Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie tota kuparikierukkaa meinasin myös, mutta itsehän olen tullut vahingossa kierukan läpi vahinkolapsena, niin vähän jännittää..
Mun äidille ei sopinut hormonaaliset, eikä toi kierukka pysynyt hänellä paikoillaan, oli kai sit sen malliset paikat..
Mutta onneksi tässä on vielä aikaa, enkä muutenkaan ole napsahduksessa sikiävää sorttia (esikoisessa meni yritystä 6 kk, tässä saman verran.. ).. ironian huippu olisi se, että joku keskeytetty yhdyntä johtaisi siihen kolmanteen :D Hahha, ilmoitan sitten teille kun odotan kolmatta ;)

Mun sisarukset on "kierukka päässä maailmaan" -lapsia... mä puolestani sain alkuni, kun joku kokeellinen e-pilleri petti. Ei oo siis ketään meistä suunniteltu... ehkä sen vuoksi oon aika skeptinen kaiken ehkäisyn suhteen. Seurustelun alkuvaiheessa oon mieluummin vaikka harrastanut pääsääntöisesti suuseksiä kuin luottanut mihinkään yhteen menetelmään.

Jotta elämä ei olisi liian helppoa..

Neuvolatäti soitti ja kertoi vasta-ainetiittereiden nousseen kuukaudessa 1 -> 8 (nousevat 1, 2, 4, 8, 16, 32 jne). Eli aika ripsakasti ovat nousussa. 16 on jo arvo, jossa vauvalla saattaa alkaa ilmetä anemiaa, eli se ois sit lukuna seuraava.

Ensi viikolla jo uusi seurantanäyte ja katsotaan, mitä tapahtuu. Tätä tahtia, jos ne nousee, niin lakkaan haaveilemasta täysiaikaisesta vauvasta..

Neuvolalääkäri takana. Painoa tullut n.400g/vko enkä onneks saanu haukkuja. Itse olen vähän kriittinen, koska ylipainoa on muutenkin jo ennestään, ni ei tartteis hirveesti lisää tulla painoa. Hb 143, protskut +/- pissassa, jonka takia sainkin sitten labraan lähetteen pissatulehduksen poissulkemiseksi. Verenpaine oli koholla, jonka arvasinkin, kun 2 viikkoa olen ollut flunssassa ja eilen illalla otettiin 6v kans yhteen aika rajusti. Nukuin yön huonosti ja aamullakin oli vielä paha mieli eilisillasta. Muuten kaikki ok. Sf-mitta menee yläkäyrillä, kuten aiemmissakin raskauksissa. Sydänäänet kuului hyvin ja syke oli n.140.
Flunssasta lääkäri oli hiukan huolissaan ja sanoikin, että päivystykseen heti jos tuntuu, että oireet pahenee. Kävinkin apteekissa hakemassa nenäsumutetta, jotta saan nokan pidettyä auki. Samalla ostin Levolacia, kun meinaa olla välillä vatsa kovana.
Seuraava neuvola ois sit 3 viikon päästä.

Mulla kanssa aamulla neuvola. Painoa tullut nyt yhteensä 6kg alusta. Paineet ok 126/77. Ainoa mistä se oli nyt vähän huolissaan oli sf-mitta mikä huitelee alakäyrän alapuolella. Sen takia uus mittaus parin viikon päästä. Ite en kyllä tosta olis huolissaan kun tuntuu että jätkä makoilee poikittain mahassa eikä ole pystyssä. Jännää vaan miettiä alkaako nyt se huima painonnousu taas. Esikoisesta kun tuli 18kg. Ja aikalailla näin loppuajasta.

Sain neuvolaan ajan hedarin takia. Kaikki ok, ei mitään pre-eklampsiaan liittyvää onneksi. Ei se hoitsu osannut sanoo mitn mistä johtuis ja mikä auttais. Sano vaan et yritä sit panadolilla ja levolla. Njoo, on yritetty.
SF-mitta menee vieläkin yläkäyrillä, mut en jaksa enää siitä huolehtia ku vauvan painoarvio on kuitenkin normaali. Mulla vaan on astetta isompi pötsi sit :grin

Ostin kaupasta mämmiä ja vaniljakastiketta, jos se auttais (ainakin henkisesti)

Tiistaina sokerirasitus ja 12 tuntia syömättä!!!! Mitenköhän sen kestää? Ja sieltä suoraan töihin. Pitänee ottaa eväät mukaan, jotka voi syödä heti rasituksen jälkeen...

Juu eväät mukaan!! Joku tuoremehu minkä voi heti juoda kun selviää siitä ja sit jotain hitaampaa hiilaria päälle... Jos syö liian raskaasti sen jälkeen niin olo voi pahentua et heti jotain pientä ja sit esim tunnin päästä toinen tankkaus. Nimim. 2 rasitusta tässä raskaudessa... :)

Se ois äippäpolin kontrollikäynti takana (tän mun laajentuneen munuaisaltaan takia)

Kaikki hyvin! Pojalla sekä tällä kertaa myös mulla:) tulehdusarvot/munuaisarvot? laskeneet, pärjään ilman kipulääkkeitä. Munuaisallas on edelleen laajentunut, mutta ei aiheuta kipua.

Uus käynti 2vk päästä, sillon saan taas nähdä poitsun ja saan kokoarvioo, kun nyt käynti oli niin lähellä edellistä ettei sitä tehty! En sitten tiiä, että oliko kontrollit siinä vai tarkkaillaanko loppuun asti 0___o

Täällä rasituksessa:Naiset, ykkösellä alas!! Litkuhan on vielä monta kertaa makeampaa kuin se väljähtänyt muumilimu! :D Vichyä mukana ja käyn jonkun leivän hakemassa lähikaupasta ennen töihin menoa

Neuvolantäti jo nauroi mulle tänään: kaikesta mun muutoksista huolimatta mulle tullut 650 g/ viikko.. Ja mie nauroin itelleni kun olen stressannut, turha on stressata enää kun kaikki mahdolliset tehty "ylimääräisen" painon estämiseksi. Jopa vapautunut olo, ei tässä itku auta :)

Maha kasvaa "kauniisti keskikäyrällä" esikoisesta mentiin välillä yläkäyrän yläpuolella eli helpotus on se, että luultavasti tästä omasta kasvamisesta huolimatta jäbästä ei nyt tulisi lähemmäs 4,5 kg:n painoista :)
Mutta uskon vasta sitten synnytyksen jälkeen, koska kaikki on mahdollista.. ;)
Siskollenihan vikasta tuli yli 30 kg ja poika painoi itse vähän päälle 3 kg, eli ei se äidin paino aina kasvata vauvoja.. Sehän tässä on ollut 1. huolenaihe.
2. huolenaihe oli fyysisen kunnon rapsahdus, mutta mie spinnaan nyt paremmin kuin ennen raskautta vaikka 19 kg on lisäpainoa jo :D
Luulis olevan kunto kohdillaan tän odotuksen jälkeen kun on treenannut yli 80 kg painavalla kropalla vaikka normisti on 65 kg painoa ;D

Hyvä fiilis, kyllä tästä selvitään ja eihän tässä ole enää kauaa!
Nyt mää hyppään taas ruoan jälkeen pyörän selkään :)

Muokattu viimeksi:
Ultra takana. Vauva kasvaa tasaisesti keskikäyrällä. Paino n.1800g. Aivoissa virtaukset ok, samoin napasuonissa, eli ei ainakaan vielä merkkejä anemiasta.:) KTG-käyränkin ottivat ja vauveli osas antaa erinomaisen käyrän riittävän lyhyessä ajassa (inhoan sitä liikkumatta olemista, kun vauva aina karkaa alta, jos yrittää vaihtaa asentoa). Seuraava ultra ensi viikolla.

Lääkäri kielsi laihtumasta :confused:, kun sanoin, että olen pitänyt tiukkaa ruokavaliota ja viimeksi paino oli hieman laskemaan päin. Yritä täs nyt sit olla, kun ei sais lihoa, eikä oikein mitään "lihottavaa" syödä, eikä sitten laihtuakaan. Voi ei tietty nosta sokeria, et jospa alan syömään sitten sitä.

Torstaina isännän kanssa verikokeisiin ja sit odotellaan vastauksia ja ultraa, että tiedetään taas lisää.

Tänään soittelin muuton jälkeiseen neuvolaan ja ainakin puhelimeen vastannut neuvolatäti oli oikein mukavan oloinen. Toivotteli sydämelisesti tervetulleeksi uuteen kuntaan ja mulle jäi oikein positiivinen fiilis siitä puhelusta! Huomenna vika (tai tokavika) neuvola täällä vanhalla paikkakunnalla.

Neuvolakäynti takana ja voi huojennus! Mulla oli tässä lääkärikin mukana kun pissivaivaa on ollut mutta näyttäis siltä että häpyliitoskipuja vaan, joten ei nähty tarpelliseks enempää tutkia.
Kohdun kasvu näytti olevan hiukan keskikäyrän yläosastoa, mutta lääkärin mukaan jokaisella lääkärillä on oma "käsiala" ja näin ollen tuloksetkin vaihtelee. Itselle painoa tullut kilo viime käynnistä eli suunnilleen 4kg raskauden aikana. Edelleenkään en uskalla olla helpottunut vaan olen ihan varma et se nousee vielä joku 20kg...
Vauva oli myös asettunut pää alaspäin, mutta en huomannut kysyä että vieläkö se mahtuu siellä pyörimään, vai joko pikkuhiljaa asettuu paikalleen?
Tästä alkaa myös käyntien tiheneminen; nyt on vaan reilu 2 viikkoa seuraavaan.

Paljonkos sellanen normi kohdunkaula on pitkä? Siis sillon ku on ns. lyhentymätön ja kiinteä se suu. Mulle lekuri sano et mulla on 3cm, onko se sillon semmonen joka ei ole alkanu lyhentyy taikka jotenki riskialtis?

Mulla 4.2 neuvolalääkäri sano et on 3cm ja kiinni, eli kuulemma ihan normaali. Ku kävin reilu viikko ton jälkeen synnytyslääkärillä niin se sit tarkisti ultralla asian niin mittas et oli kuulemma vielä 4,3cm jäljellä. Sanoi et sormelle tuntee kuulemma sen about 3cm mut ei yhtä tarkasti ku ultralla voi mitata..

Takaisin