Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joogaopen mielestä myös vauvan riippukeinu/ kissaliike voi auttaa lasta kääntymään. Eli kontilleen ja selän pyöristys ja takas normaaliasentoon ja sitä toistelee. Kuulostaa mun korviin epäuskottavalta, mutta ainakin se rentouttaa selkää eli sinänsä hyvä liike. :)

Joka päivä hieroskelin, tai laitoin miehen hieromaan ;) Jonkun vartin yhteensä muistaakseni. Nuo takapuoli pystyssä -asennot auttaa vauvaa nousemaan lantiosta ja tekee tilaa sille kääntymiselle.

Niin, ja taskulampullakin voi kokeilla houkutella vauvaa pää alaspäin. Se valo jonkin verran paistaa vatsan läpi ja utelias vauva saattaa sitä seurata.

Niin, ja taskulampullakin voi kokeilla houkutella vauvaa pää alaspäin. Se valo jonkin verran paistaa vatsan läpi ja utelias vauva saattaa sitä seurata.
Ei vitsi mä nauroin tälle :D Siis varmasti ihan totta, mutta en ihan loppuun asti lukenut ennenkuin mielikuva toosaan survotusta taskulampusta ja "tule kiltti vauva, tule tule tule" nousi mieleeni :D

Mää kävin nyt yhdessä perhevalmennuksessa kerran ja ittekseen. Mun mies sano, et hän ei tuu, mut kyl mun kannattaa mennä. Ei musta tuntunu se pahalta, kun olisin vaan ahistunu kun se vilkuilee kelloa ja sen naamasta näkis sen ajatukset siitä, että se miettii et kaikenlaista joutavaa sitä onkin. Oli pariskuntia ja pari muutakin ilman ukkoja tuolla. ens vkolla olis imetysohjaus, mutta mietin, että tuleeko lähettyä, kun kävin imetysohjauskoulutuksen ite tänä keväänä. Toisaalta vois kait sitä saaja uudenlaisen näkökulman jonkun toisen henkilön kertomana..

Suuren sf-mitan takia ultrattiin pien ja hän oli UÄ:n mukaan keskivertoa pienempi kaveri. Ilmeisesti vain lapsivettä niin kovasti. Lääkäri sanoi, että laskettuaika näyttäs olevan prikulleen se, mikä korttiin on kirjattu ja voin olla huoleti, että parempi vaan, että on pikkusempi ukko, niin on helpompi lähteä synnytyshommiinkin. Ens vkolla on sitte taas neuvola.

Mun miehellä oli ajatus, että josko se näkisi vauvan rakenteen kun taskulampun laittaisi masua vasten. Vähän niin kuin kun lampun laittaa kämmentä vasten, niin valo kuultaa läpi. Ei näkynyt ja sitten mulle tuli mieleen siinä lampulla mahaa sohiessa, että vauvaparka varmaan sokaistuu jos suoraan silmiin satutaan lampulla osoittamaan :D

Tänään taas neuvolapäivä täällä.Paineet edelleen hyvät, ennemmin alakanttiin. Pissassa oli leukkarit yhellä plussalla ja protskut ja sokerit ehkä yhdellä, mutta labrassa kaikki ok. Paino pysynyt samassa kuin viime viikolla. Käyrillä tunti vauvaa kuunnellen ja sykkeet 130-190 kahvin jälkeen, tasoittui kuitenkin lopulta 140-150 välille. Kohta ultraan ja lääkärin sörkittäväksi.

Ovatko muut kerenneet "viimeiseen" lääkäriin? Mulla meneillään 35+3 ja tänään olin lääkärissä. Hieman meinasi pasmat mennä sekaisin kesken sisätutkimuksen, kun lääkäri tokaisi, että "juu, vauva syntyy kohta". Siinä sitten töllötin monttu auki, että täh. Tällä kommentilla lääkäri meinasi siis, että vauva tuskin pysyy mahassa laskettuun asti, kuulemma paikat niin pehmeänä/kohdunkaula lyhyenä/vauva alhaalla. Ajankohdaksi veikkasi vkoa ennen la:D kiva, kun tuommoista meni sanomaan, kun itse yrittänyt kovasti asennoitua, että heinäkuun puolessavälissä sitten, kun la siis 3.7.. Ovatko muilla lääkärit/terkkarit heitelleet arvioita? Mutta ultrassa tyyppi vastasi kaikilta mitoilta vkojaan, eli keskivertokokoinen tyyppi, painoarvio 2800g tällä hetkellä. Tämä oli mukava kuulla, kun tuo radi-diagnoosi kumminkin.. Niin ja sukupuolikin varmistui 100% pojaksi, vaikka eipä tuo hirveän epäselväksi rakenneultrassakaan jäänyt:)

Neuvola takana ja seuraavaks lääkärineuvola kolmen viikon päästä (rv 36). Sf mitta nyt 33+1 oli 31. Sykkeet edelleen 145. Hb noussu hieman raudalla 116->119. Pikkunen on rt muttei mitenkään kiinnittyneenä. Oma paino ei ollu noussu ku 200g :) nyt siis reilu 4kg noussu, oon niin tyytyväinen siihe näiden liikakilojeni kanssa :)

Mä en halua millään tavalla "masentaa" puffin, mut pääset helpommalla, kun edelleen asennoidut siihen että menee yli :D On sit kiva yllätys, jos ja kun tulee edes ajallaan :)
Mulla oli edellisessä raskaudessa kaikki "enteet" sen puolella, et olis tullut ennen laskettua, ja jokaisessa neuvolassa, lääkärissä ja kokoarviossa kuulin noi sanat, et tää ei täällä laskettuun asti pysy, mut tappiin saakka mentiin 42+2..:grin:mad: Ihan huolella ärsytti.
(Annoin kyllä palautettakin jälkikäteen, et älkää nyt hyvänenaika "lupailko" moisia, oli aika saakelin pitkät vkot, jostain 36 lähtien, varsinkin kun jätkä arvioitiin sillon jo isoksi..)

Muokattu viimeksi:
Joo ihan meinasin pitää ajatukset aiemman kaltaisina ja ootella ihan vaan sitä heinäkuun puoltaväliä:) tulee muuten piiiiiiitkät vkot.. Mutta sepä juuri, että pitääkin tommosta mennä sanomaan:D

pikkuheppu säikäytti vähän, eilen muutama tosi heikko liike, ei provosoitunut mistään mistä yleensä (istuin autossa pari tuntia, söin makeeta kakkua ja herkkuja valmistujaisjuhlissa jne. ) kun ei aamullakaan mitään kuulunut niinku yleensä, lähettiin neuvolaan. syke hyvä muttei saanut hoitajakaan hereille. ei muuta ku äippäpolille, jossa sitten käyrillä alkoki meuhkaamaan oikeen kunnolla, supistuksia tuli myös oikeen tujuja 4 puoleen tuntiin. painoarvio oli lääkärin ultrauksella 3,3kg!! vkoja 35+1. nyt sitte alkaaki iskostua tajuntaan että täällä on hyvin todennäköisesti kesäkuun lapsi tulossa, varasi nimittäin jo ajan heti viikoille 38+0 22.6 jossa tällä kasvuvauhdilla todennäköisesti käynnistellään synnytys. JAIKS!

En Puffin luottaisi noihin lääkäreiden arvioihin synnytysajankohdasta... Mullekin viime raskaudessa lupailtiin joskus rv 36+, että seuraavalla viikolla syntyy. Ja kakanmarjat, 39+2 neiti päätti tulla. Oli melko tuskasta olla kun "oli luvattu" :rolleyes:

Täälläkin neuvolassa tänään kaikki hyvin. :-) Terkka sai sf- mitaksi 33, kun 2 vko sitten lääkäri mittasi 33, 5. Viikot nyt siis 34+6, ja jälleen olen ylä- ja keskikäyrän välissä. Ensi viikolla on kuitenkin se kokoarvio. Oma paino noussut taas 800 g viikossa, mutta viimeksi oli tullut 100g. Vauva alkoi sykettä kuunnellessa liikkua niin kovin että sattui. Ja sattuuhan se, kun kohtu on korkealla ja vauvan jalat mukavasti oikeiden kylkiluiden alla, joihin se sitten monottaa. Selkä on vasemmalle ja pää ylälantiossa melko tiukasti. Ei saanut sitä kunnolla liikkumaan.

Ainii, sain tänää neuvolas mukaan streptokokki tikun ja viikol 37 suositteli ottamaan kun on sen 5 viikkoo voimas

Ja tääl käskettiin ottamaan 35-36 :D kysyin sit et mitenkäs toi pikatesti sit synnärillä? Kuulema ei tehdä jos nyt negatiivinen.. taitaa olla meiän sairaala TAI (todennäköisemmin) neuvolatäti vähän jäljessä näissä hommissa ..:p

Täällä ei edes oteta sitä itse, vaan pitää mennä labraan levittelemään. :-(

Täällä ottaa neukkutäti normikäynnin yhteydessä. Tai ainakin viimeks näin.

Meil otetaan tosiaan ite, sipastaan pikkasen tikkua emättimen suulla ja sit peräaukon tienoilla, sit putki labraan. Ohjeet oli mukana. Mieluummin mie ite otanki ;)

Täällä ei ole tuosta näytteestä ollut vielä mitään puhetta, hmmh.

Aamulla oli rv 35 + 0 neuvola, vauva napottaa istualleen ja melko alhaalla on jo. Hoitaja kysyi, että painaako lantiota. Kyllä painaa, tekee kipeää ja vessassa käynti on hankalaa. Ensi viikolle saatiin ultra, jossa varmistetaan tarjonta. Mukavaa on vielä nähdä oma napero ennen syntymää (:

Takaisin