Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Raivotarjonnassa oleskellaan.. 113/75 verenpaine. Paino sama kuin neljä viikkoa sitten. Onneksi sentään vauva on kasvanut.. Sf- mitta 28.. Eli melko pieni, keskikäyrän alapuolella.

Huomenna olisi neuvola, hieman sekavin tuntein saa odotella tuota käyntiä. Viimeksi oli rv 28, silloin kauhisteltiin mahan suurta kokoa. Sf-mitta oli "tiukka 25cm", korttiin merkattiin 26cm joka sentin keskikäyrän yläpuolella. Ensimmäinen sokerirasitus oli ok, huomenna selviää joudunko käymään uudestaan. Hoitaja oli kovasti sitä mieltä, että jos maha huomisella käynnillä edelleen "iso" niin uutta rasitusta vaan, koska pakko on jotain olla, kun lapsi on niin suuri. :sorry: Mukava lukea, että muille on sentään annettu lapsen koon sijasta muitakin vaihtoehtoja esim. lapsiveden määrä tai vauvan asento, ei täällä vain. Pikku hiljaa alkaa taas epäilyttää tuon hoitajan ammattitaito :shifty: Edellinen painoarviokin lapsesta on rakenneultrasta, että ehkä olisi syytä tarkistella sitäkin uudelleen ennen kuin lähtee vetämään enemmän johtopäätöksiä. Tuskin kukaan pelkän sf-mitan avulla voi todeta, että lapsi on liian suuri viikkoihin nähden.

Jätettiin myös perhevalmennukset käymättä, koska oltiin molemmat sitä mieltä, että ei tulla hyötymään niistä millään tavalla. Varmaan saadaan kuulla tästäkin ripitystä. Mutta eipähän arvon hoitaja ikinä kysynyt edes kiinnostaako osallistua, antoi vain aikataulut ja sanoi, että PITÄÄ mennä :mad: Voi olla, että saatan huomenna lausua muutaman sanan asiakaspalvelusta kyseiselle henkilölle, jos käytös ja asenne on edelleen samanlaista!

Aika kummalliselta touhulta kuulostaa, Anniina. Mulla iso sf-mitta poiki vaan lähetteen lääkärille joka puolestaan tutki tarkemmin, mistä on kyse (isosta vauvasta, mutta sokerit on ollut koko ajan ok eli jätkä vaan on iso). Eihän tuo sf varsinaisesti vauvan koosta mitään kerrokaan, vaan sillä nyt vähän seurataan kasvua ylipäätään. Ja huomasin itsekin että kun vauva oli keskellä pylly pystyssä niin mitta oli ihan eri kuin sen maatessa vasemmassa kyljessä.

Mun mielestä saa ja pitää antaa palautetta, jos kokee että terkkari ei ole tehtäviensä tasalla. Minä koetan saada omaa näkemystäni läpi lääkärille torstaina, joka saattaa olla ihan aavistuksen verran kovempi paikka. ;)

Täytyypä muistaa huomenna, että pyydän itsekin lähetettä lääkärille, jos tämä maha nyt edelleen on terkkarin mielestä niin iso. Sokerirasitukseen en halua uudestaan ellei ole aivan pakko :yuck: Ja tuo mittahan vaihtelee myös ihan sen mukaankin kuka mittailee! Tuntuu ettei välttämättä olisi pahitteeksi saada toista mielipidettä asioista :)

Pöh, Etelä-Karjalan sisällä on näköjään eroja toimintatavoissa.... täällä hoitaja ottaa streptokokkinäytteen (mulla se otetaan alkavalla raskausviikolla 36 synnytystapa-arviossa). Mä olisin mielelläni ottanut sen itse mut samapa tuo kun joka tapauksessa pitää olla alapää paljaana tutkimuksia varten.
Ja se onkin mulle sitten ensimmäinen sisätutkimus mikä tehdään tässä raskauden aikana.

Muoks. Rakenneultrassa katsottiin ultralla kohdunsuun pituus, siinä on kaikki tähän mennessä tehdyt tutkimukset koskien mun alapäätä. :D

Ai, kyl miut tutkittiin sisäisesti ekassa lääkärissä. Hmmm, luulis et olis samat käytännöt e-karjalas joka paikassa. No mie varmaan otan ite näytteen, kun ei ole mitään synnytystapa-arviota, et ehkä se on eriasia ku siulla se onnistuu siin samal. Tosin on miullaki lääkäri viikol 36 ja varmaa tuo alapään taas tutkii ku tutki aiemminkin, et tiiä sitte..

No kylläpäs tosiaan kuulostaa aika vahvalta reagoimiselta Neukku-tädiltä Anniina-! Sf-mitta ei todella kerro totuutta vauvan koosta, siihen vaikuttaa niin moni asia, kuten täälläkin on jo todettu.

Esikoisen raskaudessa mulla meni sf-mitta ihan omaa käyräänsä siellä yläkäyrän yläpuolella, ihan alusta asti, ja vasta 35-36 vkolla kun oli neuvolalääkäri sain lähetteen koko arvioon, joka oli muistaakseni 37+! Mulla vasta tuolloin todettiin myös radi, mut sokereissa ei ollut missään vaiheessa häikkää, eikä pojallekaan niistä ollut mitään tullut, masusta oli hoikka, mut muuten pitkä ja isokokoinen (mieheni on ollut syntyessään 5kg, niin ilmeisesti tulee tuo koko geeneistä). Tämäkin raskaus mennyt samaa rataa, ei tosin ihan niin jyrkästi yläkäyrällä, eikä nytkään olla huolissaan, ei edes radia tällä kertaa, kahteen kertaan jo testattu..

Joo meidän neuvolatäti on semmoinen vähän omalaatuisempi tapaus :grin Huomenna oli muistaakseni kolmas kerta, kun tämän oman neuvolatädin näen (alkuraskauden ajan siellä oli aina sijainen), joten siinäkin mielessä hauskaa kuunnella hänen arvostelujaan, kun ei ole lähtötilannettani ikinä nähnyt. Kova täti arvostelemaan ja moittimaan :confused:

Onneksi täältä saa paljon informaatiota ja pystyy vertailemaan omaa tilannetta muiden odottajien tilanteeseen. Ei pääse niin pahasti paniikki iskemään päälle kaikista hänen sanomisistaan! Toki tulee kuunneltua paljon omaa maalaisjärkeä, joka sekin tuntuu siltä naiselta puuttuvan :facepalm:

Joo kuulostaa vähän tosiaan sellaiselta et hänellä on aika herkkä toi "sormi syyttävä" :grin:mad:

Saakohan noi valittavat ja morkkaavat tädit jotain tyydytystä siitä, että saavat toiselle pahan mielen omalla käytöksellään? Varsinkin kun on kyse ihmiselämän tärkeimmistä kuukausista jolloin tarviis tukea eikä mollausta ja syyllistämistä. Vaikka olisi aiheellistakin sanoa jostain, asiat voi esittää monella tavalla.

Tänään neuvola 33+5. Kaikki kunnossa; paineet 103/68, painoa +810g/vk (yht 12kg !?!?), sf 29 ( viimeksi 30). RT. Neuvolan hoitajankin mielestä vauva oli selkeästi laskeutunut ja siitä tuo sf-mitan pieneneminenki kertoo. Eikä ihan niin ylös ylety. Seuraava neuvolakäynti on lääkäri kahden viikon päästä.

milloin neuvolalääkäri käynnit nyt sitten on? itsellä ollut yksi, eikä mitään tietoa milloin on seuraava, vai onko edes ? jotenkin itse uskoisin että n. viikolla 36, mutta miten on ?

Viimeinen lääkärintarkastus ajoittuu noin rv 36, jos ei muuten tule tarvetta käydä lääkärillä.

Mulla on nyt 35+2. En tiedä onko sen jälkeen vielä yksi kokoseuranta, selvinnee huomenna.

Tänään 32+0 ja takana positiivinen neuvolakäynti! :p Yllättäen tällä(kin) kertaa vastaanottoa piti sijainen (5 käyntiä takana, 4 eri hoitajaa :hilarious:), joka oli todella mukava! Kertoili paljon lisää informaatiota mm. raskausmyrkytyksestä, turvotuksista, sikiön liikelaskennasta, imetyksestä...ihmetteli selvästikin, kun kyseli onko näistä puhuttu oman terveydenhoitajan kanssa ja joka kerta vastasin vaan "ei". :grin

Käytiin läpi myös tuota streptokokki-b:n testausta. Täällä otetaan näyte vk 35-37 neuvolalääkärin yhteydessä. Lisäksi saa vapaaehtoisesti osallistua tutkimukseen, jolloin synnyttämään mennessä otetaan myöskin se pikatesti.

Verenpaineet ok, hemoglobiini 126, sf-mitta 29cm, vauvan sykkeet n. 150. Kaikki normaalia ja oikein hyvin, ei liian isoa mahaa tai pelkoa uudesta sokerirasituksesta :p Jäi siis kyllä kerrankin neuvolakäynnistä hyvä mieli! :happy:

Meilläkin oli tänään neuvola. 33+3 ja painoa on mammalle tullut n.14kg. Lähes kilo/vko mutta tuumittiin, et turvotukset varmaan nostanut nuin kovasti, kun oon yrittäny syödäkin terveellisemmin. (Ostin kyllä nyt karkkia kun aattelin, et ei kerta oo terveellisillä valinnoilla merkitystä, nii menköön tänään pussillinen sokeria sitte). RR oli ok, 122/83. Mulla nuo alapaineet ollu aina yli 80. Vauvan syke oli 130 eli huomattavasti rauhallisempi kun aiemmin. Sf-mitta oli myös tullut alaspäin ja oli nyt 32cm. Harmillista vain, että vauva oli päättänyt kääntyä rt tilasta takaisin pää pystyyn. Mullon parin vkon päästä (eli 35+3) se vika lääkäri, jollon vissiin ultrataan ja katotaan myös tuota tarjontaa. Neuvolatäti kyllä sano, että elä nyt yöunias tästä menetä ja että vauva kääntyilee siksi kun sillä on tilaa. Se on kyllä totta, kun tämä maha on täynnä vettä ja vauva suht pien, niin pyörii alvariinsa. Kunpa vaan hoksais jäähä sinne ales sitte hyvissä ajoin.

Ei noilla viikoilla tarvitse perätilasta vielä yöuniaan menettää (: Suurin osa vauvoista kääntyy raivotilaan rv 34 mennessä, mutta vauva saa pyöriskellä vapaasti sinne rv 36 asti. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00879 tässä vähän lisätietoa perätilasta. Mulla on perätilavauva vielä 35 + 2, muutaman päivän päästä on ultra jossa tsekataan tilanne varmuudella. Hoitajat vakuuttelivat, että vauva usein vielä kääntölähetteen jälkeenkin kääntyä itsestään, "säikähtää" ulkokääntöä ja kääntyy omia aikojaan. Eli kun kääntöön mennään, niin hupsista, vauva onkin raivotilassa. En ole ottanut stressiä tästä vielä, älä Laureen11 ota sinäkään. Kyllä luonto asiansa hoitaa ajallaan (: Ja täällä forumilla oli synnytys-osiossa paljon positiivisia kokemuksia perätilasynnytyksistä, jos niitä haluaa etukäteen käydä lukemassa mielenrauhan vuoksi. Googletella ei kannata, löytyy helposti vaan kauhutarinoita.

Lääkärikäynti toi mukanaan painoarvion (3200g 35+2) ja lähetteen äitiyspolille ison koon takia. Epäili jos sokereissa on sittenkin jotain, rasitus tehty vkolla 24. Ja vissiin lantion kokoa pitäisi samalla määrittää. Plääh.
Tuossa lähetteessä lukee että cx jäljellä suljettu, symfyysikulma terävä. Tarkoittaa vissiin että paikat on visusti kiinni?

Muokattu viimeksi:
Takaisin