Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En tiedä onko sappivaivaa, suolivaivaa vai mitä??? Puuvillaset hanskat kiristi aamulla, kun sormet on niin turvoksissa. :sad001

Neuvolassa käyty, Rv 33+2 Paino +500g 3 viikossa, pissa puhdas, Sf mitta oli 32cm, verenpaineet 111/62 ja vauveli edelleen RT:ssä ja sydän löi 148+ tahdilla :) Kaikki oli hyvin siis. Muutama viikko ja olisi viimeinen lääkäri käynti, sekä saan lähetteen synnytystapa arvioon. Näin ne viikot kuluu.. Ei voi ymmärtää että viimeisiä viikkoja viedään ja vauva voi syntyä hetkenä minä hyvänsä.

No nyt oli tuo seuranta käyrä ja pääsin onneksi kotiin takaisin ! Kamat oli kaikki mukana kyllä jos joutus jäämään ja lähellä olikin o_O Taas alkuun käyrä tosi heikkoo ja huonoo. Puolisen tuntia kuunneltu ja kätilö jo kävi sanomas et katotaan viel hetki ja sit lääkäri varmaan kattoo ultralla ja jäät varmaan sit seurantaan. Olin jo sillee et voi PASKA et taasko jään tänne yökyläilee :sad001 Sit alko liikehdintä mun masus :) Ja veti tosi hienon käyrän loppu puol tuntiseks et lääkäri totes et kyllä tolla käyrällä kotiin pääsee :) Mut edelleen tilanne on "normaalin rajamailla" mitähän tämä sitten mahtaa tarkoittaa ? o_O Ei nyt vielä tiedä onko asiat huonosti vai hyvin :confused: Tosi stressaavaa ! Ja maanantaina ois sit taas ultra :confused:

Mulla oli lääkärineuvola ja kaikki kunnossa. Paikat kiinni ja tyyppi pää alaspäin. En kyllä tajua miten sen voi erottaa pikaisella hipaisulla alavatsalta mutta kai sen ammattilainen osaa. (ihan samassa asennossa se on kyllä tuntunut olevan jo pitkään ja viimeksi terkka ei saanut kuitenkaan mitään tolkkua sen asemoinnista). Sf oli 32 cm. Sydänäänet oli kuulemma hyvät mutta sykkeitä ei merkattu.

Paino on kyllä noussu hurjasti, mutta siihen ehkä osa syy se että söin aamuyöllä nälkääni 4 kupillista muroja (ne on hapankorppujen lisäksi toinen perkeleen keksintö) ja ummetus vaivannu monta päivää. Näytti meinaan kotivaakakin tänään kilon enemmän kuin eilen aamulla.

Nyt loppu karkkien syöminen... Syksyllä ei tullu painoa juuri ollenkaan mut nyt... EI onnistu! Rauta 123, enmmän kuin koko raskauden aikana. Go Obsidan go! Kohdunpohjan korkeus 29 ja mennään kivasti käyrällä. Edelleen pää alaspäin. Hikkahan siellä nytkin tuntuu. Taitaa aika hyvin viihtyä niin ja hyvä! Verenpaine ja pissa ok.

Varattiin seuraavat ajat ihan paria viimistä viikkoa lukuunottamatta. Mahtavaa! Ja seuraavaksi vuorossa lääkäri+terveydenhoitaja. O-dot-te-lu-a.... Blaaah...

Mä sain lähetteen äippäpolille! :smiley-bounce022

Olen oikeasti siis onnellinen siitä, lähete tuli edelleen käyrien yli menevän sf-mitan takia. Mä olen ollut tosi huolissaan tästä vauvan koosta ja on ihanaa, että se tarkastetaan. Toivottavasti arvio sitten myös pitää paikkansa, nimittäin mun äidille oli luvattu kolmekiloinen, syntymäpainoni oli just alle 5 kiloa...

Saitko Cedju kuinka helposti ton lähetteen ja millä viikolla ne tekee sen arvion? Itse kans haaveilen tosta ku tosissaan mullakin menee yläkäyrällä ja oon aika paniikissa asian suhteen. Ei oo tänään ees tullu soittoa sokerirasituksen tuloksista. Eikös tämä tarkoita sitä, että arvot olivat ihan hyvät? Vai kuinka nopeesti ne saa tietää?

Mulle ne soitteli käynnin jälkeen perään, kun terkkari oli selvittänyt siinä välillä käytännön. Kaksi peräkkäistä sf-mittaa yli käyrien riittää meillä lähetteeseen - vaikka mullakin oli nyt eri mittaaja kuin viimeeksi. Mainitsin kyllä käynnillä ton oman huoleni asiasta, ehkä sekin vaikutti terkkarin päätökseen! Mulla sf on siis käyrien mukainen, mutta selkeästi kuitenkin niiden yläpuolella, omalla käyrällään tavallaan.

Äippäpolilta ovat muhun yhteydessä milloin se tehdään, sitä en hoksannut puhelimessa kysyä! Tietääkö joku muu milloin se yleensä tehdään?

Varmaan sun sokerirasituskin on sitten ok, kyllä ne meillä soittavat jos on jotain sanottavaa, muuten tulokset kuulee vasta seuraavalla käynnillä :) .

Oho se kävi noin helposti! Mulla on kaikki kolme mittausta olleet yläkäyrällä ja ainoastaan sain lähetteen sokerirasitukseen. Mut taidan oikeesti vaatia oman mielenrauhan vuoksi sen synnytystapa arvion. Tuntuu, että pääkaupunki seudulla noita ei vaan miellellään automaattisesti tehdä ku muutenkin resursseista pulaa. Mut mä maksan veroni, joten kyllä mulla on oikeus myös käyttää näitä palveluja ja sen teen kyllä ens käynnillä selväksi :angry2

Lälly, mä kysyin sillon ku olin sokrurasituksessa et milloin tulokset tulee, ni ne sano et ne näytteet lähtee (ainaski sielt terv. asemalta Helsingistä) LASTEN JA NUORTEN SAIRAALAN labran tutkittaviks ja ne vastaukset tulee seuraavana päivänä. Mulle terkka soitti sit iltapäivällä seuraavana päivänä.

Lälly: Mulla sf-mitta huidellut koko raskauden jossain omissa lukemissa reippaasti yläkäyrän yläpuolella. Mulle laitettiin kans lähete synnytystapa-arvioon ja mulla ainakin se arvio on rv 37+4.

Kiitos huihuihui ja tuhinamurmeli! Eli voin ainakin huokaista helpotuksesta, mulla ei olekaan diabetesta!! :) mutta syynä vatsan suuruudelle saattaa silti olla isossa vauvassa ja sen haluan selvittää ennen ku suostun synnyttämään lähteä. Hätäsektio on mun pahin painajainen..

Mun piti ainakin itse soittaa neuvolaan ja kysyä ne rasituksen tulokset. Meillä ei ainakaan soitella perään vaan itse pitää huolehtia.

Lälly, voisko se ettet ole saanut vielä lähetettä automaattisesti johtua siitä, että olet kuitenkin yläkäyrällä? Mulla mitat oli sen yläpuolella nyt kaksi kertaa peräkkäin ja se aiheutti jatkotutkimukset. Vaatimalla saat varmasti lähetteen joka tapauksessa, pidät vaan kiinni siitä että haluat arvioon!

Ja kiitos tiedosta Tuhinamurmeli, mulla siis olis pari viikkoa odotettavaa jos samoilla viikoilla käy kutsu sairaalalle kun sulla.

Neuvolassa taas käyty... Kaikki kunnossa niinkun uumoilinkin. Tyyppi hengaa yhä pää alaspäin niinkuin tammikuusta lähtien, neukkutäti uumoili ettei se siitä enää kääntyiskään(paree olis olla kääntymättä).
Sf-mitta 33, menee yläkäyrillä yhä mut terkka sano et nätisti menee tasasesti kaarena siellä. Sanoin et pelkään jättiläisvauvaa, niin se vaan vastas rauhallisesti et niinhän kaikki ja ei kannata huolehtia nyt siitä. Sokerirasitukset olleet kunnossa, virtsa sokerin osalta aina puhdas ja painonnousukin mulla maltillista ja tasaista, joten totes ettei kannata panikoida:) Mulla synnytyslääkärille aika rv 36 enivei niin siellä tulee sitten kokoarvioo jossa näkee jos joku hätä olisi.
Paino noussut vajaa 500g/vko viime kerrasta, ite kyl veikkaan et jos kunnon istunto vessassa onnistuisi niin painokin tippuis:grin Ekaa kertaa ollut myös parina päivänä turvotusta havaittavissa, pienimuotoista (toistaiseksi) onneksi.
Seuraavava aika vasta pääsiäisen jälkeen, jolloin jo rv 37. Ei noit turhan usein oo. Mut ei kyl oo tarviskaan, tänäänkin lähinnä koko 25min meni "mitkä fiilikset, mikä olo, miten jaksat"-höpöttelyyn.

Oli muuten perhevalmennuksen 3 kerta kanssa aamulla. Mentiin uhoamisesta huolimatta, aika turhanpäivästä taas. Mun mielestä vähän turhaa resurssien tuhlausta myöskin, mutta josko noista joillekin on sit hyötyä. Mut siis kaikki mitä tuollakin käytiin, lukee jo miljoonassa oppaassa joita neuvolassa jaetaan ja netistä nyt ainaskin. Synnytyssairaalaan ei mennä edes tutustumaan. Oon ihan tarpeeks sairaaloita nähnyt, eikä mulla oo pahempaa jännitystä ja pelkoa sen synnytyksen suhteen niin koen etten siitä irti sais mitään+ miehen pitäis olla duunista taas pois niin ei kiitos. Kyllä ne sit siellä kertoo kun on tilanne käynnissä et mihin mennä, missä olla ja mitä tehdä :grin

Cedju nyt ku katoin tarkemmin ni mulla on tää viimeisen mittaus kans yläkäyrän yläpuolella.. Ties missä se nyt huitelis jos mitattais.o_O Onneks mulla on lääkäri "jo" kolmen viikon päästä ni saadaan asiaan selvyyttä.

Mä olen jo kauan odotellut ä-polilta aikaa sinne synnytystapa-arvioon,viimeks neuvolasta sanottiin,että kyllä se aika tulee ennen seuraavaa neuvolakäyntiä. Eipä oo tullut ja huomenna on neuvolakäynti. :confused:

Mullakaan Lälly ei oo diabetestä, mutta käyrä vetää jossain ihan omis ulottuvuuksissa.
rv 23+6, 24,5 cm
rv 27+1, 27 cm
rv 31+0, 33,5 cm
rv 33+5, 36,5 cm
rv 35+6, 40 cm

Ultrissa silti näyttää, että pikkumies kasvaa ihan keskikäyrällä ja lapsivettäkin on ihan normaali määrä. Synnytystapa-arvioon päätyivät, koska meillä suvussa on ahdasta sisälantiota ja kun pieni ei oo lähtenyt yhtään laskeutumaan lantioon. Haluavat varmistaa, että mahtuuko alakautta tulemaan. :)

Takaisin