Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo maksuttomuus on ihan kuntakohtaista. Meidän kunnassa odottavien äitien suun terveystarkastus on maksuton ainakin vielä tällä hetkellä. Ja jos ei raskausaikana pääse, niin oikeus maksuttomaan tarkastukseen on vielä ½ vuotta synnytyksen jälkeen. Mutta tuo maksuttomuus koskeen vain tarkastusta ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Jos samalla keikalla poistetaan hammaskiveä, niin se sitten maksaa. Ja koskee nimenomaan suuhygienistin tekemää suun terveystarkastusta. Hammaslääkärillä käynti maksaa. Tosin eipä meillä hammaslääkärit edes enää tee tarkastuksia muuta kuin tietyille ikäluokille.

niin täälläkin siis ennen maksuttomia mutta eivät enää. ja näin mulle kuitenkin sanottiin! eikä niinkään esitetty asiaa että vapaaehtoinen olisi vaan että mentävä on. ja että tämä etuoikeus vain ensimmäistä odottaville.

Eihän ketään voi pakottaa mihinkään. Se on suositus, koska samalla kerralla kerrotaan kuinka oman suun terveytesi hoito vaikuttaa masussa olevaan vauvaan.
itse olen menossa huomenna hammastarkastukseen vaikka tiedänkin kaiken jo ennalta. Saanpahan tarkastuksen ja hammaskivenpoiston sekä rupatteluhetken entisen työkaverini kanssa :)

Joo ei voi pakottaa, mutta meilläkin eka neuvola täti melkein sormia heristeli silmien edessä, et VARAA SE AIKA JO TÄLLÄ VIIKOLLA, et meillä se oli kyl pakotusta ja koinkin siinä samalla pientä syyllistystä jossei käy. Vaikka missään vaiheessa en empinyt koko käyntiä.

Ja voi kamala, se täti tulee maaliskuun lopussa takas tonne..

Kahdeksas ultra takana.. Meidän pikkutytöstä olikin tullu poika, tytöltä näytti rakenneultrassa joulukuun lopussa. :D Hurjasti oli muutenkin kasvanut viikossa, kun nyt painoarvio 1144g (viimeks 920g). Ja selvispä nyt sitten sekin et mulla on jo kolme viikkoo sitte todettu pissatulehdus, mutta mulle ei vaan kukaan oo viittiny asiasta kertoo mitään o_0 Nyt sitte antibioottikuuri siihen. Ihmetyttää kyllä kuin ne ei aikasemmin oo sanonu sanallakaa koko tulehduksesta, aika tärkeetä kuitenki se hoitaa, luulisin..

Onnea poika'lupauksesta' suski! että se siitä ultran varmuudesta..:wink, no joo, aika unohdus mainita tuosta tulehduksesta..se kuitenkin voi ymmärtääkseni aiheuttaa kaikenlaista supistuksista lähtien.. aikamoista- no onneksinyt hoidossa!

Suski mä oon jo odottanukin et millon tulee eka sukupuolenvaihtouutinen! No mutta toivottavasti teillä ei menny paljon hankintoja uusiks :) Kyllä pikkupojat on niin ihania! Ja hyvä että nyt selvis se tulehdus, ihme ettei oo aikasemmin sanottu. Luulis kyllä että tollasesta asiasta kerrottais heti!

Kaveri just meni eilen lanssilla keskussairaalaan, kun oli niin kipeä alavatsa. Siellä sit todettiin ärhäkkä vitrsatieinfektio. Pääsi se jo illalla kotiin, mutta sai vissiin hevoskuurin antibiootteja. Kaverilla LA kesäkuun alussa.

Mullakin oli joulukuussa VTI, mutta täysin oireeton. Tai itse asiassa se oli jo todettu marraskuussa, mutta kun en muistanut soittaa labratuloksia, niin sain tietää sen vasta joulukuussa. Sain ab-kuurin ja tammikuussa oli puhdas näyte.

Hankinnat ei onneks mee uusiks kun oon tähän asti ostanu kaiken semmosena molemmille sopivana :) mulla oli niin vahva poikaolo alusta asti, et en uskaltanu uskoo et ois tyttö oikeesti :D Oli kyl outoo et siit tulehduksesta vasta nyt kerrottiin, kun kuitenki TAYSis oon täs välissäki käyny lääkärin juttusilla..

Jännä et noi olot on yleensäkin oikeessa :D itselläni myös poikaolo piti kutiaa :)

Mulla oli esikoisesta poikaolo ja tuli tyttö, sama homma tässäkin raskaudessa ja tyttöä lupailtiin. Synnytyksessähän sen sitten näkee kumpi tulloo :) Ei täysin luota ultraan :)

Mulle se ultrannu kätilö sano, että tosi usein jos äidillä on vanhva tuntemus siitä kumpaa sukupuolta se masussa kasvava pikkuihminen on, tuntemus osottautuu oikeeks. Niinhän se mullakin meni!

edit. tai meni ja meni, mutta ainakin ultran mukaan meni ;)

Olin ihan varma et ois poika mut ultrassa sanoivatki et tyttö on. Huone maalattu ja vaatteet ostettu, apua jos se onkin poika! :grin
Kätilö kyl näki ultrassa suoraan beben haaroihin ja sanoi "et ei täällä kyllä mitään näy. ei mitään". Häpyhuulet se sai kaivettua toisesta kulmasta esiin. Muilta oon kuullut, et ne kulkuset siellä kuulemma aika selvästi hyvässä kulmassa näkyy.... (?). tiedä sit. kääk.
Huomenna synnytyslekuri joka kai ultraa, katotaan sanoisko asiaan jotain O.o

Muakin jännittää että mitä jos onkin tyttö :D Onneksi löytyy myös neutraaleja värejä, ja muutamia tyttövaatteita 74 cm asti :) Olin nimittäin niin varma tytöstä että alussa ostin tyttövaatteita..

Mie olin alussa ihan satavarma siitä että vauva olis poika. Rakenneultrassa sitten sanoivat että kyllä se tytöltä näyttää. Ite en oo silti ostanut yhtään vaaleanpunaista tai muutenkaan tyttömäistä vaatetta, mutta äitini sen sijaan on haalinut meille hirveän läjän vaaleanpunaisia vaatteita. Mie oon vieläkin sitä mieltä, että kyllä se voi poikakin olla. Tällä viikolla töissä yksi asiakas yht äkkiä tokaisi, että sulla on selkeästi poika tuolla masussa kun on niin selkeä poikamaha. Ja niihän tuo onkin tuollanen eteenpäin törröttävä pallo. Lopputuloksen näkee kuitenkin vasta sitten toukokuussa :)

Tänää otettu kilpirauhas kokeet ja sydänkäyrä. Kolmelt lääkäri soittaa vastaukset. Lääkäri sano ettei ne hemo pikamittarit ole luotettavia, et saattaa heittää 20 yksikköä :O Toivottavasti selvii tää väsymyksen syy nii jaksais viikon päästä laitella uutta kotiaki :)

Joo voin sanoa että sormenpäästä otettu hb ei ole mulla koskaan pitäny paikkaansa, tuli todistettua viime kerralla taas; sormenpäästä - 104, verikokeessa- 92.

Takaisin