Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt käyty neuvolassa. Kaikki hyvin, kunnon syke kuului. Vatsan mitta 22cm . Rupee kuulemma kohtu painaa vatsalaukkua. Hb oli 102 joten rautakuurille joudutaan . Ensi viikolla saan raskaustodistuksen.

Millaisia sf-mittoja teillä on ollut? Itselläni nyt rv22+4 oli 21cm, mikä tuntuu isolta ja onkin ihan yläkäyrällä. Hassua, vaikka ei maha mun mielestä mitenkään isolta vaikulta. Painokin alkaa vasta nyt olla lähtöpainossa alkuraskauden oksentamisen jälkeen.

Miulla vasta ensi viikon perjantaina neuvola, kai ne samalla mittaa ja saan sitten sen raskaustodistuksen jolla hakee niit Kela-tukia, äitiyspakkausta yms.

Miulta mitattiin jo toissa kerralla ekan kerran, oisko ollu viikkoja 14-15, ihan vaan ku neukkutädistä tuntu kohdunpohja niin selvästi niin hänpä mittaa huvikseen. Lääkäri ei kyllä viimeks mitannu. Esikostakin mitattiin muistaakseni joskus vko 20+.

En lukenu ketjua nyt vielä, kysyn ensin. Mutta hjelp hjelp, kysymys ETENKIN esikoista odottaville, konkaritkin saa kyllä vastata.;D

Kuinka monta neuvolakäyntiä teillä on ollut?
(Neuvolalääkäriä ei lasketa..)
Itseä alkanu nyt vähän ns häiritä ja ärsyttää, mulla on tän kuun 16 pvä KOLMAS neuvolakäynti.. Mun mieletästä on aika vähän siihen nähden että ollaan puolessa välissä, eka neuvola-toka väli oli 1,5kk ja nyt toka-kolmas väli on 2kk..aion vaatia enemmän ja aion myös saada ne! Koska on paljon asioita mitä tahtois tietää mut mistä otan selvää, googlesta ja täältä, vaikka olisi myös mukava saada tietoa myös ammattilaiselta.

Miulla on ollu kolme mut perusrungossa olis täälläki vaan kaks täs vaihees. Luulisin et miun reuman takia yks ylimääränen ollu

Tänne tulossa jo toinen, mutta myös itseäni mietityttänyt neuvolakäyntien vähyys. Itellä tänään viikkoja 22+3 ja ens viikolla kolmas käynti. Mulle ekalla käynnillä neuvolan täti sanoi, että käyntivälejä on pidennetty siitä kun esikoista odotin (syntyi jouluna 2012), ja tämä koskee myös esikoistaan odottavia. Itse ainakin koin ensimmäistä odottaessa, että tiheämpi käyntitahti oli tosi hyvä juttu, varsinkin kun kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä. Ja siis toinen käynti oli pikainen aika neuvolalääkärille, ainoastaan yksi aika ollut terveydenhoitajalle.

Kolmas on 12.3 , tänään 21+0 . En näe syytä miks pitäis olla enemmän, täällä foorumilla pystyy lukemaan tuntemuksista (menkkamaiset kivut, aristukset, selkäsäryt jnejne) ei tarvii olla aina soittamassa neuvolatädille joka totee sen olevan normaalia :D tänään säikähdin pallean kohdalla kipua, odotin. Meni pois.

Mulla toisaalta on tunne omasta neuvolatädistä että on ympäripyöree, tsekkaa vaan perusjutut eikä kiinnitä mihinkään vähän poikkeaviin lukemiin (hemoglobiini, painon nousu) mitään huomiota jos en itse asiasta mainitse o.O

Lähinnä harmittaa se että tänään oli rakenneultra, kysyin että millon seuraavaksi ni sanoi että jos ei mitään poikkeavaa tule niin synnytyksessä tai yliajalla nähdään :D tässäkö se nyt oli? Ny vaa kasvatellaa mahaa täts it ?! :D

Mulla on ollu nyt 2 käyntiä omalle terkkarille ja loppukuusta rv 24 tai 25 on seuraava. Mutta onhan tässä ollut sitten tosiaan jo kaksi ultraa ja lääkärikäynti jossa myös terkkarin tapasin, vaikkei ollutkaan "oma". Ihan normi määrä, ei uudelleen synnyttäjänä tuolla jaksaisi koko aikaa ravatakaan :grin Ja ainahan sinne neuvolaan voi soittaa jos on asiaa, ja ainakin meillä terkkari sanoi, että otetaan sen mukaan ylimääräisiä käyntejä jos/kun on tarve.

Ymmärtääkseni ainakin meilläpäin käytetään nykyään ohjeena THL:n vuonna 2013 julkaisemia suosituksia äitiysneuvolakäynteihin. Ilmeisesti niitä tosiaan on vähennetty muutaman vuoden takaisesta. Nämä taitavat olla ns. suosituksia, joitakuntien olisi hyvä noudattaa, mutta en tiedä onko kunnille olemassa jotain sanktiojärjestelmää, jos käyntejä on vähemmän.

Linkki löytyy siis täältä: https://www.julkari.fi/handle/10024/110521 Luvussa 7 noita käyntimääriä ja sisältöjä sekä pakollisia äidille tehtäviä tutkimuksia.

Itse olen jo kyllästynyt ravaamaan neuvolassa, vaikka käyntejä on se kolme takanapäin. Toisaalta luen mieluumin itse THL:n julkaisuista sekä tiedelehdistä raskauteen liittyvät jutut, kun kuuntelen terkkaria.

Joo siis pystyyhän täällä niistä lukemaan ja netti täynnä tietoa, mutta ku niissäki monesti provosoivia ylireagointeja. Ja siis jonku toisen mielestä älytöntä ja tyhmää ja turhaa et käyntejä ois useemmin ku netti täynnä tietoa, mut miä ite henkilökohtasesti oon semmonen utelias-uuno että haluan ottaa asioista selvää ja niinsanotusti tarkistaa niiden todenperäisyyden ja saada ns varman vastauksen. :)
Itse kyllä koen että ensiodottajana olisi kivempi käydä usemmin, kun sinne soittaminenkin on vähän keljua kun soittoajat on 8-8.30 ja 12-12.30.. yleensä päivällä puuhaa jotain toho aikaa ja ei muista soittaa tai jossaa liikenteessä että sieltä viitti soitella ja aamuajan aikaan usein nukun :D perjantaina kyllä ku tarvitsi soittaa ni laitoin aamulla 8 kellon soimaa ihan vartavasten että soitan neuvolaan.

Oon mieki ihan tyytyväinen et käyntejä on ollu nuo kolme kumminkii.. Seuraava on sit kuun puolenvälin jälkee ja tosiaan netistä kaikkee tietoo ei kyl pidä uskoo, myöskään täältä palstalta. Tarveydenhoitajat on kumminki käyny neljä vuotta koulussa opiskelemassa terveysasioita ni kyllä ne jotku asiat tietää paremmin ku muut raskaana olijat tai vaikka lapsen saaneetki. Jokainen meistä on kumminki oma persoonansa ja kokee asiat eri tavalla, myöski neuvoo kokemallaan tavalla. Terveydenhoitajien pitäs ainaki olla puolueettomia ja jakaa vaan sitä oikeeta tietoo. Itteeni ainaki ärsyttää ku oon muutaman kerran maallikon kanssa väitelly asioista, vaikka oon vaan lähihoitaja ni mieki oon kolme vuotta kouluu käyny ja koht kymmenen vuotta töissä ollu ni jotkut asiat mie vaan oikeesti tiedän paremmin (tää ei nyt liity mein keskusteluihi vaan terveydenhoitoon yleensä) ;)

Kolmas neuvolatätiaika on 17. päivä, silloin ollaan viikolla 22+, tehdään vissiin niitä äippälomahakemuksia tms... Toivottavasti!
Tai niin minulle luvattiin.. Mulla on kauhea huoli jotenkin siitä että pääsis hakemaan sijaista ja saisi pätevän ja hyvän...

Minusta ihan riittävästi ollut kaikenlaisia käyntejä. Kun näihin lisäksi on ne pari ultraa ja neuvolalääkäri niin tuntuu että aika säännöllisesti on ollut semmosta seurantaa. Ja ainahan voi soittaa sinne neuvolaan jos tulee jotain kysyttävää, sitä se tätsy painottaa aina kovasti. Meillä on oikein kiva ja pätevän oloinen neuvolatäti, oon ollut varsin tyytyväinen. :)

Mullakin oli 3. neuvola äsken (rv22)! Mitattailtiin kohtua ja sain Kela-paperit :) Syke oli 148, kunnon jumputus <3

No eihän täa sit vissii mitää hätää oo ku muutki käyny vast saman verran. :D miäki tollo otin sen neuvolalääkärin heti seuraavalle viikolle edellisestä neuvolasta ku siihen tarjotteli, enpä honannu et ois voinu ottaa vähä pidemmälle. :)

Tää tuli vaa mielee ku mulla kaveri joka odottaa kans (ihania uutisia sain pari vko sitte, en meinan kestäääää <3 pari vuotta sitte oltii aika hyviäki kavereita) ja kolme viikkoa mun jälkeen hänellä laskettuaika ja hän on käyny nyt jo 5 vai 6 krt neuvolassa ja oli kysytty että onko liian vähän käyntejä että lisätäänkö. :) ensiodottaja hänkin.

Jos neuvolalääkäriä ja hammashygienistin saarnaa ei lasketa, niin mullakin on vasta kolmas neuvolakäynti tulossa parin viikon päästä, silloin on 22+1 ja saa niitä Kelan papereita. Enkä kyllä tiuhempaa tahtia kaipaisikaan, kun ei mitään erityisiä ongelmia ole ja normaalioireet osaan selvittää googlaamallakin. :P

Takaisin