Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
K
Tänään oli gravidan käynti ja kyllä vähän harmitti... Mahaasukki on vaan kairautunut pyllynsä kanssa syvemmälle joten tuomio oli että ulkokäännös ei ole mahdollinen. Toivossa eletään että kääntyis ite mutta enpä usko. Magneettikuvat otettu ja maanantaina saa niistä tiedon. Mahaasukkaan painoarvio oli 2,9kg elikkäs ku tässä on vielä kk jälellä ni pelko ois lähemmäs 4kg nyytti :rolleyes:
Ei kyllä tiiä mitä pitäis ajatella :sad001 Lääkäri oli kyllä kovasti sitä mieltä että voin turvallisin mielin synnyttää alakautta. Mutta itelle se ei niin päivänselvä asia ole, liian paljon muttia..
Osteopaatit, ainakin jotkut, kuulemma saattaa saada vauvan kääntymään. He ilmeisesti ei fyysisesti käännä vauvaa vaan jotenkin vaikuttaa johonkin mikä sitten onkaan syynä että vauva ei ole rt. Onko kellään kokemuksia osteopaatin kääntämisestä?

Mummomamma mulla vähän sama tilanne täällä edelleen. Neuvola lääkäri ultrassa on edelleen väärinpäin,istuu vaan syvässä. Lähte phks laitettu ja sinne keskustelemaan synnytys tavasta sekä yrittäisivät kääntää. Kysyin neuvola lääkäriltä mitä hän tekisi jos olisi hänen vauva, ja sanoi että ei suostuisi ulkokännösyritykseen. Kuulema harvoin onnistuu ja vaikuttaa sen sydänääniin, syke voi hidastua ja napanuora voi jäädä huonosti..joten en aio suostua kääntöön kerran lääkärikän ei sitä itselleen ottaisi..vaihtoehdoiksi jää sektio tai perätilasynnytys, tai katotaan nyt mitä siellä sanovat. Jotenkin vain masentaa kun olisin halunnut normaalisti synnyttää...ellei sitten kääntyisi itse..mutta epäilen kun on niin kauan ollut jo näin..

Tänään käyty neuvolassa lääkärillä, rv 35+4. Eipä paljon kostunut siitäkään käynnistä. Ootin, että saisin sen lähetteen äitiyspolille kokoarvioon, mutta ei. Lääkäri oli vähän nuorempi, ilmeisesti sijainen tai muuten uusi. Hän oli kyllä sitä mieltä, että vois sen kirjottaa. Mutta sitten kun konsultoi vielä toista vakkaria, niin sepä oli sitä mieltä, ettei oo tarpeeksi syitä :confused: Mulla siis taustalla sulkijalihaksen repeämä ja nyt tämä RaDi, ja sen takia oisin halunnu sinne. Sentään sen verran myöntyi, että jos yli lasketun ajan menee, niin sitten kirjoittavat lähetettä.

No, muuten kaikki oli hyvin, vauva pää alaspäin ja kohdunsuu hieman pehmentynyt. Sf-mitta 32-33, pissa puhdas ja painoakin tullut vaan 50g/vko. Verenpaine tosin oli koholla, mutta voi johtua jännityksestä. Ja sitä seurailen muutenkin kotona. Ai niin, ja streptokokki-näyte oltais otettu, mutta kun ei lähtenyt posti labraan, niin jäi ensi kertaan. Mutta täällä on nyt meneillään tutkimus, jossa vertaillaan loppuraskaudessa otetun näytteen ja synnyttämään mennessä otettavan pikatestin luotettavuutta. Pikatestin mukaan annetaan sitten tarvittaessa antibiootti.

Onpa erilaisia käytäntöjä näissäkin. Meillä kaikki keillä on Radi-diagnoosi joutuva/pääsevät äitiyspolille kokoarvioon viikolla 36..

hei kuinka kauan tossa streptonäytteen tuloksissa kestää kun itsellä otettu 9.6. ja edelleen lukee omakannassa tuloksena vain että tehty??

En tiedä kuinka kauan menee mutta minulla lukee siellä että lopullinen.. Hieman mietityttää onko menny joku pieleen ku ekassa pissanäytteessä oli sama ja se oli huono näyte.

Löysin googlettamalla artikkeleita tuosta osteopatiasta. En tiiä saako tänne linkitellä muita sivuja mutta googlettamalla ainakin löytyy "osteopatia vauva kääntyminen" ja tällainen yksi sivusto jossa kerrotaan tuosta osteopatiasta lisää sekä miten se voi auttaa raskauden aikana ja jälkeen
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=227

Hoidossa siis hoidetaan äidin kehon toimintahäiriöitä jonka jälkeen vauva pääsee itse kääntymään oikeaan asentoon. Toki varmaan jos viikot on lähempänä la kääntyminen ei sittenkään onnistu, jos vaikka tilaa/vettä on siis vähän.
Osteopatiahoitomuotoja on useita ja nimenomaan ns kraniaalihoito on se jota osteopaatin pitää osata tehdä.
Olen tutustunut osteopatiahoitoihin koirien myötä ja itsekin kävin alkuraskaudesta hoidattamassa yläselkävaivaa, erittäin positiivisia kokemuksia ollut ja kuullut muilta. Käytän oman vauvani ja itseni hoidossa jos täältäpäin vaan löytyy sellainen joka hoitaa vauvoja. Synnytyksessä tulee kova paine ja vääntö vauvan kehoon ja usein esim niskat kuulemma joutuvat koville. Eräs nainen käytti vauvansa syntymän jälkeen osteopaatilla, vauva piti jatkuvasti outoa yninää. Niskat oli jumissa ja yninä loppui hoidon jälkeen. Myös korvatulehduksiin on saatu apua osteopatiasta, tulehdus kun voikin johtua pahasta jumista niskoissa, tämän olen itsekin kokenut omalla koiralla ja osteopatia auttoi siihen. Kaikkeenhan tämä lääketieteellinen hoitomuoto ei tietenkään auta jos kehossa ei ole mitään sellaista mihin se pystyy vaikuttamaan. Mutta ajattelin kertoa muille kokemuksista kun aiemmin itselle tämä hoitomuoto ei ollut tuttu lainkaan, luulin että se on vaan jotain nivelten "naksauttelua" tms :)

1vrk kertoi Yomanda. Mä vein tiistaina ja neuvolassa torstaina kertoi tulokset eli ei sen kauemmin :)

Toivottavasti streptokokkinäytteessä ei kovin kauaa mee - mä kun sain labraan ajan vasta maanantaiksi ja käynnistys keskiviikkona :wideyed: ..tai ainakin oma th oli sitä mieltä, että kerkiäis.. No, eiköhän ne sen pikatestin varmaan siinä tapauksessa ota käynnistysaamuna..

Kalaäiti & Kyytiläinen 37+3

Mulla tuli alustava streptotulos samana päivänä ja lopullinen näkyi seuraavana. Toki tuossa oli viikonloppu välissä mutta ei ne lauantaina tai sunnuntaina noille näytteille taida mitään tehdä. ;)

no mitähän ihmettä. ei sieltä oo kyllä mitään soiteltu, muttakun täällä ei oman tkn tiedot mene sähköisesti synnytyssairaalaani(eri tietojärjestelmät), ja maanantaina on sairaalaan meno ni ois ollu ihan kiva tietää tulokset..

mulla omakannassa näkyy vaan radik tulokset ei minkään muun tuloksia.. neuvolatäti kertoo s.kokki tilanteen sitte ku meen sinne ku niillä omat järjestelmät.. ja eipä sillä väliä kyllä ne huolehtii ku meneee synnyttämään

Tirppa soita ite polille ja kysy että eikö kuulu päästä kokoarvioon radin takia.

Ja mulle ei oo edelleenkään puhuttu koko streptokokki-näytteestä yhtään mitään ja tietty unohdin kysyä asiasta keskiviikkona kun olin lääkärissä. Alkaa ihan ahdistaan ku tuntuu ettei täällä tehdä tai ainakaan selitetä oikein mitään. Tuntuu, et ite pitäis osata kaikki selvittää ja kysyä mut ei sitä näin ensisynnyttäjänä tiedä ja muista kaikkea o_O

Meillä olis kans ollu rv 36 polilla ylimääräinen ultra & kokoarvio mun radin vuoksi, mut jouduttiin käymään pari kertaa muiden oireiden vuoksi tuon rv molemmin puolin niin meni sit siin samalla kokoarviointi. Ja streptonäyte otettiin samalla, kysy vaan et onko otettu ja ottivat sit näytteen. Jos ei olis ollu radia, niin missä ja millohan oisvat ottaneet streptonäytteen...

No nythän olikin sitten ihan jännää. kävin äippäpolilla kasvukontrollissa ja arvioittamassa, käynnistelläänkö. paikat olikin nyt sitten sillä mallilla että tuumasi lääkkäri ettei tässä kannata mitään käynnistellä, luultavasti tulee ihan ittekseen millon vaan ulos. 4cm oli auki, kohdunkaula ihan olematon ja kaikki pehmeenä. aapuuva, nyt vaan sitte ootellaan et supistukset tihenee tai vesi menee. vauvan päätäkin tunnusteli, sanoi että on nyt niin alhaalla ettei ole pelkoa mistään napanuoran luiskahduksista tai muista, että ei muuta kun takasi heti kun synnytys etenee :o

Takaisin