Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai oliko sitä "kokista" enemmän? Eipä siltä tuntunu. Sen kietas siinä aamujanoonsa menemään, mut ton paksun vadelmalitkun sai tosissaan nieleskellä että meni kaikki alas ja pysy siellä...

mun mielestä sitä sai lipittää kolmatta kupillista ja tätä vadelmaa on vajaat kaks mukia.

Meillä oli kokista eikä vadelmaa ja silti sai öklö olon. Mut mää oonki niin herkkä pyörtyilleen muutenkin :o

Moi! Terkut neuvolasta, sokerirasituksesta (viime viikolla) ja diabeteshoitajalta.. :confused: Eli eka arvo koholla rasituksessa, 5,6. Ihan perseestä, normiarvoilla se sais olla alle kuuden, mut meillä raskaana olevilla 5,3. No, sen seurauksena jouduin diabeteshoitajalle, joka oli onneksi armollinen mulle ja meinas, et voi hyvin olla et se on mun erittäin vahvaa sukurasitetta, et sokerit helpommin kohoaa. Toisaalta ei poissulkenut sitäkään, että rasitusta edeltävänä iltana vedin kauhat mätöt ku oli vieras ja sit ettei tuu paha olo. :oops:

Mut nyt sit mittaillaan, kolme ekaa arvoa tänään jo ottanut ja ovat olleet normaaleja.

Neuvolassa kertoivat, etten enää lääkärille siellä pääsekään kun ei oo lääkäreitä ja mulla on kuitenkin äitiyspolille kontrolliaika ensi viikolla selän suhteen ja sokereista saan ehkä toisen samanmoisen. Kunhan kertovat jossain kohtaa kohdunsuun tilanteen, että tiedän voinko vesijuoksennella vapaasti. Hb 111, pari pykälää nousua aiempaan.

Saatiin maaliskuulle pari perhevalmennusaikaa ja saadaan synnärillä käydä tutustumassa joku torstai, sitten kun itselle sopii. Sen sijoitamme varmaan maalis-huhtikuulle. +9 kg painoa neuvolan mukaan, omien mittausten mukaan +7,5 kg alkuun nähden, viikkotasolla oli sellainen 350 g kait. En jaksa tarkistaa neuvolakortista.

Neuvolatäti on hassuista hassuin, kysyi et onko mieheni ollut mukana kertaakaan ja vastasin, et joo, 3 x. Sitten se hiukan avatui mulle kollegastaan ja varmaan vaan sen vuoksi, että oon kuitenkin joskus ollut neuvolaharjoittelussa. Mä en käsitä, itse en koskaan kehtais.

Mitäsmuuta, hmm. Ei tul nyt mieleen.

Neuvolalääkäri oli tänään. Verenpaine ok,pissa ok, hemoglobiini hiukan laskenut,painoa tullut 3kg viime kerrasta,yhteensä kaikenkaikkiaan 8kg. Lääkärikäynnistä jäi vähän huono maku: ensin sitä piti odottaa puoli tuntia ja sitten se katsoi asiat tosi vauhdilla niin kuin se olisi halunnut mut äkkiä pois sieltä. Ja muutenkin se vaan hiljaa jotain puhua mumisi,ettei meinannut saada mitään selvää. o_O PÖH!

Sf-mitta oli 24cm,kohdunsuu oli kiinni ja ok,kohdun kaula 3cm. Lapsen syke 148. Mutta noita tietoja odotinkin.

Sitten multa otettiin pari purtiloa verta,josta katsotaan se veren vasta-aine muodostus ja sikiön veriryhmä,kun mulla on se miinusveri. On se ihmeellistä miten mun verestä näkee mikä on sikiön veriryhmä ja niin mun tuttu kätilökin vakuutteli että näin se on nykyään,kaikki kehittyy. o_O
Mikäli sikiön veri on eri kuin mun,mulle annetaan jossain vaiheessa (en nyt muista millä viikolla) vasta-ainelääke,joka ennen on annettu vasta synnytyksen jälkeen. Tällä pystytään kai ehkäisemään vasta-aoneiden muodostus ja mahdolliset lapsen verensiirrot ym. ongelmat.

Ensi viikon sokerirasitusta kauhulla odotellessa... mutta onneksi ensi viikolla on se 4D-ultrakin.

Mä olin kans sokrurasitusessa tänään :) Täytyy sanoa, et turhaan luulin et se ois jotain aivan kamalaa.. Aika meni aika nopeasti ja sen liemenki joi melko helposti. Hieman öklötti ja tuli sekava fiilis siit sokerista, mut sen mentyä ohi ei ollu mitään ylitsepääsemättömän nihkeetä oloa. Enemmän haittas se, et jännitin jo aamuyöstä niin etten nukkunu kunnol, ja IHAN TURHAAN :rolleyes: Nyt pohdin miten saisin ne tulokset helpoiten..

Juu turhaa muiden huonoista kokemuksista stressata. Ne on vaa kokemuksia :) Ja hyviä harvemmi kerrotaan..

Joo kyllä vähän vääristyny kuva oli ku menin sinne.. Tulokset tuli äsken ja läpi meni :) Mutta..ensimmäinen arvo oli 5,2(kun raja on 5,3), mähän pidin vaan 10h paaston ja sillä kuulemma voi olla vaikutusta. Eli jos siis haluaa läpästä kokeen "varmasti", ni suosittelisin, ettei leiki tolla 10h paastolla, niin hilkulla nyt oli. Huslabin ohjekirja sanoo et sokrurasituksen paasto on 12h ja suluissa puhutaan hyväksyttävästä vaihteluvälistä joka on 10-14h. Muut arvot mulla oli kuulemma kuiteski erittäin hyvät, toka arvo 6 pilkku jotain jne :)

Nyt on sitten se 4D koettu :). Oli mukavaa, kiva ja asiantuntevan oloinen lääkäri ja vielä parempaa; sillä oli ihan pelkästään hyviä uutisia <3.
Jälkeenpäin mies pohti lääkärin tuntipalkkaa, et aika hyvä tulee noilla hinnoilla, ja mä totesin siihen että sehän on sellanen melko kallis päähäntaputtelu, että kaikki on hyvin. Kuitenkin mehän mentiin osittain siksi kun ultria ei ainakaan meille olla kahta enempää järjestämässä ja se on musta tosi vähän. Kuulemma muualla järjestetään ultria ihan tosi paljon enemmän ku täällä Suomessa. Uskon että odottajan mielenterveyden kannalta vois olla hyvä vähän lisätä :D.
Niitä rakenteita saatiin tarkasti katsoa uudestaan, eikä mitään erikoista löytynyt. Meidän vaavi oli myös aika linssilude, joten naamakuvia tuli ihan kunnon läjä :). Painoarvio oli reilu 3,5kg viikolle 40, jollen ala kasvattaa sitä liikaa loppuraskauden aikana... lääkäri piti kunnon palopuheen siitä miten helppoa on synnyttää alle nelikiloinen, et siinä sitä tavoitetta... mut pentele ku lähipiirissä oikeestaan kaikilla menny pari viikkoa yli lasketun ajan ni sehän ehtii siin ajassa kasvaa vaikka kuinka.

On siinä 4D:n hinnassa aika monta muutakin osasta kun lääkärin tuntipalkka :) tai ainakin sillon oli kun mä vielä niitä laskuja hoitelin työkseni. Mutta oon ihan samaa mieltä että 2 ultraa on tosi vähän, itekin kävisin mielellään vielä kolmannessa jos siihen vaan olis varaa!

Meillä oli tänään kontrolli käynti ultrassa kun rakenneultrassa vauvan toinen munuaisallas näytti hetkittäin hieman laajentuneelta. Kaikki oli nyt kuitenkin ihan normaalin näköistä joten ei syytä huoleen. Harmitti vaan kun lääkäri vain nopeasti katsoi munuaisen läpi eikä sitten ultrannut muuten tarkemmin. Olisi ollut kiva saada vähän tämän hetkistä painoarviota yms. Ja tuon käynnin vuoksi minulle ei varattu neuvolalääkäriä kun sanoivat että ultran yhteydessä hoituu sitten sekin. Mutta ei tuolla mitään sisätutkimustakaan tehty ja tarkastettu kohdunsuun tilannetta. Pitää ehkä kysäistä neuvolasta olisiko se erillinen neuvolalääkärikäynti kuitenkin hyvä kun ei tuon tarkemmin nyt tutkittu.

No onneksi sarava ei ollut mitään hätää vauvalla! :)

Luin eilen useamman tutkimuksen, jossa todettiin että jos oli ennen raskautta treenannut ja liikkunut keskivertoa enemmän, niin luultavasti ne lihosivat nopeasti ja keräsivät eniten kiloja, jos treeniin tuli tauko!
Siinähän se sitten selvisikin tämä nesteen kertyminen!
Jos vielä joskus tulen raskaaksi, niin mulla on alusta alkaen viikkotreeniohjeet, kerta mun keho haalii sitä vararavintoa..

Ei siinä muuta, mutta se heijastuu myös henkiseen puoleen, kunnon ylipaino siis, tuskin kukaan tuntee oloaan hyväksi, jos saa kiloja 20-30... Eikä mulla ole varaa sairastua mihinkään masikseen, sen verta suuri porukka pyöritettävänä täällä :)

Viikkoja 27. Neuvolassa kaikki muuten ok, mutta se hemoglobiini oli kääntyny taas laskuun, vaikka rautaa on syöty lokakuusta asti. En tiedä mikä on, kun tuntuu ettei muhun nyt imeydy mikään. Painoa ei ole tullut yhtään lisää viimekerrasta. Koko raskausaikana on tullut 5kg.
Kai tästä pitäis olla onnellinen, mutta ihmetyttää. On tää raskaus vaan ihan erilainen kuin esikoisesta.

Huomenna neuvolaan kattomaan hemppa.. Ja saikkua saamaan. Uupuneisuus ei oo kivasta...

Mulla olisi huomenna sokerirasitus koe..yök jo valmiiksi! Viime yönä joutui taas esikoisen kans aamuyöllä valvoo ja aamulla sekä edelleenkin olo sen mukainen,etoo .. voi kunpa ens yön sais vaan nukkuu hyvin!

Tänään oli taas neuvola..5 kiloo on tullu nyt raskauden aikana painoo lisää, ihmeen vähä siihennähden et syön paljo enemmä nykyään.. Ja nyt sain lähetteen siihen sokerirasitukseenkin, joten maanantaiaamuna mennää litkua juomaan..mitenkähän vaan selviän siitä paastosta, kun koko ajan nälkä :D

Takaisin