Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi ei tintin, tosi kurjaa. Oliko sun viimeinen lääkäri? Mitä Neuvolassa th on sanonut eiemmin asennosta?

Joo viimeinen oli :/ Viimeksi se sano että ei osaa yhtään sanoa miten päin se siellä mahassa on ja nyt sano että hänen käsiinsä se tuntuis olevan ehkä raivotarjonnassa mutta että lääkäri sen vielä varmistaa. Pitää kyllä soittaa vielä sinne neuvolaan ja sanoa tuosta.

meillä taas äitiysneuvolan lääkäri joka ei osaa ultrata... kävin siinä viikon 36 lääkärintarkastuksessa, niin ultras tosiaan vaikka kuinka kauan. oma th:ni oli siinä vähän niinkun kirjurina. ei meinannut millään löytää vauvan jalkoja (vaikka ovat tossa hyvin hollilla vatsan yläosassa ja näkyvät melkeen vatsan läpi..) ja kyseli jo minultakin että olisikohan tuo sääriluu. ikinä en ole ollut yhtä pitkässä ultrassa (edes rakenne) ja teki jo mieli alkaa näyttää siitä ruudulta että tuo tuossa on pää, tuossa käsi, tuossa jalka :D

tintin soita ihmeessä. tuo on jo törkeää! eikö tuossa ole se vaara että menee kääntö sivu suun jos sellainen olisi tarpeen :o miten voi olla näin kädetöntä porukkaa....

Ai kauhee. Jotenkin olen niin onnellinen omasta neuvolalääkäristä kun näitä teidän kokemuksia lukee. Miten oikeesti voi tuommoiseen hommaan päästä jos ei osaa ultrata? Eikös sen nyt luulis kuuluvan ihan neuvolalääkärin perusvaatimuksiin?

ilmeisesti ei. olisin varmaan ihan kauhuissani ja vihainen jos nuo lääkärikäynnit ois ainoat ultraukset. onneksi th sitten heti kunnolla pätevä, kätilönäkin toiminut aikansa.

Ammattitaitoa on moneen lähtöön, niin myös lääkäreillä, vaikka toivomme heidän olevan alansa huippuosaajia. Mulla on todella nuori lääkäri omana neuvolalääkärinä, ekan kerran epäilin jotta tokko tuo mitään tietää. Osaava on kyllä ja erittäin mukava, propsit hänelle (: Mikähän vauvojen piilottelu nyt on kun minunkaan vauvan sydänääniä ei tahtonut aluksi löytyä vaan minun omat sydänäänet peittivät vauvan äänet? :D

Tintin, mulla ei mahan päältä oo yksikään lääkäri tai hoitaja osannut arpailla vauvan asentoa oikein, kaikkien veikkaus on perätila ja silti ultra näyttää päätä tarjoutuvaksi osaksi. Kai joskus se on hankala tuntea, etenkin tälleen kun maha on supistusherkkä ja menee tunnustellessa kivikovaksi ja sellaisena pysyy tutkimusten ajan. Mulla siis ultra pelasti turhalta peräilapelolta, vaadi sinäkin ultraan pääsyä (:

Kokoarvio, check! 3 kilonen sukupuolensa erinomaisesti piilottava vauva masussa, pää alaspäin mutta vielä hyvin ylhäällä ja irti :) välillä oli käsi ensimmäisenä jonossa kohdunsuulla, välillä pää. Lapsivettä on reippaasti näihin viikkoihin nähden, paikat on pitkät ja hyvinki napakasti kiinni, ei oo tulossa vielä erkki-orvokki tälle puolelle maailmaa :D päästiin ekaa kertaa myös käyrille, se oli kaikin puolin hauskaa kun vauva piti saada hereille (ukko tökki onnessaan mun mahaa että herätys nyt! :P ) ja sit ku se heräs ni tuntu että se raivos siellä kohdussa että ANTAKAA MUN PIRU VIE NUKKUA!!! :D

Ai kauhee. Jotenkin olen niin onnellinen omasta neuvolalääkäristä kun näitä teidän kokemuksia lukee. Miten oikeesti voi tuommoiseen hommaan päästä jos ei osaa ultrata? Eikös sen nyt luulis kuuluvan ihan neuvolalääkärin perusvaatimuksiin?
Edelleenki muistutan et meillä neuvolas ei ole edes ultraa ni ei sen lääkärinkään tarvii semmosta osata.. Eihä nekään kaikkee osaa vaikka lääkäreitä ovatki. Jospa tääkin lääkäri on muualta tullu sijainen. Toki pitäs sit osata mahan päältä tunnustella

Ja meillähän ei tosiaan ultrailla muuta ku ne kaks pakollista kertaa et olkaa tyytyväisiä ku pääsette niihi ultriin. Itse oon viimeks käyny viikol 20 ja ei tuu enää ultraa jos ei ole ongelmia.

Eilen oli neuvola (38+0), eikä edelleen mitään ihmeitä. Paineet 110/69, painoa tullut n.300g/vko, Hb "jo" 118, vauvan sykkeet hyvät ja vaihtelevat. Sf 35. Ens viikolla sit taas ja sit seuraavalla onkin taas synnytystapa-arvio. Ihan ku viimeks, et raskaus sujuu (muutamia perusoireita kuten selkä hajalla, liitoskivut, kaikkeen tottuu...), mut synnytyksestä ei tuukaan mitään. ;) jotain imetyksestä juteltiin. Sanoin etten ota paineita, sujuu jos sujuu. Jos lapsi juo mieluummin pullosta ja on siihen tyytyväisempi, niin sit se. Mitään suoritusta en tästä äitiydestä tee. :)

On minusta kyllä aika hämmentävää että lääkäri joka hoitaa äitiysneuvolaa ei osaa käyttää ultraa :eek:
Saati sitten löydä edes kohdunkaulaa :D Soitin neuvolaan ja yrittävät ettiä mulle jonkun lääkärin joka sen ultran käytön hallitsee kun nämä vakituiset on lomilla.

Ja lisäyksenä siis vielä että ei täälläkään ultrata kun kaksi kertaa. Mikäli sitten jotain huolestuttavaa ilmenee niin sitten tietenkin.

Muokattu viimeksi:
Täälläkin oli neuvolalääkäri. On kuulemma juuri opetellut käyttämään ultralaitetta ja katsoi sillä nopeasti että pää on siellä missä pitää. Ei täälläkään oo tapana ultrata kuin pakolliset kaksi kertaa. Muuten kaikki hyvin, mutta verenpaine koholla ja sitä pitää seurata;127/92.

Meilläkin viimeks viikoilla 20 + jotain ollut ultra, et kateellisena lukee niiden juttuja joilla ultrataan joka neuvolakerta...

Tuli tästä lääkärien osaamisesta mieleen et off topikkina, ku kävin viimeks hakemas kortisonit polviin ni työterveydessä se lääkäri joka miulla oli (nuori mies) ei ollu pistäny vuoteen ja miulle varattiinki aika sit työterveyden ylilääkärille että se mies opettelee toiseen polveen ja se toinen lääkäri pistää toisen ensin.. Arvatkaa jännittikö ku sillo oli viel perjantai 13. päivä ;) no homma meni nii et ei se menny sil ylilääkärilläkää ihan ekalla hyvi ja sit hää viel avautti miulla ruiskupaketin joka oli jääny avaamatta et mie toimin siinä assistenttina :D .. No loppu hyvin, eikä ole tarvinu sen jälkee käydä (onneks ;)) mut et ei nekää kaikkea osaa ne lääkärit

onhan se niin, että ihmiset odottaa lääkäriltä että ne osaa tavallaan kaikesta kaiken.. ja varsinkaan pienillä paikkakunnilla ei pääse kuitenkaan harjottelemaan toimenpiteitä kun tosi harvakseltaan.

Joo ihmisiähän ne on lääkäritkin :)
Itse just olen todella pieneltä paikkakunnalta ja tiedän että täällä varmasti on paljon sellasta mitä lääkärit ei pääse tai pysty tekemään. Ensiarvoisen tärkeänä pidänkin sitä että täällä esim jokainen lääkäri opettelis vaikka aivan perusjutut siitä ultrasta meillä kuitenkin on täältä lähimpään synnytyssairaalaan ja erikoislääkäreille matkaa 300km.
Tämä tämän päiväinen on kyllä yks harvoista oikeasti huonoista lääkärikokemuksistani mutta jospa huomenna saisin ajan jollekin toiselle :)

noista lääkäreistä, et yleensähän ne on terveyskeskuksen lääkäreitä neuvolassa, mahdollisesti myös kandejakin vaan - ainaki yks kaveri teki, joka oli pienellä paikkakunnalla teki neuvolaa ja ei ollut koskaan mitään sellasta tehnyt.. eli ei yleensä naistentautien erikoislääkäreitä niin ku synnytyssairaaloissa.
Neuvola/koulu terv.huolto ei yleensä lääkärien suosiossa, eli siihen vaan määrätään joku vuorotellen :cool:

Nii täällä ainaki on just noin että ovat tk lääkäreitä. Naislääkäri meillä, paitsi lomilla sijaistaa mies.

Minäki kävin viimeisen lääkärikäynnin tänään. Aika turha oli, ei mitään erityistä osannut sanoa. Nuori lääkäri oli. Kohdunkaulaa oli 2cm jäljellä ja pehmeä. Verenpaineet vähän koholla aiemmasta. Eipä muuta erityistä. Ei ultraa, ei kokoarviota tai mitään.

Takaisin