Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli eka käynti terveydenhoitajalla, sit on lääkäri ja 5vkon välein käyään terkalla ja joskus loppuraskaudessa oli toinen lääkäri..

Täytyy siis olla tyytyväinen edes jostain palveluista vaikka muualta ei kehumista ole toiminnasta tän åäivän perusteella

Tänään aamulla oli neuvola siellä se möyrijä mennä vipelsi. Syke 140 ja normaali. Mulla hb 119 ja tosi alhainen mulla, kun on normaalisti lähellä 140 hb arvo. Seuraavaksi rakenne ultraan ja sen jälkeen neuvolaan ensi kuussa.

Eilen toka neuvola. Kuunneltiin kans sydänäänet jotka kuulin nyt ensimmäistä kertaa <3 150-160 hujakoilla pompsutteli, ja sikiö tuntui kovasti liikkuvan anturin alla.
Painoa tullut 330g per viikko eli ekasta neuvolasta noussut 2kg(!).. Ja viimeks olin niin huolissani neuvolan jälkeen et onko normaalia et paino ei ollut vielä siihen mennessä noussut...phah :D

Oltiin just parin viikon lomalla ja tuli kyl popsittuu älyttömästi suolasta, sipsiä yms. mitä en kyllä normaalisti syö ikinä. Karkkiakin menee normioloissa vähän. No terveydenhoitaja ei joka tapauksessa kommentoinut mitään kahden kilon nousuun, joten kai ihan ok vielä tässä vaiheessa.

Terkka kehui kovasti että kohtu kasvanut hyvin ja näkyy jo selkeästi.

Nyt nt-ultran mukaan rv 16+1.

Meillä oli tuossa toinen neuvolakäynti ja isukki oli siis mukana. Kuunneltiin sydänääniä ja siellähän se pumputti, n.140-150 oli sykkeet. Huomasin että oli miehellä taas silmäkulmat kosteat tuon jälkeen. Hieman hymyilytti.
Kuulin sit äsken kun tultiin taas tänne kotiin takas, minä odottelen töihin menoa ja toinen jatkamaan töitä etänä niin se jollekin työporukalle paljasti "jälkikasvun tulon". Itellä meinaa itku tulla. Mutta huvitti kun suurin piirtein olankohautuksella meni vissiin ku seuraava lause oli jo suurin piirtein työasioita joista minä en ymmärtänyt. Miehet :D meillä töissä ne joille minä ite kerroin tuli suurin piirtein itku silmässä halailemaan :)

Kertokaa ensikertalaiselle, että mitä pitää sisällään neuvolan laaja terveystarkastus?

Oon käynyt ekassa neuvolassa rv 9+4 ja nyt 15+2 olisi se toinen. Meni jo ekalla kerralla niin pahasti sukset ristiin neuvolan terveydenhoitajan kanssa, että pelottaa enemmän mennä sinne tentavaksi. Lisäksi lääkäritarkistukset tekee mulle erikoislääkäri, joka myös naureskeli neuvolan tietämättömyydelle mun perussairauden suhteen ja vinkkasi, ettei kannata uskoa mitään, mitä neuvolassa sanovat.

Olen siis varautunut hemoglobiini ja verenpainemittauksiin. Sokerirasitusta mulle ei tehdä ja ekan kerran neuvolalabran seulat katottiin jo läpi lääkärin kanssa.

kkattja, kiitos vinkistä. Osaan varautua pitämään kielen keskellä suuta ja yritän olla loukkaamatta terkkarin tunteita. Viimekerralla sen käsitykset perhe-elämästä oli niin vanhentuneita (pari kertaa teki mieli kysyä, että onko se sitäkin mieltä, että vaimo silittää miehen kauluspaidat jne., meillä siis isä jää lapsen kanssa kotiin heti äitiysloman loputtua ja mä palaan takaisin töihin), Lopulta en enää voinut vastustaa kiusausta vaan kaivoin sille pädiltä tutkimusartikkeleita moninaistuvasta lapsuudesta ja perheistä Suomessa ja ulkomailla. Neuvolakäynti päättyi aika jäätäviin tunnelmiin...
Että jos nyt vaan kuuntelen ne kaikki saarnat ja kukkahattutäti-ohjeistukset ja yritän hymyillä nätisti.

Toinen neuvolakäynti takana. :)
Paino tippunut kilon ja mun hemoglobiini oli laskenut 140 --> 120, ikinä ollut noin alhaalla, joten neuvolatäti pyys hakemaan rautaa.. naureskelin, että ikinä oo syöny semmosta. :D

Sydänäänet oli taas tasaset ja hyvät. Mies totesikin neuvolatädille, että siellä se meidän juna jyskyttää. :D

Naurattaa kun ihan turhaan olin taas hermostunut vaikka kaikki oli hyvin. :)

Mannavilja, siis mitä? :D Ethän oikeesti miestä jätä kotiin vauvan kanssa, sehän on vain äitien tehtävä?! Se lapsihan ei siis saa luotua minkäänlaista suhdetta tolla tavalla äitiin ja häiriintyy ja mitä se mieskin kotona ja muut ajattelee?!

Meillä siis mies nyt kotona ja jää sit taas ens vuonna, kun esikoinen on 1v 9kk ja tää seuraava 6kk. :) Ja ite meen myös töihin. Eikä meillä neuvolassa oo kyl sitä ihmetelty, pikemminkin pidetään hyvänä isän ja lapsen suhteen kehittymisen kannalta. Meillä muutenkin alusta asti kumpi vaan "on pitänyt kelvata syliksi" ja oon käynyt ihmisten ilmoilla ilman vauvaa, kun oli ihan pieni. Hyvin täällä pärjäsivät jo silloin. :)

Tänään siis taas neuvola ja eipä siellä ihmeitä. Paino on nyt lähtöpainolukemassa, hemoglobiini raudasta huolimatta 114, verenpaineet normaalit ja sydänäänet normaalit :)

Me ei miehen kans tykätä yhtään meidän neuvolatädistä :/ nyt kun ma oltiin niin edes sydänääniä ei oltais kuunneltu ellen olis ite kysynyt.. muuten v mäinen akka jotenkin. Puhetyylikin niin ylimielisen olonen eikä paljon hymyile.

... eikä muutenkaan mitään kannustusta tai positiivista palautetta saa mistään. Olin niin ilonen ku paino oli noussu 800g koko raskauden aikana mut tuli semmonen olo et sekin on liikaa.. mulla ei ylipainoa edes paljoa ole..

Ihan hyvin selvittiin neuvolasta ja eipä tarvinnut sanaakaan sanoa, kun poikaystävä hoisi juttelemisen. Pari kertaa taisin nyökätä johonkin mulle esitettyyn kysymykseen ja naurussa oli pidättelemistä vain kerran :)

Kiva oli kuunnella sydänääniä dopplerista ja oma paino + muut mittaukset oli niin hyviä, ettei terveydenhoitaja niitäkään juuri kommentoinut...

Tänään oli kela-neuvola eli sain sen todistuksen. Nyt vaan avustusta anomaan ja lomat laskeskelee :) Sf-mittakin otettiin ekaa kertaa ja 22cm oli lukema. Muistaakseni viimeksikin meni suht samassa lukemassa tuon rv kanssa tuo mitta, yläkäyrän tuntumassa/päällä meni viimeksikin.

Ja sydänäänet kuunneltiin, ne ei kuulunutkaan navan alla vaan navan yläpuolella, oli kuulemma ylhäällä napero "jo" tässä vaiheessa. Oma paino nousee tasaisesti, nyt on tullut alkuun nähden 2kg. Alussahan toi paino mulla tippukin, niin nyt viime kertaan nähden nousua puol kiloa viikossa. Hemoglobiini 124.

Seuraavan kerran sitten huhtikuussa, sitten onkin jo...28? :D

Meki käytiin tänään tukihommia läpi neuvolassa, mukavaa kun asiat etenee.

Vähän paha mieli jäi kun painon nousua arvosteltiin, ja sitä kun en aina voi syödä säännöllisesti töiden vuoksi. Sekä neuvolatäti että tuo tuleva isukki saisivat kokeilla tätä sesonkioppaan hommaa ihan itte ennenku väittävät että aina pystyy pitään 5 min taukoa. :'( Vähän turhan rankasti arvosteltiin myös siitä että painoa on tullut tähän mennessä yhteensä 5 kg. Neuvolan mittausten mukaan 6, koska lähtöpainon oon ilmoittanu kotona alasti mitatusta ennen aamupalaa. Oon vissiin lihomisvaarassa vaikka lähtöpaino oli 58... Pöh.

Vauvalla syrän siellä jyskytteli ja muutenki kaikki pitäis olla kunnossa. :)

Harakraah, Mie se en vaan jaksa ymmärtää noita painosta nalkuttavia neuvolantätejä.. Toki, jos ruvetaan paukuttelee 20+kg puolivälissä, ni jotain saattaa ola pielessä, mutta että muutamasta kilosta maristaan suuntaan taikka toiseen. Argh. Onneks itellä on maalaisjärkinen neukkutäti, joka on monesta asiasta miun kanssa muutenkin samaa mieltä, eikä niuhota turhista.

Omasta neukkutädistä päästäänkin sitten siihen, että huomenna on lääkärineuvola 19+1, ja terkkarina ei oo oma terkka vaan koko alueen pahin hössö. Ja sen kanssa en tuu ihan kauheen hyvin juttuun, ite kun oon aika kaukana hössöstä. Mutta onneks sille on vaan lyhyt käynti ennen lääkäriä, joka on onneks tolkun ihminen. ;)

No ihan turhaa tosta painosta mutista. Mulla lähtöpainona joku normaalipainon ylärajalla oleva paino. Ja sitä paitsi mulla viimeks ei noussut paino yhtään esim. viikoilla 34-36. Minkäs sille teet? Syödä on kuitenkin pakko. Ja onneks mullakaan ei marmattele, hyvä vaan ku punnitaan, ni sit jos tulis hälyyttävää nousua tai laskua, ni sit osaisivat sen kattoa.

Me ei olla vielä kertaakaan omaa neuvolatäti nähty. Molemmilla kerroilla ollut kipeänä. Saa nähdä onko näin myös perjantaina. Antaako se neuvolatäti matkaan sen todistuksen, joka toimitetaan kelaan ja työnanatajalle?
Edellisen kerran neuvolatäti ihan pimeä onneksi Eino meidän.kyseenalaisti miehen työnteon kun tekee kahta työtä ja mulla sen kun en lähde mihinkään äiti lapsi turpiin kyykkimään. Ks. Täti meidän ikäinen. Reilut kolmekymmentä vuotta noin . Sitä myös ihmetteli, kun kysyttäessä vastattiin mennään laitokseen tutustumaan, mutta emme synnytys valmennukseen.

Neuvolassa käyty, kaikki oli niinku pitääki :) masuasukki piti jalat ristissä joten vielä pitää viikko odottaa rakenneultraan, josko sielä paljastuisi kumpi tulee :D meidän neuvolatäti on kyllä mahtava, ei voi muuta sanoa :)

Takaisin