Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun vauvan rakenneultrassa kans "tukkaa" tai ainaski kummaa väreilyä just hiusten alueella :)

Eikös noilla viikoilla vauvan iho ole sen karvanukan peitossa. Keskosena syntyvilläkin on ihan semmonen vaalea karvoitus iholla, joka häipyy muutamia viikkoja ennen laskettua.

Mäkun olin kalju 1vuotiaana ja miehellä oli tukka olkapäille 1vuotiaana :) aina ei mee onnenlahjat tasan :-D kuvitellaan, että se siinä kuvassa oli tukkaa 8)

Mun pojalla oli mieletön fleda, samoin mulla.. Mies oli kalju ja tyttönsäkin..
Omg, saanko mie Juice Leskisen?? :D

Neuvolalääkäri takana. Sokerirasitus ok. Vasta-aineita löytynyt verikokeessa, ja jatkotutkimuksia seuraa verikokeiden muodossa. Eli olen rh- ja vauva todennäköisesti +, ja nyt mun veri on alkanut tehdä vasta-aineita vauvan verta kohtaan, mutta sitä selvitellään vielä. Proteiinit plussalla, RR ok. Kotiin stixejä ja RR mittari.

Juuri tätä kaipasinkin. Että tämä raskausaika alkaa mennä nyt perseelleen, kun kolmen viikon päästä olis pojan sydänleikkaus. :sad001

No, sain saikkua äippäloman alkuun asti selän takia, joten jotain hyvääkin oli neukkukäynnistä. (paitsi että unohdin kysyä sitä lähetettä sterilisaatioon, kun tuli muita murheita) Niin, ja vauva voi hyvin, ainakin ulkoisten mittausten perusteella.

3. neuvolakäynti tehty. Ainut poikkeavuus oli proteiini pissassa, mut sitäkin oli vaan heikko+. Th epäili sen johtuvan yön jälkeisestä vahvasta pissasta. Oli munkin silmään melko tummaa, vaikka olin jo aamupisulla käyny.

RR nyt on tota kastematosarjaa 102/58 ja olin siis just hetki sitten kauheella kiireellä repiny auton irti lämmityksestä, polkenu sen käyntiin, parkkeerannu ja kipittäny neuvolaan toinen lapsi käsipuolessa ja toinen kainalossa, riisunu niiden ulkovaatteet ja omat ja käyny siellä pissalla. Et ei oteta turhia paineita :) Painoa tullu 600g/vko (tästä ei mitään mainintaa), Hb 122 (ilman mitään lisärautoja joita mulle tuputettiin jo ekassa neuvolassa), vauvan syke 146 ja kohtu kasvaa keskikäyrällä. Uus sokerirasitus tosiaan sitten jos jotakin erikoista alkaa ilmenemään. Raskaustodistuksen sain. Seuraava käynti lääkärille 5vkon päästä.

En muista oliko tosta uimisesta puhetta. Kysyin th:n mielipiteen ja hän sano, et rv 36 asti vois huoletta käydä uimassa jos ei erikoista ole. Sen jälkeen voi limatulppa alkaa liukenemaan/vähenemään ja se sitten yllätys yllätys lisää infektioriskiä.

Pitääkin laittaa isäntä kysymään tota lähetettä sterilisaatioon omasta työterveydestään ku sillä oli just joku kausitarkastus tulossa.

Voi Röppö! Toivotaan ettei nyt pahene mikään sulla! Voimia!

Viime raskaudessa uin rv 36 asti, sitten vaan pyöräilin :) En olisi uskaltanut pidempään uida, enkä kyllä nytkään..
Meillä synnyttäneillähän on ulkoinen kohdun suu kokoajan auki, joten jos se alkaa aukeamaan sisältä niin eiks sinne pääse vielä helpommin uimahallin pöpöt, hui!

Minäkin lähetän röpölle voimia sylin täydeltä! Ei todellakaan anneta nyt röpölle helppoa odotusta, vaan koetellaan kyllä ihan liikaa! Koeta jaksaa.

Kiitti kaikille, ihana kun saa täälläkin purkaa näitä hankaluuksia! :love2

Pomo sanoi eilen mulle, kun kävin töissä kertomassa tilanteen, että vahvat ihmiset saa enemmän kannettavakseen. Menin vähän hämilleen, kun en ole ajatellut itseäni mitenkään vahvaksi, mutta paljonhan tässä on ollut viimeisen vuoden sisällä, eikä helpotusta näy.

Eniten mietityttää vauvan stressitasot, kun itsellä on nyt huolta niin monesta asiasta. Mutta täytyy vaan yrittää pitää ajatukset hyvinä kaikesta huolimatta. Onneks nää muksut täällä kotona pitää mielen aika arkisissa asioissa, ettei pääse päivän aikana niin hirveesti pohtimaan kaikkea. Mut öistä ei parane edes mainita...

Hurjaa kyytiä kyllä saatte nyt Röppö- paljon voimia täältäkin suunnalta. Pomosi sanat oli kyllä varsin osuvat, ja vaikkei niin vahvalta nyt tuntuiskaan, niin melkoiset voimavarat sä noilla vastoinkäymisillä rakennat! Ne virheet ja vaikeudethan elämässä kasvattaa, ei se helppo elämä.. ja kasvamisen voi ajatella olevan oleellinen osa tätä elämän kulkua!
Kummasti niitä vauvoja syntyy ja selviää sodissa ja katastrofialueillakin- älä murehdi stressisi vaikutusta, keskity vaan täysillä sen sydänpotilaan hoivaamiseen!
Miten tuota vasta-aineiden muodostumista "hoidetaan"?

Kyllä, vaikeudet kasvattaa! Mutta kun on huoli omasta lapsesta, ei mikään sana varmasti pelasta pelolta..
Voin vaan kuvitella miten Röppöä huolettaa! Paljon voimia ja toivoa tuleville ajoille!

lambi: No nyt alkuun otetaan uudet verikokeet, et nähdään nouseeko ne kuinka kiivaasti ja suositus kai on et kuukauden välein otettais seurantanäyte. Nämä ei yleensä kai mitenkään hirveän radikaalisti etene. Vauvalle tästä on haittaa, kun mun veri tekee vasta-aineita vauvan verta vastaan, eli vauvalle voi kehittyä anemia ja sitä seurataan ultratutkimuksilla. Jos anemiaa alkaa ilmaantua ja mun verinäytteissä vasta-aineet nousee korkeiksi, niin vauva voidaan joutua synnyttämään aiemmin tai kohtuun voidaan antaa verensiirtoja ja vauva tarvii sit synnyttyään enempi hoivaa.

Ennenhän se on ollut varma nakki, et vauva menehtyy tällasissa tilanteissa, mut nykyään niin käy todella harvoin. Saattaa olla, että päästään pelkällä tiiviimmällä seurannalla raskaus onnellisesti loppuun ja vauva voi hyvin synnyttyään, tai sitten joku noista rankemmista vaihtoehdoista.

Seuraava vauva on taas sitten suuremmassa vaarassa, mut tämä nyt vaan vahvistaa sitä, että ei enää yhtään meille, kun alkaa olla näitä riskejä. Aiemmissa raskauksissa ei siis ole ollut vasta-aineita ja nytkin vasta tässä toisessa näytteessä näkyi kahta eri vasta-ainetta olevan. Joku tilasto oli, et vuosittain n. 250ltä äidiltä löytyy vasta-aineita raskausaikana, et ei mitenkään hirveän yleistä ole, jos vauvoja syntyy 55000 vuodessa. Ja alle 10 raskaudessa noista parista sadasta tarvitsee antaa verensiirtoja kohtuun.

Kyllä on nyt pienet todennäköisyydet teille pätkähtäneet kaikkiin noihin ongelmiin, ymmärtää hyvin nuo sterilisaatio-ajatuksetkin. Onko aiemmat lapset myös rh+? siis rh - lapsen kohdalla ei vasta-aineita kaiketi muodostuisi?
Verensiirto kohtuun kuulostaa hurjalta, mutta hyvä että jotain toimenpiteitä on olemassa jos tilanne siihen kehittyy.

Haluan vielä korostaa, etten missään nimessä halunnut vähätellä Röpön pelon tuntemuksia, yritin kannustaa positiivisessa mielessä (halaamaankaan ei pääse)- pakkohan siitä on pelottavasta tilanteesta kuitenkin jotenkin selvitä-pelko lamauttaa, ei auta eteenpäin..?. Itseä ainakin ajatus siitä että muutkin ovat selvinneet katastrofaalisista tilanteista, lohduttaa.

Positiivistahan Röpön tapauksessa on ainakin se, että asia on nyt tiedostettu ja sitä seurataan. Aiemmin jossakin olen maininnutkin, että anopilla oli noita vasta-aineita kahdessa raskaudessaan, joita tosiaan seurattiin ja tehtiinkö ihan joku verensiirtokin (tosin en ole ihan varma äidille vai vauvalle... o_O). Pointtini on, että noista ajoista on kulunut nyt yli 20 vuotta ja nuo lapsetkin syntyivät terveinä ja onhan terveydenhuolto kehittynyt tuossa ajassa huimasti. Joten voimia vaan roppakaupalla täältäkin suunnalta.

Neuvolalääkäri takana. Kohdunkaula oli hyvä, pikkumies jumppaili ja sydämen syke oli 140. Proteinia oli pissa +/-, lääkäri sanoi ettei lähe laittaa ees labraan lähetettä ku verenpaine oli hyvä ja sitä proteinia oli niin vähän. Kohdunpohjan korkeus menee edelleen yläkäyrällä ja lääkäri sanoi et seuraavast lääkärikäynnist laitetaan lähete synnytystapa-arvioon. Kysyin mun ranteest ku se on superkipee ni kuulemma nivelet löystynyt ja mitään ei voi tehdä muuta ku tukea ja tarvittaes saikulle jos tuntuu ettei pysty töissä lapsia nostaa. Atooppiseen ihottumaan käski käyttää kerran viikos kortisoonirasvaa ja muuten "kylpemään" perusvoiteessa. Sokerirasituksen tulokset oli kaikki hyvät.

Olipa ihana yllätys, että lääkärikäynnillä ultrattiin! Mies sano, et poitsulla ois miu nenä.. Oi poika rukkaa jos miun kasvon piirteet saa, toivottavasti leuka ois isältä :p

Kaikki on niinku pittää! Tosi nopea käynti siis :)

Paitsi ultrakuvia ei saatu ny täl kertaa :(

lambi: Oot ihan oikeassa, että paljon on hyviä lopputuloksia rankoista olosuhteista huolimatta ja tais joku juutalainen synnyttää vauvansa keskitysleirilläkin (joskus jonkun dokumentin katsonut), että toki asiat pitää pitää oikeassa mittakaavassa, etteivät kasva ihan mahdottomiksi peikoiksi ja möröiksi. :)

Ja oon tyytyväinen siihen, millaista tukea omassa neuvolassani saan ja miten asiat on hoidossa. Tiedän olevani hyvissä käsissä ja että koko tää meidän perheen tilanne otetaan huomioon näiden asioiden hoidossa. Ja tosiaan tietämys, tutkimus ja hoito näissä vasta-aine systeemeissä on ihan huippuluokkaa nykyisin.

Jenskuli ja muut myös: 4D nyt käytynä. Oli oikein mukava heppu se Savonlahti. Oltiin sisällä yli 40 min vaikka oli puolen tunnin aika, joten seuraavat joutuivat odottelemaan ja kuuntelemaan kun meidän vauvelin sydänäänet sykkis. Meidän sopusuhtainen tyttövauveli siellä piilotteli kasvojaan jaloilla ja käsillään. :love7 Paino oli 1055 g ja painoarvio 3,6 kg. Olihan käynti kallis ja mä en ois välttämättä mennyt ellei mies ois halunnut, mutta nyt tiedetään sukupuoli ja käytiin ostelemassa vaikka kuinka paljon tyttömäisempiä vaatteita kun ennen oli muutama neutraali.

Takaisin