Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muistelen terkan sanoneen, että ny tihan viimesen vuoden aikana on tullu käsky, että mahollisimman vähän määrättäis noita lisärautoja, jos ei oikeesti oo hälyttävä tilanne. En vaan kyllä yhtään muista miksi näin oli.....

Mikä on hälyttävä tilanne sit? Ja mistä kaikista ruuista mahdan saada rautaa sitten sen verran että sais arvot nousemaan lähelle normaalia tasoa.. ?

Tänää on kyl tosi heikko olo. Aamusta asti särkeny päätä ja hammaslääkärissä puudutti (tuo väsymystä pikkusen) ku piti pikkunen reiän alku paikata. Oon ihan sairaan väsyny ja tekis mieli ihan itkeä ku on niin vetopois olo. Päiväunia en haluis ottaa ku sit illalla kukun taas pitkään ja huomen sokerirasitus aamulla ni aikanen nukkumaankäynti ei ois pahaksi, paastoki onnistuis paremmin ku ei tarvis aatella. Syömättä pystyy olla, juomatta oleminen vaikeempi. :s
Taidan silti ottaa pienet unet, ei täst muuten tuu mitää.. rautakuuriaka en oo alottanu vielä ku oon käyttäny maitotuotteita. Jos yöllä sitte ottas yhen tabletin pikkusen hörpyn kera, ei ainakaa tuu maitotuotteit sit käytettyy samaan aikaan.

Meillä on täällä määrätty raudat kun hemppa on 110 tai alle, eli ehdottomasti sinuna Lolamon söisin ne tabut. Mä otin raudat aina illalla viimeisenä ennen nukkumaanmenoa, illalla kun on harvemmin tullut maitojuttuja käytettyä ja mä en voi aamulla ottaa peruslääkityksen lisäksi oikeen mitään muita lisäravinteita.

Tänään kävin nuorimman kanssa neuvolassa ja samalla vähän juteltiin mun jaksamisesta ja supistuksista. Niitä on nyt tullut paljon, sunnuntaina kun tultiin lapsimessuilta kotiin, niin tuli jo 3-15min välein pari tuntia :confused: Onneksi lopulta kuitenkin rauhoittuivat, mutta olivat jo hyvinkin napakoita. Lääkärikäynti katottiin mulle sitten vappuviikolle. Th olisi tahtonut mut sinne jo ens viikolla heti ekalle ajalle, mutta mies on aamuvuorossa koko viikon enkä mä saa millään lapsenvahtia noille isommille aamupäivällä :oops: Nyt pitää vaan sitten ottaa rauhallisesti ja levätä. Mitenhän se onnistuu kahden aktiivisen ja liikkuvaisen pojan kanssa ja yhden joka paikkaan möyrivän (ja sinne jumiin jäävän) typykän o_O.

Mulle terkkari kertoi tosiaan että abaut viikoilta 24 eteenpäin (jos nyt muistan viikot oikein) niin vauva alkaa kerätä omia rautavarastoja ja äidin hb yleensä tällöin lähtee myös laskuun. Ja on hyvä ettei äidin hb huitele hirveän alhaalla etenkin ennen synnytystä!

Varmaan tuo "lisäraudan välttäminen" pohjautuu siis siihen, että kun raskauden aikana äidin verivolyymi (veren määrä) kasvaa, niin se veri samalla myös "laimeentuu", josta johtuen myös siis veren hb laskee. Tämä normaali hb:n lasku raskauden aikana on sitä mitä ei tarvitsisi korjata, koska sillä on myös fysiologinen tarkoitus: kohdun ja sikiön pienen pieniin verisuoniin ohuempi veri pääsee paremmin kirtämään. Eli käytännössä tuo lisäraudan "välttäminen" tarkottaa siis sitä, ettei raskaana olevan hb.ta ei tarvitse rähinällä korjata sinne 140 tasolle takaisin, vaan matalampi hb on ihan ok. Muistan jostain että raskaana ollessa tuo hb.n alaraja on 115, eli matalampi kuin ei raskaana olevilla (norm. naisen hb.n alaraja 120 tai 125, riippuen mistä/keneltä kysyy).

Mutta aika erikoista ettei tosiaan noilla arvoilla määrännyt ihan "oma-aloitteisesti" sitä lisärautaa!! :O Kyllä itsekin komppaan tuota alle 110 -> rautaa kehiin. Ja on myös terkkareita, jotka suosittelee lähes kaikille rauta-boosti-kuuria kun LA lähenee, että on jonkinlaiset rautavarastot sitten synnytystä ajatellen, jos runsaasti vuotelee verta!

Mulle suositeltiin viimeksi rautaa, kun oli hb 114. Arvo oli silloin terkan mukaan ihan ok raskaana olevalle, mutta suositteli silti rautakuuria ettei kaikki rautavarastot hupene. Nyt kuukautta myöhemmin oli hb 126, olen ottanut joka ilta Obsidanin.

Muutenkin neuvolassa oli kaikki hyvin! Painoa viime kerrasta 1,5 kg (yhteensä 8,5 kg tähän mennessä, viikot 26+1), eilisen sokerirasituksen tulokset normaalit jne.

Pörtsä, oliko miten paljon iso vauva? itse kävin tänään, 28+3 ja sikiön painoarvio 1400g. sf mittakin 30cm. itsestä tuntuu et melkonen pötikkä mutta esikoinen kun on, ei oo mitään mihin verrata :)

Mulla epäillää siksi koska on verenpaine kohonnu, turvotusta (kasvot, sormet, jalat), näkökentässä pilkkuja ja proteiinii pissassa.. Täytyy nyt vaa kovasti seurailla oloo ja sen mukaa sit toimii

tänään oli se ensimmäinen neuvolalääkäri, rv 27+1. Jäi huono maku suuhun siltä osalta että neuvolatäti on joko ylityöllistetty tai burn outin partaalla, sillä ei ollu hajuakaan kuka mä oon :D Tuli semmonen fiilis että eihän se edes välitä.. eihän nyt kaikkia voi muistaa mutta silti >:/
Lääkäri tsemppas et ei kande alottaa röökaamista myöskään synnytyksen jälkeen (no shit??) kun kerta oon saanu lopetettua kokonaan .
Sisätutkimus oli ehkä epämukavin ikinä. Ensinnäkin se tunki toosaan ties minkälaista härveliä ja jossain vaiheessa tunnusteli jotain ja se jopa vähän sattui o.O (just olin lukenu täältä et hellempi ote ku normi gynekäynnillä ni olin alkuun iha rauhallisin mielin :D ) "Kaikki vaikuttaa hyvältä" hän sanoi (ei herätä luottamusta sanavalinta - vaikuttaa ehkä mutta ONKO OIKEASTI).. sf mitta näyttäs olevan ihan yläkäyrillä , 27cm.
Painonnoususta sen verran et kysy ollaanko neuvolatädin kaa puhuttu ruokavaliosta, kerroin sille pari faktaa ja se vakuuttui että tiedän kyllä mitä pitää syödä :D kerroin myös että painonnousuni johtuu herkkujen mättämisestä ja tiedostan sen oikein hyvin . Hän ymmärsi olla paasaamatta (mutta olis tullu paasausta jos en olis heittäny niitä faktoja sille :D ) :)

Kaiken kaikkiaan koko hommassa meni alle 20min. :o

Lisää vielä:
Olisin halunnut puhua asioista joista en oikeasti tiedä eli vauvasta, loppuraskauden etenemisestä teoriassa ja sit synnytyshommista sillee kevyesti. Mutta heillä näytti olevan kiire, työnsivät melkein ovesta ulos ku seuraava "potilas" odotteli jo vuoroaan -.-

hmm. meidän eka lääkäri oli muistaakseni viikoilla 17. toimitus kesti alle 10 min, josta sisätutkimus alle minuutin. yritti ultrata, ei oikein onnistunut. otti muutaman kuvan josta ei saanut mitään selvää, ei puhunut minulle lainkaan vaan sanoi vaan lopuksi terveydenhoitajalleni että kaikki ok, kirjotan neuvolakorttiin. Noh, lääkäri tuttu, aina yhtä nyrpeä. Toisaalta, eipä tuossa olis mun puolesta tarvinnu jäädä mitään jähittämäänkään, oma hoitajani on loistava ultraaja ja käy aina kaikki läpi huolella. ultraa aina joka neuvolakäynnillä (täällä käytäntö). itse kun oon hoitoalalla töissä, tiedän jo nuo tämän alueen lääkärit ja osaa sitten tiettyä käytöstä aina odottaakkin mutta joku olisi kyllä voinut vetää herneen nenään.

Taas oon kade ku toisilla paikkakunnilla ultrataan niin usein :( mulla oli tasan kaks ja enempää ei heru jos ei o pakko :(

Mulle paljastu viime käynnillä et siel on ultralaite!! Mut koska se on uus ni ei tää mun tyyppi osaa käyttää sitä :o olis niin ihanaa nähä viel ees kerran tytön kasvot ennen syntymää <3

Ite oon ottanut rautaa aamulla ja varmaan ihan väärin. Syönyt aamupalan siihen päälle, en ees mistään maitotuotteiden välttämisestä oo kuullutkaan. Sen oon kuullut, et c-vitamiini edistää sen imeytymistä. Hb on ollut jotain 120, viime raskaudessa oli just toi 104 ja rautakuurin kera se nous peräti 114.

MammaMaria tuo maito kyllä voi aika oleellisesti huonontaa sitä imeytymistä. omaa kokemusta ei raudansyönnistä oo mutta ainakin töissä vanhuksilla ei rautalisä nosta hbta ollenkaan jos maitotuotteita käyttää yhtäaikaa

Mua huolestuttaa ihan kamalasti nyt just se että MEILLÄ EI OLE LOPPUAJAN ULTRAA ENÄÄ!!!! Esikoisesta kun yliaikasuuden vuoks ultrattiin niin lääkäri sano että tämä ei ole kuin hyvin pieni 3kg ja lakannut saamasta ravintoa jossain kohtaa että leikkaukseen joudutte varmaankin! Noh synnytys käynnistyi luonnollisesti sinä yönä ja alatiesynnytys oli, mutta mitä jos tämä vauva nyt onkin samassa tilanteessa sitten tai kasvaa todella isoksi:nailbiting: Enää yksi neuvola ja sitten neuvola lekuri rv 35 jolloin katsotaan onko kääntynyt alaspäin, mutta tuolla sillä ulrtalla ei voi tehdä mitään painoarvioita.....

Raudasta ja maitotuotteista: Rauta ja maidon kalsium imeytyvät "samaa reittiä pitkin", joten sama pätee molemmin puolin: kalkki imeytyy huonosti yhdessä raudan kanssa ja rauta kalkin kanssa. Mutta jonkin verran sieltä aina imeytyy väkisinkin, ja riippuen juuri annoksesta osa raudasta voi jäädä "imeytymättä", mutta se että hb nousee niin se on tärkeintä ja kertoo että riittävästi rautaa imeytyy.. :) Mutta oon käsittänyt että juuri tuo kalkki ajaa monilla ohi -> eli imeytyy rautaa "herkemmin/nopeammin" jolloin rauta jää imeytymättä ja tulee luonnollista reittiä ulos.

Minä taisin mainostaa sitä että neuvolalääkäri on hellempi otteinen, mutta täällä se kyllä oli. Ei ängetty mitään härveleitä. Sooori, SeEnsimmäinen. :oops: Mutta ei mullekaan siellä kerrottu mitään sf- mittoja tai vauvan kokoarvioita, saatika mitään asennosta mainittu. Sormet vaan nopeesti rööriin ja sit pihalle. En hyötynyt käynnistä mitenkään.

Juu ei se mitään , toiset tutkii kovemmilla otteilla ku toiset :D
Toi oli hyvin sanottu "en hyötynyt käynnistä mitenkään". Couldn't agree more!
Ja seuraava käynti jo 3 vkon päähän. Ois pitäny kysyy et miks ihmeessä ku ei siel muuta tehdä ku mittailla verenpainetta ja painoo + turhan jauhamista.. nooo josko ehtis saada asenteen kohdilleen siiheksi :D

Aatelkaa miten hyvin asiat on, kun neuvolassa käydään vaan tsekkaa verenpaine ja paino nousee tasasesti "eikä oo mitään huolia"! Koska ei kannata suotta kantaa murheita mukanaan, jos ei oo mitään murehdittavaa; yleensä raskaus on ongelmaton ja tavallinen.

Ite ainakin toivon sisätutkimuksia, kun ei oo mitään hajua tilanteesta sisällä, et jos oliski paikat auennut, ni on sekin hyvä tietää. Viimeks ei auennut ees synnytyksessä ja miten se mies se ilmas "kaikki vaan kävi siin kyynärpäitä myöten ronkkimassa turhaan" :D Tulis mieleen kyl muitakin juttuja, mitä sit synnytyksessä ja sen jälkeen tuli vastaan :)

Juu, eihän se sisätutkimus ikinä turha ole, musta on hyvä että se tehdään että tietää onko muutoksia tapahtunut. Valitin siellä vatsan kipuilua ja arkuutta. Käskettiin vaan pissatestiin, mikä oli puhdas kuten arvelinkin, eikä sille ole vieläkään mitään syytä löytynyt. Kai se on vaaratonta. Jotenkin tuntuu ettei hyödy mitään, kun ei saa tietää esim. miten päin vauva on ja onko mitat käyrillä. Sais lääkäri jotakin puhua! Mulla on kiva hoitaja, mutta lääkärissä on toivomisen varaa.

Takaisin