Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meiän sairaalassa ei sallita perätilasynnytyksiä (varsinkaan ensikertalaisille) koska ei oo valmiuksia siihen jos joku menee pieleen :/ sit tarttee lähtee hesaan jos tahtoo synnyttää perätilavauvan alateitse :o noh mulle kelpaa ku en suostuis edes perätilasynnytykseen :P

Sulla on helppo valinta sitten, jos lopulta on perätilassa vauva (: Minä aion tämän pylly edellä pyöräyttää alakautta, jos vaan mitat antaa sen periksi. Onneksi lantio sun muut tutkitaan tarkasti magneettikuvauksella, jos vauva ei suostu kääntymään suosiolla. Alatiesynnytyksestä kuitenkin palautuu sektiota nopeammin, jos vain on edellytykset synnyttää normaalisti ja normaali synnytys on vauvan elämän alun kannalta suotuisampi. Tietenkin vauvan terveyden ehdoilla mennään, jos on yhtään riskiä jumittaa lantioon, niin sektioon sitten, ei sitä tarvitse siinä tapauksessa yhtään arpailla mikä on oikea vaihtoehto (:

Mulla ei esikoisen kanssa antanut mitat myöden. Siis perätilassa synnyttää, muuten olisin varmasti synnyttänyt. Nytkin tuntuu että täällä oltaisiin vielä peppu edellä tulossa, tosin on tässä vielä monta viikkoa aikaa kääntyä. Toivotaan parasta :)

Vauva Rt. Syke pienellä 125. Sf 28cm ja alhaalla mykkyrällä majailee. Maha laskemissuunnassa. Meillä taidetaan jäädä loppuun asti Alakäyrän alle. 2 viikon päästä ehkä????? Viimeinen käynti. Koska laskettuun enää nelisen viikkoa :)

Mullakin edelleen pää pystyssä olla.möllöttää, eo oo auttanu peräpystyssä rukousasennot joita olen neuvolan ohjeen mukaan tehny(no en kyl 4xpv kuten piti) mut sillontällön kuitenkin..närästää sen verran jo muitenki et ei tee mieli pää alhaalla kauaa ollla ku polte kurkussa on jäätävä..en tiiä, musta tuntuu että toi ei meinaakkaan kääntyä ja joudun siihe kääntöön mihin en haluais..nyt rv 33+1. Mua vaan hirvittää se kääntö, jotenki luonnotonta vaikka tajuan että hyvä on asia ja varmaa tekee sen hyvin phks:ssä..mut silti..

Mistä teidän viimeisillä neuvolakäynneillä on puhuttu? Tuntuu, että terkalla on meillä jäänyt sama levy päälle tai sit se ei vaan muista enää, mistä se edellisillä kerroilla on puhunut.
Oon kuullut sen saarnan imetyksestä (huoh), kiintymyssuhteen luomisesta (missä sen tiedot on 80-luvulta, mä sentään opetan samaa asiaa yliopistolla), synnytyksen avautumisvaiheesta (juu, suunniteltu sektio on tulossa) ja vertaisryhmistä (luulen, että mua pitää uhata haulikolla ennen kun mut saa menemään moisiin) kolmisen kertaa. Yllättäen mulla ei oo koskaan mitään kysyttävää...

Mutta vähän turhilta tuntuu nää viimisen kolmanneksen käynnit, kun verenpaine ja virtsan proteiinit sekä paino mitataan meillä itsenäisesti ennen neuvolakäyntiä käytävällä ja niistäkään se ei mitään kommentoi. Ehkä joku sf-mittaus on sellainen, johon terveydenhoitajaa tarvitaan...

Oho, teillähän on itsenäistä puuhaa! Meillä terkka mittaa nuo mainitsemasi asiat, mutta mitään muuta siellä ei oikeestaan oo. Samat kysymykset voinnista, turvotuksista ja liikkeistä. Ei mitään muuta, ei edes nuita tietoja mistä on sulle useamminki jo mainittu. Toisaalta uudelleen synnyttäjän vissiin kuuluu tietää kaikki jo?

Meillä kans terkka ottaa kaikki mitat ja kokeet, kuuntelee sykkeet ja mittaa sf-mitan. Minä kun olen joutunut ravaamassa milloin missäkin kokeessa niin näitä tuloksia on sit käyty läpi tai vaihtoehtoisesti tilailtu uusia (on otettu vasta-aineita ja maksakokeita ja verenkuvaa sun vaikka mitä). Kovin paljon muuta ei ole käyty. Kivunlievitystä käydään vissiin ens viikolla läpi, ja imetystä kun en suostunut noihin perhevalmennuksiin menemään.

Mustaki tuntuu että meän neuvolantäti ei oikein muista mitä on jo käyty läpi, kyselee vaan vointeja ja tekee mittaukset, raskausmyrkytyksen oireita aina tiedustelee jotta niistä oisin tietonen. Koitan olla sillä asenteella että niin kauan ku ne käynnit tuntuu turhalta, niin kaikki on hyvin.

Kiintymyssuhteen luomisesta ei oo kyllä meille puhuttu missään vaiheessa mitään mistään kautta, ja muutenki tuntuu että itte on saanu olla aika aktiivinen tiedonjanon kanssa. Ei mulla oikein ole siltä tädiltäkään mitään kysyttävää, kun netistä löytää kaiken informaation (ja kaiken sen informaation kumoavan informaation myös...) Välillä turhauttaa ku löytää jotain tietoa mikä ois ollu hyvä alkuraskaudessa, tai jopa ennen raskautumista kuten foolihapon syönti, niin sellaisista ei oo mainittu puolella sanallakaan mitään.

Toki ehkä seki sekoittaa kun raskauden aikana on 4 eri terkkaria ja 3 eri lääkäriä ollu meän kans tekemisissä, joten kellään ei oo sellasta yhtenäistä seurantaa meistä, muuta kuin mitä papruissa lukee.

Mulle on sattunut todella ihana neuvolatäti, muistaa aina mistä ollaan puhuttu. Ja on todella ihana ja antaa tukea kaikessa.. Itse pelkäsin kovasti että sikiöllä ei ole kaikki hyvin, niin sain lähetteen ultraan samalle päivälle.. Olen kokenut edellisessä raskaudessa aivan toisenlaisen neuvolatätin, joten odotukset olivat matalalla. Mutta olen erittäin tyytyväinen nykyiseen. :) mutta toivon jaksamisia niille, jotka kärvistelevät juuri sen vastakohdan kanssa. Ei ole montaa käyntiä jäljellä !,:)

Varmaan voi luottaa noihin omakantaan tulleisiin labravastauksiin? Kävin siis perjantaina ylimääräisessä sokerirasituksessa ja näyttäisi tulokset tulleen, neuvolasta eivät silloin olleet yhteydessä mutta minusta nuo tulokset on kaikki alle viitearvojen. Tässä on viikonlopun kärvistellyt noiden tulosten takia mutta ilmeisesti ei syytä huoleen.

No nyt on sitten tuo neuvolan kotikäyntikin takana. Ei oikeestaan sen kummempi ku muutkaan. Miks se on aina muka niin jännää ja pelottavaa. Toisaalta koira aika hyvin rentouttaa omalla sähellyksellään tilannetta.
Mut siis sf-mitta nyt keskikäyrän alapuolella ku aiemmin ollu yläpuolella, mutta tullu kuitenkin lisää ja viikon päästä lääkäri niin siellä sitten katsoo koon kuitenkin niin ei tarvi huolehtia.
Paino ok. Vähemmän kun viimeksi, mutta viimeksi olikin neuvola puolen päivän jälkeen jolloin olin syöny lounaan. Eli alusta tullu lisää se 6kiloa.

Olen tähän asti tykännyt neuvola tätistä mutta tänään pisti kyllä v..... ! Soitin uutta aikaa koska viime kertainen käynti jäi sairaalareissun takia välistä. Niin kommentti kuului että päätit sitten mennä sairaalaan :shifty: NO jos supistaa niin että menee jalat ristiin, ni kyllä !! Koko puhelu oli semmoinen että sain tunteen että kyllä sinun nyt olisi pitänyt tietää, olethan synnyttänyt ennenkin..
No jos jotain hyvää pitää hakea niin epikriisissä oli että vauva on täydellisessä perätilassa :p Lääkäri sanoikin että tuskin kääntyy koska lapsivettä on niin vähän. Joten voipi olla että ensvk:lla avitetaan vähän !

Mummomamma sympatiat neuvolatädin asiattomuudesta :dead: Mullaki vois olla tommonen täydellinen perätilavauva ..:rolleyes: ainoo et ehkä ei kuitenkaan kun täällä meillä päin ei sitä huomattais vasta kun synnytyksessä musta tuntuu! Neuvolatäti viimeeks kokeili vauvan päätä et onkse alhaal ja kuin kysyen minulta samalla kun koitti "tässä vois olla vauvan pää...?" oh jeesus sentään , kyl se kohta tais olla ihan tyhjä, vauva oli viistossa jotenki ja vielä selässä piilossa :shifty: neuvolatäti menee "by the book" . Jos hällä on oma mielipide ni sen hän sivuuttaa sillä että hänen itsensä täytyy olla väärässä koska näillä rv:lla vauvan KUULUU olla rt, joten se kans ON:facepalm: eikä se ihan uus oo tossa hommassa :hungover:

Ehdottomasti täytyy vaatia ultraa, jos neuvolatäti ei ole varma vauvan asennosta! Jos ei neuvolatäti anna ultra-aikaa, niin sitten on soitettava neuvolan ajanvaraukseen ja selitettävä tilanne tai synnärille. Jos viikkoja on takana jo 35, on perätilaepäilyt selvitettävä. Sillä säästyy monelta vaivalta synnytyksen käynnistyttyä, myös siltä, jos synnytys käynnistyy vesien menolla. Perätilavauvan kanssa silloin kun pitää mennä samantien kyljelleen ja silleen matkustaa sairaalaan. Tietääpä sitten miten varuillaan on tarvis olla (:

SeEnsimmäinen tolla tyylillä täälläkin mennään.. Neuvolassa täti on jo useamman kerran kokeillut että vauva on pää alaspäin elikkäs hänen arvelemansa pylly onkin tässätapauksessa ollutkin pää:confused: Onneksi asia selvisi sairaalassa ultrassa ! Yritin kyllä neuvolassa sanoa että oudon napakat on nyrkiniskut ku tuntuu selkä / vasemmassa kylessä. Mut nyt selitty nekin..
Huomaa kyllä että vaavi on porannu ihtesä tosi alas pyllynsä kanssa.. käveleminen on tosi vaikeaa ja kipeätä. Välistä tulee tunne että koko alapää tippuu :oops:

Keskiviikkona neuvola-lääkäri. Katotaan mitä tää sijaistohtori sanoo. Pitää kyl kysyä et eiks oo MITÄÄN tsäänssiä päästä ultraan . Oon kans miettiny et jumankekka mun vauvan jaloissa ei kyl voimaa oo jos ne muka on tossa ylhäällä, alaspäin , lantioluihin ja kylkeen tuntuu napakoimmat iskut

One kyllä huikeeta seurata miten isot erot neuvoloiden toiminnassa on eri paikkakuntien välillä. Jotenkin sitä kuvittelee että samat käytännöt ois joka paikassa mut kovin kaukana ovat toisistaan. Just noi lääkärikäynnit ja ultrat sun muut, ja kuinka toisaalla mitataan ite painot jne. Onko ihan kustannusten takia vai mistähän noi isot erot johtuu?

Takaisin