Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
KirsiElina, mä juon ihan älyttömäst kokoajan mut tuntuu et ei juuri mitää tuu ulos. Pissattaa kyllä mut en ees muista koska olis viimeks sillee lorissu oikeen kauan ja kunnolla. Tuntuu et kaikki neste vaa kerääntyy kehoon ja vaikka kuinka jois niin on ihan kuiva. Yölläkin saa useaan kertaan käydä juomas.

Oujee, tänään soittivat ä-polilta, ens tiistaina kokoarvioon , silloin rv 36+0 :) ilmeisesti siks noin aikasin et jos vaikuttaa ikäsekseen isommalta ni rv38 -> kontrolli ja käynnistys . Kerranki tää menee niinku mä halusin :P

Oujee, tänään soittivat ä-polilta, ens tiistaina kokoarvioon , silloin rv 36+0 :) ilmeisesti siks noin aikasin et jos vaikuttaa ikäsekseen isommalta ni rv38 -> kontrolli ja käynnistys . Kerranki tää menee niinku mä halusin :P

Epistä.
Mäkin haluun. :(

Mutta siis hienoa että homma etenee sun suhteen niinkuin toivoitkin, varmasti helpompi valmistautua kun tietää missä mennään.

Muokattu viimeksi:
Wohoo mä muistin tän foorumin salasanan!! Unohdin sen totaalisesti jossain vaiheessa mutta oon aktiivisesti seuraillut teidän kirjoituksia täällä. Täällä menossa rv 34+4 ja vointi hyvä lukuunottamatta supisteluita ja raajojen puutumisia. Vauva voi hyvin, ensi viikolla lääkäri ja parin viikon päästä aika sype-kätilölle. Alan olemaan jo aika täynnä tätä raskaana oloa kun yks 2 vuotias hyperaktiivinen tyttö pitää päivät melko työntäyteisinä ja nostelut yms alkaa olla jo aika hankalia.

Neuvolassa käyty tänään ja kaikki hyvin meillä. Pissa puhas, verenpaineet 125/83, sydänäänet ja kaikki ok. Paino ei oo noussut grammaakaan viimekäynnistä josta on kolmisen viikkoa, mutta sf-mitta noussu 28->30,5. (Rv 33+1) :)

Onko muita streptokokkipositiivisia? Eilen sain kuulla ensimmäistä kertaa koko asiasta kun neuvolasta soiteltiin ja sanottiin testin tulleen labrasta positiivisena. Järkytyin jotenkin ja th rauhoitteli ettei kyseessä ole mikään vakava juttu. Annetaan antibioottia suoneen synnytyksen aikana, jottei vauva sitä saisi.. nyt sitten olen lueskellut netistä juttuja tuosta bakteerista ja tosiaan ihan hengenvaarallinen voi olla jos vastasyntyneelle tulee (ihan thl:n sivuilta). Yksi ylimääräinen huolenaihe tuli kyllä, piti vähän sitä itkeskellä eilettäin. Nyt jo vähän mieli rauhoittunut kun yön yli nukkunut ja kuitenkin kyllä lääkärit hommansa varmasti osaavat, pitää vaan synnärille mennessä itsekin muistaa mainita asiasta ettei vaan jää ab:t saamatta..

diamond, tosi harvinaista kuitenkin että vauvalle aiheuttaa vakavaa infektiota, tapauksia alle 40 vuodessa kaikista syntyneistä. ihan uusi juttu koko tutkimus, täällä meidän seudulla ollut vasta vuoden käytössä ja sitä ennen vauvat pärjänneet vallan mainiosti. ainahan se on se minimaalinen prosentti jolle voi sattua mitä vaan kauheeta, aina joku on esimerkkitapaus. mutta todennäköisyys että se olisit sinä tai minä on aika olematon vaikka antibiootit jäisikin jostain syystä saamatta :)

Sympatiat huolestuneisuudelle, itse vien ensi viikolla näytteen (saa ite ottaa) ja kyllä siitä huoli varmasti tulee lapsen puolesta jos positiivinen paukahtaa :/

Diamond, täällä myös toinen jolle tuli positiivinen tulos.. Neuvolassa sano vaa " joo tulos oli positiivinen ja saat synnytyksessä antibioottitipan".

Ei enempää asiasta kertonu nii pikkuse säikäytti ku kotona asiaa googletti!

Mut päätin toimia samallai ku siekii, synnärille mentäessä pitää ite vielä ab:sta sanoa ettei vaan unohu.. :rolleyes: Eipä sitä ite enempää pysty asian suhteen tekemään..

Mulla oli neuvolakäynti keskiviikkona ja kaikki oli ok. Hempppa oli laskenut, täytyy siis hakea uudestaan sitä lisärautaa ja sitten painoa tullut kuukaudessa hurjat 8 kiloa, joten turvotusta löytyy.. tosin eipä mulla enää ole nilkkoja ja pohjekin on yhtä paksu alhaalta ylös.. :D Lääkäri kysyi, että miten jaksan käydä lenkillä/pystyn.. Mä
vaan tokasin, että sisulla on pakko
mennä, ei auta, kotiin en ainakaan jää makaamaan, hyi! :D Nyt oon joka
ilta vedellyt kylmägeelillä jalat reisistä varpaisiin ja pitänyt joka ilta 30 min niitä koholla. Ei tunnu juurikaan auttavan, mutta tänään on jo 35+4 joten luotan, että juhannuksen jälkeen mä poksahtaisin.. :D

Mä olen aika paljon haalinut tähän äippälomalle tekemistä, nytkin ollaan powerparkissa siskonpojan kanssa ja ens viikolla lähetään veneileen.. Sain aika sapiskaa sekä lääkäriltä että neuvolatädiltä kuten myös
mun äidiltä ja anopilta, että tarttisi rauhottua, mutta kun olossa ei muuten oo mitään vikaa, kun tää jatkuva vessahätä ja kauheet turvotukset jaloissa, niin oon aatellut et vielä meen kun pääsen..

Mulla oli streptokokki positiivinen esikoista odottaessa joten luultavasti on nytkin. Mulle ei muistaakseni kerrottu siitä kun ihan ohimennen eikä sitä alettu enempää mulle availemaan. Itsekin sitä sitten googlailin ja siitä sai kunnon hermostuksen aikaan :/
Mutta synnärillä sitten se antibiootti tiputettiin mulle muistaakseni kolme kertaa (kun synnytys venyi). Mun ystävä joka on kätilö, sanoi että osassa synnytyssairaaloissa otetaan vielä se testi synnyttämään tulleilta ja osassa niillä joilla se on joskus ollut positiivinen niin se tiputetaan automaattisesti. Tällä kertaa osaan kuitenkin olla huolestumatta siitä koska se hoidettiin niin hienosti viimeksikin ilman että tarvitsi itse mitään kysellä :)

Mulle sanoi neuvolassa että melkein kolmasosalla synnyttäjistä on positiivinen tulos. Oma oli negatiivinen, mut en olis kyllä asiasta stressannutkaan kun ymmärsin ettei ole kovinkaan suuret riskit mihinkään vakavaan. Ainahan niitä kauhutarinoita on, jonkun kumminkaiman veljentyttö on vähintään kuollut (jos ei pahempaakin), ainakin jos keskustelupalstoja käy lukemaan. Totta kai kyseessä on vakava asia, mutta sen takia tuota testataan että pystytään asiaan reagoimaan ja riskejä minimoimaan.

Oli lääkärineuvola tänään 35+0. Lääkäri totes vauvan olevan kummallisen ylhäällä uudelleen synnyttäjälle. Meinas että menee yliajalle. Sehän on kiva! Toivotaan ettei tarvisi käynnistellä kuitenkaan
Muuten neuvolassa kaikki hyvin..

Lääkärineuvola oli täälläkin. Kovasti ihmetteli miten on saatu aiemmin noin pieniä sf-mittoja. Sai nyt 32cm ku terkka viime viikolla sen 28,5.. Vauva kasvaa ihan hyvin, painoarvio on nyt 2468g. Eli ihan normaali. Vähän lyhyempi voi olla ku keskiarvo,näin reisiluun mitan perusteella, mutta ku ite oon lyhyt ni ei yllätä. Kohdunsuu edelleen kiinni ja pituuttakin on vielä 3cm. Eli vaan sentin lyhentynyt... Pitäis pystyä alakautta tulemaan.. Siinä kai ne tärkeimmät. Ai niin nyt tiedän kumpi siellä masussa myllertää tälläkin hetkellä, en vain paljasta ennen ku sovitaan miehen kanssa onko se nyt julkinen tieto vai vielä salassa pidettävä ;)

Eilinen neuvolan kotikäynti on nyt takanapäin, ja eipä sekään kauaa kestänyt. Ehkä se oli tarpeellinen, ehkä ei.
Verenpaineet ka pissat katsottiin kuten muutoinkin, samoin sydänääniä kuunneltiin ja hyvät sykkeet oli. Sf-mittaa ei mitattu, kun asento olisi ollut eri, joten ei olisi vertailukelpoinen muiden mittausten kanssa. Paino jäi myös nyt välistä samasta syystä.
Lisäksi neuvolatädin mukana oli toinen täti (joka puhui niin hiljaa, etten saanut edes nimestä selvää). Sen verran ymmärsin, että hänet voisi sitten pyytää vauvaa hoitamaan jos kävisi vaikka niin, että vanhemmat ei saa lainkaan nukuttua ja uupuvat täysin. Tulisi sitten vauvaa katsomaan siksi aikaa kun me nukutaan.
Viikon päästä olis sitten ultra ja kokoarvio. :)

Lääkärissä käyty ja kaikki paikat vielä turvallisesti kiinni. Verenpaineet hyvät ja pissa puhdas. Sydänäänet kunnossa. Eli kaikki kaikin puolin hyvin. Nyt vaan ultraa odotellessa.

Mulla oli neuvolakäynneillä eroa vaan 5 päivää ja kaikki tuntui olevan kuten pitääkin. Vaikkakin pieni tuntuu olevan jo tuloillaan, pääkin arviolta jo kiinnittynyt niin mun sf-mitta on siltikin kasvanut... Neuvolassa epäilivät, että kun on ollut eri mittaajat, että johtuu tuo sf-mitan kasvu siitä. Paino oli lisääntynyt sen saman verran, eli 2 kiloa viikossa, mutta nyt syytin kyllä powerpark reissua viikonloppuna, sillä siellä tuli käveltyä runsaasti reinojen kanssa ja juotua aivan liian vähän vettä, mutta omat eväät oli mukana, eli ei suolaa eikä mättöruokaa! :D

Mulla oli sijainen neuvolassa tällä kertaa ja ei hän meinannut millään saada sydänääniä kuuluviin, tuntui vähän hölmöltä ohjeistaa häntä, että pitäisi toiselta puolelta vastaan niin ei pääse pieni ns. anturin alta karkuun ja että raivotarjonnassa ollaan, että kannattaa varmaan pitää sitä anturia navan alapuolella eikä yläpuolella...

Sain varmaan jonkun vuoden ärsyttävin potilas-tuomion tästä, mutta pakko myöntää, että kun niitä sydänääniä oli haettu sen 25 minuuttia, niin rupesi itseltäkin jo vähän hermo mennä kun ajatteli että kerkeänkö lainkaan seuraavaan paikkaan siihen aikaan mennessä kun oli sovittu.. :D

Tääl oli kans sijaislääkäri ku etti niitä ääniä mut ei todellakaan noin pitkään :D ite olin just pari pv ennen hakenu dopplerilla kotona sydänäänet ni oisin voinu suoraan osottaa sormella että laitappa tohon se (vauvan sijainti oli sama ku kotona) :P se oli hauskaa et vauvelil meni hermo siihe lkriin ku eka nukku ja loppujen lopuks syke huiteli 160 -> ku se heräs ja veti ripaskat anturin alla :P

Lääkärineuvolassa käyty ja käynti oli kyllä ehkä turhin koskaan. Torstaista lähtien kestäneeseen päänsärkyyn sain Panadol reseptin, se oli ainut mitä jäi tosta käynnistä käteen. En tiiä kohdunkaulantilannetta enkä vauvan tarjontaa koska ne oli kuulemma jossain siellä takana eikä saanut niitä tuntumaan. Kysyin että kai hän varmistaa ne ultralla niin ei kun hän ei osaa käyttää sitä ultralaitetta. Mulla tuli itku kun lähin sieltä, oon ihan yhtä epätietonen kun sinne mennessä :bored:

Takaisin