Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esikoisen perhevalmennuksen paras anti oli ohje, anna vauvalle mitä hän pyytää!
Kyllä sen huomasikin, että itku oli aina vauvan keino ilmaista, että nyt pitäs jotain saada. Joskus mietin, että mitä jos nyt otan vauvan viereen nukkumaan, niin se vaatii sitä aina. Mummot antoi ohjeita kuinka vauvan kans tulis toimia, ettei se sitten totu siihen ja tähän. Kauheet paineet! Jossakin vaiheessa ymmärsin, että minä äitinä tunnen lapseni parhaiten ja mummojen neuvot voi jättää omaan arvoonsa. Vauva viereen nukkumaan, kun se läheisyyttä tarvitsee. Kyllä on oppinut omaan sänkyynsä nukkumaan silti!

Mulle valmennuksista jäi myös mieleen se, että en ollu kuullut ettei vauvan kynsiä saa leikata 2viikkoon. En mä tienny tuommosia juttuja ja olin laiska lukemaan oppaita.

Nyt kun odotan toista mulle ei ole tarjottu valmennuksia ja on sellanen tunne, että oon unohtanu kaiken.
Kaveri kävi 8kk vauvan kans kylässä ja kyselin, saako vauvan laittaa jo syöttötuoliin ja syökö jo meidän muiden kans perunaa ja nakkikastiketta. Ei kertakaikkiaan enää muista missä vaiheessa mitäkin on!

Päivitystä eiliseen; äitiyspolilta soittelivat mulle jo tänään, todella nopeaa toimintaa! Sain ajan arvioon parin viikon päähän, mulla on silloin 37+0 kun menen. Ensin puoli tuntia katsotaan vauvan sydänkäyrää ja sitten lääkäriin. Meni aikalailla kuten Tuhinamurmeli sanoi, taitaa tuo viikko olla se yleinen arviointiviikko. Tulipa hyvä mieli :).

Hyvä, että selvisi toi Cedju! Uskoisin, että tolla viikolla arvioivat yleisesti sen takia, että sit aletaan olee jo niin lähel synnytystä ja koska vauva on jo täysaikanen. :)

Vko 34+0 ja neuvola-kuulumisia :)

Painoa tullut vain 200g 4 vkossa. JES!! verenpaine 135/85,pissa ok, sf-mitta 31cm,että hiukan käyrän yläpuolella mennään edelleen. Hemoglobiini 115,joten rautakuurihan sieltä napsahti :( Mutta totes,että tää mun pitkä flunssakausi ja toi poskiontelotulehdus ois vaikuttanu siihen. Pienoisen sykkeet 140 ja edelleen pää alaspäin!! Onneks! Tällä kertaa oli selkä mun vasenta kylkeä päin.

Sain liikelaskenta-ohjeet,mutta sanottiin että muuten ei tarvi laskea liikkeitä,vain jos vähyys alkaa itseä huolettaa.
Seuraava käynti reilun kahen viikon päästä,jolloin otetaan viimenen vasta-aine-seurantaverinäyte ja samalla kertaa on lääkärin kanssa ultra ja katotaan mitä mahaan kuuluu.
Synnytystapa-arvioon ei ole vielä tullut aikaa ä-polille,mutta saattaa olla sitten vasta vkolla 37-38.

Mun mielestä luin jostain et ne varsinaiset synnytystapa-arviot tehdäänki 37-38 viikoilla. Mulla ta lekuri vähän liian myöhään, eli vko 37+0(kun 36 on se ihanne) ja sen jälkeen mahd. synnytystapa-arvionti sairaalassa( sen mun oudon häpyluun vuoksi).

Plaah.. vasta-aine tiitterit noussu 16. Maanantaina ultraan kattoon vauvan kuntoa ja ens viikolla kai selviää uudet suunnitelmat loppuraskauden suhteen..

Hyvästi normaali loppuraskaus ja synnytys :sad001

Röppö, just kun teillä alko näyttää asiat loksahtelevan kohdilleen! Tää elämä on kyllä käänteitä täynnä, ei voi huomisesta tietää!

Huomenna synnytystapa arviointi klo 13! Huii, nytkö sitä ollaan jo tässä vaiheessa :o Harmi vain että joutuu menemään yksin...

Röpölle tsemppiä! Just kun saitte hyviä uutisia toisen pienen kohdalla niin sitten vejetään matto alta :/ Onneksi viikot on jo hyvät !

Niinpä, no asioilla on tapana järjestyä.. Onneks tosiaan on hyvät viikot, et kyllähän ne käynnistää jos tilanne sen vaatii...Mut katsotaan miten tilanteessa edetään, olis hyvä jos vauva vois kasvaa vielä pari viikkoa masun puolella.

Mulla olis ens pe neuvola. Voisinkohan pyytää siltä terkkatädiltä lähetteleen ä-polille, kun mua vähän huolettaa tän muksun asento? Viimeks se puhui, et toinen terkkari vois katsoa sen asennon neuvolan omalla ultralla, mutta ä-polilla saisin samalla hiukan painoarviota....

Hannastiina meillä ainakin sano neuvolantäti että synnytystapa-arvioon kuuluu myös se painoarvio tai ainakin jonkinlainen kokoarvio. Mulla se vasta tulossa tosin mutta niin sanottiin kun mä mietin että miten siinä synnytyksen alkaessakin tiedetään vauvan kokoa, jos vaikka onkin ihan valtaisa eikä mahtuis syntymään alateitse.
Meidän neuvolassa ei oo tosin ultraa ollenkaan joten se arvio perustuu sitten sf-mittaan ilmeisesti.

Mut jos terkkareilla on ollu miettimistä sen vauvan asennon suhteen, ne saattaa mielelläänkin kirjottaa lähetteen polille, tai näin ainakin meillä on. Varmaan just kun ei niillä itellä sitä ultrausmahista ole.

Mulla kun tää on jo kolmas muksu, niin en pääse mihinkään synnytystapa-arvioon. Täytyy kysyä sit perjantaina, jos terkka on vielä sitä mieltä, et tää bebe majailee poikittain.

Mullekin toinen ja s-tapa arvioon pääsin. Hyvä niin koska tiiä mimmonen muksun möllykkä tuola kuvun alla majailee :D Hyvä tarkistaa että mahtuu tulemaan alateitse. Vaikka eihän ne sitä varmaksi voi sanoa mutta arviota ainakin :)

Musta on outoa että st-arviota ei tehtäis kuin ekasta... En tiedä miten meillä, lääkäri vielä 36+0! Ainakin aion kysyä painoarvosta ja onhan meillä siellä se ultralaite. Aina välillä epäilen et onks toi bebe kuitenkaan pää alaspäin kun tuntuu molemmissa kyljissä painetta ja kovat möllykät.. Ehkä se käy välillä poikittain? Potkuja ei ole tuntunut alapäässä mun mielestä...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kertokaa tietämättömälle, missä se synnytystapaarvio tehdän, ja lähetetäänkö sinne automaattisesti jos on eka lapsi, ja sf-mitta mennyt keskellä käyrää? Ja vauva on pääalaspäin.

ei oo kukaan puhunu synnytystapa-arviosta, synnytysvalmennuksessa sen verran sano, ettei sitä arviota tehä jos raskaus menny normaalisti, vauva kasvaa käyrien sisällä

No siis jossain se tapahtuu äitipolilla: vauva ultrataan ja kopeloidaan synnytyskanava käsituntumalla, et mahtuuko vauva tulemaan.

Ja jossain pidetään n. 36viikon lääkärineuvolaa synnytystapa-arviona ja sen tarve arvioidaan tapauskohtaisesti.

Sit jos on jotain erityisempää raskaudessa, niin jokin äitipolin kontrolli voi olla se käynti milloin arvioidaan synnytystapaa.

Mut yleensä, jos äiti ja vauva voi oppikirjojen mukaan, niin mitään synnytystapa-arviota ei välttämättä tehdä oli ensisynnyttäjä eli ei.

Täällä ei ainakaan saa synnytystapa-arviolähetettä kovin helposti. Eipä siitä ole hyötyäkään jos kaikki on mennyt normaalisti. Mun tosin pitäisi päästä sinne, vaikka lapsen tai lantion koossa ei ole huolenaihetta - mulla on ehkä rajoituksia epiduraalin ja spinaalin suhteen, ja neuvolassa totesivat että tommoisen asian selvittämiseen ei ole oikein muutakaan reittiä, joten st-arvion varaaminen lienee paras tapa hoitaa mut oikean ihmisen vastaanotolle. Nyt kuukautta myöhemmin en oo vielä saanut aikaa, vaan oon kai jonossa.

Mun kohdalla arvio sitten korvaa vikan neukkulääkärin, koska samat sorkkimiset hoituu yhdellä käynnillä.

Ja sit viel jaksan muistuttaa, että neuvolasuositukset on muuttuneet ja nykyisin niiden mukaan synnytystapa-arviota ei pidetä tarpeellisena muuta kuin tapauskohtaisesti. Ja riippuen missä kunnassa/kaupungissa asutaan, vaihtelee nuo käytännöt kenelle arvio tehdään.

Mä luin tosta Ameeban viestistä että synnytystapa-arvioo ei pidetä terveellisenä...hetkeks hämmennyin ja hätäännyin kunnes tajusin lukea uudestaan :S :D

Takaisin