Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon käynyt 5-6 viikon välein sillä ei niin kivalla neuvolan tädillä.
Sillä kivalla kävin välillä jo 3 viikon väleinkin.
Mä en vaan halua edes nähdä sitä "ei niin kivaa" naista, ja hän on se jonka pitäis olla mulla vauvan syntymän jälkeenkin.
Sen asenne vaan tökkii ja pahasti. Jotenkin tilanne on kärjistynyt niin että kaikki mitä hän sanoo ärsyttää mua.
Esim kun soitin neuvolaan kysyäkseni että saanko lisää sokerinmittaus tikkuja, niin vastaus oli "mähän kysyin sulta eilen että tarviitko jotain lisää". Miksei voinut vaan sanoa että joo saat?
Huoh. Ihan niinkun se olis ollu hän joka olis joutunut kävelemään neuvolaan niitä hakemaan :/
Mut siis juu. Ihan ammattilainen hän on ja mulla on tuttuja jotka tykkää hänestä tosi paljon.

Supistaa.. Hiukan liikaa, mut on ollu häppeninkiäkin. Nyt on pihaa aidattu ja autoa hitsattu ja kaupassa käyty pitkästä aikaa isomman kaavan mukaan (lidl 150€ ja viikon ruuat tälle köörille <3 )

Radin suhteen kokeilen ekaa kertaa nyt tota kaurapuuroa. Saa kattoo mitä ne sokerit aamulla on.
No niin, paljon asiaa ketjuun johon ne ei kuulu.. :)

Mä kämmin perjantaisen oman neuvolatädin ajan. Olin siis kalenteriin iskeny väärän kellonajan ja kännykkä oli tietenkin äänettömällä niin en ollu kuullu kun oli täti yrittäny soitella mun perään. Homman tajuttua soitin sitten yleiseen neuvolan numeroon (suoraa numeroa ei enää omille tädeille oo) ja kerroin tilanteen, niin varasi tälle päivälle uuden ajan, eri tädille, kun omalle oli vapaita aikoja vasta kuukauden päähän. Puhelun jälkeen harmitti tosi kovasti ja parahdin siinä sitten itkuunkin kun missasin oman tädin ajan.. :woot: vähän noi hormoonit tekee itkuherkäksi.. Ja vaikka en päässytkään nyt äitiysneuvolakäynnille omalle tädille niin ei hätää.. huomenna on tytön 2-v neuvola ja juurikin tällä meidän iki-ihanalla neukkutädillä :happy090

Tänään (rv32+0) äitiysneuvolakäynnillä kerroin kuinka on väsyttänyt ihan mielettömästi ->hb oli laskenu 113, joten tänään aloitan raudan. Sf-mitta oli 30 ja painoa oli tullu +730g/viikko..ups! RR 119/73.. verenpaine tässä raskaudessa tosi hyvällä mallilla, esikoista odottaessa yläpaine huiteli alusta alkaen yli 140. Ei meinannut tämä uusi täti millään saada selville missä asennossa vauva siellä köllöttelee, mutta lopulta uudestaan kokeiltuaan totesi vaan pään olleen niin alhaalla..eli raivotarjonnassa tyttö köllötteli.

Tänään käyty neuvolalääkärin tutkittavana noiden napakoiden supistusten takia. Kahden viikon takaisesta tutkimuksesta paikat reippaasti pehmentyneet, mutta kohdunsuu onneksi visusti kiinni. Kohdunkaulan pituudesta lääkäri ei maininnut mitään enkä mäkään tajunnut kysyä. Hyvä näin, ei oo pieni vielä aloittanut lähtölaskentaa.

täällä hb 111.. rautaa tarvitaan lisää. painonnousu 260g/viikko. sf- mitta 27cm.. itsellä hirveä pelko listeriasta/ toksoplasmoosista, joten otettiin ne.. meillä ei mitään mainittu, oliko perätilassa vai raivotarjonnassa..verenpaine 114/63.. sikiönsyke 135.. kaikki näillä näkymin hyvin =)

Mulla hb jälleen noussut, eli rautakuurin vaihto illasta aamuun on auttanut. Sokeriarvot mulla on nyt olleet hyvät, ja verenpainearvot kanssa, 120/80.. Sf-mitta oli 30 ja viikot 31+1 ja sikiönsyke 145, tasanen ja hyvä.. mutta mutta.. Oon noitten sokereitten takia kattonut tosi tarkkaan mun syömisiä ja lisännyt nyt liikuntaa kun mun sokeriarvot meni tossa vapun tienoilla aivan ihmelukemiin (ei siis simaa ja munkkeja enää :D ) Siltikin on tullut 3 kiloa kolmessa viikossa lisää ja sen takia mulla onkin nyt aika ens viikolla neuvolalääkärille.

Nyt ohjeistuksena on, että kalorimäärä tiputetaan 1800---> 1500 tai 1400 ja vettä 3 litraa päivässä sekä päivittäin 3 x 1/2 lenkki.. eli painoa ei sais tulla nyt loppuaikana enää ollenkaan, kun mulla on kerran ylipainoa sen verran runsaasti. Oon nyt tehnyt tänään jo noi 2 lenkkiä ja pakko myöntää että alan olla aika loppu... en tiiä, että jaksanko loppuun asti vedellä tollasia lenkkejä tällä elopainolla ja mahalla, mutta mä kovasti yritän. En tiiä oonko mä sitten jotenkin mukamas laiska/saamaton kun valitan noin pienestä kuin 3 lenkistä, mutta
kyllä on paikat koetuksella, ootan innolla huomista päivää, että mitä sanoo selkä ja jalat. :D

Greyjana voin kertoa että minä en pystys tohon kalorimäärään nykysellä ruokahalulla ikimaailmassa... ja vois olla lenkkienki kans tiukkaa. joinaki päivinä menee parin tunninkin metsälenkki mutta se on semmosta koirien perässä töpyttelyä että kilometrejä ei kyllä kerry.. ja sitte on päiviä kun kroppa sanoo ettei tänään yhtään mihinkään. propsit sulle kyllä!

Miulla ainaki lenkkeily on ollu suurin ongelma, sitä ei o voinu harrastaa koiran kanssa pitkiä matkoja kun mahaan vihloo, en saa kävellä ku korttelia ympäri, semmonen määräys tuli joku aika sitte

Tänään oli neuvola 31+4. Painoa oli tullut joku 600g/vko kun viimeksi se oli puolet vähemmän. Jonkun kasvuspurtin vauva ottanut kun takkikaan ei tosiaan mene enää kiinni. Sf-mitta oli 28 eli täysin keskikäyrillä, en siis pääse vielä ainakaan painoarvioon vaikka maha on mielestäni valtava ja vauva tuntuuu isolta. Hemoglobiini oli 114, lisärautaa syön joitain kertoja viikossa mutta oli taas laskenut viime käynnistä. Ilmankos väsyttää. Vauvalla oli niin meno päällä että sykkeet huiteli 180 ja potki laitteet pois masun päältä. Istuskelin ja odoteltiin että rauhoittuu nii sykkeet olivat sitten 150. Just kun olin valittanut että vauva potkii mut vielä kumoon ja tuntuu ettei rauhallista hetkeä päivisin hänellä ole nii järjestää tuollaisen shown neuvolassa. Millanenkohan ikiliikkuja sieltä on tulossa :D Seuraava neuvola onkin sitten jo 2 viikon päästä ja toinen ja viimeinen lääkäri viikoilla 35.

En tiedä miten radi vaikuttaa mutta tolla Greyjanan 1500kcal + 3l vettä + yht. 1.5h lenkkeilyllä lähtee paino tippumaan ihan salettiin ja vauhdilla :o
mulla oli tommone dieetti ittellä ennen raskautta 160cm, 68kg ja tippui paino 63kiloon ja lähti energiat mitään en jaksanu tehdä o.O nostin kalorimäärää ja lisäsin liikuntaa sit kun energiat oli saatu takasin, paino nousi siihen 66kg mut hitoksee oli parempi olo!

Hei kaikki! Uutena mukaan, olen kyllä seuraillut tätä heinäkuunryhmää jo aika kauan ja saanut paljon tietoa/iloa teistä. Hurjilta kuulostaa diettisuunnitelmat joillekin! Mulla oli tänää neuvola vko 30 ja koska on pää ylöspäin ollut jo jonkun aikaa terkkari sanoi että jos en saa kotikonstein kääntymään laittaa 2vkon päästä lähetteen lääkärille ja että pitäis yrittää kääntää vauva..help onko kellään kokemuksia ym? Eoks ole aika aikaista vai? Ja hirvittää kääntäminen..

Mulle sanottiin tänään että viikoilla 35-36 pitäis vasta olla pää alaspäin. Siihen asti saa vapaasti pyöriä ympyrää jos tila riittää.

Tänään neuvola 33+2. Vauva rt ja sykkeet jotain 150. Hb 112- sama ku viime raskaudessa, noussut viimeks vasta viikolla 39+ yli 120. Painoa tullut 800g/vko ja lähete laitettiin synnytystapa-arvioon kolmen viikon päähän. Kaikki hyvin siis!

Mun mielestä toi kaloridieetti ei jotenkin nyt kuulosta normaalilta vai onko kova ylipaino vai mikä syynä?

No mitä mä oon kans kuulostellu ni pitäs vasta myöhemmin kääntyä,mut kuulema parempi mitä aiemmin sais pään alas ku tila pienenee kokoajan..

Tervetuloa mukaan Lyy80 ! :)
Kuulostaa todella aikaiselta toi sun kääntöhomma, mutta kokemusta en voi jakaa kun eka tulossa. Sen verran osaan sanoa että täällä vauva suhaa pitkin mahaa milloin mitenkin päin eikä neuvolatäti ole vielä yhtään huolissaan . Saa suhailla vielä muutamia viikkoja , nyt 31+1 :)

Mulla 32+1. Vauva on ollut jo jonkin aikaa pää alaspäin ja neuvolan mukaan on tukevasti lantiossa joten tuskin enää kääntyy väärin päin. :-)

MammaMaria, syynä on joo toi ylipaino (mulle asetettiin painonnousuraja, joka on 10 kiloa, on nyt sitten täynnä) ja sitten raskausdiabetes.

Oon nyt eilen kävellyt sen 1 1/2 ja tänään tähän mennessä 45 min ja huh, kyllä tuntuu. No toivon mukaan tää nyt sitte auttais ja olisivat tyytyväisiä tuolla neuvolassa. Ens viikolla kun on lääkäri niin otetaan toi paino kanssa niin katotaan, että onko se noussut. Kiva kun ei mulla ole kyllä tullut mihinkään muualle
ns. tavaraa kuin vaan vatta ja rinnat kasvaneet, mutta kuulemma toi 3
kiloa on tullut tasan tarkkaan herkuista piste.

noh kai se sitten tuli siitä 3 lasillisesta simaa ja 3 munkista kahden päivän aikana. :) Noh eipä tartte niitäkään enää juoda/syödä niin ei sitten varmaan painokaan enää nouse. :)

mulla ei ole ole edes kerrottu miten päin vauva on ?? kai se vielä sitten hilluu miten päin sattuu..(itse kyllä tiedän, että on pää alaspäin, mutta miksiköhän neuvolatäti ei ole tätä todennut ?. Tsemppiä sulle Greyjana, itse en kyllä varmaan tuohon pystyisi, kyllä vielä jotenkin voisi varmaan kalorimäärää tiputtaa, mutta että raahaisin meidän 3-vuotiaan 3x päivässä lenkille, se ei kyllä onnistu.. tai se itse lenkki ei onnistu tämän kanssa, ellei lasketa ojassa/metsässä juoksemista lenkiksi, tämän vauhtihirmun kanssa. :D Pakko meidän on koiran kanssa käydä päivittäin, mutta ei sitä voi lenkiksi sanoa. Olisi hienoa päästä joskus yksin/koiran kanssa lenkille rauhoittumaan :D Tsemppiä ja jaksamisia kaikille !

No jes. Mulla on tänään neuvola, ja joudun menemään toisellepuolen kaupunkia, kun oma terkkari, jolle siis olis ollu eka käynti onkin pois. No okei, olis ens viikolle ollu joku aika omalla neuvolalla, mutta en edes viitsinyt kysyä kenelle se on.. Sama mennä tänään ku oon asennoitunut siihen. Saanpahan muutamia juttuja pois mielenpäältä.

Jaahas. Maanantaina uusi neuvolakäynti. Sf-mitta 34 rv 32+3, mittaa uudelleen maanantaina ja jos edelleen samaa luokkaa, lääkärille kontrolli. Huitelee siis reippaasti yläkäyrän yläpuolella. Paino oli -600g/viikko, eikä ei pitäisi mistään turvotuksista nyt johtua.

Laittoi samalla lähetteen labraan, jaloissa ja käsissä kutinaa niin haluaa varmistua ettei maksa-arvoissa ole mitään hämminkiä.

Voihan perjantai. :/

Takaisin