Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Greyjana, suosittelen kyllä tosiaanki hoitotyöhön noita tukisukkia.. mulla ei mee enää iltavuoron jälkeen kengät jalkaan jos ei oo ollut tukisukkia.. jotenki se jatkuva jaloillaan olo vaikka siinä liikkuukin paljon niin ei ainakaan minun elimistölle oo nyt kaikkein parasta ;(

Elmeri, mulle 22+1 viikoilla oli tullut saman verran painoo eli 7 kg ekasta neuvolasta ja edellisesta melkeen 850g/vko. Ja mulle ei tullu mitään valitusta. Riippuu tosiaan varmaan aika paljon terkkaristakin.

Mulle tuli valitusta, kun ekasta neuvolasta tullut painoa ~6kg, arvioidusta lähtöpainosta ~7kg ja viime neuvolasta ~4kg, eli reilu nyt 400g/vko. Sano että Pitää ruveta nyt katsomaan mitä syö.

Pääsin kans eilen neuvolaan poistattamaan puolet noista sektiohaavan hakasista ja tänään loput. Kun nyt nää kivutkin viel loppuisi...

Tuntuu vähän jonninjoutavalta alkaa Annnikan jälkeen löpisemään neuvolakuulumistaan ja turhanpäiväisistä huolistaan :sorry:.
Eilen meillä oli siis neuvola. Kaikki hyvin. Maha kasvaa aikalailla keskikäyrällä ja sykkeet tasaiset. Hemoglobiini katsottiin mun pyynnöstä, kun olo on ollut niin voimaton ja väsynyt. Hyvä, että katsottiin - oli nyt vain 109, kun raskauden alussa oli ollut 139. Jouduin siis rautakuurille. Mitä rautavalmisteita te olette käyttäneet? Mikä olis hyvä?

Sitten veriryhmästä. Mulla on siis miinusmerkkinen veri, jonka vuoksi vauvan verityyppi tutkittiin. Miinusmerkkinen veri voi nimittäin alkaa hylkiä plusmerkkistä verta. Ja meidän vauvalla on kuin onkin plussa. Onneksi mun verestä ei löytynyt mitään hylkimiseen viittaavaa, mutta varmuuden vuoksi saan ens neuvolakäynnillä jonkun lihaspiston varmistamaan, ettei näin käy jatkossakaan. Onko kenelläkään muulla kokemusta vastaavasta?

Sinuski mulle sanottiin että ne raskausajan vitamiinit (mama jotai, pinkki purkki apteekista n.20e / 120tabl) pitäs pitää raudat hyvänä jos ne ei ny katastrofaalisen alhaset oo. Lähtö mulla 109 myöskin. Iteksee nous 118 , siitä eteenpäi tablettei ja ei o mitattu sen jälkeen.

Mä olen syönyt Multitabsin ja Ladyvitan raskausajan vitamiineja, joissa rautaa 20mg. Ei riittänyt mulle, tai en sitten tiedä mitä hb olisi jos en olisi niitä syönyt. Maitotuotteiden syönti raudan kanssa heikentää imeytymistä ja maitotuotteita olenkin ottanut lähes joka aterialla, myös vitamiinini kanssa. Se on varmaan vaikuttanut.

Kaikilla on omat huolet ja turha niitä alkaa vertailemaan tai vähättelemään :).
Miulla on ollu nestemäinen rautavalmiste apteekista, Maltofer. Kokeilin myös Obsidan tabletteja, mut ei sopinu miun vatsalle yhtään.

Sinuski, mulla kanssa hb oli laskenut vaikka noita perus vitamiineja syönyt. Nyt siis rautakuurilla, mulle obsidan on hyvä. Olen kuullut myös maltoferin olevan monelle sopiva. Kannattaa kokeilla ja jos ei vatsa tykkää niin suruttaa vaihtaa vain toiseen.

Ja sitten siitä veriryhmästä. Olen myös miinusmerkkinen ja vauvan veriryhmiä pitäisi nyt lähipäivinä käydä otattamassa. Tämä on nyt mulle kutienkin ihan uutta, että tutkitaan jo sikiöltä. Viime raskaudessahan sitä ei tutkittu etukäteen vaan otettiin vasta vauvan synnyttyä. Sain sitten silloin sen piikin, koska vauvalla plussaveri.

Windy87, joo ehottomasti kyllä aion hankkia nyt semmoset, makso mitä makso. :) Mun ohjaajalla on myös tukisukat, kun on raskaana ja sanoi, että ne ovat kyllä olleet korvaamaton apu. Eli eikun kaupoille! :D

Mä en pysty tukisukkia pitämään jalassa sen takia kun ne vain ahdistaa liikaa. Jalat vain ylös. Selkätukimkaiken A ja O. Ite hoitoalalla myös ja ollut maaliskuun alusta pois töistä. En ole katunut. Ei vain pysty enään. Jaksaa vain pitää huolen itsestään ja elukoista. Isäntä hoitaa ite ittensä. Mulla toukokuun puoleen väliin lomat ja sit varhennettu mammaloma. Eipä tartte rahasta olla myöskään huolissaan, kun palkka juoksee.

Mä olen syönyt Multitabsin ja Ladyvitan raskausajan vitamiineja, joissa rautaa 20mg. Ei riittänyt mulle, tai en sitten tiedä mitä hb olisi jos en olisi niitä syönyt. Maitotuotteiden syönti raudan kanssa heikentää imeytymistä ja maitotuotteita olenkin ottanut lähes joka aterialla, myös vitamiinini kanssa. Se on varmaan vaikuttanut.
Nestemäisenä kannattaa rauta ottaa ni imeytyy paremmin ja tosiaan ei maitotuotteita pariin tuntiin tai kalsiumlisää.. ImageUploadedByVau Foorumi1427459521.555787.jpg tää on ainaki ihan hyvänmakuista

Sinuski, mulla kanssa rh negatiivinen veri,
joten ens viikolla tutkitaan vauvan veriryhmä. Ja jos on eri, niin saan immunoglobuliinipiikin. Se annettiin mulle myös keskenmenojen yhteydessä varmuudeksi jos sikiö olis ollut plus,koska hylkimisreaktio voi alkaa synnytyksessä/ yhtälailla keskemenossa.

Mulla kanssa tota nestemäistä maltoferia, kun ei oikeen mikään rauta sovi. Pakko oli alottaa, kun ei vaan enää kestänyt sitä suunnatonta väsynymystä. Toi Maltofer ihan ok. Siinä voi myös ite hyvin säädellä sitä annosta, ku otetaan tippoina.

Täällä myös rh- veriryhmä ja maanantaina otetaan seuraavan kerran labrat et nähään mitä vauva on. Uutta ja ihmeellistä kaikki mulle...

No kuka tykkää mistäki, onneks makuja on monia. Vaan rauta niissä jokaisessa maistuu

No niin, perhetyöntekijän käynti hoidettu pois alta. Rupateltiin mukavia ja saatiin kuulla millaisia palveluita, tukea ym. kaupungilla on tarjota lapsiperheille.:joyful: Seuraava käynti onkin sitten vasta syksyllä.

Myöskin rh - veriryhmä ja tänää neuvolassa käydessä sain kuulla et vauva on rh +. Kuulema rv 28-30 antavat sen anti-D suojauksen :)

Takaisin