Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kolmas neuvola takana ja muuten kaikki ok, mutta sikiön syke vaihteli 115-160 ja oli sellainen epätasainen (kuin jättäisi lyöntejä välistä jne), onko teillä muilla kokemuksia tälläisestä?

neuvolantäti haki kätilönkin paikalle kuuntelemaan ja kätilö sitten kehoitti soittamaan kätilöopistolle ja sieltä eivät kuitenkaan sanoneet mitään että pitäis tutkia tarkemmin tms... itseäni jäi kuitenkin mietityttämään tämä asia.

Kuulostele Minnka omaa vointias ja tuntemuksias (älä kuitenkaan hysteerisesti rupee kaikkea kyttäämään) ja jos tuntuu et kaikki ei oo kohillaan ni sitten yhteyttä äitipolille tms. ni voivat asiaa tarkistella.

Täällä on tasan yks lääkärikäynti rutiinisti rvkolla 28. Mahollisesti muuttuu ku uudet suositukset tuli vuodenvaihteessa (siel vissiin suositus kahesta lääkärikäynnistä), mut eipä mua kyllä kiinnosta uudestaan lääkärin kopeloitavaksi mennä jos ei erikoista ole. Kahesta ekasta täällä oli vaan alkuraskaudessa lääkäri joka oli kyllä niin turha ku olla voi.

Mun pitäis mennä uudestaan sokerirasitukseen ton sukurasitteeni vuoksi, mutta koska kaikki arvot tässä raskaudessa ja aiemmissa on ollu selvästi alle rajojen ni käytetään maalaisjärkeä. Eli jos vauva vaikuttaa kasvavan reippaasti, pissassa on sokeria tai joskus tehtävissä sormenpäästä otettavissa arvoissa on heittoa ni sitten uusitaan toi rasitus. Tämä järjestely sopii mulle paremmin ku hyvin :wink

Minä kans tein neuvolassa selväksi etten uudelleen mene, neuvolatäti vaan tuumas että katsotaan mitä lääkäri sanoo :) Sanokoon mitä tahtoo, mutta uudelleen en mene. Kuitenkin nyt arvot olivat 4.2 5.5 ja 4.6.. Että jos olisi ollut lähellä raja-arvoja ymmärtäisin. tietenkin ainahan viikkojen edetessä voi tapahtua vaikka ja mitä :)

Mua ihmetyttää miten paljon noita sokerirasituksia tehdään. Tuntuu, et me kaikki juostaan niissä. Käsittääkseni ainakin ennen se tehtiin vain jos oli reilusti ylipainoa tai oireita sellaiseen esim. Pissassa valkuaista. Nyt tuntuu, et jos on yli 30 v. Se tehdään automaattisesti. Aikamoista yhteiskunnan rahojen tuhlausta...

Tampereella tehään kaikille yli 25 odottajille sokerirasitus. Ei mullakaan mitään muuta syytä sille rasitukselle oo kun 26v ikä. Ei oo suvussa kellään diabetesta ja alipainoa itelläni ennemmin kun ylipainoa. On mullakin vähän sellanen fiilis että turhaa hommaa...olis vaikka mieluummin yks ylimääränen ultra :D

Omalla kohalla ymmärsin sen ekan sokerirasituksen, koska vähän on ylipainoa, mutta tätä tokaa sokerirasitusta en ymmärrä. Missään neuvolakäynneillä ei oo pissatestissä sokeria näkynyt yms. No kai sekin on jonkun "viisaan" keksintö. Hyvähän se on, että seulotaan ettei tuu ylläripylläreitä, mutta eiks niit seulontoi vois tehä jos siihen näkyy jotain merkkejä et olis sokeria paljonkin elimistössä..

Useinhan se eka seulonta nimenomaan on "turha" jos on ollakseen, siks jos ei oo erityisriskiä ei ensimmäistä seulaa tehdä vaan laitetaan vasta tähän toiseen. Koska siinä vasta näkyy ne raskauden tekemät muutokset ellei ole erityistä herkkyyttä sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin (kuten se ylipaino tai sukurasite).

Valtakunnallinen suositus on, että laitetaan KAIKKI sokerirasitukseen ennen viimeisen kolmanneksen alkua - paitsi jos on erityistekijöitä jotka suojaa ja silloinkin on suositus, että kaikki laitettais, erityistekijöillä vaan voidaan halutessaan jättää rasitus tekemättä (suojaavia tekijöitä oli alle 25 vuoden ikä ja normaalipainoinen ja mitä muita niitä oli käypä hoito oppaassa poissuljettu).

Mun raskaus niiiiin normaali. Oon kuullu 28384830303 kertaa sanan ok ja normaali :-D painoa tulee se 500g/vk. Tosin tänää seisoin toppavaatteissa vaa'alla 0___o. Syke, verenpaine jne normaalit!

Hemoglobiini oli viime kerralla rajamailla nyt sekin oli noussut 116sta 121, mikä voi johtua hyvästä ruokavaliosta. Hei tää ei ollu normaalia vaan harvinaista :-D

Tampereella vuodenvaihteessa tullut muutos, että enää yksi lääkärikäynti, joka oli jo:) ellei itse koe tarvetta toiselle, eipä sellasta tarvetta ole! :)

Eihän ttässä voi olla ku tyytyväinen, ku itse ajatteli alussa mitähän tässä saa kestää. :)

mimmma mulla on kyllä 3 lääkärikäyntiä + nää ylimääräset mitä oon käyny supistusten takia eli eipä taida muutos koskea kaikkia tampereilaisia :D aika ihmeellistä miten saman kaupungin sisälläkin voi olla eroja neuvolakäytännöissä...

No raskausdiabetes voi tulla yhtä hyvin hoikille ja normaalipainoisillekin, että ihan ok juttu seuloa se kaikilta.

Multa on seulottu ennen uusia ohjeistuksia lähinnä sukurasitteen takia, ja 1. ja 2. lasta odottaessa vain kerran piti käydä. Viime raskaudessa kävin kahdesti ja nyt kieltäydyin siitä ekasta ja kävin vasta nyt hiljan siinä. Mulla ei aiemmissa raskauksissa ole ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa, vaikka on sukurasite ja ylipainoakin. Jostain ohjeistuksesta luin, että vasta BMI 34 on ylipaino, minkä takia pitäs tehdä sokerirasitus kahdesti, mutta käytäntö taitaa olla, että jos on yhtään ylipainoa, niin se tehdään.

Mulla on kait 2 lääkäriä raskaanaollessa ja se 3. sitten jälkitarkastus.. Terkkakäynnit pyrin pitämään minimissä.

Noniin mulla on nyt sitten toinen lääkärineuvola takana. Eilisen sokerirasituksen tulokset sain ja ne oli kuulemma erittäin hyvät. Painoa tullu maltillisesti ( alusta n.9kg!! :D ) ja huomas kyllä että viimekäynnin painossa oli vähän jouluturvotusta kun nyt oli tullu vaan n. kilo lisää. Muutenkin vaikutti siltä että kaikki on hyvin ja arvot normaaleja. Pikkupallero majaili pylly alaspäin masun vasemmalla puolella ja sf-mitta oli pompannu 3 viikossa 6cm!! 26,5 arvolla ollaan nyt komeesti yläkäyrän yläpuolella ja tää tuleva mamma on jo ihan paniikissa kun pelkää jättiläisvauvaa!! Tässä vaiheessa paniikki on kuitenkin ihan turhaa ymmärrän sen ja ymmärrän senkin että kun kaks pitkää ihmistä saa vauvan niin ei se vauva vai olla mikään pienenpieni siro rimpula. Silti huolestuttaa :/ Sairaslomaa sain edelleen vaan viikon kerralla ja se turhauttaa niin että meinaan repiä hiukset päästä. B-lausunnon kirjottamista vältellään ilmeisesti viimeseen saakka, vaikka lääkärikin totes tänään että tuskin ne vaivat ainakaan helpottaa.

Jos jotain mukavaa pitää mainita niin lääkärin kanssa meni paljon mukavammin kun osasin odottaa ja supistuksista huolimatta kohdunsuu on edelleen kiinni :)

Mä olin tänään 3. neuvolakäynnillä. Muuton takia oli uus th, joka kerto et ens kerral hän ei sit enää ookaan, vaan taas tulee toinen tyyppi. Mulla on siis jo ollu 3 eri, ja next time on neljäs :grin No ei siinä mitään. Nyt sais laittaa Kela-hakemukset sisään, mut taidan vähän viivytellä, jospa jotenki sais sen uuden ä-pakkauksen (2013 on must kiva, mutku oon ostanu tyttövauvalle kaikkea muuta ku turkoosin ja auringonkeltasen kanssa mätsäävää). Olin lihonu taas kerran 750g viikossa, eli paino noussu alusta jo 13kg :eek: Sokrurasitus kolkuttaa ovella, aion soittaa labraan jospa sais sen johonki klo 11-12 ni ehkä selviän siitä hengissä. Virtsassa oli taas valkuaista, ja huomen sit poissuljetaan VTI. Voimavarakaavakkees puututtiin ainoastaan unettomuuteen. Vihdoinki siihen reagoitiin tän raskauden aikana sillai, et sain lähetteen neuvolapsykologille. Et jospa saisin jotain vinkkejä miten päästä tästä unettomuuspeikosta :)
Vauvan sydänäänet sai taas jotenki herkistymään :love7

Perhevalmennuksessa kävin eilen, ja aluks tuntu et kaikki muut on jotenki mua vanhempia(hah, olen 32v.) ja jotenki oli aika paljon, miten sen nyt sanois...juntteja...Mut olihan siel sit ihan kaikenlaisia tyyppejä, ehkäpä osalla oli työjakut päällä ja mul tuli siitä ittelleni jotenki pentuolo. Tuntu tosi hyvältä kun menin lähikauppaan sen jälkeen, ni yks äitykkä tuli sanomaan käsipäivää. Ehkä tämmöses on jonku uuden ystävyyden alku, kivaa :)

Täälläpäin myös riittää sokerirasitukseen menemiseen joutumisesta se, että ikää yli 25 v. Itellä ois edessä se kolmen viikon päästä. Toivon et saan ton 1,5v esikoisen jollekin hoitoon siksi aikaa, ettei tartte hänen perässä siel sokerirasituskokeen aikana juosta.. Mut jos en, ni eikait auta kun koittaa selvitä.. Ei ollut esikoisen odotusaikana raskausdiabetesta, eikä mun suvussa ole kellään diabetesta, mut silti pitää tonne kokeeseen taas mennä.. Kauheinta mun mielestä on se, että ei saa juoda ees vettä.. huoh..

Mietin, et oonko ainoo, jolla on tullu näin vähän painoa raskauden aikana, kun mulla kotivaakan eilisaamun punnituksen mukaan olis tähän mennessä paino noussu vasta noin 3.5kg?? Ja oon siis normaali painonen muuten.. Neuvola mulla on vasta maaliskuussa seuraavan kerran, viimeisin oli kolmisen vko sitten.. Mielestäni kyl syön tarpeeks, enkä oo paljon liikkumaan päässy selkävaivojen takia.. Nyt siis rv 22+4

Nii ja sf-mittaa ei ole viel kertaakaan mitattu.. Kai se sit mitataan, ku meen seuraavan kerran, mut sit on viikkoja jo melkeen 29..

Muokattu viimeksi:
Eipä tuota painoa mullekaan oo tullut kuin 2kg ja neukkutäti oli siitä vähän kauhuissaan viimeksi. Torstaina neuvola ja näkee että onko alkanut paino nousta yhtään enempää. Kotona vaa'alla käydessä painoa ois sen mukaan tullu semmoset rapiat 3kg yhteensä. Mut uskon edelleen että paino kyllä nousee kun lapsi kasvaa ja kaikki muukin siinä sivussa. Esikoisestakin paino nousi enemmän vasta vikalla kolmanneksella eikä mulla ollu turvotustakaan kun ihan viimesillä viikoilla lievästi :) Kyl tää tästä :)

Oii, sokrurasitukseen riittää siis 10 tuntia, luulin et oltava 12h. Varasin just ajan ja Helsingissä voi kokeen tehä 7.30-9.00 välillä. Mikä pelastus, siis saan syödä klo 23 asti. Miten voi tulla näin iloiseks näin pienestä asiasta, siis oikeesti pelkään niin paljon nälän aiheuttamaa närästystä ja siitä seuraavaa unetonta yötä. Alkuraskaudesta jääny trauma :)

Miulla painoa tullu 3,4 kg alusta, eikä sitä oo ihmetelty niin hyvässä kuin pahassakaan. Oma fiilis kyllä se, että painoo ois tullu enemmänkin kun kyllä toimiessa huomaa ettei ihan oo yhtä ketterä liikkeissään. Pari kuukautta eteenpäin ni varmast on notkee ku norsunpoika! :)

Ihme juttu! Hymykuoppa, onko teillä neuvolassa ultraäänilaite? Että ultraakon lääkäri kans:) meilläkun ei ole :/ ja alkaa tuntua, että muutenki vähä puheinen mamma, ei oikee kommentoi mitää muutakun ok kaikkeen :-D

Takaisin