Neuvolakuulumisia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annnika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolakuulumisia tää mamma saa keskiviikkona :) tuntuu taas ihan turhalta käynniltä, noh verenpaineiden mittausta ootan, on kahdel edellisellä kerralla noussu (yhä silti hyvät paineet, nyt samat kuin ennen raskautta) :)

Neuvolareissu takana, kaikki ok. Hemoglobiinikin 120, eli siitä tää jatkuva väsymys ei johdu. Noista mun tihentyvistä supistuksista juteltiin, harjoitussupistuksia tulee tosi paljon ja napakampiakin on alkanu oleen useammin, viime yönä heräsin yhteen kivuliaampaan supistukseen. Sain ens viikolle ajan neuvolalääkärille, jos nää tästä vielä pahenee sitä ennen niin taysiin tarkistukselle.

Nyt on ruvennu tulee supistuksii sen verran et kävin tänää lääkärissä. Kohdunsuu on pehmee mut kiinni ja pitäis ottaa rauhallisesti nyt. Lääkäri sano jos supistukset muuttuu kivuliaiks pitää soittaa neuvolaa.... Supistuksii tulee ja tuntuu sellast menkka kipuu? :o onks nää supistuksii vai mitä :D

huh, teillä tuntuu olevan jo aika tavalla supistuksia, voisin melkein itse verrata supistuksia juurikin menkkakipuihin.. koittakaa nyt ottaa rauhallisesti, ja on hyvä että kohdunsuun tilanne tarkastetaan, jos on paljon supistuksia ollut, varsinkin kivuliaita

Minä ja maha, kyllä nuo supistuksilta kuullostaa. :o

Miulla oli tänään se vauvan kokokontrolli. Paino on itellä noussu viikkoon yli 2kg(herkuilla voi olla osuutta asiaan :D hups), verenpaine 133/67, pissa puhas. Vauva painaa nyt rv 30+4 n. 1,8kg. Jos tuota vauhtia kasvaa, ni painaa n. 3,6kg laskettunapäivänä. Ja oli rt, edelleen veikkas varovasti tyttöä, oli taas jalat tiukasti yhessä ja jalkaterä haarojen eessä. :D sano että korkee sf-mitta voi johtua vaan siitä ku vauva ei oo laskeutunu eli on tosi ylhäällä vielä.
Ja käski hakea neuvolasta verenpainemittarin lainaan, iltasin pittää mittailla verenpainetta 20.päivään asti.

Miulta ei ees tarkistanu samalla kohdunsuun tilannetta vaikka kerroin että on ollu kipeitäki supistuksia välillä. :o

aika outoa, kyllä heidän tehtävänä on katsoa se kohdunsuun tilanne, itsellä on katsottu 3x supistusten/ paineentunteen takia..ja vielä ultrattu näistä syystä se kohdunkaulan pituus.. ihan on kyllä hyvä että tarkastavat, itse sain ainakin mielenrauhan ja tiedon siitä, että saako vielä liikkua normaalisti vai joutuuko vuodelepoon.

Jenni, onko verenpaineen tsekkaus ton yläpaineen takia? Alapainehan on ok. Ite en oo yksittäisistä kipeemmistäkään supistuksista huolissaan, mut jos ne toistuu ja kestää useemman tunnin, ni kyl sen sit vaan tietää. En viimeks pystynyt yhtään olee oikeiden supistusten kanssa, kyl sit lähettiin jo sairaalaan. Mut on perin outoa, et kohdunsuun tilannetta ei katota, ite kyl taidan aina sanoa, et pitäskö se, vaik ei ne paikat ees taida mulla aueta...:)

neuvolassa kaikki hyvin, vauvan painoarvio 31+3 2,3kg ja rt niinkun neljällä aiemmallakin kerralla :) sf 33. kyllä kasvaa heppu hurjaa vauhtia!

Aina välillä vähän harmittaa.

Olen siis menossa eri sairaalaan synnyttämään kuin mihin kartan mukaan kuuluisin, ihan puhtaasti logistisista syistä (reilu puoli tuntia lyhyempi matka ). Neuvolasaa viimeksi maanantaina kysyin, miten pitää toimia ja missä vaiheessa olla yhteydessä synnärille kun mitään tietoja ei sinne automaattisesti mene. Siinä useampikin terkkari asiaa pohti ja jokainen oli sitä mieltä, että soitat vaan ja ilmoitat että olet tulossa, ottavat sitten tiedot ylös.
Minäpä soitin ja äippäpolilta sanoivat, että pyydä neuvolasta lähete.

Kun minä vielä tiedän, etten ole ainoa joka menee eri sairaalaan synnyttämään, voisivat hemmetti sen verran ottaa asioista selvää ettei tarvitse jokaisen kohdalla pompotella eestaas. Edellinen terkka sanoi vielä, että ei sinne vielä tarvitse olla yhteydessä, vasta sitten viimeisen lääkärikäynnin (vko 36) jälkeen.

Ärrinmurrin. :(

Verenpaineet laskenu takas "raskauslukemiin" 111/62 :) Mietiskelin tossa että pitäiskö tosissaan yrittää olla nää viimeset 10vkoa TOTAALISESSA herkkukiellossa ja syynätä kaikki mitä syö >:( Hedelmiä vaan kaapit täyteen ja rennietä perään ku mm. omena närästää mut on hemmetin hyvää :P
Öö öö, vauva on neuvolatätin mielestä poikittain/viistossa, sf yläkäyrillä.
Kysyin et miks mää en pääse mihkää kontrolliin ni neuvolatäti sanoi et ku ei oo mitään syytä, no onneks sit jos vauva ei kuudessa viikossa raivotarjoile ihteensä ni tulee kontrolli ja kääntöyritys :D josko samalla käynnistyis synnytyski ni ehtii viettämään kunnolla kesääkin ;) :D hyi mitä ajatuksia, tuhma mamma :P

MammaMaria, verenpainetta siks joutuu seuraamaan, ku taas on ollu pääkipua joka päivä eikä helpota lääkkeet eikä mikään muukaan. Ja ku sanoin että iltasin on pahinta, ni siks illalla kahttoo jos johtuu niistä. Mutta eilen ekan kerran mittasin illalla pääkivun aikaan, ni 115/70. Eikä oo normineuvolassa ollu kertaakaan koholla.. No katellaan mihinkä suunttaan tässä mennään.

Kiitos vastauksista lomarahaan liittyen!
Joo palattakoon alkuperäiseen aiheeseen, tuli vaan tuo tuossa ohimennen mieleen.. :D

Neuvolassa käyty taas pitkästä aikaa, viime kerta olikin maaliskuun lopussa. Ja eipä ole rauta kuuri auttanut, hb noussut jopa yhden pykälän! Ilmakos edelleen väsyttää! :sleep002 No virtsassakin proteiinit oli yhdellä plussalla, niin pitää virtsanäyte antaa infektion poissulkemiseksi. Muuten kaikki kunnossa. Painoa tullut 400g/vko , mun mielestä vähän liikaa, mutta kuulemma ihan normaalia. Vauva majaili vielä pt:ssa. Nyt vaan toivon että tämä tajuaa kääntyä toisin kuin ensimmäinen. :smiley-angelic001

Jos minäki nyt saisin naputeltua kuulumiset.. :)
Vaikeeta vaa ku yritin et laskisin tabletin reisien päälle sais kahella kädellä kirjotettua, mut emmiä nää mahan takaa kirjaimia.. xD

Joo siis eli. 14.4 oli neuvola ja siellä oli sokeri plussalla pissassa ja sit oliki jo kahen yön päästä aika sokerirasitukseen. Toinen tähän raskauteen ja puhtaat paperit sain, kyllä tulokset jänskätti.
Hb oli 104 (täällä joo viimeks asiasta savusin ja siitä ku terkkari ei ees tarjonnu rautakuuria tai maininnu siitä mitään vaikka ittekki nyt jo tajusin et hitto matala mikä matala, avasin suuni ja sain rautatabletit.) Noo rautakuurin kanssa kävi niin että "noo, otan kohta.. otan sit yöllä.. no otan huomen" ku pitäs niit maitotuotteita välttää..
nooo, en ikinä oo ees avannu sitä tablettipurkkia :D tosiaan on oloki ollu parempi ja pirteempi, mitä nyt aamulla herääminen vähän takkuilevaa. :D

5.5 oli nyt viimeisin neuvola. Paineet sielläki hyvät ja ilmeisesti virtsassa ei ollu mitää poikkeavaa ku ei maininnu mitää. Hempparin mittas ja kysyi sitte että oonko syöny rautaa. Vastasin rehellisesti että en oo ees avannu sitä. No eipä tuo haitannunna, hb oli 123.. :) kelpas mulle..
sf-mitta oli muistaakseni 28,5, ei merkannu sitä sinne käyrätaulukkoon, korttiin kumminki, ni ku kattoo itte sitä taulukkoa ni yläkäyrällähän se huitelee.. kertaakaan ei oo siitä mitään sanonut. Ei sanallakaan. Tai joo, sen verran ku selitti mulle sillon mikä sf-mitta on.. :) kertoi myös että Taimi on kääntynyt pää alaspäin että raivotarjontaa ois nyt tarjolla, voihan se kääntyä vielä, mut toivotaa et pysyttelee noin.. :)

Liikkeitä tuntuu kyllä, mutta liikeet pehmentyny. Tai ei oo niin teräviä ja napakoita, hyviä neki mut tää on kiva näinki.. :)

Seuraava neuvola onki sitte 25.5 ja se onkin sitten meillä kotona. :) Terkkari ja perhetyöntekijä käy kotikäynneillä. Noo, passaa seki.. :)

Tänään neuvolassa kaikki ok, rv 30+1. Sokerit on pysyneet kaikki rajoissa, verenpainekin ok (aina vähän koholla käynnillä, mutta kotimittaukset priimaa) ja pissa puhdas. Ilmeisesti vaavi on nyt kuitenkin pää alaspäin, vaikka välillä tuntuikin liikkeet oudoissa paikoissa. Painoa tullut 500g/vko, sf-mitta 29cm.
Täällä alkaakin nyt jo käynnit 2 viikon välein :eek: Oli vähän yllätys, että nyt jo, mutta mikäs siinä.

Aika jännä Tirppa. Aikasin ottaa uudelleen synnyttäjän parempaan seurantaan.

Tänään neuvolassa kaikki ok, rv 30+1. Sokerit on pysyneet kaikki rajoissa, verenpainekin ok (aina vähän koholla käynnillä, mutta kotimittaukset priimaa) ja pissa puhdas. Ilmeisesti vaavi on nyt kuitenkin pää alaspäin, vaikka välillä tuntuikin liikkeet oudoissa paikoissa. Painoa tullut 500g/vko, sf-mitta 29cm.
Täällä alkaakin nyt jo käynnit 2 viikon välein :eek: Oli vähän yllätys, että nyt jo, mutta mikäs siinä.

Täälläkin neuvolatäti ehdotti kahden viikon päähän uutta aikaa, mutta kun kysyin että miksi sillon jo niin hän alkoi epäröidä :meh: ihan mielenkiinnosta, mulle olisi riittänyt vastaus että siksi koska alkaa tarkempi seuranta tms. mutta päädyttiin siirtämään viikolla eteenpäin sillä että käyn tässä välissä kuitenkin lääkäriltä hakemassa saigonia :rolleyes:

meillä muuttu nyt 4 viikosta 3 viikkoon nuo neuvolavälit, aika paljo taitaa olla taas käytäntöeroja eri puolilla suomea

niin ja tosiaan 32+1 menossa

Mulla muuttuu vissiin kans nyt tuohon kahteen viikkoon. Itse asiassa nyt on taas vähän alle kun pitää taas ottaa aamupissanäytteitä, ja mun terkkari siirtyy osin osastolle eli tekee vaan 3 päivää viikossa neuvolaa. Mutta ymmärsin että kun viikkoja on näin paljon niin parin viikon välein käydään. Eipä minua haittaa, en osaa sanoa olisiko uudelleen synnyttäjille pidemmät välit.

Takaisin