Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kanssa kuvittelin ja oisin kuullu, et se ois niinpäin, että tytöllä korkempi syke ja pojalla matala, mut meidän terveydenhoitaja sanoi asian olevan päinvastoin.

Mullakin molemmissa raskauksissa sykkeet ollu vauvoilla siinä 145-157 välillä pääosin. Mene ja tiedä voiko niistä ny mitään sukupuolta päätellä mutta itsekin kuullut sanottavan että pojilla olis matalampi.

Röppö: Tehäänkö sulle sterilisaatio sit samalla reissulla ku synnytät vai miks se nyt on jo tapetilla? Mä meinasin laittaa isännän munat solmuun ku miehille se on kait ihan vaan päiväkirurginen toimenpide. Vai joko se naisillekin on vaan niks ja naks ja valmis?

Mies ei oikein innostunut tuhnumunasta, kun sanoin et onks se miettiny haluuks se koskaan katkasta piuhoja. Ei oo siis meillä ajankohtainen vielä moneen vuoteen piuhojen niksnaksuttelu (hope so), mut sitten ku ollaan lähemmä 40wee (?). Tuota synnytyksen jälkeistä ehkäisyä ollaan siis mietitty. Ja vielä lyö tyhjää.

Joo toi ehkäsy kyl mietityttää sit synnytyksen jälkeen. Ite en taho mitään hormonaalista koska tuun niistä hulluksi!:D kumit taas on ku söis karkin papereineen. Mies onki puhunu että ei käytettäs mitään mut kyl tahon luultavasti pitää vähä taukoo lapsenteon kans..eli siis mikä ihme se ois sit se ehkäsy!? :confused:

Mä oon kans miettiny sterilisaatiota, mutta menkathan tulee joka tapauksessa?
En halua menkkoja, joten todennäköisesti valitsen taas minipillerit. Ne sopi mulle hyvin viimeksi. Ei tartte joka kuukausi viettää rättisulkeisia.

Mun pitäis laitattaa kierukka kun mikään hormoni ei sovi mulle (lihon kuukaudessa 4-8 kg, saan päänsärkyä ja hengenahdistusta).. :/
Ois se inhottavaa, jos joutuisi kumeja käyttämään.
Toisaalta mies sanoi yksi kerta että ethän sä nyt heti laita kierukkaa, joten kai me saatetaan se vuos mennä kumeilla, jos vielä yksi tehdään..

Miesten e-pilleritki kuopattiin!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Me meinattiin läträtä kumien kanssa (ja aina toimivalla keskeytetyllä) siihen asti, että ruvetaan väsäämään toista. Mulla hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa turvotusta ja mun (aivan hurmaava) räiskyvä luonteeni taantuu semmoiseksi tasaisen harmaaksi ja puolimasentuneeksi.

Neuvolalääkäri ohi: kohdunpohjan korkeus 24 eli menee keskikäyrällä. Painoa tullut nyt yhteensä 5kg, mutta kyllä siitä vaan on paljon nestettä (tuli huomattua kun tammikuun mahataudin aikana lähti pari kiloa nestettä pois ihan oksentamalla). Verenpaineet ok, mutta hemoglobiini 91! Eli labran kautta töihin. Sanoivat, että koska oon kipeenä ollu ni voi vaikuttaa rauta-arvoihin, mutta varmistukseksi otti vielä labrassa pari putkiloa verta. Huomenna saan tulokset. Töihin vein listan päivämääriä kun on neuvola, perhevalmennus yms. Saa sitte sumplailla noita mun työvuoroja. Miljoona eri aikaa, mut mielellämme kyllä sinne perhevalmennukseenkin lähdetään molemmat. Ei tunnu odottavan aika sitte niin pitkältä ku on kaikkea muuta vauva-asiaa.

Sain neuvolasta tekstarin, että rh-miinusjuttujen vuoksi tehdyssä ylimääräisessä verikokeessa ei näy vasta-aineita, joten ei tarvitse vielä käydä piikitettävänä sen takia. Mahtavaa! Eihän se iso juttu olisi, kun homma on nykyään lääketieteellä hanskassa, mutta on kiva silti saada hyviä uutisia.

Me varmaan hoidetaan jatkossa ehkäisyä taas keskeytetyllä, koska elämässä ei voi koskaan olla liikaa jännitystä...

Ei tehdä synnytyksen yhteydessä, ellei joudu sektioon. Kehotti kuitenkin äitipolilta laittamaan ne paperit valmiiks neuvolalekurin kanssa, et jos on se sektio, niin voidaan tehdä. Kuulemma eivät sit tee, ellei ole lähete tehtynä. Ja kun on paperit valmiina vetämässä, niin pääsee nopeammin toimenpiteeseen lapsen synnyttyä. Essure jos tehdään niin ehkäisyteho saavutetaan vasta 3 kk kuluttua toimenpiteestä. Joutuu siis käyttää jotain ehkäisyä, mut kun hormonit ei sovi mulle, niin haluan sen sterin mahd pian ennen kuin on viides masussa "hups unohdettiin kortsu laittaa" -tyylillä.

Mies ei vasektomiaan suostu, mutta mun steriin kyllä. Mä en halua riskeerata yhdenkään vauvan elämää, kun mun kroppa saattaa seuraavalla kerralla hylkiä entistä pahemmin vauvaa.

Just tuo Essure on pienempi päiväkirurginen juttu, et kohdunsuun kautta viedään tähystin munatorveen ja sinne laitetaan jotain, mikä kasvattaa 3 kk tulpan sinne. Sama kuin miehilläkin periaatteessa, kun niilläkin se ehkäsy on varma vasta parin kk päästä vasektomiasta.

Neuvolalääkärin tarkistus tehty. Sf keskikäyrällä 24,5cm. Kohdunsuu "höröllä" ja vähän pehmeä... Kuitenkin 3cm. Apua! Toivottavasti ei enteile mitään! Nyt kuitenkin harkkaritkin harventuneet siitä mitä välillä oli... Hb 127, verenpaine 111/77, paino nyt +400g/vko eli näillä kasvuviikoilla hyvä! Mut perkele- joudun uudestaan sokerirasitukseen! Lääkäri oli sitä mieltä että vaikka painoa tulee maltilla, edellinen rasitus oli täysin normaali ja muutenkin kaikki ok niin hyvä tehdä se rasitus kun mun isällä on DM 2. Eli perjantaina uuteen rasitukseen... :( grrrr

Mulle tuli neuvolaan vastaus että lapsi on myös miinusverinen,joten sitä ei enää tarvi miettiä. Mitä synnytyksen jälkeiseen ehkäisyyn tulee,niin varmaan taas jatketaan luottamalla varmoihin päiviin tai keskeyttämällä,kunnes sitten tulee uus raskaus ajankohtaiseksi joskus.

Miten seurataanko tuota alapäätä miten neuvolassa? Et miten auki jne? Vai pitääks seki ite jotenki tietää??

Eipä sitä muuten seurata kun lääkärikäyntien yhteydessä kun tehdään sisätutkimus.

Ei sitä kai mitenkään rutiinisti seurata. Itse voi pyytää neuvolatätiä tarkistamaan loppuraskaudessa, jos ei oo enää neuvolalääkäriä ja asia mietityttää. Mulla on vkolla 36 vielä neuvolalääkäri, joka kattoo kohdunsuun. Oon itse ollut jo sentin pari auki joka kerta tuossa vaiheessa ja se on ihan normaalia.

Nyt viimeksi sanoi neuvolalääkäri ihanasti, että normaali uudelleensynnyttäjän kohdunsuu, eli ulkosuu sormenmentävästi "avoin", vaikka kiinniolevaksi merkkasi sen neuvolakorttiin. Mutta sellainen lörppö se on kai aina normaalioloissakin.

Ai ei. No sit on iha hyvä etten oo aloittanu uintia, kun sitä ei loppuraskaudes suositella avautumisen takia ettei tuu tulehduksia..

Takaisin