Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä päin ultraa käytetään aika tasan vauvan tsiigailuun, kaikki muu arvioidaan päältä päin ja toosan kautta. :/ uskon puute tulee ainaki itellä et muija tunkee pari sormee ja mittaa juu 3cm tääl o. Milläs mittasit oliks sul nyrkissä mittanauha -.- nii paljo kuullu kauhutarinoita et eka sanoo juu kaik ok ja toka tohtori sanoo et ei o enää ku sentti jälel (tai toisinpäi) :D
Kai se synnytyksen läheneminen alkaa vaikuttaa meikämammaan panikoivasti.. tyhmää ku pitäs rv 21 -> synnytys olla ilman yhtään visuaalista todistetta että kyl se on ihminen siellä mahassa sua hakkaamasa eikä alien :D

Neuvolassa kaikki arvot ja mitat taas aivan kohdillaan. :) Pikkuinen ei olekaan poikittain, kuten olen kuvitellut, vaan pää alaspäin, kuten kuuluukin. :) Kirjoitti mulle sairauslomaa kaksi päivää, lauantaina menen taas töihin kokeilemaan miltä tuntuu. Maanantaina on aika lääkäriin, ja neuvolantäti toivoi että kirjoittaisi mulle loppu ajan sairauslomaa ennen äitiyslomaa. Syynä siis selkäkivut ja supistelu töissä. Yritin kyllä kovasti että oltais nyt pari viikkoa katteltu, kun töissä on niin kiire. Eikä pomokaan kyllä ilahtunut tästä tiedosta, yrittää vaan painostaa töihin.

Huh, hyviä uutisia neuvolalääkäristä! Kohdunsuu on edelleen napakka ja kiinni, pituutta ultralla 43mm, eli ei ole mitään tuhoa saaneet nämä supistukset aikaan :happy: Lapsivettäkin oli hyviä lammikoita, eli kyllä nämä lorahdukset on ihan vaan valkkaria. Sain tähän vaivaan varuiksi Flagyl Comp kuurin, josko pärjäis sitten loppuajan pikkarisuojalla :laughing002. Paineet, hemppa, liikkeet jne kaikki muutenkin ok. Huomenna tulee tulokset onko joku oireeton virtsis tms. Nappula oli rt ja sykkeet heilu 145 molemmin puolin.
Auh, taas supistaa :inpain:. Ei tuo sörkkiminen ja painelu ainakaan helpottanut näitä...

nii, ja painoakin oli tullut vaan reilu 300g/vko :eek: Hieman yllätti, kun tässä on nyt kaikenlaisia kahvitteluja ja pirskeitä ollut joissa ei oo ollu tarjottavista pulaa :rolleyes:

minusta tuntuu ettei tossa painon kertymisessä kyllä oo paljon syömisten kans tekemistä :D sillon kun herkutellu, on tullu vähäsen ja taas toisin päin. tosin varmaan turvotuksetkin joillakin neuvolakäynneillä nostanu painoa vähän enemmän ku todellisuudessa on tullu, ainaki näin uskottelen itelleni ;)

Eilen oli toinen ja viimeinen neuvolalääkäri, ellei sit tuu jotain ylimääräistä. HB oli ihan hyvä 121. Kaikki oli muutenkin kunnossa! Ultrattiin kans, jotta nähtiin mitenpäin vauva köllöttelee. Siellähän se perätilassa on vielä ja toivotaan et lähempänä sit kääntyisi toisinpäin. Välillä puskee kyllä päällään melkoisesti ja alkaa tuntuu nuo potkut/nyrkkeilyt kans melkosen voimakkaina. Huomenna pyörähtää jo viikko 30 käyntiin. Niin ja huomisen jälkeen alkanee kesäloma, jonka jälkeen mammaloma. Tekemistä riittää täällä kotona, kun remppa pahasti kesken.

Miulla oli keskiviikkona neuvola, rv 29+5 sillon. Painoo oli tullu 660g/vko, sf-mitta huitelee 32cm. Vauvan syänäänet 140-150, hemoglobiinia ei ottanu ku viimeks niin hyvä. Verenpaineet 116/72. Ens viikon lääkärineuvolaa ootellessa, ni katotaan onko iso vauva vai muuten vaan iso kohtu.

Jes, mun hemoglobiini oli noussut! 120 oli tänään, kävi siellä 102:ssa jonka takia piti useampi viikko rautaa syödä kun ei noussut ylöspäin. Valkuaisissa oli jotain, mutta arveli johtuvan flunssasta ja huonosti nukutusta yöstä.

Ipana on edelleen poikittain, sf 30 eli yläkäyrillä mennään (rv 30+6). Perhevalmennuksiin tuo kovasti koettaa saada menemään, pitää varmaan se vauvan hoito- versio käydä ainakin niin olisi vähän vähemmän pihalla sitten kun h-hetki koittaa. :)

Johku: nyt on kysyttävä: palaako lomarahat kun jää suoraan lomalta mammalomalle? Itse siis mietin että olisin ollu eka tavan lomalla ja siitä jääny, mutta miten tuo.

Itsellä oli kans välillä alhaisempi hb ja lisärautaa menee silloin tällöin edelleen. Sf-mitta reilu 30cm rv 30+6 eli yläkäyrillä myös. Oon pienikokoinen (163cm ja paino ennen raskautta n49kg) ja vaikka maha ei hirmu iso arvioi neuvolantäti kooksi keskikokoinen. Mietityttää todella jo paljon todella vauva painaa ja mahtuuko tulemaan kun ainakin ulkoisesti oon kapealantioinen. Herkut on maistunu ja kaksi sokerirasitusta takana normi tuloksin onneksi (lähisukurasitteen takia jouduin testeihin). Mut oonko silti syöny vauvani reilunkokoiseksi?! :D paino noussut nyt hiukka vajaat 10kg.

Rakenneultrassa passittivat minut kontrolliultraan joka oli rv 24+4 ja siellä antoivat vielä toisen kontrolliultra-ajan joka on ensi viikolla, rv 32+ että siellä selvinnee koko ja painoarvio ja se alkuperäinen syy miksi kontrolliin jouduin, eivät siis selkokielellä ole sitä edes kertoneet, mutta nyt aion kysyä!!

Minun mielestä lomarahat kuuluu joka tapuksessa aina kun lomat pidät, riippumatta siitä jäätkö pois töistä äitiysloman tai työsopparin päättymisen takia.

Minnuu jo jännittää huominen kokokontrolli. Ei siinä, jos vauva on isokokonen ni pyyvän kyllä käynnistyksen aiemmilla viikoilla. En halluu ottaa mittää riskejä että jäis kiinni jotenki tms. Nyt rv 30+3.

Kyllä lomarahojen pitäs tulla ihan normisti. Toukokuu on jo kesälomakuukausi, ni eipä siinä ongelmaa oo. Ainut et meilläkin maksettu aina vasta heinäkuus rahat, mut oispa sit vähän "säästössä".

Meillä seuraava neuvola 25.5. Apua siis ihan kohta jos ajattelee. Loppuviikosta lähden kylpylään Tallinaan miehen kanssa, Sitten väissä yhdet Rippijuhlat ja sit on jo neuvola. Ei jaksa odottaa'

Johku: nyt on kysyttävä: palaako lomarahat kun jää suoraan lomalta mammalomalle? Itse siis mietin että olisin ollu eka tavan lomalla ja siitä jääny, mutta miten tuo.

Itse jään kesälomalle tässä kuussa ja työnantaja on maksanut jo loma-ajan palkan sekä lomarahat. Äitiysloma on vuosilomalain mukaan työssäolopäivien veroista aikaa, kertyyhän tältä ajalta myös ihan normaalisti lomapäiviä joten lomarahojen pitäisi tulla tilille aivan normaalisti vaikka jäisitkin suoraan kesälomalta äitiyslomalle :)

Itse jään kesälomalle tässä kuussa ja työnantaja on maksanut jo loma-ajan palkan sekä lomarahat. Äitiysloma on vuosilomalain mukaan työssäolopäivien veroista aikaa, kertyyhän tältä ajalta myös ihan normaalisti lomapäiviä joten lomarahojen pitäisi tulla tilille aivan normaalisti vaikka jäisitkin suoraan kesälomalta äitiyslomalle :)

Oon pohdiskellu kans sitä "lomalta paluurahaa" eli 50% lomarahoista jotka tulee vasta jos "työntekijä palaa normaalisti työhönsä sovittuna päivänä" blablabla.. Elikkä jos ja kun kerta äippävapaa on työssäolopäivien veroista aikaa niin lasketaanko se sitten "työhön palaamiseksi"? :p lomapalkka tulee kyllä ihan just sillon ku lomansa pitää ja 50% lomarahoistaki =)

muoks. Lisäys. hoitovapaa lasketaan siihen työhön palaamiseen sovittuna aikana koska se on työnantajan kanssa sovittu poissaolo.. hirveen tulkinnan varasta tekstiä löysin tessistäni ja vuosilomalaista..

Oon pohdiskellu kans sitä "lomalta paluurahaa" eli 50% lomarahoista jotka tulee vasta jos "työntekijä palaa normaalisti työhönsä sovittuna päivänä" blablabla.. Elikkä jos ja kun kerta äippävapaa on työssäolopäivien veroista aikaa niin lasketaanko se sitten "työhön palaamiseksi"? :p lomapalkka tulee kyllä ihan just sillon ku lomansa pitää ja 50% lomarahoistaki =)

Ennen vanhaan puhuttiin juurikin lomalta paluurahasta, kun haluttiin varmistaa, että työntekijä varmasti tulee lomien jälkeen takaisin. Nykyään taitaa lähes kaikilla aloilla kuitenkin olla käytössä tuo lomaraha termi ja nuo lomarahat yleensä maksetaan yhdessä loma-ajan palkan kanssa. Itse olen ymmärtänyt niin, että kerta äitiysvapaa on työssäolopäivien veroista aikaa ja se kerryttää samalla myös uusia lomapäiviä, niin se lasketaan juurikin työhön palaamiseksi. Meillä on määrätty, että loma-ajan palkka ja lomarahat tulee maksaa lomakuukautta edeltävän kuukauden tilissä, joten sillä itselleni rahat napsahti tilille jo huhtikuun lopussa.

Joo meil ainaki maksetaan kesälomarahat köntässä kesäkuussa joka vuosi, ei ole erikseen paluurahoja.. Sitte saadaan talvilomakuukausina lomapalkka sillon kun muukin palkka. Kvtessi käytössä

Takaisin