Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oulussa tekevät rutiinina lähtökohtaisesti kaikille streptokokki näytteen. Uusi juttu siis minullekkin, kun ensisynnyttäjä olen:)

eilen oli eka perhevalmennus, olihan tuo muuten ihan jees mutta tuntu et asiasisältö oli ainakin tällä kerralla (parisuhde, perheen voimavarat) suunnattu ennemmin tosi nuorille vastarakastuneille pareille eikä tämmösille 9v seurustelleille :) mukava kuitenki nähdä muita möhömahoja.

Neuvolantäti sano että noin vuoden on täällä noita seulottu siinä rv 36 lääkärintarkastuksessa. Siihen ei osannu sanoa mitään ku kysyin onko tuo 30-55 vakavan infektion saanutta lasta ollu ennen noita antibioottihoitoja vai siitä huolimatta..

Mun käskettiin varata labraan aika streptoa varten "jonnekin 36 viikon tuntumaan". Varasin sen sitten 35+1. Onkohan liian aikaista...

Meillä otetaan streptokokki näyte kun mennään synnyttää. Ja oliko se niin että se on voimassa parisen kuukautta????? Mutta pitäisi kuulema ottaa lähellä synnytystä koska silloin saadaan se paras tulos. Tuloksessa menee sitten sitten se yks vrk.

Mun käskettiin varata labraan aika streptoa varten "jonnekin 36 viikon tuntumaan". Varasin sen sitten 35+1. Onkohan liian aikaista...

Täällä on rv 35-36 näyteviikot eli tuskin liian aikaista kun ei täälläkään :) minä sain näytteen otto härvelit kotio, ite saan ottaa ja vien vaan samana päivänä sit labraan..
Neuvolatäti kirjoitti että raivotarjonnassa vauva, mutta vaikka ekaa odotan ni tiedän että ei oo tai ei ainakaan tule pysymään rt:ssä :D se on ihan miten päin sattuu välillä. Poikittain kyljestä kylkeen hyvinki usein .. noh 10.6. Lääkäri varmaan sit kokeilee taas :)
Paineet erinomaiset, paino noussu 175g/vko (ois ollu -400g /vko jos ois otettu aamupainosta niinku aiemmatki).. höpöteltiin vastasyntyneen käsittelystä ja mm. turvakaukaloon sijottamisesta kotimatkalle jne.. kaikki ihan uutta meikäläiselle :P

Mukavaa, kun on neuvolatäti jonka kanssa voi rupatella kaikesta mahdollisesta. välistä vaan tuntuu, et mun neuvolatäti ottaa mut vähän liian ensisynnyttäjänä (vaikka siis olenkin..), mut selittää kaiken mitä kysyn aivan juurtajaksain ja monesta näkökulmasta ja vielä kyselee tunteitakin asiasta. (Tai sit vaikutan tosi herkältä ja särkyvän palasiksi aivan just...) Mulle riittäisi välillä ihan lyhyt asiavastauski. Kerran erehdyin kysymään onko tosi vai kansanuskomus, et ei saa kurotella ettei napanuora kietoudu kaulan ympäri, kun mulle neuvottiin se aivan totena. Vastaus kesti siis varmaan sen 10 minuuttia, vaikka oisin tyytyny siihen "pelkkä kansanusko"-vastaukseen... mut parempi näin....

Jos paikat on jo hyvin pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt hyvissä ajoin (niin kuin minulla todettiin rv 33+), voiko se enteillä lyhyempää avautumisvaihetta? Onko kenelläkään kokemusta? Toivossa on hyvä elää! (:

Ootteko kaikki osallistunu tuohon perhevalmennukseen miehen kanssa jos kutsu on tullut valmennukseen? Meillä olis eka torstaina ja olin ihan menossa kunnes mies sitten sanoi, että häntä ei vois vähempää kiinostaa istua missään valmennuksessa 2h ja vielä 4 kertaa. Tiedän, että kaikki asiat ei miestä koska mutta tuli jotenkin paha mieli kun mies on niin negatiivinen ja pistää vastaan. Tulee fiilis, ettei itseänikään kiinnosta mennä eikä yksin varsinkaan...vaan en kehtaa kieltäytyä:o kun neuvolassa maanantaina kysyttiin, että olemmeko tulossa niin sanoin, että tottakai pääsemme kun en tajunnut miehen reaktiota....oikeesti ärsyttää tollanen negatiivisuus...!

Ei ole oltu vielä kertaakaan, 3 on ollut. Huomenna on viimeinen, vauvan hoitoa käsittelevä jonne menen yksin kun mies on töissä.

Miehellä on 10-vuotias ennestään, ja esikoisen aikaan käynyt jossain valmennuksessa. Totesi vaan ettei hän kokenut niitä mitenkään tärkeiksi. Itse en imetysosaan halunnut, synnytysosa meni aikataulujen takia ohi ja parisuhdeosioon ei kummallakaan meistä ollut halua.

Kannattaa KirsiElina kertoa miehelle, miltä sinusta tuntuu. Jos haluat valmennuksiin mennä, mene ihmeessä vaikka yksin jos haluat osallistua.

Meilläki miestä ei kiinnostanu vähääkään, kuulemma turhaa lässytystä koko homma, ja kaiken voi kysy äidiltä sitte ku asia on edessä... Tarviiko edes sanoa kuinka eri mieltä olen :D Anoppi on oikein mukava, mutta ei mulla kyllä kiinnosta lastani sen ohjeilla kasvattaa, kun olen niin eri mieltä aiheesta omankin äitini kanssa.

Noh, menin sitten yksin, mutta tuli se sairaalan synnytysvalmennukseen matkaan ja sen jälkeen kolmannelle kerralle valmennukseenkin :) Ehkä sen piti vain lämmetä ajatukselle pari kuukautta.

Mulle useampi kaveri oli sanonut ettei ne paljoa irti noista perhevalmennuksista saanut, enkä siis sit ajatellut et miestäkään se kauheasti kiinnostaa. Itse menin siihen synnytysosioon yksin, koska täällä ne sairaaloihin tutustumiset on loppuneet. Muihin en todennäköisesti mene. Meillä ne vielä niin hulluun aikaan aamulla, että työpäivästä menee useampi tunti jos sinne osallistuu, joten senkin puolesta ymmärrän ettei oma mies niihin osallistunut. Tosin tuo synnytysosio olisi ollut kyllä miehellekin ihan hyvä, koska paljon siellä tuli sellaista jota kumpikaan meistä ei ollut edes tajunnut. Enkä siis välttämättä kaikkea muista miehelle kertoa, kun asiaa tuli niin paljon...

Me vähän niinku vahingossa skipattiin ne :D neuvolatäti ilmoitti niin myöhään ettei siinä ehtinyt edes miettiä niiden tarpeellisuutta tms. 17.6 kuitenkin sairaalaan tutustuminen ja synnytysvalmennus vai mikä se oli.. se on ehdoton :)

Molemmissa on ollu mies mukana ja kaikilla melkein muillaki oli, mut miksei sinne vois yksinki mennä. Vähän ikävää kyllä mieheltäs ettei sitä kiinnosta, herättäis se kumminki varmaan ajatuksia ja tois jotain tietoakin mitä ajatella.

Kolme kahden tunnin sessiota oli ja aikaisemmin 1+1=3 luento. Kaikkiin ollaan menty miehen kanssa yhdessä, toivoi vuorotkin niiden mukaan. :-) sairaalaan mennään tutustumaan ensi viikolla. Mies on samassa sairaalassa töissä, mutta synnäri puoli on sillekin vieras.

Meille ei ole edes tarjolla perhevalmennusta. Imetysvalmennus kuulostais kiinnostavalta. Vois olla mulle hyödyllinenkin, kun ei ole haisuakaan.. Ja parisuhdevalmennuski hauskalta! mitähän siellä käsitellään? olemme käyneet ainoastaan synnytysvalmennuksessa, joka täällä on tarjolla, mutta sairaalaan ei pääse tutustumaan.

meillä mies onneksi oli ihan valmis lähtemään mukaan, ja näky et eka kerralla olikin lähes kaikilla mies mukana. käsitteli parisuhdetta joten oli aika tuttua kauraa mutta sanoi se sitten seuraavana aamuna että kyllä pyöri kaikki asiat nukkumaan mennessä mielessä. ei se sitä turhaksikaan kokenut ja aikoi tulla jatkossakin mukaan. kannattaa kertoa ihan suoraan että toivoisit hänen olevan mukana, ei ole ehkä edes ajatellut että mukana olo sinulle tärkeää. ainakin tuo parisuhdeosio oli vähän hankalampi niille ketkä olivat yksin paikalla kun tarkotus oli kuitenki yhdessä pohtia omaa suhdetta ja esitellä pariskuntina itsensä jne.

Ylihössöttävä neuvolaterkkari sai taas verenpaineet kohoamaan. Viimeviikkoisen paniikkitilanteen jälkeen sanoivat Naistenklinikalta, etten saa uskoa yhteenkään verenpainemittaukseen mitä neuvola tekee: omamittaus ennen käyntiä oli kaunis 114/75 ja neuvolan mittaus 138/116...
Mut muuten sf-mitta oli hypännyt hajontakäyrän yläpuolelle, mikä tietysti pelottaa, onneksi huomenna on taas ultra, jossa vauvan kokoa ja mahdollista makrosomisuutta arvioidaan...ei kyllä näillä verensokereilla pitäisikään enää kasvaa normaalisti, mutta minkäs teet kun insuliinipistokset ei tehoa ja ruokavalio koostuu enimmäkseen salaateista (niissä ei oo hiilareita).
Yllättäen olin väsynyt ja itkuinen vastaanotolla niin eikös terkkari vielä innostunut diagnosoimaan mulle raskausajan masennusta.

Onko sulla radi vai jo ennestään diabetes? Mullakaan kun insuliini ei auta, niin ottivat testit jos olisi raskaudesta puhjennut 1tyypin diabetes tai lada. Kaks viikkoa piinallista odotusta eessä. Vaikuttaako mikään insuliini, pitkävaikutteinen tai pika sulla? Kyllä tuo salaatin pupeltaminenkin alkaa tulla korvista kun muutakaan ei voi syyä.. tsemppiä! :)

Juu, kyllä mä olen sanonut, että haluaisin että mennään sinnne kahdestaan ja et se on perhevalmennus joka kuuluu pariskunnalle ei pelkästään naiselle mutta koska mies on tehnyt asian selväksi ettei häntä kiinnosta ja vauva vain tulee ettei valmennuksesta mitään hyötyä ole. Annan asian olla ja menen yksin jos jaksan.

Takaisin