Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla huomenna eka neuvolalääkäri. Muuten odottelen sitä innolla mut sisätutkimus ahdistaa o.O oon tämmönen ahdasmielinen , mun värkki kuuluu vain mulle ja mun miehelle x) (hyvä lähtee sit synnyttää :D )
Tarttee keräillä kysymyksiä muistiin, niitä on pompsahtanu mieleen mutta nyt ku niitä tahtois listata ni ei muista ei.. ainii ja tänään 27+0 - viimonen kolmannes alkakoon!! :P

Eka neuvolalääkäri noilla viikoilla? O.o
Mulla pitäs piakkoin tulla se toinen neuvolalääkäri (rv 28 --> ) jos oikein olin käsittäny.. O.o hassua.
Se sisätutkimus jänskätti muaki pikkusen, mutta sit päätin että mitäs sitte, se on niiden duuni ja varmaan lettuja nähny enempi ku me syöty pottuja :D sit vaa menin ja levitin ja se lääkäri tutki ja ja kaikki ok. :)

Mut se kysymyslista kannattaa olla, auttaa.. ;)
Mun piti neuvolaaki semmonen kirjottaa mut aattelin et aamul sit.. no enhän miä nyt enää muista mitä piti kirjottaa :D

Neuvolalääkärin sisätutkimus on paljon hellempi ja helpompi kuin perus gynekäynti. Kokeilee vaan vähän sormilla, eikä venytellä millään kylmillä levittimillä auki. Eihän se ikinä oo kivaa paljastella, mut parempi tottuu, kun synnyttäessä ei sitten voikaan piilotella yhtään mitään.

Juu itekki ihmettelin ku muut käyny ajat sitte neuvolatohtoril :D noh mikäs siinä eipä suurempia ongelmia oo ollu :) sillon virtsatiekivihomman yhteydessä oli sisätutkimus ja ultra mutta ei vaikuttanu olevan mithään ku ei maininnee :P

Ja siihen letun levittelyyn taitaa tottua, itellä ainakin on synnytyksen jälkeen ollu ihan sama kuka tohtori pyytää housut heittämään pois, niin ei kyllä ahdista yhtään, vaikka ennen olikin epämiellyttävä olo. :grin

Uus neuvolatäti pahotti mun mielen nii pahasti et tuli itku. Paasas mulle ihan surutta painon noususta ja puhu "mun puolesta" kuinka paljon syön, mitä syön ja mitä mässään.
Itku kurkussa sitte sanoin tälle syömishäiriö taustasta. Pyys kyllä anteeks mut jäi paha maku suuhun koko naisesta...

Ens viikolla raskausmyrkytys epäilyksen takii kontrolli käynti. Jos olot huononee ni täytyy mennä kättärille :o
Vauva oli pää kohti kohdunsuuta ja viimepäivien supistelu/ menkkakipujen takia täytyy käydä lääkärin näytil :/

Kauheen masentunu olo koko käynnistä...

itsellä myös jonkin asteinen syömishäiriö taustalla, joten oli kyllä vaikeaa kun ekan raskauden aikana taisi tulla kiloja 15 kg.. lihominen oli aluksi vaikeaa, mutta kyllä siihen "tottui" kun tiesi kenen puolesta syö.. nyt ollaan menty maltillisemmin 25+5 (+4kg),, mutta tuo neuvolatäti ei kyllä ajatellut mitä sanoi, onneksi mulla kukaan ei maininnut painonnoususta, olisin ollut aika loukkaantunut.. miksi sulla epäillään raskausmyrkytystä ?

Mitäs varten tuo sisätutkimus pitäisi tehdä? Ei mulle ainakaan lääkäri tehnyt, kyseli vaan että onko kaikki ok ja ultrasi. 27+2 oli siis toinen lääkäri, eka oli silloin viikolla 8. Tekeekö vaan jos on jotain murheita?

Minä ja maha: Voi ei... Miten voikin olla tökeröä.. oikeesti.. *Haleja* sinulle, koita unohtaa sen terkan sanat, ei tajunnu mitä ja miten puhuu! Tosi asiakas/potilaslähtöistä... Älä anna sanojen nujertaa tai vaikuttaa sinuun, sinulla on paljon ihanempaa mietittävää nyt ♡♡♡ kun kilot ja hoitsun typerät sanat!

Mitäs varten tuo sisätutkimus pitäisi tehdä? Ei mulle ainakaan lääkäri tehnyt, kyseli vaan että onko kaikki ok ja ultrasi. 27+2 oli siis toinen lääkäri, eka oli silloin viikolla 8. Tekeekö vaan jos on jotain murheita?

Eikös se tsekkaile kohdun kaulan ainaski ja sit silmämääräsesti ettei oo mitää (oireetonta) tulehdusta looras :D jotai muutaki kai sielt voi kattella :D voi hitoksee toivottavasti minunki neuvolatohtorilla on ultramasiina! Tahdon toisen mielipiteen sukupuolesta :P ja kokoarvion!!!

Jännä taas miten eri tavalla toimitaan eri paikoissa. Kai tuo oli sitä mieltä ettei oo tarvetta ronklata sen tarkemmin. Seuraava on vasta sit vkolla 36.

meillä oli joskus viikolla 11 ja n. viikolla 26? mulla kontrollikäynti perjantaina ku ei osannu sanoo onko muutosta.. ulkosuu oli sormelle auki?

Jännä taas miten eri tavalla toimitaan eri paikoissa. Kai tuo oli sitä mieltä ettei oo tarvetta ronklata sen tarkemmin. Seuraava on vasta sit vkolla 36.

Neuvolatäti kertoi että neuvolalääkäri ei tee 100% varmasti sitä mut yleensä kyllä.. vissii sit jos ei myöskään halua ni jätetään väliin :)

Huijasin, ei mulla olekaan kohta lääkäriä vaan sitte +36 viikolla synnytystapa-arvio, automaattisesti sinne menen pituuteni takia.

Tänää oon ollu ihan maassa neuvolan jälkeen. Mulla tullu 2,5kg kuukaudessa painoa, yhteensä siis n. 7kg.. mutta ku en sais lihoa ku sen 6kg ku oon niin ylipainonen. Mutta johan ne kaikki 6kg tulee ihan raskaudesta eikä siit mässäämisestä. Alko kyllä vituttaa se paasaaminen taas syömisestä. Ku ei se kumminka ihan oikeesti tiiä miten syön ja mitä syön ja millon syön.. sit sanoi että senki takia mun ois hyvä joskus välillä nähä kavereita ym ni en niin usein ja kovin sitte mässäilis kotona yksin ollessa. Niin...? Sepä siinä ku miä en kotona yksin ollessa juurikaan syö. Niin, syö mitään. Ruokailuvälit venyy liian pitkäksi just siksikin ku oon yksin koton.
Ton ukon kanssa me yleensä ne mässäilyt yhdessä hoidetaan tai jos kavereita tulee kylää ni oon leiponu tai jotaa tarjottavaa kehitelly.

Noo, torstaille sain ajan sokerirasituksee. Vituttaa ja pelottaa ja jännittää jo valmiiks. Ja tänää pissa näytti plussaa sokerille. En sanonu että ennen aamupalaa maistoin suklaata ku siin tyrkyl oli. Hups. Lähtiessäni neuvolaan otin huikkaa jääteestä.
Hemoglobiini oli 104!! En tiiä onko mulla ikinä ollu näin matala. Otin puheeksi lisäraudan, antoi sitte mutta ei kokenu että mun ois pakko syyä sitä. "Otat jos otat, kuhan otat oikein"... muutamana päivänä ollu aika vetämätön olo ja torstaina huippas koko päivän vaikka olin syöny. Liekkö sitte syynä hemppari.. mutta ihmettelen ku normaalisti mulla hemppari siellä 140-150 (ekas neuvolas joulukuus 144) ni ei terkkari tässä vaiheessa vielä ite tarjoa lisärautaa vaikka normaalia raskauden aikana että tippuu. Voin olla väärässäki mut mun mielestä toi on aika matala. o_O

ihme terkkari... :eek: Itelläni oli kans hemppari viime neuvolas 104 ja tuli käsky et ehdottomasti otettava lisärautaa. Miul oli pudonnu "vaan" 125 ->104.. Et siullaha on tosi hurja pudotus tullu.. En yhtää ihmettele et huimaa tai on vetämätön olo..

Minullakin terkkari soitteli tosiaan perään kun sokerirasituksen yhteydessä otettiin myös hemoglobiini ja se oli pudonnu talven 130 siihen 110 että olis hyvä aloittaa rautakuuri. On kyllä ihan ihme eroja noissa terkkareiden toimissa.

Noni, kiitos kun komppasitte. En ollut siis väärässä.. :D jo viime kerralla ku hemppari oli jotain 126 ni tajusin että laskuun päin menossa ja meinasin ottaa jo sillo puheeks raudan. Ja nyt jos 126 ---> 104 ni sietäski jo määrätä rautaa.. on kyllä hassuja miten on eroja nois terkkareis, vaikka luulis et jokainen ohjeistettu toimimaan tiettyjen normien mukaan.. O.o
Aion kyllä alkaa ottamaan tuota lisärautaa, ainaki kokeilla mitä se mulle tekee, mut pitää ottaa sit öisellä vessareissulla ku se maitotuotteiden kans pelaaminen, en varmaan ikinä muistais. :D

Mulla oli maanantaina neuvola ja kaikki hyvin. Sikiö pikkuisen normaalia isompi arvioi terveydenhoitaja. Neljän viikon päästä uusi neuvolakäynti. Varattu neuvolalääkörille aika viikolle 36 synnytystapaarvioon. terveydenhoitaja kyllä veikkasi että se tehdään mulla Jorvin Äitiyspolilla, kun on muutenkin ensi viikolla seuranta aika siellä. suositteli sitä. Saa nähdä tuleeko sektio suoraan meille synnytytavaksi. On tuo selkä ollut sen verran kipeä ja koetuksella.
Pikkuisella kaikki kumminkin hyvin. Oli siellä pää alaspäin tällä hetkellä kun käytiin.

Noni, kiitos kun komppasitte. En ollut siis väärässä.. :D jo viime kerralla ku hemppari oli jotain 126 ni tajusin että laskuun päin menossa ja meinasin ottaa jo sillo puheeks raudan. Ja nyt jos 126 ---> 104 ni sietäski jo määrätä rautaa.. on kyllä hassuja miten on eroja nois terkkareis, vaikka luulis et jokainen ohjeistettu toimimaan tiettyjen normien mukaan.. O.o
Aion kyllä alkaa ottamaan tuota lisärautaa, ainaki kokeilla mitä se mulle tekee, mut pitää ottaa sit öisellä vessareissulla ku se maitotuotteiden kans pelaaminen, en varmaan ikinä muistais. :D
Joo, kyllähän tuo on jo selkeesti liian alhaalla.. Ei sais olla alle 120

Takaisin