Neuvolakuulumisia

Tänään oli toinen neuvolakäynti. Oli ihanaa taas kuulla sydänäänet ja varmistua että siellä oikeesti on joku kun liikkeitä ei vielä oo tuntunut. :D Kovasti odotan jo rakenneultraa niin että saisi sukupuolen tietää:Heartred :)
 
Toinen neuvola tänään. Kaikki oli ok ja sydänäänet niin terävät että, syke 140 :). Meinasi ensin ettei oteta hemoglobiinia kun oon syöny rautaa alusta asti ku aiemmissa raskauksissa hb ollu alhanen..no onneksi otti, oli 101. Nyt rautaa tuplana sit..ei ihme että heikotti eilen kuntonyrkkeilyn jälkeen :O
 
Mitäs teillä siellä ensimmäisessä neuvolalääkärissä on tehty? Jollain oli ainakin sydänäänet kuunneltu ja sisätutkimus, entäs muuta? Ensi viikolla olisi itellä tuo kyseinen käynti :)
 
Onks muilla tulossa/ollu tätä laajaa terveystarkastusta, johon mieskin kutsutaan? Mitä ihmettä siellä tehdään o_O
 
Ekassa neuvolalääkärissä tehtiin sisätutkimus, kokeiltiin kohtu ja kuunneltiin sydänäänet. Ja kyseltiin onko mitään mielenpäällä :) Muuten oli kuin normaali neuvolakäynti; pissanäyte, verenpaine ja paino.
 
Kohta neuvolaan ja mua jännittää aivan kamalasti.. Toivottavasti kaikki olis hyvin.
 
Toinen neuvola käyty tänään. Kaikki kunnossa, hemoglobiini ainakin toistaiseksi hyvä, RR vähän alhainen. Paino pudonnut edellisestä 600 g, vaikka olen todellakin syönyt ihan hyvin, ja lähtötilanteesta oli enää +200 g, se saisi alkaa pikkuhiljaa nousta maltilla. Ja ne sydänäänet! Helposti löytyi ja syke oli 150 tuntumassa.
 
Missä vaiheessa painon pitäis nousta? Mulla 15+4 eikä paino vieläkää noussu :confused: tuntuu et tippuu vaa..

Jostain muistan lukeneeni, että ekan kolmanneksen jälkeen paino alkaisi vähitellen nousta. Riippuu toki kai lähtöpainosta ja elämäntavoista raskauden aikana. Korjatkaahan jos olen väärässä. Ei neuvolatäti ainakaan ollut huolissaan, vaikka paino oli edellisestä hieman pudonnut.
 
Joo mulla siis vähän ylipainoo et voi vaikuttaa? Viimeks neuvolas vaa täti vähä ärähti ku paino oli laskenu.
 
Mulla laski viimeksi yli 10kg paino, (kylläkin lähtöpaino oli runsaasti ylipainon puolella ja jäi sinne vielä tuon pudotuksen jälkeenkin). Minulle oma th sanoi, ettei ole mitään sääntöä, jonka mukaan painon pitää nousta, on suositusrajat, joiden tarkoitus on lähinnä se, ettei kukaan ahtaisi itseään epäterveellisen ylipainoiseksi ''koska raskaana pitää syödä kahden edestä'' (ei tarvitse). Lisäksi loppuraskaudessa painoa seurataan myös turvouksen havaitsemisen takia. Toki, jos lähtöpaino on alipainon puolella, on lisäpaino hyvästäkin.

Minulle sanottiin aivan suoraan, että kunhan laihtuminen on seurausta terveellisistä elämätavoista, eikä ole kovin rajua, ei laihtumisesta ole mitään vaaraa. Ja minä kyllä näin niin montaa terveydenhoitajaa, sairaanhoitajaa, kätilöä ja lääkäiäkin, eikä kukaan sanonut missään vaiheessa mitään negatiivista painon ptoamisesta.
 
Eilen toinen neuvola ja paino oli pudonnut alle lähtöpainon. Tippunut kolme kiloa, eikä tarvis kyllä heti noustakaan. :grin Pikkusen syke oli 150 ja sai sen heti kuulumaan. :) Puhuttiin paljon mm. mun sairaalapelosta ja lupasi, että asiaa lähdetään hyvissä ajoin purkamaan Tayssin kanssa. Helpotti paljon tieto siitä, että voin toivoa tiettyjä kätilöitä hoitamaan homman. Ens kerralla sit neuvolan yhteydessä lääkäri, mut siihen on aikaa vielä kuukausi.

Nyt menossa rv 13+1
 
Täällä yks esikoisen odottaja. Miulla oli neuvola viimeks perjantaina 9.1. silloin rv 15+5. Neuvolalääkäri piti olla tässä välissä, mut seuraava neuvola vasta 2.3. jolloin laskujeni mukaan 20+4. Onko muillakin alussa näin harvoin? Loppua kohden ilmeisesti enemmän käyntejä. Näin siis Helsingissä.
 
Ompas pien kuva
 

Liitteet

  • ImageUploadedByVau Foorumi1421335016.180752.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1421335016.180752.jpg
    87.1 KB · Katsottu: 25
ImageUploadedByVau Foorumi1421335165.594963.jpgtäällä siis tämmönen runko..
jos siit nyt selvää sais, itelle eka ei näkyny
 
Miten vauvojen sykkeet voi vaihdella noin runsaasti? Mulla oli toka neuvola rv14+6 ja vauvan syke oli jotakuinkin 146. Hirveästi siellä taas liikuskeli ja karkaili anturin alta pois :grin.
 
Miten vauvojen sykkeet voi vaihdella noin runsaasti? Mulla oli toka neuvola rv14+6 ja vauvan syke oli jotakuinkin 146. Hirveästi siellä taas liikuskeli ja karkaili anturin alta pois :grin.
Sikiön normaali syke vaihtelee 100-180 välillä :) Riippuu, kuinka aktiivinen on sykkeen mittaushetkellä. Mulle lääkäri sanoi, että ei ole olemassa tyttö-ja poikasykkeitä vaan sykkeen nopeus on sidoksissa sikiön liikkeisiin.
 
Tuo Yomandan laittama runko vaikuttaa tosi "täydeltä", ei mulla noin usein käyntejä ole... :/
 
Takaisin
Top