Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me käytiin miehen kanssa 2/3 perhevalmennuskerrasta. Mutta molemmat oltiin sitä mieltä että olivat aika turhia käyntejä ja oma neukkukin sanoi ettei sisältö ehkä oikein palvele suurinta osaa niistä, jotka sinne menevät - niitä jotka muutenkin todennäköisesti ottavat asioista selvää. Synnytysvalmennus etenkin (koska siitä oli isot odotukset) oli pettymys itselle ja vähän tekisikin mieli mennä yksityisen järjestämään synnytysvalmennukseen, jossa oikeasti valmistauduttaisiin synnytykseen muutenkin kuin katsomalla video ja juttelemalla siitä mitä ajatuksia synnytys tällä hetkellä herättää :meh:

Kyfi, oon sairastanut 1tyypin D:tä yli 20 vuotta... koskaan ei oo ollut ongelmaa, etteikö inska imeytyisi (toki oma keho ei sitä tuota, joten joudun tikkaamaan aterioilla, mutta ei se ole koskaan haitannut).
Jännän hormoonimyrskyn tää raskaus on saanut aikaan, pikainska ei vaikuta lainkaan (siksi salaatti) ja pitkävaikutteinen (ns. perusinska) vaikuttaa ehkä kolmanneksella siitä tehosta mitä ennen raskautta. Mutta lohduttelevat NK:lla, että ihan normaalia, kuuluu asiaan ja mulla on keskimääräistä parempi sokeritasapaino (ja onhan se, ollut jo ennen raskautta, mutta siksi juuri nää väliaikaiset korkeat verensokerit haittaa nyt elämää, kun en pysty nukkumaan enkä syömään...ja sit ylläriylläri väsyttää).

Eilen olisi ollut valmennus ja terkkari yritti painostaa siihen. Kysyin, haluaako se oikeasti, että tuun sinne itkemään ja masentamaan muita odottavia perheitä...tuli siihen tulokseen, että ehkä mun on parempi lepäillä kotona (lasken tän voitoksi järjestelmää vastaan ja oon sitä mieltä, että mun hoito tapahtuu erikoissairaanhoidossa ja neuvola on vaan ylimääräinen kiusa...)

Muokattu viimeksi:
Eiksu, miten synnytykseen voi valmistautua muuten kuin katsomalla videoita/hakemalla luotettavaa tietoa verkosta ja puhumalla niistä ajatuksista, huolista ja peloista, joista lähestyvä synnytys herättää? Psykologista/henkistä valmennustahan se on

Kysyn ihan tosissaan? Kun ei siitä omasta synnytyksestä kuitenkaan voi etukäteen mitään sanoa, avautumis- ja ponnistuvaihe on tosi yksilöllisiä eikä ole oikeaa tapaa synnyttää. Toki yksityiset tahot varmasti mielellään rahastaa palveluillaan ja voihan niitä käyttää, jos niistä itselle tulee parempi mieli.

Itse kaipaisin ehkä juurikin jonkinlaista tietopakettia synnytystavoista/lääkityksestä/riskeistä ja sit vastasyntyneen hoidosta myös (ja avointa keskustelua aiheesta). Eilen neuvolatäti kun alotti kertomaan jotain pientä juttua vastasyntyneen hoidosta ja ni innostuin sitten kyselemään ja pyysin aina tarkempaa tietoa hänen kertomistaan asioista.
Oli jotenkin helppo kysyä kun ei oo tullu kertaakaan sitä fiilistä et toi neukkutäti pitäs mua ihan uunona :D välillä tulee itellä fiilis että ehä mä hitto tiedä mistää mitää, hoidan vahingossa vauvaa väärin ja saan vuoden surkein äiti -tittelin o.O

Mulle ainakin jäi esikoisen kanssa sairaalasta jo sellanen varma vauvanhoito-fiilis, ettei kyl pelottanut lähteä kotiin. Lisäksi mies oli siel mukana perhehuoneessa, ni molemmat sai opit (ja mies ehkä uskoo kätilöä kuin mua paremmin...kumma juttu ;) ) Mut ainakin mies kaipas valmennukseen pelkkää "näin vaihdat vaipat"-opastusta, sen sai sit sairaalassa.

Sairaalan oma valmennus vuos sitten oli lähinnä esiteltynä kivunlievitystapoja, jotka jo internetistä olinkin löytänyt.

Viimeks käytiin myös 2/4 neuvolan valmennusta, eikä siinä nyt ollut mitään ihmeellistä tai uutta. Tänä vuonna ei menty. Mun mielestä sinne voi kyllä mennä ihan itsekin ilman puolisoa, mikäli toista ei kiinnosta. Kummasti se miehillä yleensä muuttuu, kun vauva sit on syntynyt. Toivottavasti ainakin...

Mannavilja, itsellä siis oli mielessä ihan konkreettisesti esim. erilaisten synnytysasentojen läpikäymistä, hengitysharjoituksia, infoa kivunlievitysmenetelmistä yleensä, synnytyksen kulku ja mitä kaikkea voikaan normaalisynnytyksen raameissa tapahtua. Siis ihan kiinnostaa kuulla sekin että miten esimerkiksi ponnistaminen tapahtuu ja millä tavoin voin kotona koittaa helpottaa oloa synnytyksen alussa. Näistä asioista olen nyt lukenut netistä ja kirjallisuudesta paljonkin. Synnytysvalmennus jäi mielestäni näiltä osin todella tyngäksi. Henk.kohtaisesti olisin kokenut tärkeämmäksi kuulla juurikin esim. asennoista kuin katsoa synnytysvideon helposta synnytyksestä. Videoita voin katsella koska tahansa kotona. Mutta se että joku kertoo asioista minulle vs. minä luen niistä kirjasta tai netistä on mielestäni eroa :) HUSin uudet vauvamatkalla videot mielestäni paikkaavat monelta osin sitä mikä synnytysvalmennuksesta jäi mielestäni uupumaan.

Mä kävin kanssa noita HUS:n vauvamatkalla matskuja läpi ja sain mielestäni kaiken tarpeellisen tiedon aiheesta. Toki lisäksi oon lukenut artikkeleita (sekä tutkimukseen, että synnyttäneiden kokemuksiin liittyviä), mut mulle ehkä se tieteellinen tieto on tärkeämpää kuin vertaistuki tai valmennus.

lasketaankohan nämä äitiyspoli käynnit/diabeteskäynnit neuvola käynneiksi? no joka tapauksessa verenpaine 118/77.. paino on pysynyt samana viikolta 15+0 asti.. siitä vähän huolestuivat, mutta kai se on normaalia tällä tiukalla dietillä.. :/ saakohan sitä loppuraskaude syödä mitä huvittaa, (kun vauvakin kasvaa -1 käyrällä)? no vitsi vitsi,,olisihan se kiva joskus saada muutakin kuin kanaa ja salaattia..

Muokattu viimeksi:
Mitähän toi tarkoittaa kun viimme viikolla oli käynti lääkärillä ja se merkkas tohon kohtaan "muuta huomioitavaa" että "LÄ: 43mm" o_O en hoksannut kysyä kun nyt vasta luin tota mun äitiyskorttia...

Tänään kävin ultrassa jossa katottiin istukan sijainti. Minulla se on etuseinämässä ja alkuraskaudessa lähellä kohdun suuta. Hyvin oli noussut ylemmäksi mutta yllättävintä oli että mahaasukas istuu tomerasti :) Neuvolassa on jo useamman kerran sanottu että vauva on pää alaspäin ?? Minä sanoin jo edellisellä kerralla että minusta vauva on poikittain tai pyllytarjonnassa. Ei muuten hirvitä ku se että käännetään 35-36vk jos ei ite ymmärrä kääntyä. Mutta jos ei neuvolassakaan ole huomattu mitenpäin ni kukas sen tietää..

kirsielina tiedön kuinka pahalta susta tuntuu.. meillä mies ois päässy yhdellä kerralla mukaan.. oletin että tulee ja höpisin viikon sille että ihanaa mennä kahdestaa yms ku viimeks olin melkee ainut yksin oleva ja muilla oli miehet mukana.. no vähä enne ku pitäs lähtee nii ilmotti että ei kiinnosta.. kyllö se tosi pahalta tuntu ja itkin ja huusin sille kauan :D ku oli vaa nii paha olla ku kuvittelin liikoja :D se oottaa että vauva syntyy jasitte on todellista se :) ja on hoitanu pikkusisaruksia vauvana nii ei kuulemma kokenu tarpeelliseks.. oon mäki mut ois ollu kiva :) perus suomalainen jörö toi :D

Marsupilami, mulla on Lä xx mm tullut molemmista sisätutkimuksista. Tarkoittaa kohdunkaulan pituutta ilmeisesti...

Neuvolassa eilen ja nyt vauva edelleen joko välillä poikittain tai istuu pystyssä..sai 2vkoa aikaa kääntyä oikeinpäin tai sitten kääntöön/lääkrille. Voin kuulema itse yrittää saada sitä houkuteltua oikeinpäin olemalla 4x/pv 20min/kerta muhameddilaisessa rukoilija-asennossa...jep, kiva,onneks ensvko alkaa loma niin se voi jotenkin onnistuakin..töissä tuo ois hieman haastavaa ja saattais herättää jonkinlaista hilpeyttä..

Ääää. Hemoglobiini taas laskenut, nyt 103. Lisärautaa taas ruvettava napsimaan. Painoa tullut +800g/viikko mutta taitaa olla ihan nesteitä, tämä lämpö ei tee hyvää ja sormet on ihan nakkimakkarat. Pissassa oli taas ketoaineita joten aamunäyte pitää toimittaa, ensi viikolla seuraava aika jolloin myös lääkärin kokoseuranta.

Neuvolassa oli taas kaikki mainiosti minulla sekä vauvalla. Painoa tullu raskauden aikana viitisen kiloa. Vähän hirvittää kun seuraavat neuvolat aina sinne saakka että vauveli on jo syntyny, on jollakin erillä neuvolatädillä kun oma jää kesälomalle.. Oma on niin ihana. Toivottavasti on tuo toinenkin. :)

Aiarana se asento on kuten oisit konttausasennossa mut lasket siitä vaan kyynäräät maahan ni pylly jää pystyyn ;-) eli ei noin raju ku tossa sun kuvassa, jalat voi olla ihan normisti vierekkäin polvet maassa..mut on siinäki olemista! Aattelin alottaa kokeilun ma ku ei tarvi töissä olla,josko vaik käntyis ite..mulla 2vko aikaa..siihe kääntöö en haluais!

Mulla hemoglobiini jatkanut laskuaan. Nyt 90. Jee jee.

Kotikäynteihin liittyen, täällä ei sellaista tarjota, mutta musta ois jotenkin outoa jutella jonkun sosiaaliohjaajan kanssa, kun ei oo mitään tarvetta. Nyt jo ärsyttää, kun tuntuu, etten saa neuvolassa vastauksia tai apua mihinkään omaan tai vauvan terveyteen liittyviin kysymyksiin. Niihin jotenkin suhtaudutaan "koita kestää" ja "eiköhän se vauva pärjää" -tyylillä. Mut sitten siellä haluttais hirveesti kysellä parisuhteesta ja perhesuhteista ja vauvavalmisteluista jne sosiaaliasioista, joissa mulla on kaikki kunnossa eikä puhuttavaa, kun taas terveyspuolella ei oo kaikki kunnossa.

Perhevalmennuksista vaan sanoin miehelle, että ne on tällöin ja tällöin, pistä kalenteriin. Neuvolassa ei oo käyny kertaakaan. Ei oo nähty tarpeelliseks, mutta näihin saa luvan tulla olivat hyödyllisiä tai ei. Oon menossa myös yksityisen puolen synnytysvalmennukseen, mihin olisin mielummin halunnut miehen mukaan, koska se on kattavampi, mutta se ei ehtis eikä ryhmässä ollut paikkojakaan vapaana.

Yks mitä voi kokeilla vauvan oikeinpäin kääntämiseksi on akupunktio/vyöhyketerapia.
Mulla oli kakkonen tosi pitkään perätilassa, ja jostain löysin sattumalta tuon vinkin/akupisteen. Ajattelin, ettei siitä haittaakaan ole, ja viikon tai kaksi taisin tuota pistettä painella. Ja kappas..viikolla 35+ tyttö otti ja kääntyi. Kolmosen aikana sama homma, mutta pari viikkoa aikaisemmin. Sattumaa tai ei, mutta eipä tarvinnut käännökseen lähteä.

Se piste löytyy molemmista pikkuvarpaista, ulkosyrjältä kynnen vierestä.

Kiitti vinkistä tirppa81! Kauan ja kuim useesti painelit? Kuulostaa paljo helpommalta ku perä pystyssä kykkiminen!

Takaisin