Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie taas sain lähetteen heti ekalla käynnillä verikokeisiin ja piti käyä ite labrassa.

Ei miun tarvinnut ite kun punnita ja tietty pissiä purkkiin, muun hoiti neuvolatäti

Huh! Tänään oli niskapoimu-ultra ja kaikki oli paremmin kuin hyvin vauvelilla.. :D Turvotusta oli 1mm ja pikkunenvilli liikkui siellä aivan valtavasti. :) Oon vähän pelänny jos ei kaikki menekään aivan niin hyvin kuin toivoo, koska jotenkin tuntuu että tämä raskaus lähti niin "varkain" käyntiin. Melkeen vois sanoa, että ei tarvinu kuin puhua toisen lapsen hommaamisesta, niin PAM ja mä olin jo raskaana. x) Mutta nyt kun näki sen selvästi ihmisen näköisen otuksen siellä pomppimassa ja riehumassa niin lupaan kyllä jo unohtaa turhat huolet ja keskittyä vaan nauttiin tästä raskausajasta. :) Ensimmäistä odottaessa oli koko ajan niin kova hinku päästä näkemään se vauva, että ne meni ne nauttimiset sitte siinä.
Sitte vähän asiasta poiketen... Tämä meidän 10kk neiti nukkuu kyllä ihan suht. hyvin yöt, mitä vaan kerran tai pari joutuu laittaan tutin suuhun, mutta itse kyllä herään pieneenkin äännähdykseen mitä hän sieltä päästelee. Ja nyt vielä on ruvennut tää raskaus vähän valvottaan yöllä. Pitää herätä pissalle kerran yössä ja sen jälkeen se unen saanti ei olekaan aivan niin helppoa. Mutta onneksi olen kotona vauvan kanssa niin saan ottaa päikkäreitä samalla kun hänkin ottaa. Viime raskausajan olin heti niin väsynyt, että työn teosta ei meinannut tulla yhtään mitään ja olinkin varmaan aika v**tumainen työkavereille, mutta jäinkin sitten 28rv:llä saikulle supistelun vuoksi. Se oli kyllä jotain aivan käsittämätöntä se väsymys. Monesti meinasin lyyä hanskat tiskiin ja sanoa että mä otan lopputilin ja häipyä.
Mutta tiistaina taas normi neuvolassa käynti, että sitä odotellessa! :D

Spiraali, otettiinko mittoja, saitko mitään kirjallista raporttia tai merkintöjä neuvolakorttiin? En mäkään mitään liikettä huomannu kun olin ultrassa 9+2 aikaan Paikallaan se möllötti tosin neuvolakorttiin lääkäri laittoi liikkeestä merkinnän "vähän". Mitta täsmäsi 9+1 kokoon eli oli ainakin kasvanut niinkuin pitää. Syke erottui hetkittäin, lääkäri oli kirjoittanut sieltä saamaani paperiin että tasainen syke. Neuvolakorttiin oli kirjoittanut sykkeestäkin "vähän" ja mä tietty panikoin jo että miksi vähän, miksei normaali.

Mullakin on kohta ultra ja neuvolassa on kuulemma iän ikuinen laite kanssa. Sillon on 9+3. Saa nähä onko tulkinnat samanlaisia, kun teillä ja näkyyks kunnolla mitää. Yksityisellä oli niin hieno laite et pikkukirppu näky kivasti jo 7+0.

Käytiin siis täysin epävirallisesti yhden lääkärin kanssa katselemassa muuten vaan. Sehän tässä kiukuttaakin että piti mennä. Selvisi vielä että se lääkäri ei osannut edes käyttää laitetta. Vaikka eipä se nyt niin monimutkainen vempele ole. Kiitos teille kannustavista viesteistä. Jos ei teilläkään ole selkeästi näkynyt liikkeitä tms.niin tämä jo helpottaa mun oloa. Taidan jättää ens viikon ultraamiset väliin ja odotella nyt "rauhallisesti" vaan sinne np-ultraan (8.11).

Miten joillakin voi olla ultra neuvolassa? Meillä on kaikki ultrat ja noi keskussairaalassa äitiyspolilla.. On tosiaa suuria eroja kuntien välillä. Tosin meillä on toi sairaala PALJON lähempänä ku neuvola, et ei minuu haittaa ja uudemmat laitteet varmasti mitä neuvolassa olisi, mut oishan se unelma, et yksi ja sama täti hoitas kaikki alusta lähtien joka tietäs kaiken ja ois perillä ettei kaikkea tarvitsis uudestaa kertoilla tms.

Mut tosi paljon eroja niinku ei meillä oo ku kaksi ultraa koko aikana ja yksi lääkäri. Toisin ku joillain on useempi käynti ultras ja lääkärillä. Kuntien budjettihan tämän kaiken määrää..

Äiti sano omasta ajastaan taas, et heillä on ollut jopa viisi ultrakäyntiä normaalisti ja kaverin isosiskollaki ollut 6 ultraa..

Money talks..

Last edited by a moderator:
No esim. täällä kun kunta yhdistyi isompaan niin vanhat kunnan röntgenlaitteet piti siirtää muualle hammashoitoon ja ultran piti mennä äitiysneuvolaan. No kunnalliselle työlle tuttuun tapaan ne oli siinä pihamaalla pari viikkoa ja ruostui sateessa pilalle... Mut monissa paikoissa niitä vanhempia ultralaitteita esim. on siirretty neuvolakäyttöön sitä mukaa kun saikulle on tullut uusia.

Itselläni on osunu niin hyvä zägä että meillä ultrataan joka kerta neuvolassa, laite vaan ei oo aivan niin hyvä kuin sairaalalla, mutta kyllä sillä nyt kaiken oleellisen näkee. Kun odotin esikoista niin meillä oli 3 lääkärikäyntiä, rv:llä 16, 28 ja 36. Joista tuo 36rv:n lääkäri oli synnytystapatutkimus, elikkä sinne ei tartte enää mun mennä. Muistaakseni th sanoi viime neuvolassa että uudelleen synnyttävänä minun ei ole pakko mennä nyt aikasilla viikoilla lääkärille tai sitten se oli niin että saan valita että meenkö nyt aikasemmin vai myöhemmin. Mikä on outoa, koska kelahan tarvitsee sen lääkärin todistuksen raskaudesta, oliko 4-5kk tienoilla ja jos menee myöhemmin niin mites sitte käy kaikkien tukien ja sen sellasten kans...? No kait siinä on jotain "järkeä" käytetty. :)

Nii muuten ei tullu ajatelleeks tuota tuki juttua. Mie haluun tehä sen hakemuksen tänä vuonna, koska viime vuotiset vuostulot oli paremmat, ku tänä vuonna, mie kerkeen just ja just olla sen tietyn määrän päiviä raskaana jollon sen saa tehdä ennen uutta vuotta. Toivottavast se menee niin eikä synnytystä edeltävän vuoden tuloista vaan site minä vuonna on hakenu niin sitä edellisen vuoden tulot huomioidaan.. Miulla on nimittäi lääkäri vast viikoilla 26-30..

Ei väliä milloin hakemuksen kirjoittaa, tuet lasketaan lasketusta ajasta kahden vuoden takaisten tulojen perusteella joka tapauksessa. Eli jos laskettu aika on 2014 huomioidaan vuoden 2012 tulot. Jos laskettua aikaa edeltävien 6 kuukauden tulot on sitä huomattavasti korkeammat voi hakea korotusta niiden perusteella.

Raskaustodistuksen saa jos on käynyt neuvolassa ennen 4. kuukauden loppua ja kun raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää (n. 5 kuukautta). Toki tukea kannattaa hakea aikaisin ni ei ainakaan veny, mutta ei kela sitä todistusta kuitenkaan tarvitse vielä silloin.

Neuvolassa tuli käytyä. Nyt viikkoja 9+4. Aikaa meni ihan 15min. Mitään papereita ei tarvinnu täyttää ku olen ilmeisemmin jo kanta-asiakas. Normimittaukset, joissa Hb ja verenpaine vähän alakanttiin. Ulta-aika saapuu sitten keskussairaalasta ja siellä käydään kaksi kertaa. Lääkäri tavataan yhden kerran, jos ei ihmeitä ole. Eipä täällä ollu ekassa raskaudessakaan mitään synnytystapatutkimusta. Kai ne aattelee, että jos ei alakautta tuu ni sit leikataan.... Lähetteen terkkari teki niihin perusverikokeisiin ja sokerirasitukseen. Niihin pitäs varata aika 12-16 viikoilla. Seulontaverikokeisiin en lähteny, ne olis ollu viikolla 10. Seuraava neuvola vasta 5.12.

Omasta koulutuksestani johtuen en kauheen syvällistä tietoa neuvolasta saa, mutta ainahan voi kysyä. Kertoo terkkarin ammattitaidosta, miten suhtautuu kysymyksiin ja lähteekö selvittämään itselle outoja asioita.

Sen todistuksen raskaudesta voi kirjottaa terkkarikin. KELA huomioi hakemuksessa viimesimmän verotuksen tiedot tuloista jos ei sitten toimita raskausaikaa edeltävän ajan tietoja.

Jospa mulle viimeinki joku vastais huomenna neuvolasta, kateellisena lukenu muiden hyvistä neuvola kokemuksista tähän mennessä... Itselle ei oo sähköpostiin tai puhelimitse viel vastattu. Ihme paikka kyllä!
Mulla on jo kunnon stressi tästä neuvola-asiasta kohta kun kavereilla ei oo ollu hyvää sanottavaa ja tähän mennessä omatka kokemukset ei ole hyviä. Asuispa jossain muulla :)

Mimi, etkö vois soittaa teiän kunnan vaihteeseen ja pyytään jonkun joka vastais neuvolasta jostai päin paikkakuntaa ja varais sitten muualle ajan, kun perustelee ettei saa omaan yhteyttä ollenkaan? Niin mie yrittäisin koitella. Eihä tollanen peli vetele :( Tai käy paikan päällä, että mitäs täällä laiskotellaa ku ei puhelimeen vastata eikä sähkösesti, et nyt se aika kiiiitooos! :dance008

Noniin! Eka kunnan ultra takana, pieni kirppu on vielä matkassa vahvasti!! :) Aivan ihanaa! Saatiin kaksi kuvaakin. Käsiä ja muita raajoja näkyi. Neuvolan ultralaite oli aika käkänen ja lääkäri oli hosuva, mut nähtiinpä jotain :) Kuukautisista laskettuna nyt olisi 9+3, mutta mitan mukaan 9+1 (n. 2cm), laskettua aikaa ei kuulemma muuteta silti.

:talk017

Multa yritettiin ottaa toista kertaa verikoetta, mutta se epäonnistui jälleen. Neuvolassa ei ole yhtä ainutta avoneulaa millä homma ois onnistunut. Ettäpä sillä lailla! Oli kiva nähdä pikkunen, mutta tätyy sanoo, että terkkari ja lääkärikäynti oli yhtä tyhjän kanssa. (Käynti oli laatuaan: Mikä oot ammatiltas ym. Johan mä oon kertonu tämmöset turhuudet ekalla neuvolakäynnillä.)

Ainiin, lisään tähän vielä sen, että jouduin pidättelemään 4h pissakoetta varten. Ei ollut helppoa, koska käyn nykyään 2h välein yöllä pissalla. Olipa helpotus päästä lorottamaan purkkiin!!! :D

Muokattu viimeksi:
Jee, vihdoinkin neuvolasta otettiin yhteyttä! Ilmeisesti mun oma terveydenhoitaja on ollu jo muutaman viikon sairaslomalla, joten nyt sain sitte huomiselle ajan jollekkin sijaiselle, kun ei vieläkä tiedetä koska oma terkka tulee takasin.
Noh, onhan se kiva päästä nyt käymään siellä ekaa kertaa, mutta ei niin kiva kun joutuu sit uudestaan tutustumaan toiseen hoitajaan ja kertomaan samat asiat joskus myöhemmin, olis ollu kiva tavata se oma terkka ekalla kerralla.....

Kyllä ne pahotteli kun ei oltu aiemmmin vastattu mulle, kuulema pari muutakin ihmistä sairaslomalla, ja hirveä kiire siellä. Hmmh.

No huomen näkee millanen paikka se sit oikein on!

2. Neuvola käyty. Sydänääniä kuunneltiin, mä en kuullu mutta täti sano että kuulu kyllä ajoittain. Oli kuulemma hyvin liikkuvainen tyyppi. Pissa ja muut testit ok, painoa tullu kilo kuukauden takaiseen. Hemoglobiini laskenut melko paljon eli siitä varmaan johtuu tää hillitön väsymys. Perjantaina ultra, JÄNNITTÄÄ!

Mulla oli eilen ensimmäinen neuvola. Nt-ultra on 12.11 ja lääkärille aika 12.12. Aika harvassa on käynnit.. kyllä mä jotenkin odotin, että useammin pääsisi juttelemaan yms.

Mulla oli tänään eka lääkärikäynti ja samassa yhteydessä toka käynti terveydenhoitajalla. Kaikin puolin epämiellyttävää. Ärsyttää.
Aikataulut ei pitäny paikkaansa, kaikilla tuntu olevan kiire, kukaan ei ehtiny jutteleen eikä tuntunu ymmärtävän mitä halusin sanoa. On kyllä ihan paska fiilis. Terveydenhoitaja ei ollu oma hoitaja. Lääkäri oli vähän omituinen. Sisätutkimus oli epämukava ja lääkäri kovakouranen. Äh. Ainoo positiivinen asia oli sydänäänet <3 Pikkupallero vaikutti yhtä vilkkaalta kun ultrassakin ja syke oli 154!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Miulla ois huomenna ensimmäinen virallinen ultra. Kumpa menis tää päivä nopsaan.. Nää kaksi viikkoa on olleet yksiä kituhetkiä.. Toivottavasti ois viel kaikki hyvin.. Ainakin pari viikkoa sitten ultras kaikki oli hyvin, kun kävin mahakipujen takia aiemmin.

Takaisin