ku oli niin kova stressi. Toisaalta sinnekki vois soittaa ja kysyä :confused: Ja varsinkin jos tuo pissa näyte ei parane neuvolan jälkeen

Eikös sitä neuvolan tai tädin vaihtoa vois ite pyytää? Mä ainakin tekisin ite sun tilanteessa niin kun luottamus tätiin on menny. Ja kannattaa kysyä siitä myrkytyksestä ä-polilta niin ei jää vaivaamaan :)

Noo en kyllä tiedä onko tuol neuvolas sen fiksumpaa porukkaa. Sillon ku pojan kans kävin ni meil vaihteli täti useempaan kertaan niin googlesta selitti mulle ihan perus juttuja o_O

Joo eilen oli tosiaan neuvola ja pääsi vähän ultrassa nassikkaa kurkkaamaan masuyksiön puolelle :) Siellähän hää köllötti tosi alhaalla pää alaspäin. Tämä ei kauheesti yllättänyt kun painetta on tuntunu jo varmaan rv 25 ja masu mulla pysytelly koko ajan kovin alhaalla. Näin kuulemma saattaa mennä että masu ei nouse ja muksu köllii alhaalla jo varhaisessa vaiheessa.

Muuten kaikki ok. Hemppaa ei otettu kun viimeksi tais olla sen 134.

Seuraava ois sit 7.4 ja lääkärillä oikein. Saa kuulemma paino arviota sitten että mitä tulis olemaan laskettuna (nekin kun on aina niin paikkaansa pitäviä) :D

Ja loppuun pakko vielä sanoa että enpä itsekkään omasta terkasta ole kauheesti tykännyt. On vähä semmonen välinpitämätön tapaus joten eipä tuolle ole sitten tullut mistään sen kummemmin avauduttua. Tosipaikan tullen sitä varmaan olis yhteyksissä jonnekin osaavampaan paikkaan kun neuvola :)

Cranberry, valitus kannattaa tehdä. Voihan olla, että joku muukin on saanut huonoa hoitoa ja useampi valitus voi tuottaa tulosta.
Meidän neuvolassa oli huono lastenlääkäri. Itse ja tyttöni sai onneksi riittävää hoitoa, mulla ei ollut huonoa sanottavaa. Moni tuli lääkäriltä kyyneleet silmissä kotiin. Jotkut valitti lääkäristä terveydenhoitajalle ja terkka sanoi, että tehkää virallinen valitus, se on ainut millä asiaan voi vaikuttaa. Valituksia tuli niin paljon, että lääkäri vaihdettiin.
Ilmeisesti hän oli tehnyt ihan kunnon hoitovirheitäkin. :sad001

No sitten mun varmaan kannattaa tehä. Ku pakko tolle asialle on jotain tehä kumminkin. Oon kuukausi kaupal luulu olevani vainoharhanen ja sit selviiki et mä olin ihan oikeessa. Ja toi meidän terveyskeskus on muutenki täynnä paskoja lääkäreitä ym et ei auta varmaan kun valittaa. Mä tein valituksen mun anopin äidinkin puolesta kun se ohjattiin väärin hoitoon. Sillä oli hengen ahdistusta ja rintaa puristi ja tulppa jalassa ja hoitaja oli sanonut vaan et aja ite päivystykseen ! Voitteko kuvitella ? Minä sitten ystävän kans autoin sen sairaalaan mis ihmeteltiin näitä ohjeita suuresti.

Ja pioni hui kamala mikä lääkäri :eek:

Meidän neuvolassa on yks lastenterkka, joka on yks arse kaikille äideille, mutta jos lapsi on isänsä kanssa, niin mielistelee niin paljon ku jaksaa. Onneks meillä saa valita terkan ja mä en ainakaan tota halua. Menis sukset ristiin alta aika yksikön.

Kyllä sen terkan saa vaihtaa. Yks tuttu ei jaksanu kuunnella sitä jatkuvaa mäkätystä ylipainostaan raskausaikana ja vaihtoi mukavampaan terkkaan. Ja siis hällä paino ei noussut raskausaikana, vaan oli ylipainoa jo ennen raskautta, niin ehkä oli turhaa jauhamista. Kai sen jokainen itse tietää jos on lihava, ei siitä joka kerta tartte haukkua ja huomauttaa.

Mä olen pari kertaa joutunut asioimaan eri terkkarin kanssa kuin sen oman ihanan järki-ihmiseni, ja hihat on kyllä kärynneet saman tien. Jos mä puhun supistuksista, niin se kyselee mun ruokavaliosta. Valittelen heikkoa oloa, niin se kattoo, että kyllä sulta viime kuussa mitattiin hemoglobiini jo.

Mikähän siinä hempan mittaamisessa on niin raskasta, ettei sitä voi tehdä joka kerta? Hommaan menee yhtä paljon aikaa kuin verensokerin mittaamiseen.

Takaisin