Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yksi neuvolakäynti takana. Kaikki mittaukset sun muut ok, paastosokerien mittailua pitää vielä jatkaa jos vaikka korkeat arvot lähtisi laskuun kun rempataan iltalaa ja sen ajankohtaa. Mullakin veriryhmä rh- mutta vielä ei ollu tullu labravastaukset et mikä on vauvan veriryhmä. Valittelin terkalle tota paineentunnetta, ja kuinka ollakaan pääsin käymään neuvolalääkärin tutkittavana, sattui olemaan vapaata aikaa siinä kohdin. Onneks ei ollu alkanu paikat avautumaan, vaan paineen syyksi paljastui suonikohjut emättimessä. Sitä en huomannu kysyä et onko noi kuinkakin pitkään synnytyksen jälkeen mun ilona ja riemuna. On meinaan inhottavaa käydä vessassa kun tuntuu et jotain pullahtaa pihalle. :sad001

Minäkin valitin tänään neuvolalääkärissä paineen tunnetta alavatsalla. Tutkimuksessa kaikki ok, tehdään pissatesti taas. Luulen kyllä, että alavatsan paine/arkuus on aika yleistä,vai miten muilla? Sain myös lähetteen pelkopolille. Nyt odottelen sinne kutsua. Ja uuden raskaustodistuksen, jossa on tällä kertaa laskettu aikakin merkitty. Pistin sen Kelaan ja jos nyt kohta vihdoin sais päätökset ja sen ihanan pakkauksen!

Oon aina kammonnut synnyttämistä. Välillä tuntuu että ei siinä mitään, mä vaan teen sen. Sitten alan miettimään sitä kun äidillä on liian ahdas lantio ja eka synnytys meni hätäsektioon. Pelkään että mulle käy samoin. Toivon että pelkopolin kautta pääsen lantion mittaukseen,kun sinne ei mua muuten suostuta laittamaan. Tämä siis isoin syy.

Neuvolan täti on sitten tänään soitellu ja laitellu viestejä urakalla. Seuraavat kolme neuvolakäyntiä jo tiedossa, niistä yks se kotikäynti,joka on tosi kivasti maanantai-aamuun sovittu :) oujee. Sitä kyllä ihmettelen ku ei ny oo puhunu että millon olis se toinen lääkärikäynti. Eka kun oli sillon ihan alussa. Pitää muistaa seuraavalla kerralla kysyä.

Nyt oon pihalla ku lumiukko :eek:Siis mitä ihmeen kotikäyntejä joillakin on nyt raskausaikana jo? Käsittääkseni neuvolatäti vierailee sitten kun on kotiutunut vauvan kans laitokselta....

Juu en minäkään ole kuullut, että raskausaikana täällä päin kotikäyntejä tehtäisiin. Eka käynti sit vähän synnytyksen jälkeen. Näin ne käytännöt vaihtelee alueittain. :)

Juu tuo on jotain uutta ennaltaehkäisevää perhetyötä, eli neuvolasta tulee terkjari sekä perhetyöntekijä. Kartoittavat ilmeisesti yleisesti perheen tilanteen.

Täälläkin nykyään tulee th kotikäynnille jo raskausaikana, mutta vain ensisynnyttäjän kohdalla. Eipä sillä, en mä tänne th:tä haluiskaan. Varmaan vauvankin kanssa mennään sitten ihan neuvolaan, pääseepä vähän ees pois kotoa :)

Ahistaa ajatus että tulis jo ennen(kin) vauvan syntymää, tulee fiilis ettei luoteta ja syyllinen olo kun ei varmasti ole tarpeeks siistiä ja liian vetoisaa kämpässä taitaitaitai jajajaja... :/ ylireagointia I know.. ja onhan noita kamalia lapsisurmia yms sattunut Suomessa nyt aivan liikaa .. parempi kai se olla enempi varovainen.. plääh :P

Ite en taas koe sitä noin, hyö tulee antamaan neuvoja jos on jotain kysymistä ja selvittelee voimavaroja ettei tulis niitä ongelmia. Ei ne mitään kämppää ratsaa ;) vaikka olenki hoitaja ammatiltani ni kyllä mie mielellään otan neuvoja vastaan :)

Rv 26+1 ja pari päivää sitten neuvolakäynnillä olin. Varattiin aika sokerirasituskokeeseen koska suku rasitteita. Itse olen hoikka ja nuori mutta syy varmaan tässä kun isovanhemmilla 2 diabetestä. Vauvan sykkeet 140 ja kaikki muuten fine :)

Raaah! Huomenna sokerirasitus ja vaikka tankkasin vettä reilusti ennen kasia, niin nyt jo janottaa :confused: Ja tekee mieli suklaata...

Neuvolassa käyty sf mitta 27cm . Bambina voi hyvin ja kasvaa. Neljän viikon päästä uudestaan neuvolaan.

Puhtaat paperit sokerirasituksesta :) Arvot oli paasto 4,5 , 1h 7,8 ja 2h 5,9. Eipä olisi silti diagnoosi haitannut, olisi ainakin hillinnyt tätä jatkuvaa mässytystä...

Neuvolassa tänään perusmittausten lisäksi terveydenhoitaja yritti saada meitä valmennukseen. Jokainen päivä, jota se ehdotti on mulla työpäivä ja opetusta kasiin asti (koska kesäkuussa ei ole tarjolla enää mitään valmennuksia), joten kieltäydyin kohteliaasti. Kun sille selvisi, ettei se saa mua paikalle se aloitti miehen taivuttelun. Lopputulos on että mies käy yksin synnytysvalmennuksen, imetysvalmennuksen ja parisuhdevalmennuksen...sanoin sille, ettei kaikkeen olisi tarvinnut suostua. Sen vastaus: "neuvolatädille olisi tullut paha mieli" ...ja musta tuntuu, että olen taas vaikea asiakas.

Mannavilja: Wau, en tiennytkään että tollasia miehiä on olemassa :wink Hihhii.. hiukan huvittaa kyllä kun kuvittelee yksinäisen miehen imetysvalmennukseen :grin

Jahas, se ois huomenne neljäs neuvola tiiossa. :) saas nähä mitä se terkkari mun päänmenoks keksii :D en ymmärrä miks sinne meneminen aina jänskättää.. O.o vissii se radin pelko sen verran suuri ja jaksa kuunnella sitä paasaamista ruokavaliosta joka kerta vaikka mun ja vauvan parastahan se vaan aattelee, mutta nyt 3neuvolaa takana, joka neuvolassa samoja ruokajuttuja käyty. Ei ne tepsi enneku pakko, tai että se terkka tulee meille tekee ne mun safkat tai syöttämään ne mulle.. O.o

Takaisin