Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Annika pyydä että ne laittaa. Eiköhän se onnistu ja jos eivät laita niin merkkaa itse. On se kuitenkin kiva katsella sit jälkikäteen ja vertailla eri lasten raskauksia .

Mie en oo miun neuvolakorttii nähnykää sitte viime viikon keskiviikon jälkee kun ottivat tänne osastolle sisään. Täytyy mainita, kun seuraavan kerran katsovat ultralla ja tutkivat, nii jos vois sinnekin laittaa.

Neuvolakäynti nro. 3 oli tänään rv 22+2. Kaikki oli yhäkin hyvin,vauvan syke 145-150 . Paineet yhä alemmat ku ennen,silti normaalirajoissa :)
Painoa mulle on tullu jo ..öö.. yli 15kg (HUPS!) mutta neuvolatäti sanoi että sillä ei oo niin mitään väliä jos ite tiedostaa sen ja että pyrkii syömään terveellisesti.
Toisilla myös kertyy lisäkiloja huomattavasti enemmän ku toisilla, on tutkittu johtuisko esim. Istukan hormoneista tms. Rauhottavaa kuulla tuo ammattilaisen suusta - joo todellakin tiedostan että paino nousee muita odottajia nopeammin ja voisin syödä vieläkin vähemmän herkkuja :P noh jos sokerirasituksessa tulee diagnoosia tai edes sen uhkaa (epäilen kovin) niin lupaan syödä loppuraskauden kuin mallikansalainen ! :D

Huh. Onneksi mies ei pääse huomenna neuvolaan :D voi vähän paremmin avautua näistä tuntemuksistaan, kun ei ole toinen vieressä kuuntelemassa. Se kun tuntuu ettei ole mistään perillä tai välillä tuntuu että on niitä tyyppejä jotka sanoo ettei raskaus ole sairaus... :/ eilen sanoin meidän ulkoilun jälkeen autossa(kun jäältä piti kiivetä kiva mäki ylös), että supistaa vissiin. Oli silleen suht neutraalisti että nyt jo.. Tuntuu ettei aina usko mun tuntemuksia..

Minen oo ottanu ukkoo mukaan neuvolaan ekan kerran jälkee :P ultrissa on ollu mukana :)

Täällä tuo on ollu mukana tokassa neuvolassa ja ultrissa ja nytkin tarkisti kalenterin ku olis halunnu kuulla kai nuo kelajutut. Onneksi sillä oli palaveri just siihen aikaan. :D
Tuli muuten mieleen tuossa kun se ei aina tunnu ymmärtävän näitä tuntemuksia niin tässä kun sillä oli kova yskä ja valitti kun tuntuu että keuhkot tulee pihalle, niin minä tuskastuneena seurattuani useamman päivän ajan sen sairastelua tokaisin että kuule tiedän tunteen mutta kuvittele siihen päälle vielä se kun joka yskäsyllä tuntuu että maha repeää.. Meni hiljaiseksi :D

Arg mun mies kans ei tunnu ottavan tosissaan mun ikäviä tuntemuksia.. mut olkoon.. iteppä tiedän mihin pystyn ja mihin en, mut jotenki ärsyttää silti .

Tänään oli kolmas neuvola, se menikin jotenkin nopsaan ohi. Muistin sentään kysellä ne pari asiaa mitkä oli mietityttäneet. Tällä kertaa otettiin jopa se Hemoglobiini, joka olikin edelleen yli 130, vaikka väsymys onkin vähän palannut. (Johtunee kuitenkin enemmän työstä kuin mistään arvoista). Sain jopa selkokielisen esitteen Kelan etuuksista :D ..kun me ei miehen kanssa tajuta miten nuo isyysvapaat menee... :P

Meidän tyyppi alko sydänääniä kuunnellessa jumppaamaan, mikä oli hauska homma. Ensin sai jahdata ääniä pitkin mahaa, kiva möyrinä vaan tuntui, ja sen seurauksena se sykekin vähän siinä kiihtyi. Pojan ajatus varmaan seuraili Kimin ajatuksia "leave me alone, I know what I'm doing". :)

Mietin jälleen kerran, kun kyseli perheväkivallasta ja alkoholin käytöstä raskauden aikana (kysymykset ensin huvitti, kun tuntuivat niin absurdeilta), että kertooko sellaiset ihmiset kellä on ongelmaa oikeasti niistä kun neuvolatäti kysyy? Hyvä siis on että yritetään seurata ja kysellä, mutta mahtaako tätä kautta päästä esim perheväkivallan ongelmaan käsiksi? Samalla mietin kuinka onnekas sitä on, kun on hyvä mies ja turvallinen ympäristö lapsen tulla maailmaan.. Kun se ei ole aina itsestäänselvää.

SeEnsimmäinen, mun neuvolantäti on vähän eri maata.. Tänään 21+4 painoa tullut 7kg, josta 4 kg viimesen neuvolan jälkeen eli 800g/viikossa joka onkin enemmän kun aluks mutta noottia tuli :D pitää kuulemma alkaa kattomaan ettei noin paljoo sais tulla. Ja musta en oo ees lihonu! Muuta kun mahasta ja tisseistä toki. Iski kriisi!

Mullakin takana 3. neuvola. Kyseli vointeja ja kun kerroin pistelystä yms alapäässä toisinaan niin sanoi että jos alkaa tuntumaan ihan säännöllisesti niin soitella että pääsen lääkärille. Kelan esitteen sain juu ja todistukset sekä synnärille täytettävän lappusen.
Sydänääniä kuunnellessa vauveli potki dobbleria ja täti sanoi että tuntuu selkeästi että jos osaisi laittaa kättä oikealle kohdalle niin saattaisi käteen tuntua. Istukan takana tosiaan lymyilee että liikkeet tuntuu todennäköisesti just alhaalta tai kyljistä.

SeEnsimmäinen, mun neuvolantäti on vähän eri maata.. Tänään 21+4 painoa tullut 7kg, josta 4 kg viimesen neuvolan jälkeen eli 800g/viikossa joka onkin enemmän kun aluks mutta noottia tuli :D pitää kuulemma alkaa kattomaan ettei noin paljoo sais tulla. Ja musta en oo ees lihonu! Muuta kun mahasta ja tisseistä toki. Iski kriisi!

Kauhee täti! :o
Älä kuule turhaan kriiseile. Niin kauan ku on itsellä hyvä olla niin voi vauvakin varmasti hyvin. Pari kiloa ei haittaa ketään! Turha ressi pienestä painonnoususta erittää ressihormonia myös vauvaan joten relax and enjoy life :P :P
Terv. Stressin minimoijan kannattaja :)

Meillä oli eilen kans kolmas neuvola ja väkisin raahasin miehen mukaan ku Kelajuttuja käydään. No.. ensinnäkin, meillä oli terkkarilla sairaanhoitajaopiskelija siinä tekemässä niitä hommia, joo ei siinä mitään, kiva tyttö :) mutta enempi aikaa meni sen tytön opastamiseen ja neuvomiseen mitä koneella tehdään ymym. Mieski vähä turhaa oli matkassa siis.
Paino oli viime neuvolasta (8vkoa sitte) noussu reilu 3kg eli 400g/ vko. Ei sanonu mitään siitä..

Hemppari näytti 126, ekassa neuvolassa joulukuun alussa se oli 144. Nyt ollaa aika matalissa lukemissa mun normaaliin verrattuna ku aina huidellu huippulukemissa :D mutta ei tarvetta lisäraudalle.

Harjottelijatyttö mittas Sf-mitan ja terkkari sit uudestaan viel varmisti. Eka saatii 23cm mut sit terkkari sai 22cm ja se merkattiin papruihin sit.

Sydänääniä kuunnellessa oli hauska ku viimeks ku ne on kuunneltu (tammikuun puol välin paikkeilla) ni neuvolalääkäri etsimällä etsi ja etsi mun ihrakerroksen läpi ja lopulta sai kuulumaan. Nyt täklä kertaa tää harkka tyttö iski geeliä dopplerille ja sen että se asetti sen mun vatsanpäälle ni jo alko jumputus kuulumaan :D kuunteli jonku aikaa (terkkari sit siitäki taas sille mainitsi että ei noin kauaa tarvi kuunnella jos noin selvästi kuuluu ja näkyy lukema. Huoh ) ja musta oli ihan kiva että kuunteli vähä pidempää, etenki ku välillä tuli pieni katkos jumputukseen ja samalla hetkellä tunnet kehosi sisäpuolella ku joku tökkäsee :D
Heh, se tyttö oli sillee et miten se tollee välil pätki :D tuumasin sit siihen kohtaa et täält tuli pari mojovaa iskuu just sillo ja siihen kohtaa et varmaan se oli se, terkkari sanoi niin olevan. :D

Mutta harmitti kyllä pikkusen eilisen jälkee ku ei siit neuvolakäynnist sillee jääny mitää kätee (muuta ku raskaustodistus toki ja kelan hakemus) ku terkkari niin paljon keskitty siihe harkkarii. Se kysyi jotaa ja sit ku aloin vastaamaa ja kertomaan ni ei se oikein kuunnellu ja puhu mun päälle ku opasti harkkaria koneen kanssa..

No seuraava neukku 4vkon päästä ja tän vkon perjantaina lääkäri, äitiyspolille.

Saatii myös esite missä perhevalmennuksen ja sairaalaantutustumis aikataulut, jeiiii! :)

Mä kävin tänään neuvolalääkärissä sen extrakäynnin selän takia. Sain lähetteen fysioterapiaan. Sano myös, et harvinaista, ettei tuu suoraan monkumaan sairaslomaa, vaan haluaa jonkun hoidon vaivoihin. Sanoin siihen, et mulla noi kotityöt on rutkasti rankemmat kuin tuo ansiotyö. Mihinkäs ne vaivat ilman hoitoa kotona makailemalla paranee.

Ultralla katottiin ja sydän sykki edelleen, painoa on se puoli kiloa per viikko tullut (ei oo muuten tota viimeks eikä tässäkään raskaudessa kommentoitu, vaik joskus tullut lähemmäs kilokin viikossa ja sit välissä on ollut lisäystä 0kg...). Kaikki siis hyvin, jos tota selkää ei oteta huomioon. Johan tässä ollaan paremman puolella, kun on 25+ viikkoja kasassa. :)

Viimeinkin oli kela-neuvola :) Äsken laitoin netissa paprut eteenpäin ja nyt sitten vaan ootellaan :)
Kaikki oli kaiketi ihan ok. Sf-mitta otettiin ja nätisti sijoittuu keskikäyrälle (eka kerta muuten kun pääsen keskikäyrälle :grin), painoa oli tullut n. 100kg/vko. Ainakin. Vaikka terkkari kirjottikin korttiin muistaakseni vajaa 700g. Saa herkuttelu nyt ihan oikeesti riittää! Tai siis ens maanantaina alkaa herkkulakko, pitäähän tähän ehtiä valmistautua :grin:wink Ja ostin jo ainekset New Yorks Cheesecakeen, jota teen perjantain vieraille :) Vauvelin sykkeet oli 138-145. Pissa ja hemppa ok. Sokerirasitukseen varasin ajan parin viikon päähän :depressed: Yöks, inhottaa mennä, mutta kai se on hyväksi. Supistuksiin terkkari ei sanonut mitään, käski soittelemaan jos jatkuu. Ja jatkuuhan nämä ihan sinne synnytykseen asti (ja pari päivää päälle), mutta jospa ei vielä kypsyttäisi...

Hahah, mä olen kyllä raahannut miehen mukaan joka paikkaan. Kaikissa neuvolakäynneissä, ultrissa ja lääkärilläkin ollut mukana ja huomenna saa tulla pitämään mulle seuraa sokerirasitukseen! Ollaan aika kiinteä parivaljakko ehkä siitä syystä, että mies tekee kaiken työnsä etänä (on koodari). Tyyppi on siis kotona ihan aina (välillä vähän liikaakin :grin). Konetta se kyllä sitten kantaa mukana joka paikassa ja just pari päivää sitten väännettiin kättä siitä, että saako ottaa läppärin synnytykseen. Eikä ollut edes vitsi. Mies oli sitä mieltä, että siinä on hyvin "luppoaikaa" koodata. ...Olen kyllä kiitollinen miehen työlle siitä, että hän on myös sitten kotona kun vauva syntyy ja tarvittaessa tukena.

Mutta joo, huomenna siis sokerirasitus ja jännittää miten käy. Ylihuomenna myös neuvola. Mua on väsyttänyt ihan kamalasti tässä nyt viikon verran ja epäilen, että joko kyse on sokeriarvoista tai madaltuneesta hemoglobiinista.

Kolmatta kertaa neuvolassa pyörähdin tänää. Kaikki oli pienellä mallillansa, sain kinuttua fyssariajankin. Jo edellisessä raskaudessa ilmeisesti joku hermo tai lihas joutu pinteeseen tossa kyljen alla, sillon fyssarille pääseminen ei ollu lääkäristä eikä terkkareista vaihtoehto, koska kyllä se kipu häviää. No hävishän se synnytykseen. Nyt se on tulossa takasin (täsmälleen samoilla viikoilla kuin esikosta), niin nyt oma terkka oli sitä mieltä, että käy ihmeessä fyssarin kaa kattoo, jos keksitte siihen jotain millä avata se pinne. Kävi nopeesti fyssarilta kysyy, ni se alko jo epäilee jotain rakenneperästä, saas nähdä. Kipu tulee siis ainoastaan jos joutuu olemaan liian pitkään istuen tai seisten paikallaan.

Mutta ihanaa, seuraava neuvolakäynti vasta toukokuussa. :) Ei tarvii jatkuvasti ravata naamaansa näyttämässä. ;)

Mäkin kävin neuvolassa eilen. Sykkeet ok, pissa ok. verenpaine erinomainen. Paino oli noussut 1.7kg tai jotain :/
Neuvolan lähtöpaino on kyl enemmän kun itse laskettu. eli oman arvion mukaan nyt on tullut 5.7kg ja lähtöpaino oli melkeen 100kg. Eli ihan hyvä että on tullut ns. maltillisesti.
juteltiin paljon ruuasta ja siitä et pian on toinen sokerirasitus, johon mun pitäis varata aika 2 vk:N päähän.
Kerroin että haluaisin valmiin ruokaohjelman ja että sellanen maksais personaltreineriltä 200€ eli en raaski. Eikä ongelma ole se etten tietäis vaan se etten jaksa/viitsi/välitä, meillä kuitenkin syödään kohtuu terveellistä ruokaa ja lapsetkin ottaa vitamiinit ja omegat. No sain lähetteen ravitsemusterapeutille tyksiin ja terkka laittoi saatteeksi että tykkään käyttää ns. oikeita raaka-aineita eli luomua ja voita ja vältän puolivalmisteita.
Nyt vaan kauhee tsemppi päälle että saan pysyttyä ruodussa vielä loppuraskauden.
viikot nauvolassa oli 22+5 ja kohdun korkeus 24cm. Eli käyrien yläpuolella. Mitä tästä mahtaa tulla :O

Mulle saa sit Womb heitellä oivia ruokavinkkejä loppuraskauteen, aikalailla samanlainen tilanne täällä painon suhteen ja noi neuvolakuulumiset. :)
Ja se että tykkään tehä ruokaa, mut jotenki ei vaan huvita ja samat safkat pyörii tai sit jotaa vaa ranskalaisii ym nopeeta ja ei niin terveellistä. Ku edellee semmonen olo että pitää tehdä mieli sitä jotain, muuten ei voi valmistaa saati syyä. :D kanaa en ole nyt marraskuun alun jälkeen syöny ku koipi/wings muodossa, ei vaan oo maistunu :D jos joku päivä uskaltais vähä naturellipihviä tai suikaletta paistella, suolalla ja pippurilla vaan. ;)

Mulla oli kela neuvolakäynti eilen. Kaikki muut arvot oli oikein loistavat (verenpaine, hemoglobiini noussut, sf-mitta 24, pissanäyte puhdas) paitsi mun paino oli 4 viikossa noussut 5 kiloa!!! eli lähtöpainossa ollaan. Mä melkein rupesin jo porua vääntään.. :D

Mun neuvolatäti onneks tietää, että oon kotihoidossa työharjottelussa + töissä ja sit mulla on vielä 2 työpaikkaa mikä on suurimmalta osin seisomatyötä, joten mulle on ylläripylläri tullut ton verran nestettä kehoon.. Jalatkin kun tukit, joten täytyy ruveta vähentään tota suolan käyttö ja lisätä vedenjuontia sekä lisätä liikuntaa ja tosiaankin nyt haen ne tukisukat kun alkaa jalkoja pakottaa sen verran, ettei oikein yöunetkaan maistu.

Mä olin ihan varma, että saan kauheat huudot tosta painosta, mutta ei tullut mitään sanomista. Ehkä johtuu siitä, että oon pitänyt ruokapäiväkirjaa, jonka annoin neuvolaan luettavaksi ja sain paljon kehuja monipuolisesta ja hyvälaatuisesta ruokavaliosta. Kalorimäärätkin on liikkunu 1600-1800 tasolla, parina ns. illanistujaisiltana on kalorimäärä noussut yli 2000. :)

Takaisin