Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla tänään 35+1 ja oli näillänäkymin viimeinen lääkärikäynti. Kaikki ok, verenpaineet alhaiset mutta syke tosi korkea (124), paikat hieman pehmenneet ja lyhentynyt kahteen senttiin ja vauva oli asettunut aika alas lantioon ja oli raivotarjonnassa. Mutta edelleenkään en saanut minkäänlaista kokoarviota. Kysyin, että miksi ei arvioida niin lääkäri tuumas vaan että kattovat sitä sf-mittaa että sen perusteella pitäis olla ihan "hyvän kokoinen" vauva tulossa ja asettuminen lantioon tässä vaiheessa ois jotenki hyvä merkki siitä et pitäis mahtua tuleen alakautta. Noh, ei se kai auta ku luottaa että tietävät asiansa :wacky:

ei siinä oikein muutakaan voi kuin luottaa lääkäriin. vaikka vaikeata olisikin.. itsellä sf-mitta taas ei viime raskaudessa kertonut mitään vauvan koosta.. keksikäyrällä mentiin ja 4400g vauva syntyi, onneksi ei tullut muita komplikaatioita kuin solisluun murtuma.. mutta nyt siis mitä tänään neuvolakäynnistä jäi käteen:

painonmuutos/viikko 420g, 122/70 verenpaine. hb 119. sf-mitta 30cm.. eli keskikäyrän alapuolella mennään. pieni vauva siis tulossa, ja itseltä otetaan streptokokki näyte rv 38.. joten siitäkään en huolestu, kun ensiksi ajattelin että sitä ei oteta ollenkaan. 1.6 on sitten seuraava koko ultra, siihen asti ei mitään ihmeellistä.. =)

Mulla lääkäri päätteli sisätutkimuksen perusteella, että raivotarjonnassa on, kun tunsi pään sitä kautta. Kysy vielä, että painaako se pää mua. Kyllä painaa.

Minä luulin, että meillä pötkötellään edelleen poikittain, mutta lääkärineuvolassa selvisi ultraamalla että raivotarjonnassa siellä odotellaan, kuulemma myös "hyvin kiinnittyneenä lantioon". Kuitenkaan "muutoksia ei ole tapahtunut", joten ilmeisesti saamme odotella (pitkäänkin)? Sf oli kuitenkin pienenemään päin, ja th kommentoi että maha on selvästi alkanut vähän laskeutua.

Onko siis niin, että toisilla vauva ei ole kääntynyt ja/tai kiinnittynyt vaikka paikat pehmenee ja aukee, ja toisilla sitten vauva lähtökuopissa mutta kropassa ei tapahdu mitään?

Hb oli noussut 104 -> 114, verenpaine oli viitearvojen sisällä mutta aiempaa korkeampi - pitää seurailla. Painonnousu vähän hidastunut, tosin vaakahan oli eri joten mistä sitä varmaksi tietää. Mut eipä mulla ole jatkuva nälkäkään niinkuin aiemmin keväällä :happy: Mistä lie se sitten johtuu, luulisi että nimenomaan loppuraskaudessa sekä äiti että vauva tankkaisi mahdollisimman paljon ruokaa?

Vauva voi joko laskeutua tai sitten se ei laskeudu ennen synnytystä :) ensisynnyttäjillä voi olla useampia viikkojakin kiinnittyneenä eikä mitään tapahdu

tylsäääää... ei vaan, antaa hänen kelliä masussa niin kauan kunnes tuntee olevansa valmis tulemaan ulos :) Ei kai tässä kannata koko kesää hukata "liialla odottelulla", siis totta kai odotan, mutta... se on kesä melkein ohi sitten jos yliajalle mennään.

Olen siitä onnekas, että pystyn nukkumaan suht koht hyvin, parilla vessakäynnillä. Joten yritän nukkua varastoon (ja koputan puuta, ettei tämä kirjoitus nyt kostaudu sillä että yöunet menee)!

Tänään oli lääkäri, viikot 36+2. Painoarvio 3200g, keskivertoa isompi, mutta ei vielä huolestuttavan paljon. Tiukka käsky kyllä karttaa sokereita. Vauva ei ollut vielä laskeutunut eikä paikat olleet auenneet. :)

Täällä tänään rv 35+4 ja paska maku jäi neuvolareissulta. Oli siis tänään viimenen neuvolalääkäri. Neuvolalääkärinä on semmonen tympeen olonen mies,jonka tutkiessa ihan oikeesti SATTUU. Toisekseen mun oma neuvolatäti on lomalla, joten meidät hänen asiakkaat on siirretty toiselle neuvolatädille sen toisen omien lisäks. Eli kovakouranen neuvolalääkäri ja ihan vieras neuvolatäti!
Verenpaineet oli koholla ja proteiini +1, sen kummempaa ei sanottu jatkosta kun että voisin tässä ennen seuraavaa neuvolaa vähän mittailla verenpaineita kotona. No täytynee näin tehdä. Jäi jäätävä pelko raskausmyrkytyksestä, ja mihinkään jatkotutkimuksiin en saanut lähetettä :|
Täytyy vaan koittaa pärjäillä näillä tiedoilla,ellei jotain muuta oireistoo tässä ilmene. Sitten kyllä soitan äippäpolille... :'( Lisäks sf-mitta oli noussut 30cm ->34cm. tää kai voi johtua mittaajastakin.

Täällä lähdettiin eilen kiireellä synnärille. (onneksi mies on lomalla tän viikon) Mulla oli ollut supistuksia yöstä lähtien (epäsäännöllisesti) ja olin sitten yrittänyt vaikka mitä avuksi.. Kävin saunassa, 3 kertaan lämpimässä suihkussa, heiluttelin itseäni jumppapallon kanssa, join vettä, maitoa, kokeilin syödä (kaikki tuli ylös), käytiin apteekista hakemassa panadolia ja otin sitäkin yhden
kappaleen, mies yritti hieroa hieman selkää.

Kokoajan supistelut vain lisääntyivät, varsinkin ylävatsalla ja selän puolella, sitten poltti rintakehän alta ja oksetti pelkkä ajatuskin ruuasta/juomasta. Puolen päivän jälkeen sitten rupesi supistuksia tulemaan kokoajan. Jatkuvalla syötöllä 2 tuntia ja soitin itku kurkussa äidille, että
ei täällä ole mitään valmiina (kehdosta puuttuu patja ja siivottakin pitäisi :D ) ja että ei mulla ole ees sairaalakassia pakattuna... Äiti kehaisi vaan, että kyllä he anopin kanssa sitten hoitavat mikäli mä synnärille jään, että nyt sinne katsomaan, mikä on tilanne. Olin aivan satavarma, että sille tielle jäädään... mutta ei. :D

Polttoja tuli vielä synnärilläkin säännöllisesti ja sikiön sydänäänet huitelivat 150-170 välillä. Mut laitettiin tarkkailuhuoneeseen odottamaan ja kun kätilö sitten tutki niin, totesi, että kyllä polttoja on, mutta paikat täysin kiinni ja kohdunkaulaa vielä sentti jäljellä.. Joten eivät nämä olleet synnytyssupistuksia vaan kivuliaita harkkareita. Kätilö antoi kotimatkalle grammasen panadolin sekä 2 rennietä, joita olin jo napsinut siihen mennessä kuin leipää.. täytyy muistaa hakea jotain muuta närästyslääkettä.. ja toivotti tervetulleeksi uudelleen.. :D

Mä siellä totesin kätilölle, että mua nolottaa, kun näin tultiin turhan takia, mutta kätilö muistutti, että tämän laitoksen käynnit eivät koskaan ole turhia ja jos siltä tuntuu niin tänne saa aina tulla, oli syy mikä hyvänsä. Mutta tässä sitä ollaan vielä yhdessä osassa ja viime yökin kokoajan supistellut, että en sitten tiiä, että
milloinkohan se synnytys alkaa, mutta ainakin mun keho yrittää kovasti sitä valmistella. :)

Minäkin pääsin eilen uudelleen sille samalle lääkärille josta jäi toissapäivänä huono fiilis. Se oli ilmeisesti saanut jonkun pikakurssin ultran käyttöön. Raivotarjonnassa vauva siellä onneksi köllötteli ja lääkäri teki vielä uudestaan sisätutkimuksen ja totesi että vuorokaudessa vauva on laskeutunut huomattavasti kun nyt tunsi pään selkeästi. Paikat oli pehmentyneet ja lyhentyneet mutta kiinni. Viime yö on ollut nyt eka yö että tunnen tuolla alapäässä kun vauva siellä pyörittelee päätään, en muistanutkaan kuinka epämiellyttävän tuntuista se on.

Paikat lyhentyneet ja pehmeät. Siltä on vähän tuntunutkin. Erilainen fiilis alapäässä (en osaa selittää, mutta tuntuu erilaiselle) kipeitä suppareita nolla, mutta supparit iltasella kuitenkin erilaisia kuin harkat. Kaikki ok neuvolassa ja lääkärissä.

floravitalia syöny viikon c-vitskun kans , hemppa 99 -> 118 :) Viikon saa kuulema vielä vetää päivittäin sit joka toinen päivä. Paino mulla pudonnut 300g , mutta tänään oli eka kertaa neuvola kesäpaikassa joten vaakakin voipi heittää :P Ja tuo painon nousun hidastuminen on syömisistä kiinni, nyt on tullu syötyä terveellisemmin ja herkkuja vain iiiihan ministi :P Juhannuksena varmaan tulee taas kiloja kun saan syödä ihan just sitä mitä tekee mieli :rolleyes:

Paineet oli noussu muttas yhä tosi jepat, 120/69 tjsp. Seuraava käynti rv 38+1, passaa mulle mitäpä tässä ressailemaan kun en usko hetkeekään että vauva tulee ennen LA :shy: (parempi ajatella näin ni ei käy aika pitkäks :wink)

Täällä nlalääkäri takana. Rv 35+3. Paino +120g/vko, nyt yhteensä 8-9kg tullut alusta. Ei turvotuksia. RR 102/65. Vauva rt:ssä, pää tuntui sisäkautta. Kohdunkaula pehmeä ja 1,5cm, jee. Sf pompsahti pois käyrältään mutta lääkäri sitä mieltä että johtuu todn.näk. siitä että mittaaja eri.

Tänään oli neuvola, 34+4. Sf-33 eli jeee , ainakin mitta on pienempi kuin esikosta (36cm näillä vkoilla), ja tädin mukaan tuntuu kädellä tunnusteltuna ihan normikokoiselta vauvalta :) Verenpaine oli 101/56, hemppa 107 rautalisästä riippumatta.. Kaikki oli siis hyvin.
Rauhallisesti pitäis nyt kuulemma ottaa sinne 37+0 asti, kun on niin supistusherkkä tuo kohtu (alkoi esim heti supistaa, kun vauvaa tunnusteli). Sen jälkeen saa taas touhuta rauhassa, vaikka supisteliskin :D

Tänään neuvolan terkka hermostuksissaan lähetti mut äippäpolipäivystykseen...sf-mitta oli kuulemma kasvanut liikaa parissa viikossa ja virtsassa sokerit +3 (on ollut koko ajan)...
Päivystyksessä sitten todella mukava lääkäri ultrasi yli puolituntia ja konsultoi vielä toista lääkäriä. Kotiin päästiin juhannusta vietämään, komento oli että tulkaa uudestaan päivystykseen käyrille ja ultraan sunnuntaina (kun ma tai ti ei löytynyt vapaita aikoja).

Sf-mitta siis 34 (vk34+4), painoarvio 2800 (eli +1SD) ja vauvan vatsanympärysarvio myös plussalla, eli n.2viikkoa isompi kuin pitäisi. Isompi huoli oli, että Lapsivesi on parissa viikossa lähes hävinnyt, mut vauva liikkuun reippaasti ja teki ultrassa hengitysharkkoja sillä vähällä lapsivedellä, jota kohdussa vielä oli. Omat verenpaineet hyvät, samoin vauvan sykkeet.

Mut jos juhannusta kuitenkin viettäisi rauhassa, kun ei sitä vettä ulospäin valu. Ihmetellään sunnuntaina lisää.

Tänään neuvola. Rv 38+0. Hemoglobiini noussut takaisin lähtölukemiin 142, hoitaja sanoi että nousu on yksi merkki että synnytys lähestyy. Vauva todettiin olevan aivan alhaalla jo 3 vk sitten poliklinikka tarkistuksessa, kohdunsuu pehmentynyt ja kypsynyt ja vauvan pää tuntui sisätutkimuksessa, viikko sitten oli 1 cm auki. Verenpaineet oli nytkin vähän koholla mutta kotimittauksessa olleet ok niin ei huolta. Limatulppaa lähti viime su&ma ja tänään pissanäytteessä hoitaja sanoi että on sellaista hyhmää nähtävissä joka on myös limatulppaa, näyte oli ok. Viime sunnuntaista alkoi alaselän menkkamainen jomotus, luulin jo silloin että lähtö synnärille tulee kun kivut paheni iltaa kohti mutta sitten kivut loppui kuin seinään. Pitkin viikkoa on juilinut kaikella tapaa, viime vloppuna myös luuliitoskivut tms paheni rankasti, ei ne näköjään olleet aiemmin edes kipeät vielä, ihan kirvelee kipu välillä :D tuttava sanoi eilen että mun kasvoissa on tietyt piirteet muuttuneet, mm. ylähuuli paksuuntunut ja hän muistaa lukeneensa että ennen synnytystä näin voi tapahtua kun vauva näkee huonosti niin tunnistaa äidin piirteet paremmin. Onko kukaan kuullut tämmöisestä?

Uutta neuvola-aikaa ei varattu, hoitaja epäili että synnytys on ihan kulmilla jo. Sovittiin että soitan ensi viikolla jos tarvetta neuvolaan. 2.7. on joka tapauksessa seuraava lääkärin tarkistus poliklinikalla, lapsivettä todettiin viime viikolla olevan normaalia vähemmän ja jos tuolloin on sama niin ei anneta mennä pidemmälle. Itsellä myös kutina että ei tässä pitkälle enää mennä kun vauva tulee maailmaan, toisaalta mistä näitä tietää... :)

Eilen oli sype-käynti ja jäi niiiin hyvä fiilis siitä. Kätilö oli tosi mukava ja osas vastata kysymyksiin ja kerto niin hyvin kuin osasi asioita, jotka mietitytti. Koottiin myös jo ylös mun toiveita tulevasta synnytyksestä ja kun meen synnyttää niin ne on siellä kirjattuna ylös, jos en osaakaan siinä vaiheessa jotain sanoa. Pääsin tutustuu synnytyssaliin ja synnytysvastaanottoon ja osastolla pyörähettiin, mutta huoneita siellä ei kurkkailtu. Jotenkin on nyt semmonen fiilis, et voi hyvillä mielin lähtee synnyttää sit kun sen aika koittaa. Lääkäri ultrasi vauvan, kun neuvolassa viimeks epäily perätilasta. Lääkärinkin sormiin se tuntui pt-vauvalta, mutta ultra onneksi kertoi et rt siellä ollaan ja oletettu pää onkin jätkän pylly. Pyysin,että olis kurkattu tuonne alakertaan, mutta lääkäri sanoi, ettei se ole tarpeellista, kun kyseessä on normaalisti edennyt raskaus, jossa vauva on rt:ssa ja ultraten on vielä keskivertoa pienempi. Hän siis meinas, että alatiesynnytyksen pitäis näillä näkymin onnistua moiteitta eikä siks alkanut paikkoja rassaamaan. Olisin ite halunnu tietää miten paljon kohdunkaulaa on jälellä ym. kun viikot on 35+4.. Ei kai auta kun jännitellä vaan, eiköhän toi nappula ite sit ilmota ku lähtö tulee.

Tänään oli gravidan käynti ja kyllä vähän harmitti... Mahaasukki on vaan kairautunut pyllynsä kanssa syvemmälle joten tuomio oli että ulkokäännös ei ole mahdollinen. Toivossa eletään että kääntyis ite mutta enpä usko. Magneettikuvat otettu ja maanantaina saa niistä tiedon. Mahaasukkaan painoarvio oli 2,9kg elikkäs ku tässä on vielä kk jälellä ni pelko ois lähemmäs 4kg nyytti :rolleyes:
Ei kyllä tiiä mitä pitäis ajatella :sad001 Lääkäri oli kyllä kovasti sitä mieltä että voin turvallisin mielin synnyttää alakautta. Mutta itelle se ei niin päivänselvä asia ole, liian paljon muttia..

Ainakin sen kolme viikkoa nyt ollut kohdunsuu 2cm ja pehmentynyt, 3 viikkoa sitten lääkäri sanoi että kun sitä vähänkin painaa niin katoaa koko kaula. Luulin että vauva tulee ihan minä hetkenä hyvänsä mutta näköjään tuollaiset muutokset ei tarkoita mitään tapahtuu välttämättä vähään aikaan :)

Takaisin