Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voe hyväne aeka, mä kävin viime viikolla kesäneuvolan kivikautisella vaa'alla jossa on semmonen VIISARI joka liikkuu, alkuperäsessä neuvolapaikassa oli sentään edes digitaalinen :laughing002

Onks muilla muuten ongelmaa kertoa paljonko se vaaka sit näyttää, mulla on maha nimittäin niin paljon tiellä et joutuu mahan kääntään pois vaa'an lukemien tieltä:laughing021

Voi kurjuus, millainen neuvolatäti on Greyjanalle sattunut :( Oman neuvolan liukuhihnamainen kiireinen toiminta ei enää tunnu pahalta tuon rinnalla.

On todellakin ongelmia katsoa vaakaa, aina kun yritän kurkkia mahan takaa lukemaa, alkaa lukema heittelemään eikä asetu mihinkään :D Pyydän miestäni katsomaan vaa'an lukeman nykyisin. Kotona oon asettanut vaa'an peilin eteen, niin saan aina viikon vaihtuessa katsoa aamupainon jos mies on jäänyt nukkumaan.

Tänään oli neuvola kolmen vkon jälkeen ja sijaistäti vastassa. 36+4 mennään. Paineet oli himpun korkeella ja turvotuksia aivan kivasti, vaikka olikin aamuaika. Pissi puhas ja vauvan syke 135-140. Jalat ne kuulemma on mitkä tuolla oikealla kylkiluissa painaa. Sanoi, että paineet on siinä rajoilla turvotusten kans, et pitäskö seurailla. Ens vkolla sitten kattellaan paineet uudemman kerran ja jos edelleen koholla niin varmaan jotakin toimia sitten aiheuttaa..

Tänään tuli äitipolilta kutsu synnytystapa-arvioon jo ens viikolle. Täytyy vissiin varautua jos joutuukin jäämään sinne, koska sillon on jo rv 39.. miks ei tunnu yhtään siltä, et olis vauva tulossa... olo on kuitenkin aika hyvä. Ei ole oikeastaan vaivoja.. jotenkin kans ajatus siitä, et meillä asuis oma Vauva tuntuu epätodelliselta...

Huh...vauva oli kiskonut (painoarvion) mukaan 6 vuorokaudessa melkein 400 g lisää painoa, joten ÄP-polilla tehtiin lapsivesipunktio. Keuhkot ei oo kypsät, joten vielä odotellaan ainakin ensi viikkoon, jolloin kuulemma ehkä uusi punktio ja ainakin se painoarvio (vaikkei sitä kai saisi tehdä kerran viikossa, kun on on niin epäluotettava).

Vauva pisti kyllä tehokkaasti hanttiin punktiossa ja potki neuloja vinoon liukuhihnalta...Onneksi oon D-äitinä tottunut pistämiseen ja lopulta 45 minuutin yrityksen jälkeen vesi saatiin ruiskuun asti. Illalla/yöllä sit järkyttävät krampit punkion puoleisessa kyljessä ja jalassa, mut on kuulemma ihan normaalia et hermot reagoi vähän viiveellä.
Heti punktion jälkeen piti jäädä tunniksi käyrille, kun punktiossa on aina istukan irtomisen riski, mut vauva oli virkeä ja käyrästä päätellen virtaukset istukassa ei vähentyneet pienen neulastressin myötä.

Mulla kahden viikon päästä sama edessä. Täällä oli otettu arvion mukaan 1kg kahdessa viikossa. Tää mama on aika rikki asiasta. Koska viikkoihin nähden on aika varmaa että keuhkot ei ole kehittyneet vielä siiheksi.

Neuvolalääkärissä käyty, ja raskausajan ensimmäinen sisätutkimus tehty. Varmaan myös viimeinen ennen synnytystä, viikot nyt kuitenkin jo 36+6. ;) Kohdunsuu oli pehmennyt ja vähän laskeutunut, kuitenkin vielä kiinni ja kaulaa jäljellä ehkä pari senttiä (lääkäri oli tästä vähän epävarma). Vauva tuskin on ainakaan kovasti etuajassa tulossa.

Vauva on raivotarjonnassa kuten aiemminkin, lääkäri tunsi pään myös sisäkautta tunnustelemalla. Tyypin selkä ja peppu on mun oikean kyljen puolella ja jalat ja kädet vasemmalla. Näin olin päätellytkin, kun voimakkaimmat liikkeet tuntuu vasemmalla ja hikka aina oikealla. Vauvan sykkeet hyvät, 145 näkyis olevan neuvolakortissa.

Verenpaine oli noussut aiemmasta, 130/90. Ei kuitenkaan huolestuttava - en viitsinyt sanoa, että johtuu ehkä puhtaasti vitutuksesta, on ollu niin huono aamu... Kuitenkin viime viikolla kotona mitattuna oli 109/70. Pissanäyte puhdas ja streptokokki negatiivinen.

Paino noussut taas kilon viikossa, mutta lääkäri sanoi vaan että ne on niitä nesteitä ja turvotuksia. Nyt siis tullut yhteensä 19,5 kg raskauden aikana, mutta ei tästä kukaan muu tunnu olevan huolissaan kuin minä itse. :P

Aika outoa Greyjana, että pitäis muka ite ilmotella neuvolaan äippäpolikäynneistä. Mulle ainakin tullut kotiin sellanen kirje, missä kerrotaan käynnin syy ja mitä tehty ja lukee: jakelu, potilas ja neuvola. Neuvolassa sitten sanoneet, että sä kävitkin siellä.

38 + 6 neuvola oli ja kaikki hyvin. Vauva on kiinnittynyt ja pää oli häpyluun alla eikä hoitaja saanut siitä mitenkään otetta, mutta hartiat sai heilumaan. Ei siis ihmekään ole, kun muutama päivä sitten liitoskivut pahenivat, kerta pienoisen pää on tuolla ahtaassa tilassa jo.

En älynnyt neuvolassa kysyä, mutta onko kenelläkään tietoa: kun vauva on laskeutunut ja pään voi tuntea alakautta sormilla, niin saako silloin vielä harrastaa seksiä ja sormileikkejä? Vauvallahan on aukile siinä päälaella. Voi kauhea, millaista sormipeliä ja jytkytystä harrastettiin viikonloppuna, toivottavasti ei olla tökitty vauvan päälakea pahasti! Ja just tänä aamuna mietittiin ennen neuvolakäyntiä, että koska miehen työkiireet ja stressi kun helpottaa tänään, niin laulatetaanpas lakanoita vielä urakalla ennen synnytystä, kun sitten tulee taukoa...

Tulee mieleen vaan että eiköhän ne sormet ja peenis tunne jos johonkin kovaan osuu, meinaan se vauvan pää ON kova :D

Aika outoa Greyjana, että pitäis muka ite ilmotella neuvolaan äippäpolikäynneistä. Mulle ainakin tullut kotiin sellanen kirje, missä kerrotaan käynnin syy ja mitä tehty ja lukee: jakelu, potilas ja neuvola. Neuvolassa sitten sanoneet, että sä kävitkin siellä.

Kirahvi (ja miksei tietty muutki. :D ) Mä tänään soittelin, suoraan sanottuna vitutuksen kourissa ton sijaisen toiminnasta mun omalle neuvolatädille, kun tiesin, että se palaa lomalta töihin tänään.. Kerroin hälle noista käynneistä ja musta tuntuu, että tulee sijainen saamaan
vähän palautetta..

Oma neuvolatäti korosti mulle sangen selvästi, että toi painojuttu on käsitelty nyt jo niin moneen otteeseen että se on puhdasta turvotusta, että siitä on turha enää ees keskustella. Mun verenpaineet turvotukseen nähden normaalit ja koska muita yleisoireita raskausmyrkytykseen ei olla havaittu niin hänestä olisi vain turhan ressin aiheuttamista mulle, mikäli kotona mittailisin mun paineita. Ei sillä että niissä olisi jotain häikkää, mutta kun mittailen jo joka toinen päivä verensokereita nii kyllä se riittää mun mittailuksi. Kuulemma kyllä sen ihminen huomaa sangen selvästi jos on raskausmyrkytys päällä...

Sitten noihin sydänääniin hän kommentoi, että sijaisella ei ole hirveästi kokemusta, niin ehkä on ollut hyvä että olen neuvonut ja sitten että lääkärikin varmistanut että kaikki ok.

Mun sokereita kehui (ne kun merkataan meillä aina myös neuvolan koneelle niin pysyy tiedot ajantasalla) ja sanoi, että jos mulla olisi sokerivauva tulossa olisi se todettu kokoultrassa kuun alussa, kuitenkaan mitään tähän viittaavaa ei siellä löytynyt ja sekin lukee selkeästi
myös heille tulleissa papereissa..

Lopuksi mä sitten kanssa puhelin tosta, että onko mun tosissaan velvollisuus ilmottaa jos lähen synnyttämään niin heille, vai eikö he saa sitä tietoa esim. äippäpolilta. Täällä on eri tietokanta järjestelmät joten tiedot tulee paperilla, eli myöhässä, mutta neuvolatäti sanoi, että kyllä he ovat työtä sen verran kauan tehneet, että jos mä en jollekin käynnille tule niin eipä siinä kovinkaan montaa vaihtoehtoa ole missä mä olen.. :D Joten ei tarvitse ilmottaa, kun vasta kotiinlähtö päivänä että nyt kotiudutaan ja sitten muuten kaikki tiedot siirtyy kirjallisesti äippäpolilta neuvolaan. :D Mä olin niin häpi sen puhelun jälkeen ja vielä kun mulla oli tänään jalkahieronta ja lymfahoito niin ai autuutta kun on turvotus taas hippasen laskenut, niin että mä saan liikutettua taas varpaita ja oikastua kunnolla nilkkoja.

Mulla tänään neuvola 36+4. Eri th, ku yleensä. Mun mies (ja sen myötä esikoinenkin) halus mukaan tällä kertaa. Sillä on huoli musta, etten huolehdi itsestäni tai soita tarvittaessa neuvoja tarpeeksi herkästi.. Mä en oo halunnu sitä aiemmin mukaan pitkään aikaan, mitä se siellä olis tehny, perustarkastuksia. No, kiva oli olla perheenä, mut th kyseli, et ahaa, ootko herkutellu, ku paino +900g/vko.. (Oma ei kysele / kommentoi kovinkaan). Myönsin toki, luulen kyl, et ei ollu saarna vaan enemmänkin kysyi, et ei vaan johdu mistään muusta syystä. Mies sitten autossa kommentoi ja naureskeli, että joo, sähän vedät niin ja nii paljon herkkua päivässä, et todellakin oot herkutellu.. Huoh. Ei tartte tulla seur kerralla mukaan ..
T: +22kg

Meillä mies on ollut jokaisella kerralla mukana neuvolassa. Ja oli esikoisen odotuksessakin. Minusta se on ihan mukava, että hänkin osallistuu. Vaikka eihän tuolla mitään kovin kummallista ole. Sokerirasituksessa eikä jälkimäisessä lääkärin käynnissä ollut mukana (istuivat esikoisen kanssa oven ulkopuolella).

Näinhän se on, Kirahvi, :) mut olis viisaampaa olla kommentoimatta mun syömisiä millään lailla (kuten onkin kyllä tajunnut muuten olla tekemättä ;)....), tottakai mä itse tiedostan, et ei tää oo tervettä... Ehkä mun pää vaan ei nyt jaksa keskittyä mihinkään itsehillintään, kun tietää, et sit taas pitää alkaa painonpudotukseen kuitenkin ---mut kyl mä mietin, et oon tosi itsekäs, kun en edes sikiön hyvinvoinnin takia pysty nyt vähentää herkkuja :(.... Toki syyllisyyttä poden, mut en näköjään tarpeeks, kun käsi käy kiinni kuitenkin kaikkeen hyvään... Ennen sitä aina pysty vähän hillitsee, ku vatsa turpos ja näytti pahalta, mut nyt ku se ei heti näy--- huoh. Johonkin syömishäiriöryhmään pitää liittyä seuraavaks!

Missy mulla vähän samanlaiset fiilikset ton herkuttelun kans :depressed: Se on nyt taas lähteny lapasesta kun mies tekee duuniputkea eikä ole kotona , hävettää sen edessä herkutella ni teen sen sit reilummin aina kun hän ei ole kotona :sad001 noh.. saa nähdä miten käy synnytyksen jälkeen, onneksi ei itse pääse sit hetkeen lähtemään enää spontaanisti lähikauppaan :wink

Missy, mä oon kans jo pitkään herkutellu ihan hirveästi. Nyt on alkanu näkyäkin muuallaki ku mahassa eli naamassa. Mutta kun koko ajan väsyttää, niin ei oo yhtään itsehillintää.

Hahhahhaa kesäneuvolan antiikkinen puntari näytti kilon vähemmän kuin kotivaaka!! :P siispä painoa "on tullut vain" 500g viikkoon :P ja eipä se neuvolatäti mitään painosta sen enempää maininnut (thank god :) ) . Tällä tätillä oli hirveesti asiaa, psyykkas hirveesti et ei se synnytys oo hirveetä ja kysy pelottaako ja mikä jännittää jnejne. Noh totesi siinä lopussa että mulla on asenne täydellisen kohdillaan synnytykseen ei voi muuta sanoo :grin

Lisäks tää täti omaa historian synnärikätilönä ni häneltä pystyi kyselemään näitä vauvan asentojuttuja ja että miten se vaikuttaa kuin päin vauva on (kummalla puolella hengaa) nyt ja kun se kääntyy synnytyksen yhteydessä et hartiatki mahtuu tulemaan jne.. tuolla kesäneuvolassa joutui sydänäänet kuuntelemaan täysin selin makuulleen ja pöydälle asettuessani täti hoksas et hei sullahan just rupes supistelee. Olin et hä, vauva se vaan painaa kai, ei satu ainakaan. Hän kokeili mahaa , juu supistuu kohtu.
No hyvä et se supistelee nii et tää muija ei ees tajua, ehkä mä pääsen sit joskus synnyttämäänki :smug:

Hemari oli taas 118-> 103. Onkohan niillä joku antiikin aikanen seki mittaaja ku joka kerta heittäny radikaalisti suuntaan tai toiseen :joyful: verenpaineet perfetto, 120/69. Ei muuta ku ootellaan vaan synnytyksen käynnistymistä .:angelic:

Aijuu, varasin neuvolaan 36min (maksullinen parkki, pöh) että varmasti riittää. No eiköhän tää täti lörpötelly mun kaa puol tuntia siitä vielä yli! Parkkisakon uhalla sit kuuntelin häntä, oli huomattava ero keskustella kätilön kanssa terveydenhoitajan sijaan.. :shy:

Täälläkin tänään neuvola. Vauvan sykkeet hyvät, hb hyvä ja verenpaineet myös. Mua harmittaa kun mun ensimmäinen synnytys oli hidas, kivulias ja pitkä ja en haluais kauheasti siitä syvällisemmin kenellekään avautua. Tämä terveydenhoitaja on ihana, ja empaattinen mutta hän yrittää oikein kaivamalla kaivaa joka kerta minulta minun fiiliksiä siitä synnytyksestä ja joka kerta mulla tulee itku. En oo olemassani sellanen ihminen että kauheasti itkeskelisin ja siks mua harmittaakin kun tämä th saa varmasti minusta aivan erilaisen kuvan kun todellisuudessa olen. Tulevaa synnytystä en halua etukäteen kauheasti miettiä tai pohtia koska se menee miten menee siihen ei paljoa voi vaikuttaa. Ainut asia mikä mua oikeasti pelottaa on tämä meidän muutaman sadan kilometrin synnytysmatka, se on nimittäin pitkä :confused:

Takaisin