Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jatketaanpas taas tätä neuvolakäyntien surkeiden sattumusten sarjaa :grin

Viime viikolla käytiin siis neuvolassa ensin neuvolatädin luona ja heti perään neuvolalääkärissä. Tällä kertaa tavattiin ensimmäiseltä neuvolakäynniltä tuttu täti, joka ilmoitti oman thn olevan poissa vielä elokuun. Itse kuulema sijaistaa vielä tämän viikon, sitten tulee toinen sijainen. "Ettet sitten ihmettele, kun vauva tulee ja saattaa olla outo ihminen vastaanotolla", totesimpa vain, että jos katot sitä minun neuvolakorttia niin tässä ei ole mulle mitään uutta :shifty: Kauhistelikin sitten kuinka monta eri hoitajaa olen tavannut ja oman hoitajankin vain kahdesti (täällähän oli siis alkuun todella tarkkaa, että menet juuri sille omalle hoitajalle).

Seuraavaksi saatiin taas käydä läpi, että mitä kaikkea edellisten hoitajien kanssa on jo juteltu ja mistäs nyt puhuttaisiin. Kauhea paniikki hänellä oli koko ajan, kun aikaa on niin vähän, että ehdin lääkärille. Sain sitten vielä yhden esitteen imetyksestä entisten joukkoon, mitattiin verenpaine (hyvät paineet edelleen) ja paino. Painoa oli tullut melkein 1,5kg/vk :oops: Tätä kauhisteli enemmän kuin minä, koska itse pistin painonnousua suoraan turvotuksen (ei ollut edellisellä kerralla vielä) ja vessahädän piikkiin. Noh, ei oikein kuunnellut, kun yritin tästä sanoa. Sainkin sitten kuunnella taas pohdintoja, että pitäisiköhän mennä uudestaan sokerirasitukseen...joo ei kiitos! :facepalm:

Seuraavaksi siirryttiinkin sitten lääkärin vastaanotolle. Lääkärinä itseänikin nuorempi tyttö, joka oli kyllä siinä rajoilla onko vielä ehtinyt valmistua vai ei. Kerroin jalan kipuilusta, ei oikein osannut sanoa mitään. Sekä sormien kipeistä ja jäykistä nivelistä, varsinkin öisin ja aamulla herätessä. Päästiin keskustelemaan ihan reumakokeista, kunnes oli pakko itse hieman toppuutella. Teki sisätutkimuksen ja ultrasi, otti myös sf-mitan. Pisteet sisätutkimuksen tekemisestä, oli todella hento otteissaan ja kerrankin voi sanoa ettei sattunut! :) Viimeksi lääkäri sai jatkuvasti hokea, että pitäisi rentoutua. No yritä siinä rentoutua, kun hänen käsittelynsä sattui ihan helvetisti :mad:

Paikat kiinni, kohdunkaulaa jäljellä 3cm, lapsi raivotarjonnassa. Lapsella kaikki hyvin, hienosti sydän sykki. Mitään painoarvioita ei kertonut :sad001 Sf-mitta jossain keskikäyrän tuntumassa, kotona huomasin ettei merkannut korttiin lainkaan joten täytyy ensi käynnillä sitä kysyä. Lääkärin olisi kuulunut myös ottaa se streptokokki näyte, mutta olen melkein 100% varma, että hän unohti. Sitäkin saan siis kysellä ensi viikolla. Sieltä Oma Kanta palvelusta yritin katsoa olisiko sitä näkynyt siellä, mutta eihän sieltä yllättäen mitään näkynyt. Oikein mukava tyttö tämä lääkäri ja asiallinen, mutta huomasi kyllä sen kokemuksen puutteen.

Että näin meillä tällä kertaa. Taas sai siis kotona miehen kanssa naureskella neuvolamme toiminnalle :grin

Rv 37+6. Neuvolassa käyty tänään. Kaikki jälleen kunnossa. Pää on laskenut todella alas, luulin että oli jo viimeksikin. Sf-mitta oli puolisenttiä pienentynyt (viimeksi oli pysynyt samassa). Ens viikolla on vielä oma terkka. Varattiin vielä seuraava aika la:n tienoile toiselle terkalle. Melkein harmitti kun varattiin, vaikka eihän sitä tiedä tarviiko sitä. Odotellaan vain.

Mä tiesin viime neuvolakäynnillä 3 viikkoa sitten että tämä lapsi iso koska ei liiku paljoa enää ja kun esikoiseen vertasin niin päästiinkin sitten lähetteellä tarkempiin painoarvioihin...noh melkein nelikilonen pullaposki siellä polski ja saatiin kahden viikon päähän 1 päivä lasketusta mahdollinen käynnistysaika ettei kasva ainakaan enempää vielä siitä...eivät anna mennä yli viikkoa lasketun yli! Mulla oli jo kuukausi sitten SF mitta 33 mikä oli esikoisella syntyessään ja oli 3kg. Noh sitten 1 päivä yli lasketun alkaa tapahtua "jotain" viimeistään(lohduttivat siellä) kun pelkään että on kasvanut jo hurjasti lisää siihen mennessä. Zemppiä kaikille :Heartbigred:)

38 + 6 neuvola oli ja kaikki hyvin. Vauva on kiinnittynyt ja pää oli häpyluun alla eikä hoitaja saanut siitä mitenkään otetta, mutta hartiat sai heilumaan. Ei siis ihmekään ole, kun muutama päivä sitten liitoskivut pahenivat, kerta pienoisen pää on tuolla ahtaassa tilassa jo.

En älynnyt neuvolassa kysyä, mutta onko kenelläkään tietoa: kun vauva on laskeutunut ja pään voi tuntea alakautta sormilla, niin saako silloin vielä harrastaa seksiä ja sormileikkejä? Vauvallahan on aukile siinä päälaella. Voi kauhea, millaista sormipeliä ja jytkytystä harrastettiin viikonloppuna, toivottavasti ei olla tökitty vauvan päälakea pahasti! Ja just tänä aamuna mietittiin ennen neuvolakäyntiä, että koska miehen työkiireet ja stressi kun helpottaa tänään, niin laulatetaanpas lakanoita vielä urakalla ennen synnytystä, kun sitten tulee taukoa...

Kohdunsuu kuitenkin kiinni ennen synnytystä ja kaulaa vielä jäljellä joten vauvan ja seksin välissä on tiukka sulku eli ette mitenkään voi hänen päähänsä osua ellei lapsi ole syntymässä ja eihän se voi olla kun synntys pitäisi olla jo niin pitkällä että ponnistaisit sitä maailmaan :wink Dont worry :smiley-bounce005

Olis varmaan kannattanu käydä lueskelee useammin täällä näitä tekstejä, koska mistään streptokokista ei oo mulle puhuttukaan ja kun kyselin tehdäänkö mulle jotain painoarvioita tms. niin th heitti siitä lonkalta lukeman kun kerta....okei. Ei mulle ollu kyl tullu ku 11kg painoa ennen ku turvotus räjähti viime viikolla lukemiin, että en odotakaan mitään suurinta vauvaa, mutta mahtuuko se pää sieltä?! :facepalm:

Eilen oli neuvolapäivä (rv 37+6), vauva ei vielä kiinnittynyt (laskeutunut alas), höh!
Jospa se nyt viikolla 38 tapahtuisi....:rolleyes:
Gbs testi oli negatiivinen. Seuraava neuvola-aika varattu sijaiselle 13.7. (LA 16.7.)
Terkkari sanoi, että EKKS:ssa annetaan mennä se 14 päivää yli lasketun ajan eli sinne viikolle 42 ennen kuin aletaan käynnistämään, ellei sitten ole jotain vakavaa syytä miksi pitäisi käynnistää jo etukäteen. Eli kaiken järjen mukaan heinäkuun vauva ehtisi juuri tulla vaikka menisikin viikolle 42 (toivottavasti syntyisi jo aikaisemmin!)

Muokattu viimeksi:
Ekks:n synnytysvalmennuksen kätilö sanoi että aika asian miettimiseen varataan 10:lle "ylitys" päivälle

Yomanda, hyvä kuulla että joustoa kuitenkin löytyy :grin

Joo. Se mies kätilö sano sillo et aika varataan tuolle päivälle ja sitte katsotaan tilannetta, mutta että kiirettä ei aikasemmin pidellä :)

Itellä jos menee yli sen 14 päivää ni voi joutuu viel sen muuttorumpan keskelle ku ainaki viimeks heillä oli tiedossa että 3.8 se vuodeosasto siirtyy kolmanteen kerrokseen.. Kyllä on hyvin sijoitettu rahat eksotella ku muutama vuosi sitten remontoitu synnäri kärsii jo nyt sisäilmaongelmista kun kaikkea ei viititty tehdä kunnolla sillo.

Missy, samat sanat täällä. Herkuttelu on lähteny lapasesta ja jo sillon, kun sain tietää olevani raskaana. Mies siitä ajoittain mainittee mut lyön luun kurkkuun ja oon sanonu, et tämä aika menee nyt näin piste. Omatunto on kyl soimannut, kun en ole vauvan hyvinvointia siinä aatellut. Mutta sokerirasitus antoi niin hyvät tulokset, että se huojenti kummasti mieltä. Samoin sikiön painoarviot, eikä viittaa "sokerivauvaan"..

Eilen oli neuvola ja hb 154, sf 34cm, paineet edelleen koholla 145/88 ja sen tähden taas ens vkolle kontrolliaika. Turvotusta jumalattomasti, paino on jatkanut nousuaan tahtia 900g/vko mitä onkin ollut jo pitkään! Th totesi et selvästi on turvotusta, kun raajoista ja nyt myös kasvoista näkee pöhötyksen. Tunne on kun olis puliveivatri. Lohdutteli sillä, että kyllä ne sitten laskee, kun pääsee synnyttämään. Sitä ootellessa! Ultrasi myös, mikä oli iloinen yllätys! Rt oli ja sanoi, että tämä on kyllä täällä niin tuloillaan ja täysiaikainen, että ei huolta. Tässä sitä sitten joka päivä vaan fiilistelee kehoaan ja toivoo (samalla kauhunsekaiset fiilikset) et jotain tapahtus.

Täällä käyty tänään neuvolassa ja kaikki Ok. Painoa tullu nyt se 8kg lähtötilanteesta. Ei turvotusta ja verenpaineetkin 126/84 eli samaa luokkaa mitä on aina ollutkin. Hb noussu edellisestä mittauksesta 121 on nyt, mikä ihan hyvin kun en sitä rautaa ole nyt kuukauteen syöny.. Sf-mitta 34. Oli kuulema vaikea mitata kun vauva täyttää niin koko alueen ettei saa kättä painettua väliin. Ei siis ole vielä laskeutunut yhtään.
Niin ja tuo terkkari oli nyt sitten se oikea, joka tälle alueelle kuuluu ja hän kuulema jatkaa sitten tästä lähtien. Seuraava aika kun on laskettuna, niin sano että jospa siihen ei tarttis tulla enää, mutta jos niin sitten katsotaan sitä yliaikaiskontrollia. En tullu kyseneeksi että kuinka pitkälle saa mennä..

Ai niin, pissanäyte pitää vielä labraan kuulema kiikuttaa, jos kerkiän. Lähinnä siksi kun bakteeriviljelyä ei ole tehty sitten alkuraskauden.

Ihanaa päästä jälleen omalle neuvolatädille! Mä näistä turvotuksista oon puhellut.. tosiaan kuukaudessa tullut painoa lisää 12 kiloa... jösses! Jotenka nyt laittoi mut uudelle kokoarviolle äippäpolille, aika jo huomenna kiva!! :)

käski pakata sairaalakassin mukaan, sillä epäilevät että sikiö kasvanut niin isoksi, että saatettaisiin ruveta käynnistelemään.!! Mä totta tosiaan toivon ja pidän sormet ristissä, että käynnistettäisiin.!!! Tää tieto vaan tuli niin äkkiä, että nyt yritän vaan paniikissa koota tota sairaalakassia valmiiks ja varautua siihen, että voi hyvin olla, että viikonlopun jälkeen meitä ois kolme!! :) ❤️

Muuten oli kaikki kunnossa, hemppa noussut onneks viikon takaisesta hippasen ja sf-mitta sama kuin viimeksi. Verenpaine jo kolmatta kertaa sama ja neuvolatäti vitsailikin, että onkohan koneessa joku vika kun aina vaan on sama lukema... :D

Mutta mä totta tosiaan rupean nyt pakkaan tota sairaalakassia ja jännityksellä ootan huomista!! :)

Oli kyllä mukava neuvolakäynti pitkästä aikaa. Oma th lomalla ja tuuraaja tosi mukava. Sai jopa uutta tietoa :) Vaavi masussa jatkaa oloaan perätilassa.Rv 37+4, Sf 33 ja painoo itelle tullu vk:ssa 400g. Paineet vähän koholla mut eiköhän mee helteen piikkiin.
En edes osaa jännittää tulevaa synnytystä. Minä olisin kylläkin ihan valmis puskemaan asukkaan maailmaan !

Täälläkin käyty tänää neuvola lääkärissä ja kaikki ok. Hb noussut kahdessa viikossa
113 -> 127 :happy: painoa tullut vähän yli 10kg koko aikana. Nyt rv37+0

Vauvan koko vähän mietityttää kun lääkäri sano ettei mikään liian iso vauva tuu ja sit sano sitä viellä "siroksi"... että onkohan se raukka ihan ruipelo :sorry:
Itse oon ollut syntyessäni 53cm pitkä ja painanut yli 4kg ja mies on ollut 52cm pitkä ja painanut jotain alta 4kg... ettei ainakaan perimän mukaan pitääsi mikään ruipelo tulla, mutta saas nähä...

38+6 neuvola. Sf-mitta pudonnu keskikäyrältä alakäyränki alapuolelle, on vissiin maha sitten virallisesti laskeutunu. Kyseli minulta että mitä hän ja lääkäri viime kerralla kommentoi vauvan asennosta, ei nähnyt tarpeelliseksi itse muistella tai tarkistaa. Verenpaineet aiempaa korkeemmat ja painoa tullu yli kilo viikossa, mut eipä tuo neuvolatäti siihen sanonu mitään. En voi sille mitään, etten pysty luottamaan siihen yhtään. Toivon ettei mitään yllättävää tuu viimeisillä viikoilla, koska en usko että tämä täti huolestuis vaikka olis pää kainalossa, ei laittais jatkotutkimuksiin. Tuntuu turhauttavalta vastailla sen kysymyksiin ku vastas mitä vaan ni tulee vaan hymähtelyä tai ympäripyöreitä kommentteja. Tai tiuskien "no oliko vielä jotain epäselvää??". Niin turha reissu. En tiiä mitä sitä kaipais, ehkä jollain lailla enemmän yksilöllistä kohtelua ettei tunne olevansa vaan joku rasittava liukuhihnalla oleva asiakas. Eipä huvittanu kysyä mitään ylimääräistä ku toinen touhotti siihen malliin että sillä on parempaakin tekemistä.

Täytyy kyllä tulla tänne vähän ihmettelemään tämänpäiväistä neuvolakäyntiä...

Mulla siis tänään 37+3. Mulla oli TAAS eri terveydenhoitaja kuin normaalisti. Mulla on nyt ollu muistaakseni yhteensä 5 eri terveydenhoitajaa neuvolassa ja lisäksi toki kaks eri neuvolalääkäriä ja sit ultraavat kätilöt vielä erikseen. Ymmärrän kyllä että välillä joutuu eri hoitajalle mutta on ahdistavaa kun ei saa kehenkään hoitajaan luotua minkäänlaista hoitosuhdetta, aina joutuu jännittään et millanen tapaus on tälläkertaa edessä.

Th oli jälleen kyllä ihan mukava. Streptokokki-näytteestä kysyin (mulle ei oo tähän mennessä sanallakaan mainittu koko näytteestä) ja täällä ei kuulemma oteta ollenkaan sitä, vaikka ilmeisesti uusissa neuvolasuosituksissa sitä suositellaankin. Asia selvä. Th ei hirveästi kysellyt mitään voinnista, tajusin ettei esim turvotuksesta kysyny mitään vaikka painoa tullu kahteen viikkoon noin 2kg ja etenki jalat selvästi turvoksissa. Vauvan sykkeet onneksi hyvät ja rt:ssa siellä hengaili. Kuulemma saattaa "ihan hyvänkokoinen" vauva olla tulossa, mutta sen tarkempaa kokoarviota en edelleenkään saanut (en ole saanut missään vaiheessa raskautta). Koko käynti kesti ehkä 15min, yleensä olen ollut kauemmin juttelemassa. Kun olin jo melkein pihalla, muistin, että hb:ta ei mitattu ollenkaan vaikka viime kerralla puhuttiin että ens kerralla pitää mittailla kun välillä on tuota rautaakin pitänyt popsia. Kipitin sitten takaisin ja kysyin et mitenkäs toi hb niin th siihen tokaisi, että "joo se unohtu, kävi kyllä mielessä että pitäis mitata mut unohtu". Siis wtf, ite pitää näimmä muistaa kaikki. Huoh. Hb oli onnneksi ihan ok ja totesin, että okei, oon sit muuten vaan tosi väsynyt. Siihen vaan hymyt päälle ja heihei.

Matkalla kotiin tuli itku. Vaikka tietysti tärkeintä että kaikki näyttäis olevan hyvin, mutta jotenkin tuntuu, että itse tässä pitäis osata huolehtia kaikesta. Ehkä tää väsymyskin vaikuttaa siihen et oon vähän herkillä nyt mutta silti...möh :(

Täytyy kyllä tulla tänne vähän ihmettelemään tämänpäiväistä neuvolakäyntiä...

Mulla siis tänään 37+3. Mulla oli TAAS eri terveydenhoitaja kuin normaalisti. Mulla on nyt ollu muistaakseni yhteensä 5 eri terveydenhoitajaa neuvolassa ja lisäksi toki kaks eri neuvolalääkäriä ja sit ultraavat kätilöt vielä erikseen. Ymmärrän kyllä että välillä joutuu eri hoitajalle mutta on ahdistavaa kun ei saa kehenkään hoitajaan luotua minkäänlaista hoitosuhdetta, aina joutuu jännittään et millanen tapaus on tälläkertaa edessä.

Th oli jälleen kyllä ihan mukava. Streptokokki-näytteestä kysyin (mulle ei oo tähän mennessä sanallakaan mainittu koko näytteestä) ja täällä ei kuulemma oteta ollenkaan sitä, vaikka ilmeisesti uusissa neuvolasuosituksissa sitä suositellaankin. Asia selvä. Th ei hirveästi kysellyt mitään voinnista, tajusin ettei esim turvotuksesta kysyny mitään vaikka painoa tullu kahteen viikkoon noin 2kg ja etenki jalat selvästi turvoksissa. Vauvan sykkeet onneksi hyvät ja rt:ssa siellä hengaili. Kuulemma saattaa "ihan hyvänkokoinen" vauva olla tulossa, mutta sen tarkempaa kokoarviota en edelleenkään saanut (en ole saanut missään vaiheessa raskautta). Koko käynti kesti ehkä 15min, yleensä olen ollut kauemmin juttelemassa. Kun olin jo melkein pihalla, muistin, että hb:ta ei mitattu ollenkaan vaikka viime kerralla puhuttiin että ens kerralla pitää mittailla kun välillä on tuota rautaakin pitänyt popsia. Kipitin sitten takaisin ja kysyin et mitenkäs toi hb niin th siihen tokaisi, että "joo se unohtu, kävi kyllä mielessä että pitäis mitata mut unohtu". Siis wtf, ite pitää näimmä muistaa kaikki. Huoh. Hb oli onnneksi ihan ok ja totesin, että okei, oon sit muuten vaan tosi väsynyt. Siihen vaan hymyt päälle ja heihei.

Matkalla kotiin tuli itku. Vaikka tietysti tärkeintä että kaikki näyttäis olevan hyvin, mutta jotenkin tuntuu, että itse tässä pitäis osata huolehtia kaikesta. Ehkä tää väsymyskin vaikuttaa siihen et oon vähän herkillä nyt mutta silti...möh :(

Älä huoli, et oo ainoa! Kuulostaa siis ihan meidän neuvolan meiningiltä :sad001 Itsellä on viikon päästä seuraava käynti ja ajattelin itse tällä kertaa sanella mitä siellä neuvolassa tapahtuu ja mistä puhutaan. Eihän tästä muuten tuu yhtään mitään, kun ei muodostu sitä hoitosuhdetta kenenkään hoitajan kanssa. Kaikki vain arvailee, että mitähän se edellinen hoitaja on käyny läpi. On alkanu tulemaan päivä päivältä enemmän semmoinen olo, että mulle on unohdettu kertoa jotain mitä olisi pitänyt kertoa. Pakko siis tehdä itse asialle jotain! Ärsyttää kyllä välillä niin paljon :mad: Meillä menee kyllä tämä "oma" neuvolatäti vaihtoon. Eipä tuota ole juurikaan edes näkynyt, mutta en todellakaan halua pienen lapsen kanssa sitten ravata taas joka kerta eri hoitajalla.

Takaisin