Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Iiiisaa, tuli yhteensä 16-18kg, en muista kumpiko. Hemoglobiini oli matalalla, mutta lähti nousuun raudalla. Ny ei tepsi mikään. Onneks vauva kasvaa kohdussa normaalisti, mutta multa Se kyllä imee kaikki mehut.

Pioni, paljonko sulla sit on se hb tällä hetkellä?
Ei se vaarallista oo jos pysyy yli satasessa ja pitäs korjaantua itestään edes hieman myöhemmin raskaudessa.
Sit kun alkaa keikkumaan 80-90 luokassa niin kyllä ne antaa rautaa suoneen jos ei muuten nouse.

Ok, voisiko olla jotain imeytymishäikkää suolistopuolella, keliakia?
En tosiaan tiedä ainuttakaan, joka ei olisi raskaudessa lihonut, ellei ole sitten laatannut synnärille asti :O
Muistan vaan kun työkamu puhui, että ensin laihtui, sit tippui hb ja alkoi väsymys.. Selvis että ainoastaan gluteeniton imeytyy hänellä :/
Eikö keliakia voi aiheuttaa jonkun tulehduksenkin suolistoon, ellen väärin muista ja siksi tiputtaa hb:a?
No, ehkä se on tosiaan nyt teillä päinvastainen raskaus menossa, jossa kiloja ei tule... :/

Mulla oli tänään se pelkopolikäynti. Olipa kiva että tuli synnärikin tutuks. En ollu koskaan aikasemmin käynykään Taysissa. No mutta siis pelkopolilla vaan istuttiin ja juteltiin. Kätilö oli tosi mukava ja se sano, että kyllä mun pelko on ihan aiheellinen, mutta se myös sano että ainakin ulkosesti vaikutan oikeen unelmasynnyttäjältä. No niin kai sitten. Näillä viikoilla ei kuulemma vielä pysty paljon mitään lupaamaan, mutta ainakin saan ajan synnytystapa-arvioon ja kätilö laitto mukaan suosituksen laajempaan lantion tutkimukseen, että saadaan sitten tarkat mitat. Lisäks kätilö lupas selvittää että voisinko mahdollisesti päästä normaalia aikasemmin sinne arvioon niin ei tarviis elää epätietosuudessa niin pitkään. Juteltiin myös monista muista asioista, käynnistysasioista, vauvan koosta, ruokavaliosta ja liikunnasta, synnytyskauhutarinoista ja virhetarjonnoista. Sain kyllä paljon hyödyllisiä vinkkejä, mutta edelleen elän epätietoisuudessa (vielä 2kk) :(

Hemoglobiini on 107. Eli ei nyt mitään tiputuksia tehdä, jos ei laske alle 100. Mutta ärsyttävää on se, että se on ollut tuo jo 4kk raudan syömisistä huolimatta. Joten tuskin siitä nyt kauheesti nousee. Mitä olisikaan ilman rautaa...
Hyvin jaksan tehdä töitä, vaikka kyllä puuskuttaa ja sydän hakkaa ohimoissa asti.
Olis vaan kiva kun sais arvot nousemaan ennen synnytystä, kun siinäkin sit verta menee.
Tuntuu että syön kuin hevonen. Annokset on semmosia kukkurallisia lautasellisia, mutta ei näy missään. Kai ne valuu vaan mun läpi! Esikoista odottaessa jouduin rajoittamaan syömisiä, kun painoa tuli liiankin nopeasti. Tää on kyllä ihan hassua!

Hymykuoppa, en usko että kukaan menee synnyttämään pelkäämättä. Se on asia jota ei voi itse hallita! Sehän on pelottavaa! Toivottavasti sait pelkopolilla luottoa henkilökuntaan ja heidän ammattitaitoonsa, että olet hyvissä käsissä. Itselläni ainakin oli todella turvallinen olo synnyttäessä, luotin kätilöihin täysin. Mulla oli sellainen diili, että jos synnytys pitkittyy saan sektion! :D
Lantio magneettikuvattiin ja kokoarviot oli tehty, niin tiesin että vauva mahtuu tulemaan. Se rauhoitti myös mieltä!
Sä pääset myös noihin ja varmasti auttaa käsittelemään asiaa!

Mä kotiuduin just ekalta neuvolalääkäriltä. Maha kasvaa keskikäyrällä ym. kaikki vauvalla ok. Yllätys oli se, että mulla onki kuulemma napakat lantionpohjalihakset, et harrastaksmä jotain liikuntaa :eek: Ööö, fyssa sano sillon joskus et mul on heikot ja mulle tehtiin se RR-mittaritestikin mistä olen kertonutkin.. Olihan tässä kyllä parin vuoden ratsastusharrastus välissä, et sekös on paikat kiinteyttäny. No mut hyvä mieli tuli joka tapauksessa :) Mun häpyluu törröttää(?) kuulemma sillai, et saatan päätyä synnytystapa-arvioon. Siskon esikoinen synty sektiolla, et voipi mullaki olla tässä jotain rakenteellista ongelmaa. Asiaa tukitaan sitten 34 vkolla, et onks vauvan pää asettunu ym. Salaa jotenki jopa toivon sektion mahdollisuutta, kun synnytys luonnollisesti tällasta ekakertalaista jänskättää :grin

Neuvolassa käyty. Itkee tihrustin tätä voimattomuutta.. Loppuviikko saikkua ja pitäs vaan antaa itselleen periksi eikä stressais siitä, ettei jaksa. Mut miun on vaikee olla stressaamatta siitä, kun en jaksa enkä voi mitään. Ko oon aina ollut toimelias ja toodella ahkera. Ja sit toi muutto, argh! Haluisin, et se ois ohi jo! Stressaan siitä iha julmetusti ja sitten stressaan porukoiden asioista, äitin terveys epäselvä ja isän asiat on muute retuperällä, kiitos vakuutusyhtiön ja mies menee kans tähystykseen koha aika tulis..

Hemppa 108 tammikuun alussa ja tänään 117 ei siis hiveesti oo noussu tupla-annoksillakaa.. Pe sitten neuvola lääkäri kattoo minuu tarkemmin, kun anemian oireet on selkeet ja vahvat, mut hemppa ei oo anemian puolella. Verikokeita sit ilmeisesti kattoo epäili neukku..

Ja taas vaihtu neuvolatäti, voihan vee. Tää kiva lähtee jo pois :(

Palasin lääkärineuvolasta. Oli hyvällä tavalla mitäänsanomaton käynti, kun kaikki näyttää olevan kohdallaan. Lääkäri joutui vähän herättelemään nukkuvaa vauvaa, jotta saisi sen parempaan asentoon doppleria varten... sehän kimmastui ja alkoi pukitella päällään anturia.

Se tosin kummastuttaa, miten mun paino on noussut kuukaudessa NELJÄ kiloa, vaikka elän maailman terveellisintä elämää enkä edes kaipaa makeaa. Edellisen kuun aikana herkuttelin ja laiskottelin – ja paino ei noussut yhtään. Lääkärin mukaan tämä on ihan perus, aineenvaihdunta seuraa lapsen tarpeita. Ja labra on hidastellut Rh-vasta-aineseurannan kanssa, joten en saanut tietää siitä mitään.

HKI00550: mulla meni viikko noissa spr:n tuloksissa juurikin siksi, että sieltä löytyi jotain ja piti tehdä jatkomäärityksiä. Toivottavasti niissä ei ole mitään sun kohdalla!! Samoin näissä seurantanäytteissä kestää reilu viikko. Tosin se viivästys voi sit johtua myös, jos näytteen lähettämisessä on kestänyt.

Mulla oli äitipolikäynti. Vauvan sydän ultrattiin tarkkaan + muita rakenteita ja kaikki näyttää hyvältä. :) Vauveli on reilut 1400g ja kasvaa keskikäyrällä. Seurannat jatkuu raskausdiabeteksen, raskausmyrkytystaustan sekä vasta-aineiden osalta sitten sen mukaan, miten nää oirehtii, mut viim. kuukauden päästä olis taas käynti. Mutta juuri nyt tällä hetkellä kaikki on hyvin, vauva voi hyvin ja minä olen tyytyväinen. :dance008

Eilen oli eka perhevalmennuskerta,tosi mukava se oli,harmi vaan kun mies ei töiltään päässyt mukaan. Loppukuun synnytysvalmennukseen sitten sen on tultava mukaan.

Tänään oli sokerirasitus. :eek: Eihän se todellakaan ollut mukavaa. Sen makean vadelmanmakuisen litkun jälkeen meni puoli tuntia ja sitten tuli oksettava olo ja alkoi heikottaa niin että oli pakko hetkeks päästä makuulleen. Onneksi mulla ei sentään veren ottaminen tee huonoa. Aika siellä meni loppujen lopuksi yllättävän nopeasti. Täytyy toivoa että tulokset on hyvät!!

Lääkärineuvola takana. Helpottava tietää että paikat on kiinni ja kaikki ok. Muuta lääkäri ei sitten kommentoinut, hymyili ja huokaili vain. o_O

Nyt itse tiirasin että mitä korttiin oli kirjattu. Sf-mitta on pompannut keskikäyrän alta reilusti yläpuolelle mutta varmaan niin kauan kuin pysyy tuon kaikista ylimmän käppyrän alla niin eikai ole aihetta ihmetykseen. Sykkeet samat kuin viimeksi eli 135. Niin lyhyen aikaa niitä kyllä kuunteli että epäilytti että kopsasiko tuloksen vaan terkan viime merkinnästä.

Terkka sanoi että lääkärillä käytäisiin niitä voimavarajuttuja ja tehty lisää terveysselvitystä muttei sellaisesta puhettakaan. Lätinöiden väliin jäämiset ei haittaa yhtään. Lekurikäyntiin meni vartti, "pikaiseen" visiittiin terkalla ennen lääkäriä 25 min :grin

Terkalla poikkesin vaakalla (nousua melkein 4 kg ed. kertaan, tiesinkin, ei tullut moitteita), hb-mittauksessa (128) ja kerroin mitä kotona verenpainemittari näytti (120/75). Pissatikku näytti mun mielestä pro-kohdassa vihertyneeltä mutta terkka sanoi että ei ole väri muuttunut.

Jo on :O Tää meiän uusi ei kans merkinny mitään, kun käytiin ylimääräsellä käynnillä. Ei edes vilkassukaan korttiin. Rupes selittää kaiken uusiksi ihankuin eka neuvola ois ollu meillä jne. Mut onneks se entinen kiva oli siinä läsnä niin sen kanssaha mie sain enempi itkultani puhuttua. Toivottavasti ny seuraavilla kerroilla merkkaisi myös korttiin!

Mitenkä on, oletteko ensimmäistä odottavat saaneet veloituksetta käynnin suuhygienistilla/hammaslääkärillä? Meillä neuvolassa kerrottiin tästä käytännöstä, ajatkin varasin ja molemmat käytiin.
Nyt sitten kuitenkin postilaatikkoon tipahti lasku käynneistä, kuulemma tooooooosi vanhaa tietoa että maksuttomia olisivat. Lupasivat antaa neuvolaan palautetta, että väärää tietoa jakavat.
Kohta loppuu hermo neuvolatädin sähläämisen takia!! :/

Ei todellakaa ollu maksutomia noi miun käynnit. Ois sietäny olla kyl maksuttomia kerran suorastaan pakottivat, eivät ole mitää halpaa touhua. Mut eipä onneksi ollut mitään vikaa suuvärkissä. :)

Ei mun käynti ainakaan ollu maksuton vaan sen normaalin parikymppiä se tais olla. Mutta ei mulle kyllä missään vaiheessa ilmasta käyntiä luvattukaan vaan itseasiassa neuvolassa taidettiin kertoa tarkalleen että käyntiä hammastarkastuksessa suositellaan, mutta maksaa sen normaalin käyntimaksun.

Joo ei meillekään maksuttomista oo kukaa puhunu, mut hirmusesti oli kyselyjä, et oliko maksuton.. Ilmeisesti ennen on varmaa ollukki maksuttomia noi raskauden ajan käynnit.

Takaisin